Czy dla usług dystrybucji zamawiający może zawrzeć umowę w trybie z wolnej ręki?
Pytanie: W tym miesiącu ogłosiliśmy przetarg nieograniczony na kompleksową dostawę energii elektrycznej oraz świadczenie usług dystrybucji do obiektów stanowiących własność Spółki.Przedmiot zamówienia obejmuje usługę kompleksową w rozumieniu art. 3 pkt 30 ustawy z 10 kwietnia 1997 roku Prawo energetyczne, realizowaną na podstawie umowy kompleksowej, o której mowa w art. 5 ust. 3 ww. ustawy.Przetarg powyżej progów unijnych na dwa lata.Wpłynął do nas wniosek o wyjaśnienie treści siwz, z którego wynikają zarzuty na wadliwe ukształtowanie opisu przedmiotu zamówienia, które naruszają zasadę uczciwej konkurencji i interesy przedsiębiorstw zajmujących się sprzedażą energii elektrycznej. Wnioskujący wskazał, że łącząc w jednym postępowaniu dwa świadczenia, postawiliśmy w uprzywilejowanej sytuacji grupy kapitałowe Energa S.A.Wnioskujący powołuje się również na art. 96 ust. 1 pkt 11 ustawy Prawo zamówień publicznych i powody niedokonania zamówienia na części.Czy w aktualnym stanie prawnym (kiedyś był art. 6 ust. 1 uPZP) możemy kontynuować naszą procedurę, czy lepiej ją unieważnić i ogłosić nowy przetarg z podziałem na części, czyli zakup energii w trybie konkurencyjnym i dystrybucję z wolnej ręki?
Czy brak podpisu na formularzu cenowym może stanowić podstawę odrzucenia oferty?
Pytanie: W postępowaniu na dostawę sprzętu medycznego wykonawca nie podpisał formularza cenowego. Znajduje się na nim tylko imienna pieczątka osoby upoważnionej do reprezentowania firmy w postępowaniu. Oferta zawiera spis treści, który wymienia wszystkie jej załączniki w tym formularz cenowy (spis treści jest podpisany). Kolejne strony oferty to formularz ofertowy, na którym również widnieje podpis oraz imienna pieczątka. Formularz ofertowy (w którym znajduje się zapis „załącznikami do niniejszej oferty są: m.in. formularz cenowy”) nie zawiera jednak istotnego elementu oferty, jakim jest cena. Czy powinnam odrzucić ofertę na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 1 ustawy Pzp?
Czy brak odbycia wizji lokalnej może powodować odrzucenie oferty?
Pytanie: W związku z postępowaniem w trybie przetargu nieograniczonego powyżej progów unijnych mam następujące pytania:1) Czy istnieje przesłanka do odrzucenia oferty wykonawcy, który nie uczestniczył w obligatoryjnej wizji lokalnej?2) Czy w przypadku, gdy zdefiniujemy złożenie oferty bez uczestniczenia wykonawcy w obligatoryjnej wizji lokalnej jako czyn nieuczciwej konkurencji, to zaistnieje przesłanka do odrzucenia oferty?
Co można zrobić, jeśli niesolidny wykonawca składa ofertę?
Pytanie: Przeprowadziliśmy postępowanie na świadczenie usług żywienia w szpitalu (catering – usługi społeczne). Przy sporządzaniu siwz wspieraliśmy się częściowo przepisami ustawy Pzp. Wpłynęły dwie oferty. Jedna od dotychczasowego wykonawcy, który świetnie realizuje swoją usługę oraz druga od firmy, która świadczyła nam już wcześniej tę usługę i z której byliśmy bardzo niezadowoleni (z uwagi na ciągłe skargi pacjentów i personelu). Przy ustalaniu wartości szacunkowej bazowaliśmy tylko na kosztach faktycznie poniesionych w ramach dotychczasowej umowy. Nie podnosiliśmy jej o żaden wskaźnik wzrostów ani z powodu wzrostu danin publiczno-prawnych. Byliśmy przekonani, że oferty będą wyższe niż nasza wycena. Dotychczasowy wykonawca złożył ofertę o 10 gr brutto niższą (za osobodzień) niż w dotychczasowej umowie. Druga firma przedstawiła ofertę tańszą o kolejne 1 zł, a w konsekwencji ogólna cena oferty nr 2 była niższa od naszej wartości szacunkowej o ok. 100.000 złotych. Obawiamy się, że nasz przedmiot zamówienia nie będzie realizowany dobrze ze względu na tak niską wartość. Czy możemy unieważnić to postępowanie?
4 ważne zalecenia Rady Ministrów dotyczące aspektów społecznych w zamówieniach publicznych
Rada Ministrów wydała zalecenia w sprawie uwzględniania przez kierowników administracji rządowej aspektów społecznych w zamówieniach publicznych. Poniżej najważniejsze wskazówki wynikające dla zamawiających z tego dokumentu.
Zatrzymanie wadium w opinii Sądu Najwyższego
Regulacja dotycząca zatrzymania wadium w przypadku braku uzupełnienia oświadczeń lub dokumentów od momentu jej obowiązywania przybierała już kilka kształtów. Jej niezmienną kwestią jest jednak ocena, co należy rozumieć jako brak reakcji na wezwanie zamawiającego. Badanie to jest niezwykle istotne, decyduje bowiem o dalszych czynnościach zamawiającego i konsekwencjach finansowych dla wykonawcy. W sprawie tej oceny wypowiedział się właśnie Sąd Najwyższy. Jego stanowisku poświęcamy uwagę w poniższym artykule. uchwała Sądu Najwyższego z 22 czerwca 2017, sygn. akt III CZP 27/17
Zamawiający wezwie wykonawcę do uzupełnienia lub poprawienia dokumentów
Wykonawca, który już raz uzupełniał Jednolity Europejski Dokument Zamówienia, nie może ponownie przedłożyć informacji dotyczących wykazania spełniania warunków udziału w postępowaniu. Takie działanie będzie stanowiło dwukrotne uzupełnienie, co stoi w sprzeczności z zasadą równego traktowania wykonawców. Sprawdź, jakie argumenty przemawiają za taką interpretacją.Wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 5 stycznia 2017 r., sygn. akt KIO 2429/16.
Wnioski KE po dokonaniu przeglądu stosowania JEDZ
W maju br. Komisja Europejska przygotowała dla Parlamentu Europejskiego i Rady sprawozdanie w sprawie przeglądu praktycznego stosowania jednolitego europejskiego dokumentu zamówienia. Warto zauważyć, że wśród państw członkowskich Polska jest na 4. miejscu pod względem liczby pojedynczych użytkowników serwisu eESPD. Sprawdź, do jakich jeszcze wniosków doprowadziły Komisję wyniki ankiety przeprowadzonej w państwach członkowskich UE i jakie kierunki działań zostaną wdrożone w najbliższym czasie.
- « pierwsza
- «
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- »
- ostatnia »
AZB149
Czy zamawiający wezwie wykonawcę do złożenia dokumentu, jeżeli może go uzyskać z bezpłatnych baz?
Pytanie: Zgodnie z § 5 pkt 4 Rozporządzenia Ministra Rozwoju z dnia 26 lipca 2016 r. w sprawie rodzajów dokumentów, jakich może żądać zamawiający od wykonawcy w postępowaniu o udzielenie zamówienia (Dz. U. z 2016 r. poz. 1126), w celu potwierdzenia braku podstaw wykluczenia wykonawcy z udziału w postępowaniu, zamawiający może żądać “odpisu z właściwego rejestru lub z centralnej ewidencji i informacji o działalności gospodarczej, jeżeli odrębne przepisy wymagają wpisu do rejestru lub ewidencji, w celu potwierdzenia braku podstaw wykluczenia na podstawie art. 24 ust. 5 pkt 1 ustawy”. Jednocześnie, § 10 ust. 1 i 2 niniejszego rozporządzenia brzmią następująco:“1. W przypadku wskazania przez wykonawcę dostępności oświadczeń lub dokumentów, o których mowa w § 2, § 5 i § 7, w formie elektronicznej pod określonymi adresami internetowymi ogólnodostępnych i bezpłatnych baz danych, zamawiający pobiera samodzielnie z tych baz danych wskazane przez wykonawcę oświadczenia lub dokumenty.2. W przypadku wskazania przez wykonawcę oświadczeń lub dokumentów, o których mowa w § 2, § 5 i § 7, które znajdują się w posiadaniu zamawiającego, w szczególności oświadczeń lub dokumentów przechowywanych przez zamawiającego zgodnie z art. 97 ust. 1 ustawy, zamawiający w celu potwierdzenia okoliczności, o których mowa w art. 25 ust. 1 pkt 1 i 3 ustawy, korzysta z posiadanych oświadczeń lub dokumentów, o ile są one aktualne.”Z kolei art. 26 ust. 6 ustawy Pzp brzmi:“6. Wykonawca nie jest obowiązany do złożenia oświadczeń lub dokumentów potwierdzających okoliczności, o których mowa w art. 25 ust. 1 pkt 1 i 3 (tj. potwierdzających spełnianie warunków w postępowaniu i brak podstaw wykluczenia), jeżeli zamawiający posiada oświadczenia lub dokumenty dotyczące tego wykonawcy lub może je uzyskać za pomocą bezpłatnych i ogólnodostępnych baz danych, w szczególności rejestrów publicznychw rozumieniu ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. z 2014 r. poz. 1114 oraz z 2016 r. poz. 352).” Chciałabym prosić o odpowiedź na pytania: Czy jeżeli zamawiający zastrzegł w SIWZ i ogłoszeniu o zamówieniu możliwość wykluczenia wykonawcy na podstawie art. 24 ust. 5 pkt 1) ustawy PZP, tj. wykonawcę, w stosunku do którego otwarto likwidację (...), Zamawiający może żądać na podstawie art. 26 ust. 2 ustawy PZP (wartość zamówienia jest mniejsza niż kwoty określone w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8) złożenia przez wykonawcę odpisu z CEIDG lub KRS, w sytuacji, w którejwykonawca nie wskazał w dokumentacji ofertowej dostępności tych dokumentów w formie elektronicznej pod określonymi adresami internetowymi, leczzamawiający może sam te dokumenty wyszukać (przy odrobinie dobrej woli)? Czy jeżeli wykonawca nie złożył dokumentów oraz nie udzielił żadnej odpowiedzi na wezwanie o którym mowa powyżej, Zamawiający może wykluczyć wykonawcę z udziału w postępowaniu, z powodu niewykazania braku podstaw wykluczenia, mimo, że Zamawiający sam mógłby uzyskać odpis z CEIDG lub KRS – który potwierdzałby brak podstaw wykluczenia?
Czy w procedurze odwróconej oświadczenie składa wykonawca, którego oferta została oceniona jako najkorzystniejsza?
Pytanie: Zamawiający prowadzi przetarg z zastosowaniem procedury odwróconej. Po zamieszczeniu na stronie WWW zestawienia z otwarcia ofert nie wszyscy wykonawcy w terminie 3 dni złożyli oświadczenie w sprawie przynależności do grupy kapitałowej. Czy zamawiający powinien wezwać do złożenia oświadczenia wszystkich wykonawców?
Czy umowa ramowa upraszcza dokonywanie nieprzewidzianych zleceń?
Pytanie: Nasza jednostka w ciągu 10 godzin od otrzymania alarmu, jest zmuszona na (drodze formalnej) ogłosić, przeprowadzić i sfinalizować procedurę dotyczącą zorganizowania usługi w zakresie transportu lotniczego ciężkiej, specjalistycznej grupy ratunkowej na misję, za granice kraju. Z uwagi na fakt, iż nie ma do dyspozycji optymalnego wariantu statku powietrznego w Siłach Zbrojnych (Wojsko Polskie), do tej pory korzystano z usług firm oferujących „podstawienie” samolotu (chartery). W jaki sposób powinna zostać przeprowadzona procedura przetargowa, aby jak najszybciej zorganizować w sytuacji alarmowej (informacja systemowa o katastrofie – mobilizacja grupy ratunkowej) transport lotniczy, jeśli nigdy nie wiadomo, kiedy i jaki dystans musi pokonać maszyna (w jakim rejonie doszło do klęski)? Obecnie UE dofinansowuje taką procedurę w 85%, po zrealizowaniu misji. Czy zawarcie umowy na szybką realizację zamówienia z jednym przewoźnikiem jest jedyną możliwością (cięcie kosztów ze względu na konieczność utrzymywania gotowości przez firmę świadcząca usługi)? W jaki sposób, zgodnie z zasadami realizowania zamówień przez placówki państwowe, można uprawnić cały proces?
AZB158
Czy zamawiający może udzielić zamówienia w trybie z wolnej ręki?
Pytanie: Zamawiający przeprowadził 2 przetargi nieograniczone. Pierwsze postępowanie zostało unieważnione na podstawie art. 93 ust. 1 pkt 1 ustawy Pzp, ponieważ nie wpłynęły żadne oferty. Drugie również, gdyż zamawiający odrzucił jedną ofertę ze względu na jej niezgodność z opisem przedmiotu zamówienia, a cena drugiej przekraczała jego budżet. Podstawą unieważnienia był art. 93 ust. 1 pkt 4 ustawy Pzp. Czy zamawiający może aktualnie udzielić zamówienia z wolnej ręki na podstawie art. 67 ust. 1 pkt 4 ustawy Pzp?
Czy w oświadczeniach załączonych do oferty można poprawić oczywiste omyłki?
Pytanie: Czy wolno mi jest, na podstawie art. 87 ust. 2 ustawy Pzp, skorygować omyłki również w dokumentach składanych na wezwanie zamawiającego, o których mowa w art. 25 ust. 1 ustawy Pzp?
Czy trzeba zatrzymać wadium wykonawcy, który nie doszacował oferty?
Pytanie: W przetargu nieograniczonym na roboty budowlane otrzymałem dwie oferty. Wezwałem wykonawcę, który złożył korzystniejszą z nich, do uzupełnienia dokumentów potwierdzających spełnienie warunków oraz brak podstaw do wykluczenia a także do wyjaśnienia rażąco niskiej ceny. W tym samym dniu wysłałem dwa pisma. Jedno dotyczyło złożenia dokumentów, a drugie wyjaśnienia ceny. Wykonawca odpowiedział, że nie doszacował części robót, zaś drugie pismo pozostawił bez odpowiedzi tzn. nie złożył żadnych dokumentów, aby wykazać spełnianie warunków udziału w postępowaniu oraz brak podstaw do wykluczenia. Poinformowałem go o zatrzymaniu wadium. Czy postąpiłem prawidłowo?
AZB157
Jak uregulować współpracę między liderem i partnerami przy realizacji projektu współfinansowanego z UE?
Pytanie: Realizujemy projekt partnerski (miasto jest liderem projektu, powiat i gmina – partnerami) współfinansowany ze środków Unii Europejskiej. Miasto jako lider projektu oraz beneficjent, który zawarł umowę o jego dofinansowanie, chce przeprowadzić postępowania oraz zawrzeć umowy w naszym imieniu i na naszą rzecz. Na podstawie art. 16 ust. 1 ustawy Prawo zamówień publicznych partnerzy udzielą miastu stosownego upoważnienia do przeprowadzenia postępowania i udzielenia zamówienia. Czy po udzieleniu upoważnienia powinniśmy podpisać trójstronne porozumienie w sprawie wspólnego przeprowadzenia postępowania i udzielenia zamówienia? Czy może każdy z partnerów powinien osobno zawrzeć takie porozumienie z miastem, z uwagi na to że dla każdego z nich będą prowadzone odrębne postępowania w sprawie udzielania zamówień?
Czy zamawiający może zmienić warunki płatności z jednorazowej na częściowe faktury?
Pytanie: Po 2 nieudanych przetargach (brak ofert) zamawiający zaprosił do negocjacji z wolnej ręki wykonawcę. W projekcie umowy pierwotnym (taki projekt umowy był w przetargach) była płatność jedna fv, natomiast wykonawca proponuje płatności częściowe po wykonaniu etapu zadania zgodnie z harmonogramem, który przedstawi. Czy zamawiający może dokonać takiej zmiany?
AZB156
Jak prawidłowo korzystać z zasobów finansowych innych podmiotów?
Pytanie: Proszę o opinię w zakresie korzystania z zasobów finansowych innych podmiotów na podstawie art. 22a ustawy Pzp w przetargu nieograniczonym na roboty budowlane powyżej progów UE. Zamawiający w SIWZ postawił warunek udziału w postępowaniu w zakresie zdolności finansowej, z której wynika, że Wykonawca jest zdolny do należytego wykonania zamówienia, to taki, który posiada środki finansowe lub posiada zdolność kredytową w wysokości co najmniej 500.000,00 PLN Wykonawca wraz z Ofertą złożył zobowiązanie Podmiotu do oddania Wykonawcy niezbędnych zasobów finansowych na potrzeby wykonania zamówienia. Z przedłożonego Zobowiązania wynika, że Podmiot X zobowiązał się do oddania Wykonawcy zdolności kredytowej w wysokości 3 mln w postaci opinii bankowej. Ponadto Podmiot udostępniający oświadczył w Zobowiązaniu, że udostępnia Wykonawcy środki pieniężne na ewentualne pokrycie niezbędnych kosztów związanych z należytym wykonaniem zamówienia oraz że zobowiązanie udostępnia na czas trwania wykonywania zamówienia. Zobowiązanie zostało złożone w oryginale i prawidłowo podpisane przez Podmiot udostępniający zasoby oraz Wykonawcę. Ponadto podmiot udostępniający zasoby złożył JEDZ zgodnie z wymaganiami zawartymi w SIWZ.Proszę o opinię:1. Czy, przedłożone zobowiązanie zawierające powyższe informacje w Państwa opinii potwierdza spełnienie warunku udziału w postępowaniu w zakresie zdolności finansowych wymaganych przez zamawiającego w SIWZ.2. Na jakim etapie postępowania (czy już na etapie badania ofert pod kątem odrzucenia z postępowania, czy po wezwaniu na podstawie art. 26 ust. 1 ustawy Pzp i uzyskaniu oświadczeń i dokumentów na potwierdzenie spełnienia warunków udziału w postępowaniu i braku podstaw do wykluczenia wykonawcy z postępowania) zamawiający może żądać dokumentów o których mowa w § 9 ust. 1 rozporządzenia w sprawie dokumentów, i jakie dokumenty zamawiający mógłby żądać w odniesieniu do powyższych okoliczności. Czy może należałoby żądać wyjaśnienia na podstawie art. 26 ust. 3 ustawy Pzp. Brakuje mi w przedłożonym Zobowiązaniu charakteru stosunku łączącego oba podmioty oraz zasady, na jakich udostępnienie to miałoby nastąpić.3. Proszę o potwierdzenie w odniesieniu do art. 22a ust. 3 ustawy Pzp, że zamawiający wSIWZ powinien żądać w stosunku do podmiotów udostępniających swoje zasoby dokumentów i oświadczeń na potwierdzenie niepodlegania wykluczeniu w zakresie jakich żądał od wykonawcy, czy jednak powinien żądać wszystkich dokumentów, o których mowa w art. 24 ust. 1 pkt 13–22 i ust. 5 ustawy Pzp.
Jak potraktować brak w ofercie informacji dotyczącej kryterium oceny?
Pytanie: Zamawiający w różny sposób traktują kwestie związane z niezamieszczeniem w ofercie wartości wskazanego kryterium pozacenowego. Dominują dwa podejścia: W sytuacji, gdy wykonawca nie wskaże np. terminu gwarancji, oferta jest uznawana za ofertę z minimalnym wymaganym okresem gwarancji. Gdy wykonawca nie wskaże w ofercie terminu gwarancji, oferta jest odrzucana jako niespełniająca wymogów siwz. Czy można uznać, że obydwa rozwiązania są właściwe, pod warunkiem zamieszczenia w siwz stosownej informacji dotyczącej tej kwestii?
Jak planować zakupy przy projektach współfinansowanych z UE i środków krajowych?
Pytanie: Realizujemy projekt partnerski współfinansowany ze środków unijnych. W ramach projektu planujemy m.in. zakup i montaż tablic informacyjnych i pamiątkowych w ramach promocji projektu. Liderem projektu jest miasto X, natomiast powiat Y (my) i gmina Z są partnerami. Miasto X chce w naszym imieniu i na naszą rzecz przeprowadzić postępowanie i udzielić zamówienia na wykonanie i montaż wraz z dostawą zewnętrznych tablic informacyjnych. Miasto podpisze umowę z wykonawcą, natomiast faktury będą wystawione na partnerów. Łączna wartość zamówienia na tablice wynosi 115.000 zł netto. Czy powinniśmy udzielić miastu upoważnienia do przeprowadzenia postępowania? Realizujemy również inne projekty współfinansowane z UE i środków krajowych, gdzie zamierzamy kupić tablice informacyjne. Czy do szacowania zamówienia na te tablice powinniśmy wziąć pod uwagę również te, które będą zakupione dla nas w ramach projektu partnerskiego?
AZB155
Jakie przepisy zastosuje instytucja kultury do udzielanego zamówienia?
Pytanie: Jesteśmy samorządową instytucją kultury. Czy zamówienia poniżej 30.000 euro, których przedmiotem są dostawy lub usługi z zakresu działalności kulturalnej związanej z organizacją koncertów, wystaw, festiwali itp., są zwolnione z obowiązku stosowania ustawy Pzp na podstawie jej art. 4 pkt 8 czy art. 4d ust. 1 pkt 2?
Jaką procedurę wybrać kupując urządzenia w leasingu?
Pytanie: Pytanie Planujemy zakup aparatury w leasingu. Wydaje się, że mamy dwie możliwości dokonania zamówienia:1) ogłosić przetarg na dostawę w leasingu,2) zorganizować dwa przetargi: jeden na wyłonienie dostawcy a drugi na leasingodawcę.Podobno do pierwszej opcji podchodzi bardzo mało firm. Jakie są jej minusy? Jeżeli chodzi o opcję drugą, to wydłuży się okres otrzymania takiego sprzętu, gdyż trzeba przeprowadzić dwa przetargi. Czy można jakoś przyspieszyć procedurę, ogłaszając dwa przetargi?
Jak rozumieć pojęcie miejsca bezpośredniego nadzoru zamawiającego i kiedy żądać danych podwykonawców?
Pytanie: Co należy rozumieć pod pojęciem „zamówienia na roboty budowlane lub usługi, które mają być wykonane w miejscu podlegającym bezpośredniemu nadzorowi zamawiającego”, o którym stanowi art. 36b ust. 1b ustawy Prawo zamówień publicznych? Czy te miejsca podlegające bezpośredniemu nadzorowi to budynki, drogi? A co w przypadku np. usług odbioru odpadów komunalnych czy usuwaniu śliskości na drogach – czy przy tego rodzaju zamówieniu mamy do czynienia z bezpośrednim nadzorem zamawiającego? Kiedy w praktyce należy wymagać od wykonawcy informacji na temat zatrudnianych przez niego podwykonawców?
AZB154
Czy wolno użyć zasobów podmiotu trzeciego, aby uzyskać punkty w ramach kryteriów oceny ofert?
Pytanie: PytanieWykonawcy mogą korzystać z zasobów podmiotów trzecich w zakresie spełniania warunków udziału w postępowaniu. Czy potencjał udostępniony przez podmioty trzecie może być wykorzystany przez wykonawcę do wykazania posiadania odpowiedniego poziomu w ustanowionych przez zamawiającego kryteriach oceny ofert? Przykładowo chodzi o możliwość wykazania punktowanych: doświadczenia kierownika budowy czy koordynatora zadań (liczba odpowiednich zadań), liczby zatrudnionych na podstawie umowy o pracę osób w danej grupie itp.
Czy wolno powierzyć podwykonawcom realizację całego zamówienia?
Pytanie: Pytanie Jak duży zakres robót budowlanych wykonawca może zlecić podwykonawcom? Zamawiający dopuścił w siwz możliwość udziału podwykonawców w realizacji zamówienia i nie wprowadził w tej mierze żadnych zastrzeżeń. Czy wykonawca może zlecić 90% robót podwykonawcom?
Czy wielokrotne wezwania wykonawcy do wyjaśnień w zakresie rażąco niskiej ceny naruszają uczciwą konkurencję?
Pytanie: Pytanie Podejrzewamy, że jeden z oferentów zaproponował nam cenę o rażąco niskim charakterze. Czy w sytuacji gdy w odpowiedzi na nasze wezwanie udzielił ogólnikowych, lakonicznych wyjaśnień, nie popierając ich żadnymi dowodami, odrzucam jego ofertę jedynie na podstawie art. 90 ust. 3 ustawy Pzp? Czy należy wezwać go do złożenia kolejnych pism?
AZB153
Jak ocenić ofertę w której wykonawca powołuje się na zasoby podmiotów trzecich?
PytanieWykonawca w postępowaniu „krajowym” korzysta z potencjału podmiotu trzeciego w zakresie wiedzy i doświadczenia i podmiot ten spełnia warunek poprzez wykazanie zrealizowanych robót i referencji. Czy w takiej sytuacji należy żądać od niego tych samych dokumentów, których wymagam od wykonawcy (np. wpisu do CEiDG lub KRS, polisy ubezpieczeniowej, zaświadczenia z ZUS)? Czy wystarczy, jeśli dostarczy on jedynie oświadczenie o oddaniu do dyspozycji swoich zasobów wraz z wykazem i oświadczeniami o spełnianiu warunków i niepodleganiu wykluczeniu? Czy jeśli określiłam – nie jako warunek udziału w postępowaniu, ale w zapisach umowy – że wykonawca ma dysponować umową ze składowiskiem odpadów, to czy zamiast wykonawcy może ją przedstawić podmiot trzeci?
Czy zamówienia in-house mogą być zlecane podwykonawcom
Urząd Zamówień Publicznych opublikował obszerną opinię na temat zagadnienia tzw. zamówień in-house, koncentrując się w niej na kwestii zlecania takich zamówień podwykonawcom. Jej autor wskazuje, że w przypadku wewnętrznego zamówienia zamawiający w pierwszej kolejności ma obowiązek ustalić, czy występuje w nim kluczowa część. Następnie powinien on określić adekwatne do tej części warunki udziału w postępowaniu, oraz w efekcie obligatoryjnie zagwarantować w umowie jej osobiste wykonanie. W poniższym artykule omawiamy najważniejsze tezy płynące z opinii, ze szczególnym uwzględnieniem aspektu podwykonawstwa kluczowych części zamówienia in-house ale także zawierających się w nim czynności podstawowych oraz pomocniczych.
Czy wykonawca informuje zamawiającego, że powstał u niego obowiązek podatkowy?
Pytanie:Czy przy robocie budowlanej należy w formularzu oferty wymagać ażeby wykonawca, składając ofertę, poinformował zamawiającego, czy wybór oferty będzie prowadzić do powstania u zamawiającego obowiązku podatkowego, wskazując nazwę (rodzaj) towaru lub usługi, których dostawa lub świadczenie będzie prowadzić do jego powstania, oraz wskazując ich wartość bez kwoty podatku.
AZB152
Czy wiesz, jak dokonać korekty omyłek w ofertach na konkretnych przykładach z procedury zamówieniowej?
Pytanie Zamawiający wymaga przedstawienia w postępowaniu kosztorysu ofertowego. Proszę o jednoznaczną odpowiedź, jak należy poprawić następujące omyłki w ofertach: błędne zaokrąglenie – zamawiający żądał ułożenia krawężnika długości 33,55 mb a wykonawca w ofercie przedstawił w tej pozycji wartość 33,555 mb. Czy zamawiający powinien poprawić omyłkę zgodnie z art. 87 ust. 2 pkt 3 ustawy Pzp czy potraktować błąd jako oczywistą omyłkę rachunkową (art. 87 ust. 2 pkt 2)?; inny obmiar – zamawiający przewidział w pozycji, o której mowa wyżej, obmiar 1000 mb, a wykonawca zaproponował 700 mb; błędnie określona jednostka (metry kwadratowe zamiast bieżących); nieprzemnożenie danej wartości – zamawiający wymagał w kosztorysie zastosowania krotności pewnej pozycji a wykonawca nie dokonał obliczeń.
Czy warunkowa gwarancja ubezpieczeniowa należytego wykonania umowy zabezpiecza właściwie interesy zamawiającego?
Pytanie Wykonawca przesłał zamawiającemu wzór gwarancji ubezpieczeniowej należytego wykonania umowy. Zawiera ona następujące zapisy: „Gwarant działając na zlecenie Zobowiązanego, zapłaci nieodwołalnie i bezwarunkowo na rzecz Beneficjenta kwotę ………….. W przypadku zgłoszenia roszczenia z tytułu niewykonania lub nienależytego wykonania przez Zobowiązującego robót objętych umową, wezwanie do zapłaty musi zawierać oświadczenie Beneficjenta, że zapłacenie żądanej kwoty stało się wymagalne, tj. Zobowiązany nie wykonał lub nienależycie wykonał roboty objęte umową oraz pomimo skierowania do niego przez beneficjenta pisemnego wezwania zawierającego rodzaj uchybień oraz termin ich usunięcia nie wywiązał się z tego zobowiązania. Do wezwania zapłaty winny być dołączone następujące dokumenty: kopia wezwania skierowanego do zobowiązanego wraz z dowodem nadania oraz szczegółową specyfikacją niewykonania lub nienależytego wykonania robót objętych umową ….”.Wątpliwości zamawiającego budzą zapisy dotyczące dokumentów, które należy załączyć do wezwania do zapłaty a w szczególności załączenia kopii pisemnego wezwania beneficjenta do usunięcia uchybień skierowane do zobowiązanego.
Czy umowa ramowa upraszcza dokonywanie nieprzewidzianych zleceń?
Pytanie Nasza jednostka w ciągu 10 godzin od otrzymania alarmu, jest zmuszona ogłosić i sfinalizować procedurę dotyczącą zorganizowania usługi w zakresie transportu lotniczego ciężkiej, specjalistycznej grupy ratunkowej na misję, za granice kraju. Nie mamy do dyspozycji optymalnego wariantu statku powietrznego w Siłach Zbrojnych RP i dlatego do tej pory korzystaliśmy z usług firm charterujących samoloty. W jaki sposób przeprowadzić przetarg, aby w sytuacji alarmowej jak najszybciej zorganizować transport lotniczy, jeśli nigdy nie wiadomo, kiedy i jaki dystans musi pokonać maszyna (klęski mogą wystąpić w różnych rejonach)? Obecnie UE po zakończeniu misji dofinansowuje taką procedurę w 85%. Czy zawarcie umowy na szybką realizację zamówienia z jednym przewoźnikiem jest dla nas jedyną możliwością? W jaki sposób, zgodnie z zasadami realizowania zamówień przez placówki państwowe, można uprawnić cały proces?
AZB151
Jak uniknąć problemów prawnych dbając o właściwą datę obowiązywania zabezpieczenia wykonania umowy?
PytanieMoje pytanie dotyczy zabezpieczenia należytego wykonania umowy w formie gwarancji bankowej na roboty budowlane (o wartości poniżej unijnego progu). Umowę podpisano 4 maja 2017 r. Rozpoczęcie robót nastąpiło 22 maja 2017 r. Złożyliśmy zabezpieczenie w dniu podpisania umowy, jednak w dokumencie zapisano ważność gwarancji od 22 maja 2017 r. Czy taka gwarancja jest ważna? Czy należy poprawić datę jej obowiązywania na dzień podpisania umowy tj. 4 maja 2017 r.?
Jak uniknąć odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych w razie rozwiązania umowy o zamówienie?
PytanieW budynku są prowadzone prace remontowe, których głównym celem jest dostosowanie go do potrzeb użytkownika. W czasie remontu zaszła konieczność wykonania dodatkowych robót nieuwzględnionych w projekcie. W związku z tym, należy wykonać nową dokumentację techniczną. Omawiane roboty są na tyle istotne, że nie można ich przeprowadzić w ramach realizacji obecnej umowy i zachodzi konieczność jej rozwiązania. Czy taka czynność ma konsekwencje związane z odpowiedzialnością za naruszenie dyscypliny finansów publicznych (z uwagi na dodatkowe koszty np. przygotowania nowej dokumentacji i rozwiązania kontraktów towarzyszących tej umowie)?
Jak prawidłowo określić wartość zamówień na dostawy paliwa?
PytaniePod koniec listopada 2016 roku otwarto przetarg na dostawę paliwa lotniczego. Postępowanie było podzielone na 2 zadania: zadanie I – paliwo lotnicze AVGAS 100LL, zadanie II – paliwo lotnicze JET A1. Wybrano wykonawcę tylko na zadanie I. Wartość II zadania nie przekracza 30.000 euro. Czy można aktualnie udzielić go w procedurze pozaustawowej do 30.000 euro, mimo iż mamy 2017 rok, pod koniec którego planujemy zakup paliwa na 2018 rok?
AZB150
Jak unieważnić postępowanie z podziałem na części?
PytanieProwadzimy postępowanie na realizację usług leśnych w 2017 roku z podziałem na 4 części. Już po ocenie formularzy ofertowych i JEDZ wiemy, że w części 1 będziemy musieli unieważnić postępowanie, ponieważ cena oferty przekracza kwotę, jaką przeznaczyliśmy na realizację zamówienia. W pozostałych pakietach trwają czynności związane z weryfikacją warunków i braku podstaw wykluczenia. Czy mogę już teraz przekazać informację o unieważnieniu postępowania w jednej z części? Musimy jak najszybciej rozpocząć na nią nową procedurę.
Jak przygotować ofertę dla trybu z wolnej ręki powyżej unijnych progów?
Pytanie Czy zamawiający w postępowaniu z wolnej ręki (na odprowadzanie ścieków z wód opadowych i roztopowych z dróg i chodników gminnych poprzez urządzenia sieci kanalizacji deszczowej oraz konserwację przedmiotowych urządzeń o wartości powyżej unijnych progów) jest zobligowany żądać wszystkich dokumentów wymienionych w rozporządzeniu w sprawie dokumentów? Czy zaproszenie do negocjacji powinno zawierać formularz JEDZ, czy też jako wykonawca mamy sami pobrać ten dokument ze strony WWW? Czy przedmiotowe dokumenty możemy dostarczyć dopiero przed podpisaniem umowy, czy też musimy je przedłożyć w dniu negocjacji? Jeżeli zamawiający nie stawia żadnego warunku udziału w postępowaniu, to wykonawca nie wypełnia w JEDZ części dotyczącej warunków (część IV Kryteria kwalifikacji)?
Ile przetargów na odbiór i zagospodarowanie odpadów w gminie podzielonej na sektory?
Pytanie Dnia 1 stycznia 2017 r. wszedł w życie art. 6d ust. 3 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, zgodnie z którym: „W przypadku gdy gmina jest podzielona na sektory, postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego, o którym mowa w ust. 1, przeprowadza się odrębnie dla każdego z wyznaczonych sektorów”.Chcemy ogłosić przetarg na odbiór i zagospodarowanie odpadów. Gmina podzielona jest na 4 sektory. Czy powinniśmy ogłosić 4 różne przetargi? Czy możemy ogłosić jeden przetarg z podziałem na 4 części? Co tak naprawdę zmienia wskazany przepis?
AZB148
Nowe obowiązki po stronie centralnych zamawiających i części wykonawców
Wraz z nadejściem wiosny centralni zamawiający będą testować i stosować w praktyce nowe narzędzia w ramach postępowań dotyczących zamówień publicznych. Wykonawcy, którzy będą starać się o uzyskanie zamówień w takich jednostkach, są z kolei zmuszeni zadbać o podpis elektroniczny – bez niego nie złożą już skutecznej oferty. Konieczność wprowadzenia elektronicznej komunikacji w postępowaniu przetargowym dotyczy na razie tylko części jednostek zamawiających. Szczegóły w artykule.
AZB147
Jak określić koszt cyklu życia żywności, gdy chce się ją nabyć tylko na podstawie kryterium ceny?
Pytanie Jak opisać w załączniku do protokołu, w jaki sposób uwzględniono w opisie przedmiotu zamówienia koszty cyklu życia w przetargu na dostawę żywności, gdzie zastosowano kryterium 100% cena?
Jak dokonać zamówienia na usługę sporządzenia dokumentacji projektowej i roboty budowlane?
Pytanie Zamawiający otrzymał dotację celową na realizację prac modernizacyjnych w zabytkowym obiekcie. W ramach zadania trzeba sporządzić dokumentację projektową a następnie wykonać roboty budowlane. Wartość netto całego zadania wynosi 300.000 zł, w tym prace projektowe to ok. 50–60 tys. zł. Czy w świetle definicji obiektu budowlanego postępowanie na usługę projektową należy zrealizować w trybie przetargu nieograniczonego? Czy może można skorzystać z instytucji art. 6a ustawy Pzp i przeprowadzić procedurę na bazie art. 4 pkt 8 ustawy Pzp? Postępowanie na prace budowlane chcemy zrealizować w trybie przetargu nieograniczonego.
Czy przepisy regulujące kryteria oceny ofert ograniczają w liczbie stosowanych elementów ocennych?
Pytanie Czy zgodnie z art. 91 ust. 2 ustawy Pzp, kryteriami oceny ofert mogą być tylko 2 elementy? Przykładowo: cena 60% i długość okresu gwarancji i rękojmi 40%?
AZB146
Jak łączyć zamówienia, które przewidujesz w planie zamówień publicznych na 2017 rok?
Pytanie Przygotowuję plan zamówień publicznych. W planie gospodarczym jednostki łącznie przewidziano około 300.000 zł na opracowanie dokumentacji projektowych dla kilku zadań inwestycyjnych, które będą realizowane w kolejnych latach. Przewiduje się m.in. zlecenie dokumentacji projektowej na budowę kanalizacji, budowę boiska sportowego, przebudowę przepustu drogi oraz rozbudowę budynku szkoły podstawowej. Każdy z projektów które planujemy zlecić, będzie dotyczył innej branży i innych obiektów na terenie gminy. Żaden z nich – zlecany osobno – nie przekroczy 30.000 euro (w danej branży). Czy zatem powinnam zsumować pozycje z planu gospodarczego dotyczące dokumentacji projektowych (różnych branż i obiektów) i wpisać je do planu zamówień publicznych dlatego, że łącznie przekraczają sumę 30.000 euro (na każdą dokumentację będzie trzeba przeprowadzać przetarg nieograniczony)?
Jak stosować kryterium ceny przy robotach budowlanych zgodnie z nowymi przepisami?
Pytanie Przygotowuję specyfikację istotnych warunków zamówienia na roboty budowlane w zakresie renowacji/odtworzenia wewnętrznej zabytkowej stolarki drzwiowej. Czy po ostatniej nowelizacji ustawy Pzp mogę ustanowić kryterium ceny z wagą 80% i terminu wykonania zamówienia z wagą 20%? Załącznikiem do specyfikacji jest opis przedmiotu zamówienia stanowiący jednocześnie pomocniczy przedmiar, specyfikacje techniczne wykonania i odbioru robót oraz opis zakresu robót w postaci wycinków z dokumentacji projektowej.
Jak prawidłowo zatrudnić osoby na umowę o pracę?
PytanieZamawiający, przygotowując przetarg na zimowe utrzymanie dróg powiatowych w sezonie zimowym w 2016/2017, podzielił zamówienie na 6 części (rejony utrzymania dróg). W jednej z części wymaga od wykonawcy posiadania minimum dwóch jednostek sprzętowych, w pozostałych po jednej. Praca sprzętu będzie rozliczana za w faktycznie wykonane usługi. Wykonawca uruchamia sprzęt tylko na polecenie zamawiającego (dyżurnego prowadzącego przy „akcji zima”). Czy wobec tego należy wymagać od niego zatrudnienia kierowców jednostek sprzętowych na umowę o pracę?
AZB 145
Czy zamawiający weryfikuje wykonawcę pod względem jego przynależności do tej samej grupy kapitałowej z innym wykonawcą?
Pytanie:Mam pytanie dotyczące oświadczenia o przynależności lub braku przynależności do grupy kapitałowej. Zastosowałam procedurę odwróconą do zamówienia publicznego w progach unijnych. Czy w przypadku braku złożenia takiego oświadczenia w terminie 3 dninależy wezwać oferenta do uzupełniania czy w procedurze odwróconej nie ma takiej potrzeby? Nadmieniam, iż zamawiający wymagał wniesienia wadium.Odpowiedź:Zamawiający powinien dokonać co do zasady weryfikacji wykonawcy pod względem przynależności do tej samej grupy kapitałowej z innym wykonawcą lub wykonawcami ubiegającymi się o to samo zamówienie (jego część). Jest to bowiem jedna z obligatoryjnych przesłanek oceny podmiotowej wykonawców w postępowaniu tj. odnosząca się do braku podstaw do wykluczenia z postępowania na podstawie art. 24 ust. 1 pkt 23 ustawy Pzp.
Czy zakup nowych pojazdów wraz z ich ubezpieczeniem należy szacować łącznie?
Pytanie:Planuję ogłosić przetarg na dostawę pojazdów wraz z ich ubezpieczeniem (w dwóch częściach osobno zakup samochodów, osobno ich ubezpieczenie). Obecną naszą flotę pojazdów ubezpieczam u naszego brokera na podstawie zapytania ofertowego do 30.000 euro. Czy zakup nowych pojazdów wraz z ich ubezpieczeniem należy szacować łącznie z usługą ubezpieczenia pozostałej floty pojazdów? Czy są to odrębne zamówienia?Odpowiedź:Opierając się na wciąż aktualnej interpretacji Prezesa UZP, dostępnej na stornie internetowej Urzędu, w zakresie ustalenia, kiedy mamy do czynienia z jednym a kiedy z odrębnymi zamówieniami, uznać należy, że przedstawione w pytaniu zamówienia można potraktować odrębnie.
Czy w przetargu na zakup samochodów zamawiający musi uwzględnić emisje dwutlenku węgla, tlenków azotu, cząstek stałych oraz węglowodorów?
Pytanie:Przygotowuję przetarg nieograniczony na dostawę samochodów. Proszę o informację, czy zgodnie z rozporządzeniem z 10 maja 2011 r. w sprawie innych niż cena obowiązkowych kryteriów oceny ofert (...) mogę w SIWZ powołać się tylko na normę emisji spalin EURO 6 czy muszę szczegółowo opisać emisję zanieczyszczeń: tlenków azotu, cząstek stałych i węglowodorów w g/km? Czy mogę część czynników opisanych w paragrafie 3 tj. zużycie energii, emisja dwutlenku węgla, emisja zanieczyszczeń opisać w OPZ, a część wskazać jako kryteria oceny ofert np. jako kryterium oceny ofert przyjąć zużycie energii a resztę opisać w OPZ?Odpowiedź:W prowadzonym postępowaniu na zakup pojazdów samochodowych objętych rozporządzeniem w sprawie innych niż cena obowiązkowych kryteriów oceny ofert (...) zamawiającemu pozostawiona została „swoboda” co do sposobu uwzględnienia czynników środowiskowych określonych w przywołanym rozporządzeniu. Bez względu jednak na sposób realizacji przepisów rozporządzenia zamawiający ma obowiązek uwzględnić wszystkie czynniki wymienione w rozporządzeniu tj. zużycie energii, emisje: dwutlenku węgla (CO2), tlenków azotu, cząstek stałych oraz węglowodorów.
AZB 144
Czy zamawiający musi przygotowywać gotowy formularz oferty do wypełnienia?
PytanieW prowadzonym przetargu nieograniczonym przewidzieliśmy 3 kryteria oceny ofert: cenę (z wagą 94%), termin płatności (z wagą 3%) i czas usunięcia nieprawidłowości w realizacji zamówienia (znaczenie 3%). Zamawiający w przygotowanym formularzu ofertowym stanowiącym załącznik do siwz uwzględnił dwa pierwsze kryteria, trzecie zaś przez przeoczenie nie zostało do niego wpisane. Oferty złożyło sześciu wykonawców z czego pięciu z nich wskazało trzecie kryterium w różny sposób tj.: w formie oświadczenia, w formularzu ofertowym jako dodatkowy punkt oraz we wzorze umowy w przeznaczonym do tego miejscu. Jeden wykonawca nie odniósł się do trzeciego kryterium. Inny z kolei podał termin płatności 14 dni jako drugie kryterium. W siwz umieściliśmy zapis: „termin płatności – 3%:1) 21 dni od dnia otrzymania przez zamawiającego prawidłowo wystawionej faktury VAT – 0 pkt,2) 30 dni od dnia otrzymania przez zamawiającego prawidłowo wystawionej faktury VAT – 3 pkt”. Czy należy odrzucić wskazane oferty jako niezgodne z siwz? OdpowiedźTak, w zaistniałej sytuacji należy odrzucić oferty, które: nie wskazują elementu podlegającego ocenie i zawierają termin płatności nieakceptowany przez zamawiającego jako niezgodne z siwz.
Czy zamawiający może zastrzec obowiązek osobistego wykonania przez wykonawcę kluczowych części zamówienia na roboty budowlane?
Pytanie Czy jeśli startujemy w przetargu, nie posiadając wymaganych referencji i przy wstępnej selekcji nasza oferta zostaje wybrana, a następnie zamawiający wzywa nas do udokumentowania doświadczenia, możemy złożyć zobowiązanie podmiotu trzeciego? Co w sytuacji gdy zamawiający wymaga referencji dotyczącej powiedzmy 30.000 m2 zrealizowanej nawierzchni i zastrzega w siwz obowiązek wykonania jej samodzielnie przez wykonawcę? Czy w tym przypadku możemy powołać się na zasoby podmiotu trzeciego, wskazując jego udział jako podwykonawcy w zakresie pomocy przy przygotowaniu terenu pod budowę?Odpowiedź Wykonawca nie może w tej sytuacji przedstawić zobowiązania podmiotu trzeciego. Co do zasady też – wykonawca już w ofercie powinien wskazać, czy powołuje się na cudzy potencjał czy nie.
Czy zamawiający może odtajnić dane zastrzeżone dotyczące przedsiębiorstwa?
Pytanie Zamawiający po analizie załączonego do oferty zastrzeżenia tajemnicy przedsiębiorstwa zamierza ją odtajnić. Na jaką podstawę prawną powinien się powołać?OdpowiedźJeżeli w ocenie zamawiającego zastrzeżone przez wykonawcę informacje nie stanowią tajemnicy przedsiębiorstwa, uzasadnione jest ich odtajnienie (uznanie za jawne). Podstawę prawną tej czynności stanowią: art. 8 ust. 1 ustawy Pzp statuujący zasadę jawności postępowania o udzielenie zamówienia (z ograniczeniami określonymi w ustawie) oraz art. 96 ust. 3 ustawy Pzp, z którego wynika jawność m.in. załączników do protokołu (np. ofert, dokumentów składanych przez wykonawców).
AZB 143
Jeśli wykonawca złożył dokumenty wraz z ofertą, nie wzywaj go do ich przedstawienia
Pytanie Pewien wykonawca złożył w ofercie wszystkie dokumenty, wykazy robót, osób i inne – w tym oświadczenie dotyczące grupy kapitałowej. Co w sytuacji, gdyby okazało się, że jest oceniony najwyżej? Wzywać go do przedłożenia dokumentów ponownie? Oświadczenie o przynależności do grupy kapitałowej zawiera w swej treści informację, że nie należy do grupy kapitałowej z podmiotami, które złożyły odrębne oferty. Gdyby napisał, że ogólnie nie należy do żadnej grupy, wówczas przyjmuję, że nie trzeba go już wzywać do uzupełnienia. Ale co zrobić w naszym przypadku, skoro na etapie składania ofert wykonawca nie wiedział jeszcze kto złoży ofertę? Odpowiedź W odniesieniu do oświadczenia o grupie kapitałowej należy zapytać wykonawcę o wyjaśnienia dotyczące tego dokumentu.
Jak zaplanować „zamówienia uzupełniające” po nowelizacji – praktyczne wskazówki
Pytanie W siwz na roboty budowlane chcemy przewidzieć roboty uzupełniające (art. 67 ust. 6 ustawy Pzp). Czy powinniśmy określić zakres robót i wskazać do jakiej wysokości można ich udzielić (np. w formie % lub konkretnej kwoty)?Odpowiedź Opis przedmiotu zamówienia musi przewidywać zakres podobnych robót budowlanych lub usług oraz warunki, na jakich zostaną zlecone. Trzeba też wskazać w dokumentacji ich przewidywaną wartość. Przepisy nie ograniczają jej górnej wysokości.
Jak ocenić oświadczenie o przynależności do grupy kapitałowej złożone z ofertą?
Pytanie Czy można przyjąć oświadczenie o przynależności (lub jej braku) do tej samej grupy kapitałowej w związku z art. 24 ust. 1 pkt 23 ustawy Pzp złożone wraz z ofertą, gdy wykonawca stwierdza w nim, że: 1) nie należy do grupy kapitałowej (tj. do żadnej),2) należy do grupy kapitałowej i załącza listę podmiotów wchodzących w skład tej grupy? Z listy zamawiający odczytuje, iż żaden podmiot na niej wpisany nie złożył oferty.OdpowiedźW tej sytuacji niezasadne i nieefektywne byłoby wymagać od wykonawcy, aby na podstawie art. 24 ust. 11 ustawy z 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych (dalej: ustawa Pzp) ponownie złożył omawiane oświadczenie.