Udzielanie zamówień publicznych w częściach po nowelizacji ustawy Pzp

Udzielanie zamówień publicznych podzielonych na części w aktualnym stanie prawnym różni się istotnie w wielu aspektach od udzielania takich zamówień sprzed nowelizacji. Podział zamówienia na części, zgodnie z ideą prawodawcy unijnego, staje się po nowelizacji niemalże obowiązkiem zamawiających, z kilkoma wyjątkami. A zatem przeciwnie niż w stanie sprzed nowelizacji, zamawiający nie dysponuje już swobodą absolutną w zakresie decydowania o udzieleniu zamówień w częściach.

Nowelizacja Pzp - udzielanie zamówień publicznych w częściach

Udzielanie zamówień publicznych podzielonych na części w aktualnym stanie prawnym różni się istotnie w wielu aspektach od udzielania takich zamówień sprzed nowelizacji. Podział zamówienia na części, zgodnie z ideą prawodawcy unijnego, staje się po nowelizacji niemalże obowiązkiem zamawiających, z kilkoma wyjątkami. A zatem przeciwnie niż w stanie sprzed nowelizacji, zamawiający nie dysponuje już swobodą absolutną w zakresie decydowania o udzieleniu zamówień w częściach.

Wnioski KE po dokonaniu przeglądu stosowania JEDZ

W maju br. Komisja Europejska przygotowała dla Parlamentu Europejskiego i Rady sprawozdanie w sprawie przeglądu praktycznego stosowania jednolitego europejskiego dokumentu zamówienia. Warto zauważyć, że wśród państw członkowskich Polska jest na 4. miejscu pod względem liczby pojedynczych użytkowników serwisu eESPD. Sprawdź, do jakich jeszcze wniosków doprowadziły Komisję wyniki ankiety przeprowadzonej w państwach członkowskich UE i jakie kierunki działań zostaną wdrożone w najbliższym czasie.

Według jakich reguł zlecisz zamówienia dodatkowe?

Pytanie:  Moje pytanie dotyczy zasad zlecania robót dodatkowych. Czy jeżeli wartość zamówienia dodatkowego wynosi mniej niż 30.000 euro, zawieramy na nie osobną umowę czy podpisujemy aneks do tej już obowiązującej? Czy takie zamówienie należy przewidzieć w siwz dla zamówienia podstawowego?

Przedłużenie terminu związania ofertą musi mieć bezwarunkowy charakter

Zgoda na przedłużenie terminu związania ofertą nie może być złożona z jakimkolwiek zastrzeżeniem lub pod warunkiem. Nie jest ona wówczas skuteczna (wyrok KIO z 22 czerwca 2017 r., sygn. akt KIO 1070/17).

Kluczowe części zamówienia – orzecznictwo Krajowej Izby Odwoławczej

 Definicji kluczowej części zamówienia nie znajdziemy w ustawie Prawo zamówień publicznych ani w dyrektywach. W poniższym tekście spróbujemy odpowiedzieć na pytanie, czym zatem są kluczowe części, które zamawiający może zastrzec do osobistego wykonania przez wykonawcę, oraz co to zastrzeżenie oznacza. Przedstawimy również na przykładzie, z jakimi problemami mamy do czynienia przy stosowaniu art. 36a ustawy Pzp w praktyce. Jak zwykle, zwrócimy również uwagę na różne aspekty omawianego zagadnienia.

Kiedy dopuszczalna jest zmiana terminu realizacji umowy w zgodzie z prawem zamówień publicznych?

Pytanie: Gmina przeprowadziła dialog konkurencyjny w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego. Postępowanie zakończono w 2015 roku, a umowę zawarto we wrześniu 2016 roku już po wejściu w życie przepisów zeszłorocznej nowelizacji Prawa zamówień publicznych. Gmina zamierza dokonać zmiany zawartej z wykonawcą umowy z uwagi na konieczność realizacji zamówień dodatkowych (z art. 19 ust. 3 pkt 2a ustawy nowelizującej). Czy ze względu na powyższe okoliczności można zmienić termin realizacji umowy w sprawie zamówienia publicznego, choć zamawiający nie przewidział wcześniej możliwości dokonania takiej modyfikacji?

Jakich dokumentów należy żądać od podwykonawców?

Pytanie:  Pytanie Czy w przetargu powyżej kwot unijnych od podwykonawcy, który nie jest podmiotem trzecim, muszę żądać dokumentów i oświadczeń, o jakich mowa w § 5 rozporządzenia w sprawie dokumentów? Czy wykonawca na etapie składania ofert musi wskazać nazwę podwykonawcy, czy też wystarczy, gdy poinformuje o robotach, które zleci podwykonawcy?