Zamówienie dokumentacji projektowej i robót budowlanych – czy należy je zsumować?

PytanieReprezentuje jednostkę publiczną. W najbliższym czasie będziemy modernizować instalację elektryczną. W ramach prac chcemy zlecić wykonanie projektu modernizacji a następnie realizację robót budowlanych. Czy do wartości robót należy dodać kwotę wydaną na projekt, czy obydwa zamówienia potraktować osobno (usługi i roboty budowlane) i w ogóle ich ze sobą nie wiązać?OdpowiedźW omawianym przypadku dokumentacja projektowa i realizowane na jej podstawie roboty budowlane stanowią funkcjonalną całość, przez co należy traktować je jako jedno zamówienie udzielane w częściach. Możliwe jest przy tym skorzystanie z wyłączeń określonych ustawą Pzp.

Wybór oferty może zostać podważony niezależnie od wartości postępowania

Na łamach naszego wydania omawialiśmy dwukrotnie postanowienia Krajowej Izby Odwoławczej, które odmawiały wykonawcom kwestionowania wyboru oferty w postępowaniach podprogowych. Te stanowiska Izby były przedmiotem skarg Prezesa UZP, którym również poświęcaliśmy uwagę. Pod koniec grudnia sądy okręgowe – w Lublinie i w Szczecinie wydały orzeczenia niekorzystne dla interpretacji Izby. Dopuściły tym samym szerokie podważanie przez wykonawców poprawności wybranych ofert. Sprawdź co się z tym wiąże.wyrok sądu okręgowego w Lublinie z 21 grudnia 2016 r., sygn. akt IX Ga 502/16,wyrok sądu okręgowego w Szczecinie z 22 grudnia 2016 r., sygn. akt II Ca 1461/16

Sprawdź, kiedy nie trzeba stosować ustawy Pzp z uwagi na wytwarzanie dokumentów publicznych

 Art. 4 pkt 5c lit. a i b ustawy Pzp wskazuje na wyłączenie stosowania przepisów ustawy Pzp, do udzielania zamówień dotyczących wytwarzania i dystrybucji dokumentów publicznych i ich personalizacji, a także druków o strategicznym znaczeniu dla bezpieczeństwa państwa. UZP wyjaśnia, jak rozumieć pojęcie tego rodzaju dokumentów. 

Punktowanie oferty niezgodnej ze specyfikacją jest niedopuszczalne

Zamawiający nie może przyznać punktów w kryterium oceny ofert, jeżeli z oświadczenia woli wykonawcy nie wynikają konkretne informacje. Załącznik do wiadomości e-mail oznaczony w tytule jako oświadczenie nie może być uznany za ofertę z powodu braku oryginalnego podpisu lub poświadczenia za zgodność. Sprawdź, na czym polegały niezgodności oferty z siwz, a w konsekwencji błędne działania zamawiającegowyrok KIO z 8 listopada 2016 r.; sygn. akt KIO 2030/16

Nowe ułatwienia w udzielaniu zamówień na usługi społeczne – jak z nich skorzystać

Nowelizacja ustawy Pzp wprowadziła specjalne zwolnienia w stosowaniu jej regulacji w odniesieniu do zamawiania usług społecznych. Zamówień na nie możesz udzielać szybciej i prościej. Nie wiesz, czy dotyczy to  Twojego postępowania? W poniższym tekście omawiamy tę kategorię zakupów. Sprawdź, jak wygląda odformalizowana procedura. Zaoszczędź czas i uniknij naruszeń przepisów.

Na co zwrócić uwagę przy szacowaniu wartości zamówienia oraz podejmowania decyzji o podziale zamówienia na części?

Pytanie Zamierzam wszcząć postępowanie na utrzymanie urządzeń biurowych (drukarek, urządzeń wielofunkcyjnych oraz faksów) w stałej sprawności techniczno-użytkowej poprzez kompleksową usługę serwisową obejmującą przeglądy, naprawy i konserwacje oraz wyminę materiałów eksploatacyjnych w tym tuszy/tonerów i części zamiennych. Poszczególne składowe części zamówienia (usługa i dostawa) nie są obiektywnie możliwe do rozdzielenia. Jak oszacować wartość zamówienia? Muszę wziąć pod uwagę wszystkie koszty wykonawcy związane z realizacją umowy, w szczególności przeglądów konserwacyjnych, napraw, części zamiennych, materiałów eksploatacyjnych (z wyłączeniem papieru), ekspertyz, dojazdów, utylizacji oraz deinstalacji i instalacji urządzeń. Zakładam, że usługa serwisowa obejmuje również wymianę materiałów eksploatacyjnych w tym tonerów. Czy nie narażę się na zarzut, iż nie podzieliłam tego zamówienia na usługę i osobno dostawę (tzn. na części)? OdpowiedźW przypadku szacowania wartości zamówienia oraz podejmowania decyzji o podziale zamówienia na części należy wziąć pod uwagę całokształt okoliczności faktycznych i prawnych. Z informacji wskazanych przez pytającego wynika, że podział nie jest w tym przypadku konieczny, ale decyzja w tym zakresie powinna być podjęta z uwzględnieniem wszelkich faktycznych uwarunkowań, jakie mają związek z tym postępowaniem – nieprzedstawionych być może w pytaniu.  

Kiedy wymagane jest spełnienie warunku dotyczącego uprawnień do prowadzenia działalności zawodowej?

 Pytanie Czy w zakresie kompetencji i uprawnień przy wspólnym wykonywaniu zamówienia (np. przez 2 wykonawców) zamawiający powinien żądać od obu podmiotów posiadania aktualnej koncesji na obrót paliwami wydanej przez Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki zgodnie art. 32 ust. 1 pkt 4 ustawy z 10 kwietnia 1997 r. – Prawo energetyczne, w zakresie obrotu paliwami?OdpowiedźW przypadku warunku dotyczącego uprawnień do prowadzenia określonej działalności zawodowej, jedynie w wyjątkowych sytuacjach uzasadnione jest wymaganie jego spełniania przez każdego z konsorcjantów. Wydaje się, że z taką sytuacją nie mamy do czynienia w przypadku zamówienia, do którego wykonywania wymagana jest koncesja na obrót paliwami wydana przez Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki zgodnie art. 32 ust. 1 pkt 4 ustawy z 10 kwietnia 1997 r. – Prawo energetyczne, w zakresie obrotu paliwami.

Jakie są zasady zlecania robót dodatkowych do umów sprzed nowelizacji?

 Pytanie Umowa na roboty budowlane była podpisana przed nowelizacją z 28 lipca 2016 r. W czasie realizacji zamówienia wystąpiła konieczność wykonania dodatkowych robót nieobjętych zamówieniem podstawowym. Ich wartość nie przekracza łącznie 50% realizowanego zamówienia. Czy wolno nam podpisać aneks do umowy, czy należy wszcząć postępowanie w trybie zamówienia z wolnej ręki na podstawie starych przepisów?Odpowiedź Zasadą jest, że do umów w sprawach zamówień publicznych zawartych przed dniem wejścia w życie ustawy z 22 czerwca 2016 r. o zmianie ustawy – Prawo zamówień publicznych oraz niektórych innych ustaw (dalej: uzzp) stosuje się przepisy dotychczasowe. Natomiast poruszoną w pytaniu kwestię regulują przepisy przejściowe w szczególności art. 19 ust. 3 pkt 2 a uzzp. Po spełnieniu opisanych w nim warunków zamawiający ma prawo zmienić umowę w sprawie zamówienia.