Wezwanie do uzupełnienia dokumentów - poznaj prawidłowe reguły stosowania znowelizowanych przepisów
Zamawiający nie może zwolnić się z obowiązku nałożonego ustawą Pzp do wyczerpującego wezwania wykonawcy o uzupełnienie ujawnionych braków dokumentów - zasłaniając się twierdzeniem, że wykonawca jako profesjonalny uczestnik rynku zamówień publicznych ma obowiązek znać przepisy obowiązującego w tym zakresie prawa oraz zapisy SIWZ w przetargu, w którym składa ofertę. Wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 4 kwietnia 2017 r., sygn. akt KIO 572/17
Usługi społeczne poniżej ustawowych progów zleć według wewnętrznych procedur
UZP w najnowszym Informatorze opublikowało opinię prawną, która stanowi o zasadach udzielania zamówień na usługi społeczne. Wskazuje ona, że te, których wartość nie przekracza 750.000 euro (lub 1 mln euro – w przypadku zamawiających sektorowych), mogą być zlecane zgodnie z wewnętrznym regulaminem zamawiającego.
Reguły ustalania i opisywania pozacenowych kryteriów oceny ofert - praktyczne wskazówki
Przepisy ustawy Pzp wymuszają na wielu zamawiających odejście od dyktatu kryterium ceny. Obecnie nie wystarczy jednak samo wykorzystanie pozacenowych kryteriów oceny ofert, niezbędne jest także ustalenie ich wagi (znaczenia) na odpowiednim poziomie, często nawet 40%. To wymaga od zamawiającego niejednokrotnie poprzedzenia czynności opisu pozacenowych kryteriów oceny ofert właściwą analizą i symulacją, aby pozwoliły na wybór oferty rzeczywiście najkorzystniejszej, a nie tylko takiej na „pierwszy rzut oka”.
Obligatoryjne przesłanki wykluczenia w orzecznictwie
Przesłanki wykluczenia z postępowania określone w art. 24 ust. 1 pkt 12 i 17 ustawy Pzp są ze sobą powiązane. Taki wniosek wynika z jednego z orzeczeń Krajowej Izby Odwoławczej. Poniżej przedstawimy argumenty przemawiające za tym stanowiskiem. Pokażemy również - na przykładzie orzecznictwa - jak można określić szczególny, obiektywnie uzasadniony sposób spełniania warunków udziału w postępowaniu w stosunku do konsorcjum oraz jakie problemy mogą wyniknąć ze złożenia ofert częściowych przez przedsiębiorców należących do grupy kapitałowej.Wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 13 marca 2017 r., sygn. akt KIO 369/17Wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 20 marca 2017r., sygn. akt KIO 382/17Wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 6 marca 2017 r., sygn. akt: KIO 283/17; KIO 291/17; KIO 298/17
Kiedy komunikacja elektroniczna w zamówieniach publicznych?
Pytanie Jesteśmy jednostką samorządową. Mamy również zakład budżetowy i jednostki organizacyjne. Od kiedy obowiązuje nas komunikacja elektroniczna zgodnie z nowymi zasadami? Jak należy wypełnić protokół z postępowania ogłoszonego w listopadzie 2016 roku w pkt 4 „Powody odstąpienia od wymogu użycia środków komunikacji elektronicznej przy składaniu ofert”?
Jakie zarzuty mogą pojawić się w związku z posiadaniem sklepu internetowego jako kryterium oceny?
Pytanie W postępowaniu unijnym na dostawę autobusów chcemy, aby wykonawca dysponował sklepem internetowym działającym w systemie 24h, umożliwiającym zamawianie i zakup on-line pełnego katalogu części zamiennych do oferowanego autobusu z obsługą w języku polskim. Jest to dosyć ważne dla zamawiającego. Czy można użyć powyższego jako kryterium oceny ofert, np. na podstawie art. 91 ust. 2 pkt 4, 5 lub 6 ustawy Pzp? Jeżeli nie, to gdzie najlepiej zapisać to w siwz? Czy możemy określić taki warunek? Jak go sformułować?