Udzielanie zamówień publicznych w częściach po nowelizacji ustawy Pzp

Udzielanie zamówień publicznych podzielonych na części w aktualnym stanie prawnym różni się istotnie w wielu aspektach od udzielania takich zamówień sprzed nowelizacji. Podział zamówienia na części, zgodnie z ideą prawodawcy unijnego, staje się po nowelizacji niemalże obowiązkiem zamawiających, z kilkoma wyjątkami. A zatem przeciwnie niż w stanie sprzed nowelizacji, zamawiający nie dysponuje już swobodą absolutną w zakresie decydowania o udzieleniu zamówień w częściach.

Nowelizacja Pzp - udzielanie zamówień publicznych w częściach

Udzielanie zamówień publicznych podzielonych na części w aktualnym stanie prawnym różni się istotnie w wielu aspektach od udzielania takich zamówień sprzed nowelizacji. Podział zamówienia na części, zgodnie z ideą prawodawcy unijnego, staje się po nowelizacji niemalże obowiązkiem zamawiających, z kilkoma wyjątkami. A zatem przeciwnie niż w stanie sprzed nowelizacji, zamawiający nie dysponuje już swobodą absolutną w zakresie decydowania o udzieleniu zamówień w częściach.

Nowelizacja Pzp - terminy obowiązujące w przetargach

Czas składania ofert, okres związania ofertą i ważności wadium, data zawarcia umowy po wyborze oferty oraz wniesienia odwołania – przygotowaliśmy dla Ciebie zestawienie najważniejszych terminów w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego. Do części z nich zastosowanie znajdą szczególne zasady. Sprawdź, jak obliczać termin związana ofertą i go przedłużać, co zrobić, gdy termin na złożenie odwołania upływa w sobotę i jak traktować termin standstill, gdy zawierasz umowę z kolejnym w rankingu wykonawcą. Jeśli chcesz poprawnie stosować przepisy i bezbłędnie obliczać terminy, ten tekst jest dla Ciebie.

Zamówienie z wolnej ręki musi stanowić powtórzenie postępowania, które zakończyło się niepowodzeniem.

Zamawiający zobowiązany jest pamiętać zarówno o warunkach udziału w postępowaniu, które zastosował w unieważnionym przetargu, jak również o ustalonym opisie przedmiotu zamówienia. W przeciwnym wypadku ewentualne zmiany mogą być ocenione jako wpływające na krąg potencjalnych zainteresowanych zamówieniem, a więc niedopuszczalne.  orzeczenie Głównej Komisji Orzekającej z 16 kwietnia 2015 r. (sygn. akt BDF1/4900/112/118/14 BDF1.4800.31.2015)

Zamówienia poniżej unijnych progów a odwołanie na wybór najkorzystniejszej oferty – skarga Prezesa UZP

Prezes UZP zaskarżył do Sądu Najwyższego wyrok sądu okręgowego. Sąd oddalił w nim jego skargę na postanowienie KIO, w którym Izba odrzuciła odwołanie złożone w przedmiocie wyboru najkorzystniejszej oferty w postępowaniu poniżej unijnych progów. Po zeszłorocznej nowelizacji ustawy Pzp kwestia tego, kiedy wykonawca może odwołać się w takiej sytuacji, pozostaje wciąż sporna.   

Wykonawca nie może ponownie uzupełnić JEDZ

Wykonawca, który już raz uzupełniał Jednolity Europejski Dokument Zamówienia, nie może ponownie przedłożyć informacji dotyczących wykazania spełniania warunków udziału w postępowaniu. Takie działanie będzie stanowiło dwukrotne uzupełnienie, co stoi w sprzeczności z zasadą równego traktowania wykonawców. Sprawdź, jakie argumenty przemawiają za taką interpretacją.  wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 5 stycznia 2017 r., sygn. akt KIO 2429/16

Wybór oferty po nowelizacji ustawy Pzp – przegląd orzecznictwa KIO

Przekazanie informacji o wyborze oferty najkorzystniejszej jest zwieńczeniem wysiłku zamawiającego, zmierzającego do wyłonienia wykonawcy zdolnego do należytego wykonania zamówienia. Po wszystkich problemach, z jakimi trzeba było sobie poradzić na etapie przygotowania postępowania, mnóstwie pracy od ogłoszenia postępowania do składania ofert i wreszcie po badaniu i ocenie złożonych ofert nadchodzi czas, by poinformować o wyniku ciężkiej pracy zamawiającego. Poniżej na podstawie wyroków Krajowej Izby Odwoławczej opiszemy, jak po ubiegłorocznej nowelizacji ustawy Pzp uległ zmianie sposób informacji, które należy przekazać wykonawcom w zakresie punktacji przyznanej w ramach pozacenowych kryteriów oceny.  

Terminy obowiązujące w przetargach

Czas składania ofert, okres związania ofertą i ważności wadium, data zawarcia umowy po wyborze oferty oraz wniesienia odwołania – przygotowaliśmy dla Ciebie zestawienie najważniejszych terminów w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego. Do części z nich zastosowanie znajdą szczególne zasady. Sprawdź, jak obliczać termin związana ofertą i go przedłużać, co zrobić, gdy termin na złożenie odwołania upływa w sobotę i jak traktować termin standstill, gdy zawierasz umowę z kolejnym w rankingu wykonawcą. Jeśli chcesz poprawnie stosować przepisy i bezbłędnie obliczać terminy, ten tekst jest dla Ciebie.

Termin związania ofertą w orzecznictwie KIO

Termin związania ofertą to czas, w którym zamawiający powinien dokonać wyboru najkorzystniejszej oferty. Dla wykonawcy jest to okres, w którym warunki zaproponowane przez niego w ofercie nie mogą ulec zmianie. Jeśli okaże się, że jest to jednocześnie oferta najkorzystniejsza i zamawiający będzie chciał zawrzeć na jej podstawie umowę, to wykonawca nie może odmówić jej podpisania bez poniesienia negatywnych konsekwencji w postaci utraty wadium. Specjalnie pod tym kątem dokonujemy przeglądu orzecznictwa.

AZB149

Zamówienie z wolnej ręki musi stanowić powtórzenie postępowania, które zakończyło się niepowodzeniem.

Zamawiający zobowiązany jest pamiętać zarówno o warunkach udziału w postępowaniu, które zastosował w unieważnionym przetargu, jak również o ustalonym opisie przedmiotu zamówienia. W przeciwnym wypadku ewentualne zmiany mogą być ocenione jako wpływające na krąg potencjalnych zainteresowanych zamówieniem, a więc niedopuszczalne.  orzeczenie Głównej Komisji Orzekającej z 16 kwietnia 2015 r. (sygn. akt BDF1/4900/112/118/14 BDF1.4800.31.2015)

Zamówienia poniżej unijnych progów a odwołanie na wybór najkorzystniejszej oferty – skarga Prezesa UZP

Prezes UZP zaskarżył do Sądu Najwyższego wyrok sądu okręgowego. Sąd oddalił w nim jego skargę na postanowienie KIO, w którym Izba odrzuciła odwołanie złożone w przedmiocie wyboru najkorzystniejszej oferty w postępowaniu poniżej unijnych progów. Po zeszłorocznej nowelizacji ustawy Pzp kwestia tego, kiedy wykonawca może odwołać się w takiej sytuacji, pozostaje wciąż sporna.   

Wykonawca nie może ponownie uzupełnić JEDZ

Wykonawca, który już raz uzupełniał Jednolity Europejski Dokument Zamówienia, nie może ponownie przedłożyć informacji dotyczących wykazania spełniania warunków udziału w postępowaniu. Takie działanie będzie stanowiło dwukrotne uzupełnienie, co stoi w sprzeczności z zasadą równego traktowania wykonawców. Sprawdź, jakie argumenty przemawiają za taką interpretacją.  wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 5 stycznia 2017 r., sygn. akt KIO 2429/16

AZB158

Wybór oferty po nowelizacji ustawy Pzp – przegląd orzecznictwa KIO

Przekazanie informacji o wyborze oferty najkorzystniejszej jest zwieńczeniem wysiłku zamawiającego, zmierzającego do wyłonienia wykonawcy zdolnego do należytego wykonania zamówienia. Po wszystkich problemach, z jakimi trzeba było sobie poradzić na etapie przygotowania postępowania, mnóstwie pracy od ogłoszenia postępowania do składania ofert i wreszcie po badaniu i ocenie złożonych ofert nadchodzi czas, by poinformować o wyniku ciężkiej pracy zamawiającego. Poniżej na podstawie wyroków Krajowej Izby Odwoławczej opiszemy, jak po ubiegłorocznej nowelizacji ustawy Pzp uległ zmianie sposób informacji, które należy przekazać wykonawcom w zakresie punktacji przyznanej w ramach pozacenowych kryteriów oceny.  

Skuteczność przedłużenia ważności gwarancji wadialnej wymaga oryginału gwarancji

Wadium składane wraz z ofertą, jak i każde kolejne wadium, lub jego przedłużenie wymagają takiej samej formy, zarówno gdy dotyczy to wniesienia w pieniądzu, jak i innych przewidzianych ustawą Pzp.Wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 24 sierpnia 2017 r., sygn. akt KIO 1634/17

AZB157

Nowelizacja Pzp - terminy obowiązujące w przetargach

Czas składania ofert, okres związania ofertą i ważności wadium, data zawarcia umowy po wyborze oferty oraz wniesienia odwołania – przygotowaliśmy dla Ciebie zestawienie najważniejszych terminów w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego. Do części z nich zastosowanie znajdą szczególne zasady. Sprawdź, jak obliczać termin związana ofertą i go przedłużać, co zrobić, gdy termin na złożenie odwołania upływa w sobotę i jak traktować termin standstill, gdy zawierasz umowę z kolejnym w rankingu wykonawcą. Jeśli chcesz poprawnie stosować przepisy i bezbłędnie obliczać terminy, ten tekst jest dla Ciebie.

Terminy obowiązujące w przetargach

Czas składania ofert, okres związania ofertą i ważności wadium, data zawarcia umowy po wyborze oferty oraz wniesienia odwołania – przygotowaliśmy dla Ciebie zestawienie najważniejszych terminów w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego. Do części z nich zastosowanie znajdą szczególne zasady. Sprawdź, jak obliczać termin związana ofertą i go przedłużać, co zrobić, gdy termin na złożenie odwołania upływa w sobotę i jak traktować termin standstill, gdy zawierasz umowę z kolejnym w rankingu wykonawcą. Jeśli chcesz poprawnie stosować przepisy i bezbłędnie obliczać terminy, ten tekst jest dla Ciebie.

AZB156

Udzielanie zamówień publicznych w częściach po nowelizacji ustawy Pzp

Udzielanie zamówień publicznych podzielonych na części w aktualnym stanie prawnym różni się istotnie w wielu aspektach od udzielania takich zamówień sprzed nowelizacji. Podział zamówienia na części, zgodnie z ideą prawodawcy unijnego, staje się po nowelizacji niemalże obowiązkiem zamawiających, z kilkoma wyjątkami. A zatem przeciwnie niż w stanie sprzed nowelizacji, zamawiający nie dysponuje już swobodą absolutną w zakresie decydowania o udzieleniu zamówień w częściach.

Nowelizacja Pzp - udzielanie zamówień publicznych w częściach

Udzielanie zamówień publicznych podzielonych na części w aktualnym stanie prawnym różni się istotnie w wielu aspektach od udzielania takich zamówień sprzed nowelizacji. Podział zamówienia na części, zgodnie z ideą prawodawcy unijnego, staje się po nowelizacji niemalże obowiązkiem zamawiających, z kilkoma wyjątkami. A zatem przeciwnie niż w stanie sprzed nowelizacji, zamawiający nie dysponuje już swobodą absolutną w zakresie decydowania o udzieleniu zamówień w częściach.

AZB155

Zatrzymanie wadium w opinii Sądu Najwyższego

Regulacja dotycząca zatrzymania wadium w przypadku braku uzupełnienia oświadczeń lub dokumentów od momentu jej obowiązywania przybierała już kilka kształtów. Jej niezmienną kwestią jest jednak ocena, co należy rozumieć jako brak reakcji na wezwanie zamawiającego. Badanie to jest niezwykle istotne, decyduje bowiem o dalszych czynnościach zamawiającego i konsekwencjach finansowych dla wykonawcy. W sprawie tej oceny wypowiedział się właśnie Sąd Najwyższy. Jego stanowisku poświęcamy uwagę w poniższym artykule. uchwała Sądu Najwyższego z 22 czerwca 2017, sygn. akt III CZP 27/17

Wniosek o uchylenie zakazu zawarcia umowy musi mieć mocne uzasadnienie

Zamawiający może wystąpić do KIO o uchylenie zakazu zawarcia umowy, jeżeli wniesione odwołanie zagraża terminowej realizacji zamówienia publicznego. Izba ma prawo do zniesienia takiego zakazu, jednakże w swej decyzji musi kierować się nadrzędnością ochrony interesu publicznego. W praktyce takie decyzje są wydawane stosunkowo rzadko, bo wykazania wymaga waga interesu publicznego, którego zagrożenie miałoby uzasadnić ewentualną rezygnację z ochrony innych interesów. Sprawdź, jaka okoliczność nie będzie stanowiła dostatecznej podstawy dla przychylnego stanowiska składu orzekającego. Postanowienie w sprawie wniosku o uchylenie zakazu zawarcia umowy Krajowej Izby Odwoławczej z 3 lipca 2017, sygn. akt KIO/W 13/17

AZB154

Wezwanie do uzupełniania dokumentów - poznaj szczegółowe reguły z tym związane

 Zasada jednokrotności wezwania do uzupełniania dokumentów nie ma charakteru bezwzględnego - może się zdarzyć, że konieczne będzie ponowne wezwanie, w odniesieniu do aspektu, który wcześniej, w wezwaniu do uzupełnienia dokumentów, nie został uszczegółowiony.                                                Wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 9 maja 2017 r. , sygn. akt KIO 810/17 

W jaki sposób wykazać doświadczenie w realizacji dostaw przez wykonawcę, który działa na rynku krócej niż 3 lata?

Pytanie: PytaniePrzeprowadzam postępowanie na dostawę paliw ciekłych do pojazdów i urządzeń. Jeden z warunków sformułowałam następująco: „Wykonawca musi wykazać, że posiada doświadczenie w wykonaniu minimum 1 zamówienia (tj. zrealizował dostawy paliw – różnego rodzaju oleju napędowego) w ilości nie mniejszej niż 500 000 litrów, w okresie ostatnich 3 lat, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy – w tym okresie”.Wykonawca, który prowadzi działalność krócej niż rok, zapytał, czy spełni warunek, jeżeli wykaże, że w całym okresie swojej działalności zrealizował minimum jedno zamówienie w ilości nie mniejszej niż wartość będąca proporcją podanej minimalnej ilości paliwa do okresu prowadzenia działalności gospodarczej (np. jeżeli sprzedaż paliwa była realizowana przez 6 miesięcy, to minimalna ilość wynosi 84 000 litrów). Jakiej odpowiedzi mu udzielić?

Usługi społeczne poniżej progów unijnych

Zgodnie z art. 138g ustawy Pzp próg unijny, od którego jest uzależniony obowiązek publikacji ogłoszenia o zamówieniu w Dz.U. UE, wynosi wyrażoną w złotych równowartość kwoty: 750 000 euro – w przypadku zamówień innych niż zamówienia sektorowe lub zamówienia w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa, 1 000 000 euro – w przypadku zamówień sektorowych

AZB153

Zamawiający wezwie wykonawcę do uzupełnienia lub poprawienia dokumentów

Wykonawca, który już raz uzupełniał Jednolity Europejski Dokument Zamówienia, nie może ponownie przedłożyć informacji dotyczących wykazania spełniania warunków udziału w postępowaniu. Takie działanie będzie stanowiło dwukrotne uzupełnienie, co stoi w sprzeczności z zasadą równego traktowania wykonawców. Sprawdź, jakie argumenty przemawiają za taką interpretacją.Wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 5 stycznia 2017 r., sygn. akt KIO 2429/16.

Termin związania ofertą – przegląd orzecznictwa KIO i sądów okręgowych

Termin związania ofertą to czas, w którym zamawiający powinien dokonać wyboru najkorzystniejszej oferty. Dla wykonawcy jest to okres, w którym warunki zaproponowane przez niego w ofercie nie mogą ulec zmianie. Jeśli okaże się, że jest to jednocześnie oferta najkorzystniejsza i zamawiający będzie chciał zawrzeć na jej podstawie umowę, to wykonawca nie może odmówić jej podpisania bez poniesienia negatywnych konsekwencji w postaci utraty wadium. Jak natomiast należy procedować po upływie tego okresu, jeśli nadal nie wybrano oferty? Specjalnie pod tym kątem dokonujemy przeglądu bieżącego orzecznictwa.

AZB152

Usługi społeczne o wartości równej lub przekraczającej progi unijne

Krajowy ustawodawca odstąpił od odrębnego od przepisów unijnych uregulowania katalogu usług społecznych. Co za tym idzie nie odnajdziemy katalogu usług społecznych w żadnym z aktów wykonawczych do ustawy Pzp. Aby zapoznać się z rodzajem usług objętych przepisami ustawy Pzp należy sięgnąć do dyrektyw.

AZB151

Zarzuty prezesa UZP do czynności podejmowanych po nowelizacji

Prezes UZP wysunął zastrzeżenia odnoszące się do jednego z postępowań podlegającego kontroli uprzedniej. Zamówienie było przewidziane do współfinansowania ze środków pochodzących z Unii Europejskiej. Zapoznaj się z zarzutami kontrolujących i sprawdź, jakich działań należy się wystrzegać w procedurach wszczynanych w warunkach znowelizowanych przepisów Pzp. Wynik kontroli uprzedniej prezesa Urzędu Zamówień Publicznych z 26 maja 2017 r., sygn. akt KU/41/17 UZP/DKUE/KU/41/17

KIO rozstrzyga problemy dotyczące Jednolitego Europejskiego Dokumentu Zamówienia

 Krajowa Izba Odwoławcza zajęła się rozpatrzeniem kluczowych kwestii odnoszących się do Jednolitego Europejskiego Dokumentu Zamówienia. Wątpliwości zgłosili wykonawcy uczestniczący w jednym z największych postępowań prowadzonych w ramach inwestycji w sektor infrastrukturalny, prowadzonych w trybie dialogu konkurencyjnego.  Przedmiotem rozpoznania było uzupełnianie JEDZ, podpisywanie JEDZ podmiotów trzecich, sposób składania tłumaczenia JEDZ i składania wyjaśnień dotyczących dokumentu JEDZ, w szczególności wyjaśnień odnoszących się do JEDZ innego podmiotu.

AZB150

Wezwanie do uzupełnienia dokumentów - poznaj prawidłowe reguły stosowania znowelizowanych przepisów

Zamawiający nie może zwolnić się z obowiązku nałożonego ustawą Pzp do wyczerpującego wezwania wykonawcy o uzupełnienie ujawnionych braków dokumentów - zasłaniając się twierdzeniem, że wykonawca jako profesjonalny uczestnik rynku zamówień publicznych ma obowiązek znać przepisy obowiązującego w tym zakresie prawa oraz zapisy SIWZ w przetargu, w którym składa ofertę. Wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 4 kwietnia 2017 r., sygn. akt KIO 572/17

Usługi społeczne poniżej ustawowych progów zleć według wewnętrznych procedur

UZP w najnowszym Informatorze opublikowało opinię prawną, która stanowi o zasadach udzielania zamówień na usługi społeczne. Wskazuje ona, że te, których wartość nie przekracza 750.000 euro (lub 1 mln euro – w przypadku zamawiających sektorowych), mogą być zlecane zgodnie z wewnętrznym regulaminem zamawiającego.  

Reguły ustalania i opisywania pozacenowych kryteriów oceny ofert - praktyczne wskazówki

             Przepisy ustawy Pzp wymuszają na wielu zamawiających odejście od dyktatu kryterium ceny. Obecnie nie wystarczy jednak samo wykorzystanie pozacenowych kryteriów oceny ofert, niezbędne jest także ustalenie ich wagi (znaczenia) na odpowiednim poziomie, często nawet 40%. To wymaga od zamawiającego niejednokrotnie poprzedzenia czynności opisu pozacenowych kryteriów oceny ofert właściwą analizą i symulacją, aby pozwoliły na wybór oferty rzeczywiście najkorzystniejszej, a nie tylko takiej na „pierwszy rzut oka”.

AZB148

„Procedura odwrócona” w kilku prostych etapach – przyspiesz i ułatw sobie pracę

Pytanie Zamawiający stosuje procedurę odwróconą. Na pierwszym etapie żąda złożenia oświadczenia o niepodleganiu wykluczeniu i spełnianiu warunków oraz oświadczenia dotyczącego ceny. Czy takie żądanie jest prawidłowe? Czy jeżeli na tym etapie wykonawcy nie złożą oświadczenia o niepodleganiu wykluczeniu i spełnianiu warunków, należy ich wezwać do przedstawienia tych dokumentów niezależnie od tego, czy dana oferta jest na pierwszym miejscu w rankingu? Czy wybierając najkorzystniejszą ofertę, zamawiający wzywa do złożenia pozostałych dokumentów? Jaką datą powinny być one opatrzone? Co  w sytuacji gdy wykonawca składa wszystkie oświadczenia i dokumenty od razu z ofertą?

Zobacz, jak w ramach zamówień typu „in-house” możesz współpracować z innymi zamawiającymi

Zeszłoroczna nowelizacja ustawy Pzp dała zamawiającym możliwość zastosowania nowego podejścia do podjęcia współpracy o charakterze publiczno-publicznym. Taka międzyinstytucjonalna kooperacja traktowana jest jako zamówienie „in-house”, które podlega znacznym zwolnieniom ze stosowania regulacji ustawy Pzp. Obserwując szerokie zainteresowanie administracji publicznej i samorządów tym zagadnieniem, podjęliśmy się jego szczegółowej analizy. W niniejszym opracowaniu interpretujemy wymagane do spełnienia warunki przy podejmowaniu tego rodzaju zadania.

Zamówienie przesyłu energii elektrycznej – wskazówki dotyczące procedury

Pytanie Będziemy organizować tryb z wolnej ręki na przesył energii elektrycznej z art. 67 ust. 1 pkt 1a ustawy Pzp. Będzie to umowa na czas nieokreślony. Wartość zamówienia (obliczona dla 48 miesięcy) wyniesie ponad 180.000 zł. Czy w tym przypadku należy opublikować ogłoszenie o zamiarze zawarcia umowy? Co należy wskazać w zaproszeniu do negocjacji? Co ze wzorem umowy, jeżeli dystrybutor narzuca swój własny?

AZB147

Zasady wykazywania podwykonawstwa w ofercie

Dnia 20 lutego 2017 r. został wydany przez Krajową Izbę Odwoławczą wyrok poruszający kwestię obowiązków wykonawcy, dotyczących wskazania w ofercie kwestii związanych z podwykonawstwem. Rozstrzygnięcie to jest warte skomentowania, bowiem obok merytorycznego rozpoznania zarzutów odwołującego, zawiera szerszy pogląd Izby na wzajemne relacje przepisów ustawy Pzp regulujących  instytucję podwykonawstwa.  Opinia została wydana w składzie 3 osobowym, co podkreśla wagę interpretacji. Zapoznaj się z prezentowanym stanowiskiem składu orzekającego.wyrok KIO z 20 lutego 2017r, sygn. akt KIO 236/17

Wykonawca, który angażuje się w kilka przedsięwzięć, ryzykuje utratą zamówienia publicznego

Aktualnie zamawiający na każdym etapie postępowania może uznać, że wykonawca nie posiada wymaganych zdolności, aby zrealizować dane zamówienie publiczne, jeżeli:1)      zaangażował on swoje zasoby techniczne lub zawodowe w inne przedsięwzięcia gospodarcze i2)      może to negatywnie wpływać na realizację danego zamówienia.Wykonawcy coraz śmielej korzystają z tego przepisu, aby wyeliminować konkurentów z procedury o udzielenie zamówienia. Ale uwaga! Nie wystarczy wskazać, że oferent używa np. tych samych maszyn przy realizacji różnych przedsięwzięć. Nie jest to okoliczność, która zmuszałaby zamawiającego do wyeliminowania wykonawcy z postępowania. W tekście przedstawiamy 4 interpretacje przepisu dokonane w najnowszych orzeczeniach Krajowej Izby Odwoławczej.

AZB146

Jak jest tryb udzielania zamówień uzupełniających do umów sprzed nowelizacji?

Pytanie Zamawiający w styczniu 2016 roku przeprowadził przetarg nieograniczony, przewidując zamówienia uzupełniające z art. 67 ustawy Pzp. We wrześniu 2016 roku (po nowelizacji ustawy Pzp) wystąpiła konieczność udzielenia takiego zamówienia. W jakim trybie zamawiający powinien je zlecić?

Zatrudnienie na umowę o pracę może być podważone

Wymóg zamawiającego dotyczący zatrudnienia na umowę o pracę osób przez cały okres realizacji zamówienia podlega zakwestionowaniu. Nie zawsze czynności, które wskazuje zamawiający, mają charakter kwalifikujący do umowy o pracę. Ich określenie musi być przemyślane i uzasadnione. Podobnie w ograniczeniu podwykonawstwa. Podlegać mu powinny tylko czynności pełnione bezpośrednio przez wykonawcę, który będzie ponosił pełną odpowiedzialność za wykonywane zadania w tym zakresie. Muszą to być elementy, które mają znaczący wpływ na realizację umowy i zapewniają prawidłowe utrzymanie drogi.Wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 19 grudnia 2016 r., sygn. akt KIO 2280/16

W jakich terminach informować o dokonywaniu czynności w postępowaniu?

 Pytanie W którym momencie postępowania należy poinformować wykonawców o wykluczeniu lub odrzuceniu ich ofert? Czy powinno się to zrobić niezwłocznie po stwierdzeniu faktu, że dany wykonawca podlega wykluczeniu z postępowania, czy jednocześnie z informacją o wyborze najkorzystniejszej oferty, tak, jak było to w stanie przed nowelizacją ustawy Prawo zamówień publicznych z 2016 roku?

AZB 145

Przesłanki wykluczenia wykonawcy z postępowania – sprawdź czy ciebie dotyczą

Pytanie: Jakie dokumenty  należy złożyć na potwierdzenie braku podstaw do wykluczenia z tytułu art 24 ust. 1 pkt 15? Odpowiedź: W przypadku przesłanki wykluczenia z art. 24 ust. 1 pkt 15 ustawy Pzp należy oprzeć badanie sytuacji wykonawcy, którego oferta została uznana za najkorzystniejszą o oświadczenie, o którym mowa w § 5 pkt 5 Rozporządzenia, a zatem o oświadczenie własne wykonawcy.

AZB 144

Zamówienie dokumentacji projektowej i robót budowlanych – czy należy je zsumować?

PytanieReprezentuje jednostkę publiczną. W najbliższym czasie będziemy modernizować instalację elektryczną. W ramach prac chcemy zlecić wykonanie projektu modernizacji a następnie realizację robót budowlanych. Czy do wartości robót należy dodać kwotę wydaną na projekt, czy obydwa zamówienia potraktować osobno (usługi i roboty budowlane) i w ogóle ich ze sobą nie wiązać?OdpowiedźW omawianym przypadku dokumentacja projektowa i realizowane na jej podstawie roboty budowlane stanowią funkcjonalną całość, przez co należy traktować je jako jedno zamówienie udzielane w częściach. Możliwe jest przy tym skorzystanie z wyłączeń określonych ustawą Pzp.

Wybór oferty może zostać podważony niezależnie od wartości postępowania

Na łamach naszego wydania omawialiśmy dwukrotnie postanowienia Krajowej Izby Odwoławczej, które odmawiały wykonawcom kwestionowania wyboru oferty w postępowaniach podprogowych. Te stanowiska Izby były przedmiotem skarg Prezesa UZP, którym również poświęcaliśmy uwagę. Pod koniec grudnia sądy okręgowe – w Lublinie i w Szczecinie wydały orzeczenia niekorzystne dla interpretacji Izby. Dopuściły tym samym szerokie podważanie przez wykonawców poprawności wybranych ofert. Sprawdź co się z tym wiąże.wyrok sądu okręgowego w Lublinie z 21 grudnia 2016 r., sygn. akt IX Ga 502/16,wyrok sądu okręgowego w Szczecinie z 22 grudnia 2016 r., sygn. akt II Ca 1461/16

Sprawdź, kiedy nie trzeba stosować ustawy Pzp z uwagi na wytwarzanie dokumentów publicznych

 Art. 4 pkt 5c lit. a i b ustawy Pzp wskazuje na wyłączenie stosowania przepisów ustawy Pzp, do udzielania zamówień dotyczących wytwarzania i dystrybucji dokumentów publicznych i ich personalizacji, a także druków o strategicznym znaczeniu dla bezpieczeństwa państwa. UZP wyjaśnia, jak rozumieć pojęcie tego rodzaju dokumentów. 

AZB 143

Zasady powierzania prac podwykonawcom na etapie realizacji umowy

 Pytanie Czy wykonawca na etapie realizacji umowy może wprowadzić podwykonawcę mimo wskazania w ofercie osobistego wykonania całości zamówienia? Zamawiający nie określił w umowie obowiązku samodzielnej realizacji przez wykonawcę kluczowych części zamówienia. Odpowiadając natomiast na pytanie o ewentualne powierzenie wykonania części zamówienia podwykonawcy, definitywnie ograniczył możliwość aneksowania w tej sytuacji umowy, powołując się na „istotność zmian”. Czy ma rację?  OdpowiedźJeżeli z postanowień umowy nie wynika, aby wykonawca miał obowiązek wykonać kluczowe części zamówienia osobiście (tj. brak jest takiego zastrzeżenia) za dopuszczalne – co do zasady – uznaje się powierzenie wykonania pewnego zakresu prac podwykonawcy pomimo braku takiej deklaracji wykonawcy w ofercie. Postrzegane jest to jako nieistotna zmiana umowy.

Zakupy artykułów spożywczych w zapytaniu o cenę? Sprawdź, co na ten temat sądzi nasz ekspert

Pytanie Czy zamawiający w postępowaniu na dostawę artykułów spożywczych np. nabiał, pieczywo, warzywa (o wartości poniżej progów unijnych) może zastosować tryb zapytania o cenę (tzn. z ceną 100%)?Odpowiedź Zamówienie o wartości poniżej progów unijnych, którego przedmiotem jest dostawa artykułów spożywczych, może być udzielone w trybie zapytania o cenę. Spełnia bowiem obydwie przesłanki, o których mowa w art. 70 ustawy Pzp, tj.:1) przedmiotem zamówienia są dostawy powszechnie dostępne o ustalonych standardach jakościowych,2) wartość zakupów jest mniejsza niż progi unijne.

Wstępna odpowiedź na kolejne pytanie prejudycjalne KIO

W dniu 24 listopada 2016 r. Rzecznik Generalny wydał opinię w sprawie C 387/14 wynikłej na wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez polską Krajową Izbę Odwoławczą. Sprawa dotyczyła interpretacji zapisów dyrektywy 2004/14/WE, jednakże tezy płynące z wydanej opinii pozostają aktualne również w obecnym stanie prawnym. Sprawdź, w jakim kierunku może zmierzać wyrok TSUE. Opinia Rzecznika Generalnego Michala Bobeka przedstawiona 24 listopada 2016 r., sprawa C‑387/14.