Czy zamawiający wezwie wykonawcę do złożenia dokumentu, jeżeli może go uzyskać z bezpłatnych baz?

Pytanie: Zgodnie z § 5 pkt 4 Rozporządzenia Ministra Rozwoju z dnia 26 lipca 2016 r. w sprawie rodzajów dokumentów, jakich może żądać zamawiający od wykonawcy w postępowaniu o udzielenie zamówienia (Dz. U. z 2016 r. poz. 1126), w celu potwierdzenia braku podstaw wykluczenia wykonawcy z udziału w postępowaniu, zamawiający może żądać “odpisu z właściwego rejestru lub z centralnej ewidencji i informacji o działalności gospodarczej, jeżeli odrębne przepisy wymagają wpisu do rejestru lub ewidencji, w celu potwierdzenia braku podstaw wykluczenia na podstawie art. 24 ust. 5 pkt 1 ustawy”. Jednocześnie, § 10 ust. 1 i 2 niniejszego rozporządzenia brzmią następująco:“1. W przypadku wskazania przez wykonawcę dostępności oświadczeń lub dokumentów, o których mowa w § 2, § 5 i § 7, w formie elektronicznej pod określonymi adresami internetowymi ogólnodostępnych i bezpłatnych baz danych, zamawiający pobiera samodzielnie z tych baz danych wskazane przez wykonawcę oświadczenia lub dokumenty.2. W przypadku wskazania przez wykonawcę oświadczeń lub dokumentów, o których mowa w § 2, § 5 i § 7, które znajdują się w posiadaniu zamawiającego, w szczególności oświadczeń lub dokumentów przechowywanych przez zamawiającego zgodnie z art. 97 ust. 1 ustawy, zamawiający w celu potwierdzenia okoliczności, o których mowa w art. 25 ust. 1 pkt 1 i 3 ustawy, korzysta z posiadanych oświadczeń lub dokumentów, o ile są one aktualne.”Z kolei art. 26 ust. 6 ustawy Pzp brzmi:“6. Wykonawca nie jest obowiązany do złożenia oświadczeń lub dokumentów potwierdzających okoliczności, o których mowa w art. 25 ust. 1 pkt 1 i 3 (tj. potwierdzających spełnianie warunków w postępowaniu i brak podstaw wykluczenia), jeżeli zamawiający posiada oświadczenia lub dokumenty dotyczące tego wykonawcy lub może je uzyskać za pomocą bezpłatnych i ogólnodostępnych baz danych, w szczególności rejestrów publicznychw rozumieniu ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. z 2014 r. poz. 1114 oraz z 2016 r. poz. 352).” Chciałabym prosić o odpowiedź na pytania: Czy jeżeli zamawiający zastrzegł w SIWZ i ogłoszeniu o zamówieniu możliwość wykluczenia wykonawcy na podstawie art. 24 ust. 5 pkt 1) ustawy PZP, tj. wykonawcę, w stosunku do którego otwarto likwidację (...), Zamawiający może żądać na podstawie art. 26 ust. 2 ustawy PZP (wartość zamówienia jest mniejsza niż kwoty określone w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8) złożenia przez wykonawcę odpisu z CEIDG lub KRS, w sytuacji, w którejwykonawca nie wskazał w dokumentacji ofertowej dostępności tych dokumentów w formie elektronicznej pod określonymi adresami internetowymi, leczzamawiający może sam te dokumenty wyszukać (przy odrobinie dobrej woli)? Czy jeżeli wykonawca nie złożył dokumentów oraz nie udzielił żadnej odpowiedzi na wezwanie o którym mowa powyżej, Zamawiający może wykluczyć wykonawcę z udziału w postępowaniu, z powodu niewykazania braku podstaw wykluczenia, mimo, że Zamawiający sam mógłby uzyskać odpis z CEIDG lub KRS – który potwierdzałby brak podstaw wykluczenia?

Czy zamawiający może udzielić zamówienia w trybie z wolnej ręki?

Pytanie: Zamawiający przeprowadził 2 przetargi nieograniczone. Pierwsze postępowanie zostało unieważnione na podstawie art. 93 ust. 1 pkt 1 ustawy Pzp, ponieważ nie wpłynęły żadne oferty. Drugie również, gdyż zamawiający odrzucił jedną ofertę ze względu na jej niezgodność z opisem przedmiotu zamówienia, a cena drugiej przekraczała jego budżet.  Podstawą unieważnienia był art. 93 ust. 1 pkt 4 ustawy Pzp. Czy zamawiający może aktualnie udzielić zamówienia z wolnej ręki na podstawie art. 67 ust. 1 pkt 4 ustawy Pzp?

Czy w procedurze odwróconej oświadczenie składa wykonawca, którego oferta została oceniona jako najkorzystniejsza?

Pytanie:  Zamawiający prowadzi przetarg z zastosowaniem procedury odwróconej. Po zamieszczeniu na stronie WWW zestawienia z otwarcia ofert nie wszyscy wykonawcy w terminie 3 dni złożyli oświadczenie w sprawie przynależności do grupy kapitałowej. Czy zamawiający powinien wezwać do złożenia oświadczenia wszystkich wykonawców?

Czy w oświadczeniach załączonych do oferty można poprawić oczywiste omyłki?

Pytanie: Czy wolno mi jest, na podstawie art. 87 ust. 2 ustawy Pzp, skorygować omyłki również w dokumentach składanych na wezwanie zamawiającego, o których mowa w art. 25 ust. 1 ustawy Pzp?

Czy umowa ramowa upraszcza dokonywanie nieprzewidzianych zleceń?

Pytanie: Nasza jednostka w ciągu 10 godzin od otrzymania alarmu, jest zmuszona na (drodze formalnej) ogłosić, przeprowadzić i sfinalizować procedurę dotyczącą zorganizowania usługi w zakresie transportu lotniczego ciężkiej, specjalistycznej grupy ratunkowej na misję, za granice kraju. Z uwagi na fakt, iż nie ma do dyspozycji optymalnego wariantu statku powietrznego w Siłach Zbrojnych (Wojsko Polskie), do tej pory korzystano z usług firm oferujących „podstawienie” samolotu (chartery). W jaki sposób powinna zostać przeprowadzona procedura przetargowa, aby jak najszybciej zorganizować w sytuacji alarmowej (informacja systemowa o katastrofie – mobilizacja grupy ratunkowej) transport lotniczy, jeśli nigdy nie wiadomo, kiedy i jaki dystans musi pokonać maszyna (w jakim rejonie doszło do klęski)? Obecnie UE dofinansowuje taką procedurę w 85%, po zrealizowaniu misji. Czy zawarcie umowy na szybką realizację zamówienia z jednym przewoźnikiem jest jedyną możliwością (cięcie kosztów ze względu na konieczność utrzymywania gotowości przez firmę świadcząca usługi)? W jaki sposób, zgodnie z zasadami realizowania zamówień przez placówki państwowe, można uprawnić cały proces?

Czy umowa ramowa upraszcza dokonywanie nieprzewidzianych zleceń?

Pytanie: Nasza jednostka w ciągu 10 godzin od otrzymania alarmu, jest zmuszona na (drodze formalnej) ogłosić, przeprowadzić i sfinalizować procedurę dotyczącą zorganizowania usługi w zakresie transportu lotniczego ciężkiej, specjalistycznej grupy ratunkowej na misję, za granice kraju. Z uwagi na fakt, iż nie ma do dyspozycji optymalnego wariantu statku powietrznego w Siłach Zbrojnych (Wojsko Polskie), do tej pory korzystano z usług firm oferujących „podstawienie” samolotu (chartery). W jaki sposób powinna zostać przeprowadzona procedura przetargowa, aby jak najszybciej zorganizować w sytuacji alarmowej (informacja systemowa o katastrofie – mobilizacja grupy ratunkowej) transport lotniczy, jeśli nigdy nie wiadomo, kiedy i jaki dystans musi pokonać maszyna (w jakim rejonie doszło do klęski)? Obecnie UE dofinansowuje taką procedurę w 85%, po zrealizowaniu misji. Czy zawarcie umowy na szybką realizację zamówienia z jednym przewoźnikiem jest jedyną możliwością (cięcie kosztów ze względu na konieczność utrzymywania gotowości przez firmę świadcząca usługi)? W jaki sposób, zgodnie z zasadami realizowania zamówień przez placówki państwowe, można uprawnić cały proces?

Czy trzeba zatrzymać wadium wykonawcy, który nie doszacował oferty?

Pytanie: W przetargu nieograniczonym na roboty budowlane otrzymałem dwie oferty. Wezwałem wykonawcę, który złożył korzystniejszą z nich, do uzupełnienia dokumentów potwierdzających spełnienie warunków oraz brak podstaw do wykluczenia a także do wyjaśnienia rażąco niskiej ceny. W tym samym dniu wysłałem dwa pisma. Jedno dotyczyło złożenia dokumentów, a drugie wyjaśnienia ceny. Wykonawca odpowiedział, że nie doszacował części robót, zaś drugie pismo pozostawił bez odpowiedzi tzn. nie złożył żadnych dokumentów, aby wykazać spełnianie warunków udziału w postępowaniu oraz brak podstaw do wykluczenia. Poinformowałem go o zatrzymaniu wadium. Czy postąpiłem prawidłowo?

Czy pożyczka z BGK na wyprzedzające finansowanie inwestycji podlega przepisom Pzp?

Pytanie: Czy podstawą prawną na zaciągnięcie pożyczki z BGK na wyprzedzające finansowanie inwestycji w ramach PROW 2014–2020 jest art. 4 pkt 3 lit. ja ustawy Prawo zamówień publicznych?

Czy można wydłużyć termin realizacji części prac?

Pytanie: Zawarliśmy umowę na realizację remontów 5 ulic. Zamówienie nie było podzielone na części a w kontrakcie ustalono termin realizacji dla całego zamówienia. Aktualnie mimo upływu terminu wykonawca nie wykonał remontów 2 ulic. Czy możliwe jest zawarcie aneksu z wyszczególnieniem, że termin realizacji przedłuża się na te 2 niewykonane ulice, czy aneks powinien przedłużać termin realizacji całej umowy?

Czy informacja z banku może potwierdzać stan konta po terminie składania ofert?

Pytanie: Warunkiem udziału w postępowaniu w zakresie sytuacji ekonomicznej lub finansowej jest to, by wykonawca posiadał środki finansowe lub zdolność kredytową w wysokości minimum 1 mln zł. W celu potwierdzenia spełniania tego wymogu mamy przedłożyć informację banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej potwierdzającej wysokość posiadanych przez nas środków finansowych lub zdolność kredytową, w okresie nie wcześniejszym niż 1 miesiąc przed upływem terminu składania ofert albo wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu. Termin składania ofert upływa 22 listopada 2017 r. Czy jeśli dostarczymy zaświadczenie z banku, że posiadamy środki finansowe na koncie po 22 listopada 2017 r., to będzie ono zgodne z treścią § 2 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia w sprawie dokumentów?

AZB149

Jak potraktować niepodpisany JEDZ?

Pytanie: Prowadzimy przetarg powyżej progów unijnych. W ofercie wykonawca złożył JEDZ, ale niepodpisany. Czy należy wezwać go do złożenia dokumentu na podstawie art. 26 ust. 1 ustawy Pzp? Jeśli go nie przedstawi, trzeba dać mu drugą szansę z art. 26 ust. 3 ustawy Pzp? Czy JEDZ powinien być aktualny na dzień składania ofert?

Dokonując „drobnych” zakupów, musisz także pamiętać o obowiązujących Cię zasadach

Nie ulega wątpliwości, że przeprowadzanie postępowań przetargowych generuje po stronie zamawiającego pewne koszty. W przypadku nabywania rzeczy o niewielkiej wartości koszty te mogą przewyższać ewentualne zyski wynikające z przeprowadzenia sformalizowanych i długotrwałych postępowań przetargowych. Aby zapobiec takim sytuacjom, w ustawie Pzp  wprowadzono regulację określającą tzw. „próg bagatelności” w wysokości 30.000 euro. Jest to wartość zamówienia, poniżej której zamawiający ma prawo do bezpośredniego, czyli z pominięciem przepisów ustawy Pzp, udzielenia zamówienia. Nie oznacza to jednak, że zamawiający mogą zupełnie dowolnie wydatkować powierzone im środki.

AZB158

Kiedy warunki pogodowe mogą uzasadniać zmianę umowy o zamówienie?

Pytanie: Czy można przesunąć termin realizacji robót budowlanych (bezpośrednio po podpisaniu umowy) o 10 miesięcy ze względu na warunki atmosferyczne ?

Jakie są zasady udostępniania JEDZ przez zamawiającego?

Pytanie: W jaki sposób zamieścić JEDZ na stronie internetowej zamawiającego? Czy trzeba to zrobić w wersji edytowalnej w formacie Word, załączając przy tym instrukcję jego wypełnienia, czy należy skorzystać z systemu ESPD i podać na stronie link do jego uzupełnienia przez wykonawcę? Czy w przypadku braku jakichś danych lub podania błędnych informacji w JEDZ, trzeba wezwać wykonawcę do uzupełnienia całego dokumentu czy tylko tej strony, na której brakuje danych lub informacje są błędne?

Jak powinien postąpić zamawiający, jeśli wykonawca przekłada termin zawarcia umowy?

Pytanie: Wybrany w postępowaniu wykonawca został już dwa razy wezwany do zawarcia umowy. Odpowiedział, że nie może podpisać kontraktu w wyznaczonym terminie, bo wykonuje  inne priorytetowe zadania. Zadeklarował jednak chęć oraz wolę realizacji zamówienia i wyznaczył swój termin podpisania umowy. Kolejna w rankingu oferta jest dużo droższa i zamawiający nie dysponuje środkami, aby móc zawrzeć umowę z drugim wykonawcą. Upłynął przy tym pierwotny termin związania ofertą. Jak w takiej sytuacji powinien postąpić zamawiający? Czy należy unieważnić postępowanie w zakresie tego zadania, ogłosić ponownie przetarg i zatrzymać wykonawcy wadium? A może należy pozytywnie ustosunkować się do prośby wykonawcy?

AZB157

Którzy wykonawcy złożą oświadczenie o przynależności do grupy kapitałowej?

Pytanie: W prowadzonym przez nas przetargu nieograniczonym oferty złożyło dwóch wykonawców. Ten, który uzyskał największą liczbę punktów, złożył oświadczenie o braku przynależności do grupy kapitałowej. Drugi w rankingu wykonawca nie przedstawił tego dokumentu. Czy wezwać go do uzupełnienia? Czy jeśli nie odpowie na wezwanie, należy wykluczyć go z postępowania i zatrzymać mu wadium? 

Kiedy i jak kierownik zamawiającego ma prawo powierzyć czynności przetargowe pracownikom?

Pytanie: Zamawiającym w procedurach przetargowych jest powiat, kierownikiem zamawiającego – 2 członków zarządu (przeważnie starosta i wicestarosta). Członków zarządu jest 5.  Kierownik zamawiającego chce powierzyć wykonywanie w postępowaniu wszystkich zastrzeżonych dla niego czynności swoim pracownikom. Czy ci mogą się na to nie zgodzić? Czy pracodawca może na podstawie nieprzyjęcia takiego zakresu obowiązków wypowiedzieć umowę o pracę? Czy takie powierzenie może być w ogóle wpisane do zakresu obowiązków pracownika? Czy powinno ono nastąpić jednorazowo, czy raczej dotyczyć osobno każdego przetargu? Czy osobą, której powierza się takie czynności, nie powinien być członek zarządu?

Jak zadbać o właściwe zapisy umowy podwykonawczej, aby zapewnić sobie dobrą współpracę?

Pytanie: Wykonawca składał ofertę w przetargu na budowę budynków mieszkalnych. Jednym z warunków udziału w postępowaniu było dysponowanie osobą do kierowania badaniami archeologicznymi. Wykonawca polegał na potencjale podmiotu trzeciego, który zgodnie z przepisami miał wykonywać w tym zakresie zamówienie. Wykonawca wygrał postępowanie i zawarto z nim umowę. Po jej podpisaniu wykonawca długo zwlekał z zawarciem kontraktu z podmiotem trzecim, na którego potencjale polegał. Finalnie zawarł umowę o podwykonawstwo z innym archeologiem (za dużo niższą cenę) bez wiedzy i zgody pierwszego podmiotu. Co może zrobić archeolog, na potencjale którego polegał wykonawca, z którym finalnie nie została zawarta umowa o podwykonawstwo? Czy przysługują mu jakieś roszczenia o odszkodowanie?

AZB156

Jakich dokumentów należy żądać od podwykonawców?

Pytanie:  Pytanie Czy w przetargu powyżej kwot unijnych od podwykonawcy, który nie jest podmiotem trzecim, muszę żądać dokumentów i oświadczeń, o jakich mowa w § 5 rozporządzenia w sprawie dokumentów? Czy wykonawca na etapie składania ofert musi wskazać nazwę podwykonawcy, czy też wystarczy, gdy poinformuje o robotach, które zleci podwykonawcy?

Jak właściwie uzasadnić brak podziału zamówienia na rozbudowę lub przebudowę obiektu?

Pytanie: W jaki sposób uzasadnić brak podziału zamówienia publicznego na części w przypadku robót budowlanych polegających na rozbudowie szkoły bądź przebudowie kompleksu lekkoatletycznego? Chcemy właściwie sformułować zapisy protokołu postępowania, aby uniknąć zarzutów w tym zakresie.

Jak przygotować się już dziś na stosowanie nowych przepisów o elektronizacji zamówień w 2018 roku?

Pytanie:  Mamy wątpliwości odnośnie do elektronizacji postępowań zamówieniowych. Jakie kroki w pierwszej kolejności podjąć, aby zorganizowanie przetargu nie rodziło problemów po 18 października 2018 r.?

AZB155

Na czym polegają zasady właściwego szacowania zamówienia w przypadku kilku remontów w różnych budynkach?

Pytanie:  W ciągu roku zamierzamy przeprowadzić remont kilku budynków znajdujących się w stacji uzdatniania wody. Każdy z nich ma inną funkcję: garaż, budynek filtrów, budynek ze zbiornikami. Czy całą stację musimy w związku z tym traktować jak jeden obiekt i zsumować  koszty wszystkich remontów? Czy możemy rozdzielić zakresy robót, zamawiając je osobno?

Na czym polega powołanie się na zasoby podmiotu trzeciego w kontekście formalności związanych z przygotowaniem oferty?

Pytanie: Czy jeżeli wykonawca powołuje się na zasoby innego podmiotu w celu spełnienia warunku doświadczenia przy realizacji robót budowlanych na podstawie art. 22a ust. 4 ustawy Pzp, to jest zobowiązany wskazać, w jakim zakresie podmiot ten wykona zamówienie, odpowiednio jak w przypadku podwykonawców (art. 36b ust. 1 ustawy Pzp)?

Na co zwrócić uwagę przy szacowaniu wartości koncesji?

Pytanie: Zamawiający zamierza przeprowadzić postępowanie na wybór partnera prywatnego w trybie dialogu konkurencyjnego. Przedmiotem przedsięwzięcia w formule PPP jest kompleksowa modernizacja budynków użyteczności publicznej w gminie X. W ramach przedsięwzięcia obowiązkiem wykonawcy (partnera prywatnego) będzie: zaprojektowanie, sfinansowanie i wykonanie robót budowlanych oraz zarządzanie gospodarką energetyczną budynków przez okres trwania umowy o PPP. Jak oszacować wartość zamówienia? Czy tylko na podstawie szacunkowej wartości robót budowlanych (znanych z audytów energetycznych) czy też na podstawie szacunku dotyczącego wszystkich czynności, które będzie wykonywał partner prywatny w okresie trwania umowy? Czy w wartości szacunkowej należy uwzględnić, poza robotami budowlanymi, również koszty dokumentacji projektowej, zarządzania i ewentualne koszty pieniądza (kredytu zaciągniętego przez partnera prywatnego na sfinansowanie robót budowlanych)? Czy ma tutaj zastosowanie art. 32 oraz art. 5c ust. 1 ustawy Pzp? Uwzględniając jedynie koszty robót budowlanych postępowanie będzie prowadzone do progów unijnych dla robót budowlanych a z uwzględnieniem wszystkich pozostałych kosztów – powyżej nich.

AZB154

Dlaczego zamawiający nie może ustalić górnego limitu ceny ofertowej?

Pytanie: PytanieCzy w przetargu, którego przedmiotem są usługi ubezpieczenia osób, zamawiający może zastrzec w treści siwz, że stanowiąca jedno z kryteriów oceny – wysokość składki jednostkowej od osoby na rok – nie może przekroczyć pewnej z góry określonej kwoty, a w przypadku jej przekroczenia oferta wykonawcy będzie podlegała odrzuceniu? (np. „Górna granica składki, która nie może zostać przekroczona, stanowi 100 zł. Wykonawcy mogą oferować składki w wysokości 1 zł–99 zł”).

Czy zobowiązanie podmiotu trzeciego do udostępnienia zasobów powinien złożyć każdy wykonawca z ofertą?

Pytanie: PytanieNasza siwz zawiera m.in. postanowienie: „Zamawiający przed udzieleniem zamówienia, wezwie wykonawcę, którego oferta została najwyżej oceniona, do złożenia pisemnego zobowiązania innych podmiotów do oddania do dyspozycji wykonawcy niezbędnych zasobów na okres korzystania z nich przy wykonaniu zamówienia (…)”. Wykonawca, który złożył najkorzystniejszą ofertę, powołuje się na zasoby innego podmiotu, ale nie dołączył do oferty zobowiązania tego podmiotu. Czy zamawiający słusznie wskazał w siwz, że zobowiązanie to będzie wymagane tylko od najlepszego wykonawcy, czy powinno być ono dołączone do każdej oferty?

Czy znasz zasady składania kosztorysu ofertowego w procedurze odwróconej?

Pytanie: Pytanie     Na jakim etapie postępowania, w przypadku procedury odwróconej, wykonawca składa kosztorys ofertowy (przy wynagrodzeniu kosztorysowym)? Czy wraz z ofertą czy dopiero na wezwanie zamawiającego?

AZB153

Jak łączyć zamówienia w planie zamówień publicznych w jednostkach, które realizują projekty finansowane ze środków UE?

Pytanie:Proszę o wyjaśnienie, jak łączyć zamówienia w planie zamówień publicznych w jednostkach, które realizują projekty finansowane ze środków UE. Przykładowo mamy na usługę cateringową  z budżetu w 2017 r. 50 tys. zł. W projekcie nr 1 (realizowany w latach 2016-2019)  150 tys. zł przy czym co roku zaplanowane po 50 tys. do wydania. W projekcie nr 2 (realizowany w latach 2017-2019) 51 tys. zł przy czym 2017 roku zaplanowano całość  do wydania. I teraz planując 2017 - z budżetu jest 50 tys. - jasne. Jak oszacować  z projektami? Nr 1 ma wydane w 2016 r. -50 tys., zostało mu 100 tys. przy czym na 2017 jest zaplanowane 50 tys. Nr 2 ma do wydania w 2017 r. 51 tys.- całość

Jak zamówić dostawę i dystrybucję gazu do dwóch budynków?

PytanieJestem w trakcie podpisywania umowy na dostawę gazu. Nie mam możliwości zawarcia osobnej umowy na dostawę i drugiej na dystrybucję (Polska Spółka Gazownictwa tego nie praktykuje), więc muszę podpisać kompleksowy kontrakt. Rozumiem, że do określenia wartości przedmiotu zamówienia powinnam podać całą kwotę (za dystrybucję + dostawę) i zakwalifikować przedmiot zamówienia jako dostawę (gdyż jej wartość będzie przewyższać kwotę dystrybucji)? Do tej pory przy określaniu wartości zamówienia brałam pod uwagę sumę kwot na dostawę i dystrybucję gazu do dwóch budynków, ale czy jest to konieczne? Jako instytut posiadamy dwa budynki, przy każdym jest licznik gazu i zawieramy dwie oddzielne kompleksowe umowy na każdy obiekt. Czy w związku z tym dostawę gazu do każdego budynku mogę potraktować osobno i nie sumować wartości zamówienia w grupie CPV?

Jak ustalić wynagrodzenie w umowie o roboty i nadzór?

 PytanieZamawiający ogłasza przetarg nieograniczony na wykonanie dokumentacji projektowej. Czas realizacji zamówienia to 11 miesięcy. W opisie przedmiotu zamówienia zamawiający zaznaczył, że podczas realizacji robót budowlanych projektant będzie 2 razy na placu budowy na jego wniosek (wizyty związane z błędami nie wchodzą w tę liczbę). Czy można zobowiązać wykonawcę, aby wartość obydwu wizyt ujął w cenie ryczałtowej? Czy należy wskazać dwa podzadania – projekt i nadzór (jednak tu będzie ryzyko celowego zaniżenia ceny), czy też uznać, że jest to umowa powyżej 12 miesięcy i muszą być zapisy o waloryzacji wynagrodzenia?

AZB152

Czy znasz istotne wskazówki dotyczące oświadczenia w zakresie przynależności do grupy kapitałowej w procedurze odwróconej?

Pytanie Czy zamawiający korzystający z procedury odwróconej powinien wezwać wszystkich wykonawców do przedłożenia oświadczeń o przynależności do grupy kapitałowej już na I etapie przetargu? Czy jeśli wykonawca nie złoży go w terminie 3 dni od dnia publikacji informacji z otwarcia ofert i dodatkowo na wezwanie zamawiającego również tego nie zrobi, to powinien zostać wykluczony z postępowania na podstawie art. 24 ust. 12 ustawy Pzp na I etapie postępowania?

Czy wykonawca musi dołączyć do oferty parafowany wzór umowy w sprawie zamówienia publicznego?

Pytanie Czy w świetle znowelizowanych w zeszłym roku przepisów ustawy Prawo zamówień publicznych w przetargu na roboty budowlane oprócz oświadczeń i kosztorysu ofertowego wymaga się od wykonawców zaakceptowania wzoru umowy i jego dołączenia do oferty?

Czy wolno zgodnie z przepisami zażądać od wykonawców, aby korzystali tylko z jednej wersji JEDZ?

 Pytanie Dostępne są dwie wersje formularza jednolitego europejskiego formularza zamówienia (JEDZ) – jedna jako załącznik do rozporządzenia wykonawczego komisji (UE) 2016/7 z 5 stycznia 2016 r., druga w wersji eESDP. Ich treść się różni. W sytuacji gdy zamawiający w prowadzonym postępowaniu wskaże wykonawcom możliwość skorzystania z obu wersji, może mieć problem z oceną tych oświadczeń.Czy wolno wobec tego narzucić oferentom w procedurze przetargowej tylko jedną z wersji, wskazując np. jako załącznik do specyfikacji tę edytowalną z rozporządzenia Komisji Europejskiej, nie podając jednocześnie linku do eESDP?Co zrobić, w sytuacji gdy wykonawca nie zastosuje się do tego postanowienia i sporządzi jednolity europejski dokument zamówienia w niewłaściwej wersji?

AZB151

Kiedy lider konsorcjum może poświadczać dokumenty za zgodność z oryginałem?

PytanieWystępujemy w przetargu jako konsorcjum złożone z 5 partnerów. Do oferty zostało dołączone pełnomocnictwo dla lidera, z którego wynika m.in. że jest on upoważniony do poświadczania za zgodność z oryginałem dokumentów składanych w postępowaniu. Czy zamawiający powinien uznać za prawidłowe np. zaświadczenie z KRK partnera przedłożone w kopii a poświadczone za zgodność z oryginałem przez lidera? Rozporządzenie w sprawie rodzajów dokumentów w § 14 jednoznacznie wskazuje katalog osób uprawnionych do poświadczania pism za zgodność z oryginałem. Z drugiej strony partner udzielił w tym zakresie pełnomocnictwa liderowi.

Jakie są reguły udziału konsorcjum w postępowaniu jako wykonawcy?

Zamawiający w postępowaniu w trybie unijnym zastosował procedurę odwróconą. Oferty złożyły konsorcja w składzie 7–12 partnerów. Z analizy JEDZ wynika, że np. zsumowanie potencjału czterech partnerów potwierdza postawione przez zamawiającego warunki. Czy należy wyjaśniać z wykonawcą taką liczbę partnerów? Jak w takiej konstrukcji powinny być dostarczone polisy OC – na okres obowiązywania umowy wobec każdego partnera czy też np. jeden z nich może okazać polisę o wartości, której żądał zamawiający? Obawiamy się, że możemy mieć problemy z zaspokojeniem roszczeń z takiej polisy. Z drugiej strony ubezpieczyciel nie wystawi polisy na konsorcjum, ponieważ jest to konstrukcja przewidziana w ustawie Pzp. Jakich dokumentów zamawiający może w tej sytuacji żądać?

Jak ustalić wysokość zabezpieczenia wykonania umowy?

PytanieW postępowaniu powyżej progów unijnych żądano zabezpieczenia należytego wykonania umowy w wysokości 10% całkowitej podanej w ofercie ceny. W postępowaniu została złożona jedna oferta przez wykonawcę zagranicznego, który poinformował, iż obowiązek podatkowy względem całości przedmiotu zamówienia leży po stronie zamawiającego. Od jakiej kwoty należy wyliczyć zabezpieczenie – od ceny podanej w ofercie przez wykonawcę (netto=brutto), czy od całkowitej ceny oferty tj. po doliczeniu do niej należnego VAT?

AZB150

Jakie zarzuty mogą pojawić się w związku z posiadaniem sklepu internetowego jako kryterium oceny?

Pytanie W postępowaniu unijnym na dostawę autobusów chcemy, aby wykonawca dysponował sklepem internetowym działającym w systemie 24h, umożliwiającym zamawianie i zakup on-line pełnego katalogu części zamiennych do oferowanego autobusu z obsługą w języku polskim. Jest to dosyć ważne dla zamawiającego. Czy można użyć powyższego jako kryterium oceny ofert, np. na podstawie art. 91 ust. 2 pkt 4, 5 lub 6 ustawy Pzp? Jeżeli nie, to gdzie najlepiej zapisać to w siwz? Czy możemy określić taki warunek? Jak go sformułować?

Jakie kryteria sumowania zamówień stosować przy wyłączeniach ustawy Pzp?

Pytanie Reprezentuję instytut badawczo-naukowy. Niedługo chcemy skorzystać z wyłączenia stosowania ustawy Pzp na podstawie art. 4d ust. 1 pkt 1 ustawy Pzp. Jak w tym przypadku odnieść się do zamówień, które nie są związane z pracami naukowo-badawczymi? Przykładowo, udzielając zamówienia w grupie materiałów filtracyjnych na kwotę 200.000 zł, będę korzystać z wyłączenia zgodnie z art. 4d ust. 1 pkt 1 na sumę 180.000 zł. Czy na pozostałe zamówienia o wartości 20.000 zł muszę przeprowadzić przetarg?

Jaka forma jest odpowiednia dla wykazu osób i doświadczenia?

Pytanie Czy wykazy osób uczestniczących w realizacji zamówienia i wykonanych robót stanowią oświadczenia i w związku z tym wykonawca powinien złożyć je w oryginale?

AZB148

Problemy z oświadczeniem dotyczącym grupy kapitałowej w procedurze odwróconej

 Pytanie Zamawiający prowadzi przetarg z zastosowaniem procedury odwróconej. Po zamieszczeniu na stronie WWW zestawienia z otwarcia ofert, nie wszyscy wykonawcy w terminie 3 dni złożyli oświadczenie w sprawie przynależności do grupy kapitałowej. Czy zamawiający powinien wezwać do złożenia oświadczenia wszystkich wykonawców?

Poznaj uprawnienia zamawiającego związane z weryfikacją relacji wykonawca – podwykonawca usług

Pytanie Zamawiający udziela rocznych zamówień publicznych na wykonywanie usług leśnych, co miesiąc zlecając część prac na podstawie umów cywilnoprawnych. Często wykonawca podczas realizacji kontraktu zgłasza, iż prace będą wykonywane za pośrednictwem podwykonawców. Jakich dokumentów zamawiający może żądać od wykonawcy? Czy wolno mu wymagać umowy między wykonawcą a podwykonawcą zawierającej zakres usług z dokładnością do jednostki obmiaru? Prawo zamówień publicznych reguluje kwestie podwykonawstwa przy robotach budowlanych, nie mówiąc o usługach. Na ile możemy ingerować w tym zakresie w relacje między wykonawcą a jego kontrahentami?

Podwykonawcy w zamówieniach publicznych – trudności praktyczne stosowania znowelizowanych przepisów

 Zasadą wynikającą z art. 36a ustawy Pzp jest możliwość powierzenia przez wykonawcę wykonania części zamówienia podwykonawcy. Jednocześnie, o ile zamawiający nie zdecyduje o wymogu osobistego wykonania kluczowych części zamówienia na roboty budowlane lub usługi albo prac związanych z rozmieszczeniem i instalacją w ramach zamówienia na dostawy, ma obowiązek żądać od wykonawcy wskazania części zamówienia, których wykonanie zamierza powierzyć podwykonawcom i podania firm podwykonawców.

AZB147

Jakie są ważne zasady stosowania ustawy Pzp przez instytucje kultury?

PytanieZamawiający – instytucja kultury – do tej pory realizował zadania w trybie art. 4 pkt 8 lit. b ustawy Pzp. Obecnie wskazana regulacja została zmieniona na art. 4d ustawy Pzp w zakresie zamówień powyżej unijnych progów. Czy w związku z tym zamawiający musi posiadać regulamin dokonywania takich zakupów? Czy do zamówień z zakresu działalności kulturalnej niezależnie od wartości stosuje się art. 4d ustawy Pzp? Czy może w odniesieniu do tych poniżej 30.000 euro należy korzystać z art. 4 pkt 8 ustawy Pzp?

Jak zapobiec zakłóceniu konkurencji w dialogu konkurencyjnym, gdy ofertę złożył podmiot, który przygotowywał procedurę?

 Pytanie Nasze pytanie dotyczy dialogu technicznego. Zgodnie z nowym art. 31d ustawy Pzp, jeżeli istnieje możliwość, że o udzielenie zamówienia będzie ubiegał się podmiot, który uczestniczył w przygotowaniu postępowania, zamawiający zapewnia, że jego udział w procedurze nie zakłóci konkurencji. W szczególności udostępnia pozostałym wykonawcom informacje, które uzyskał i przekazał podczas przygotowania postępowania oraz wyznacza odpowiedni termin na złożenie ofert. Zamawiający wskazuje następnie w protokole środki mające na celu zapobieżenie zakłóceniu konkurencji. W jaki sposób zamawiający powinien przekazać pozostałym wykonawcom informacje, które uzyskał i przekazał podczas przygotowania postępowania? Czy, w przypadku dialogu technicznego, chodzi o przekazanie protokołów ze spotkań z wykonawcami? Czy może o sporządzenie zbiorczej informacji, co było przedmiotem dialogu i jakie informacje uzyskał zamawiający? Jaki jest wobec powyższego katalog potencjalnych środków mających na celu zapobieżenie zakłóceniu konkurencji?

Jak procedować, gdy w trakcie realizacji umowy trzeba wykonać dodatkowe prace?

 Pytanie Przeprowadziliśmy przetarg nieograniczony na roboty budowlane poniżej unijnego progu. W trakcie realizacji zawartej umowy doszliśmy do wniosku, że należy zmienić i rozszerzyć zakres prac (m.in. poprzez docieplenie stropodachu). Opcja przewidziana i obliczona w kosztorysie inwestorskim była niemożliwa do realizacji ze względu na istniejącą już w obiekcie technologię. W związku z tym zastosowano inną metodę, skutkiem czego kwota z ogólnej wartości zawartego kontraktu została pomniejszona i odliczona. Następnie dodaliśmy docieplenie fundamentów, rozszerzając zakres robót. Doszły potem jeszcze prace brukarskie i inne drobne roboty budowlane jak np. przebudowa murku przy wjeździe do garażu budynku. Nie miały one bezpośredniego związku z podstawowym zamówieniem. Wartość tych robót wyniosła 31.000 zł brutto. W związku z tym podpisaliśmy nową umowę z tym samym wykonawcą, który realizował roboty budowlane. Czy takie działanie było prawidłowe? Jakie dokumenty powinniśmy przygotować w tej sytuacji? Czy było to zamówienie bądź roboty dodatkowe?

AZB146

Kiedy mamy do czynienia z jednym a kiedy z odrębnymi zamówieniami?

Pytanie:Zamówienia dotyczą: tylko samego wykonania oświetlenia drogowego na podstawie już istniejącej dokumentacji projektowej (każde < 30 000 euro), opracowania dokumentacji projektowej wykonania oświetlenia drogowego wraz z wykonaniem tego oświetlenia na podstawie tejże dok. projektowej (każde łącznie < 30 000 euro), tylko samego opracowania dokumentacji projektowej wykonania oświetlenia drogowego (każde < 30 000 euro). Zaś wszystkie wymienione zamówienia łącznie > 30 000 euro.Które z poniższych zamówień należy zsumować i udzielić w określonej dla danej wartości procedurze, a które można wprost udzielić bezprzetargowo?

Jakie procedury uwzględnić w planie postępowań o udzielenie zamówień publicznych?

Pytanie Czy zamawiający powinien wykazać w planie postępowań o udzielenie zamówień na 2017 rok procedury, które będzie przeprowadzał w IV kwartale 2017 roku, a które będą dotyczyły zamówień na 2018 rok (np. sprzedaż energii elektrycznej od 1 stycznia 2018 r., konserwacja systemu oświetlenia ulicznego itp.)?  Postępowania muszą być przeprowadzone w 2017 roku.

Jaki jest termin ważności dokumentów dotyczących wykluczenia?

Pytanie Czy dokumenty np. z ZUS czy KRK, które wykonawca musi uzupełnić po wyborze jego oferty, powinny być aktualne na dzień składania ofert? Zamawiający wskazał, iż muszą być one aktualne na dzień ich złożenia. W dalszej części wezwania zawarł jednak zapis, że zaświadczenia muszą mieć ważność np. 6 miesięcy przed terminem składania ofert. Czy słusznie?

AZB 145

Czy zamawiający weryfikuje wykonawcę pod względem jego przynależności do tej samej grupy kapitałowej z innym wykonawcą?

Pytanie:Mam pytanie dotyczące oświadczenia o przynależności lub braku przynależności do grupy kapitałowej. Zastosowałam procedurę odwróconą do zamówienia publicznego w progach unijnych. Czy w przypadku braku złożenia takiego oświadczenia w terminie 3 dninależy wezwać oferenta do uzupełniania czy w procedurze odwróconej nie ma takiej potrzeby? Nadmieniam, iż zamawiający wymagał wniesienia wadium.Odpowiedź:Zamawiający powinien dokonać co do zasady weryfikacji wykonawcy pod względem przynależności do tej samej grupy kapitałowej z innym wykonawcą lub wykonawcami ubiegającymi się o to samo zamówienie (jego część). Jest to bowiem jedna z obligatoryjnych przesłanek oceny podmiotowej wykonawców w postępowaniu tj. odnosząca się do braku podstaw do wykluczenia z postępowania na podstawie art. 24 ust. 1 pkt 23 ustawy Pzp.

Czy zakup nowych pojazdów wraz z ich ubezpieczeniem należy szacować łącznie?

Pytanie:Planuję ogłosić przetarg na dostawę pojazdów wraz z ich ubezpieczeniem (w dwóch częściach osobno zakup samochodów, osobno ich ubezpieczenie). Obecną naszą flotę pojazdów ubezpieczam u naszego brokera na podstawie zapytania ofertowego do 30.000 euro. Czy zakup nowych pojazdów wraz z ich ubezpieczeniem należy szacować łącznie z usługą ubezpieczenia pozostałej floty pojazdów? Czy są to odrębne zamówienia?Odpowiedź:Opierając się na wciąż aktualnej interpretacji Prezesa UZP, dostępnej na stornie internetowej Urzędu, w zakresie ustalenia, kiedy mamy do czynienia z jednym a kiedy z odrębnymi zamówieniami, uznać należy, że przedstawione w pytaniu zamówienia można potraktować odrębnie.

Czy w przetargu na zakup samochodów zamawiający musi uwzględnić emisje dwutlenku węgla, tlenków azotu, cząstek stałych oraz węglowodorów?

Pytanie:Przygotowuję przetarg nieograniczony na dostawę samochodów. Proszę o informację, czy zgodnie z rozporządzeniem z 10 maja 2011 r. w sprawie innych niż cena obowiązkowych kryteriów oceny ofert (...) mogę w SIWZ powołać się tylko na normę emisji spalin EURO 6 czy muszę szczegółowo opisać emisję zanieczyszczeń: tlenków azotu, cząstek stałych i węglowodorów w g/km? Czy mogę część czynników opisanych w paragrafie 3  tj. zużycie energii, emisja dwutlenku węgla, emisja zanieczyszczeń opisać w OPZ, a część wskazać jako kryteria oceny ofert np. jako kryterium oceny ofert przyjąć zużycie energii a resztę opisać w OPZ?Odpowiedź:W prowadzonym postępowaniu na zakup pojazdów samochodowych objętych rozporządzeniem w sprawie innych niż cena obowiązkowych kryteriów oceny ofert (...) zamawiającemu pozostawiona została „swoboda” co do sposobu uwzględnienia czynników środowiskowych określonych w przywołanym rozporządzeniu. Bez względu jednak na sposób realizacji przepisów rozporządzenia zamawiający ma obowiązek uwzględnić wszystkie czynniki wymienione w rozporządzeniu tj. zużycie energii, emisje: dwutlenku węgla (CO2), tlenków azotu, cząstek stałych oraz węglowodorów.

AZB 144

Jakie są zasady zlecania robót dodatkowych do umów sprzed nowelizacji?

 Pytanie Umowa na roboty budowlane była podpisana przed nowelizacją z 28 lipca 2016 r. W czasie realizacji zamówienia wystąpiła konieczność wykonania dodatkowych robót nieobjętych zamówieniem podstawowym. Ich wartość nie przekracza łącznie 50% realizowanego zamówienia. Czy wolno nam podpisać aneks do umowy, czy należy wszcząć postępowanie w trybie zamówienia z wolnej ręki na podstawie starych przepisów?Odpowiedź Zasadą jest, że do umów w sprawach zamówień publicznych zawartych przed dniem wejścia w życie ustawy z 22 czerwca 2016 r. o zmianie ustawy – Prawo zamówień publicznych oraz niektórych innych ustaw (dalej: uzzp) stosuje się przepisy dotychczasowe. Natomiast poruszoną w pytaniu kwestię regulują przepisy przejściowe w szczególności art. 19 ust. 3 pkt 2 a uzzp. Po spełnieniu opisanych w nim warunków zamawiający ma prawo zmienić umowę w sprawie zamówienia.

Dowiedz się kiedy procedura dopuszczająca składanie ofert częściowych, albo dwa odrębne postępowania?

 Pytanie Czy powinnam łączyć w jednym postępowaniu ochronę budynku i ochronę imprez, które mają się odbywać w okresie od stycznia do końca września? Czy jednak jest to inny przedmiot zamówienia?OdpowiedźWartość szacunkowa zamówienia na usługi ochroniarskie powinna zostać ustalona łącznie dla ochrony budynku oraz imprez. Zamawiający powinien przeprowadzić postępowanie w procedurze właściwej dla ustalonej w ten sposób wartości zamówienia. Może to zrobić w jednej procedurze dopuszczającej składanie ofert częściowych, albo w dwóch odrębnych postępowaniach.

Czy zamawiający powinien ująć w planie postępowań wartość zamówienia?

 Pytanie Zgodnie z art. 13a jako instytut naukowy jesteśmy zobligowani do umieszczenia planów postępowań na kolejny rok. W przyszłym roku będziemy zobligowani do przeprowadzenia postępowania na dostawę gazu. Jednak zamiast organizować przetarg na kwotę poniżej progu unijnego będziemy chcieli wejść do grupy zakupowej i wtedy wspólnie z innymi zamawiającymi „wskoczymy” w przetarg unijny. Jaką wartość mamy wpisać w planach? Chodzi mi o orientacyjną kwotę zamówienia – tę naszą? Czy mamy wskazywać tam grupę zakupową, do której zamierzamy dołączyć? Gdzie należy umieścić plany? Na naszej stronie BIP? OdpowiedźZamawiający powinien ująć w planie postępowań sporządzanym na podstawie art. 13a ustawy Pzp swoją wartość zamówienia.

AZB 143

Minimalne wynagrodzenie za pracę a szacunkowa wartość zamówienia

Pytanie Przygotowujemy się do przeprowadzenia postępowania przetargowego na usługę ochrony (w tym obsługę parkingów, portierni i konwój). Czy do ustalenia szacunkowej wartości zamówienia powinniśmy przyjąć stawkę 13 zł brutto za godzinę dla zatrudnionego pracownika zgodnie z nowelizacją ustawy o minimalnym wynagrodzeniu, której przepisy wchodzą w życie od 1 stycznia 2017 r.? Czy możemy podać taką informację w siwz? Czy wykonawcy mogą przyjąć niższe stawki przy pracach dotyczących portierni i parkingów i czy w takiej sytuacji powinni uzasadnić ich wysokość?Odpowiedź Ustawa z 22 lipca 2016 r. o zmianie ustawy o minimalnym wynagrodzeniu za pracę oraz niektórych innych ustaw od 1 stycznia 2017 r. zmienia wysokość minimalnego wynagrodzenia za pracę. Jeśli zamówienie obejmuje okres od 1 stycznia 2017 r., w którym będzie już obowiązywała nowa stawka minimalnego wynagrodzenia, zamawiający szacując wartość zamówienia, w którym duże znaczenie odgrywają koszty pracy pracowników (dotyczy to np. usług ochrony mienia, czy sprzątania), powinien uwzględnić nową stawkę.

Korekta czynności w postępowaniu jest dopuszczalna nawet po wyborze najkorzystniejszej oferty

PytanieZamawiający wybrał najkorzystniejszą ofertę. Zawiadomił wykonawców o tej czynności i zwrócił wadium podmiotowi, który nie został wybrany. Weryfikując oferty, doszliśmy do wniosku, że w tej najkorzystniejszej jest błąd, który powoduje, iż podlega ona odrzuceniu. Czy zamawiający może unieważnić pierwotny wybór, wezwać do przedłożenia wadium wykonawcę, któremu je zwrócono a następnie ponownie wybrać ofertę?  OdpowiedźZamawiający może także na tym etapie zmienić czynności dokonane w postępowaniu. Nie ma jednak podstaw prawnych do tego, by w opisanej sytuacji żądać od wykonawcy ponownego wniesienia wadium.

Kiedy poinformować na stronie WWW o wyborze oferty w postępowaniu?

 Pytanie Czy po ocenie ofert i wybraniu najkorzystniejszej oferty, powiadamiam o tym fakcie wszystkich wykonawców i dokonuję ogłoszenia na stronie internetowej, a następnie wzywam wybranego wykonawcę do złożenia dokumentów potwierdzających spełnianie warunków udziału w postępowaniu? A może dopiero po zbadaniu, czy wykonawca nie podlega wykluczeniu, informuję o wyborze najkorzystniejszej oferty wszystkich pozostałych?  Odpowiedź W pierwszej kolejności zamawiający dokonuje wyboru oferty i wszelkich czynności, które są niezbędne do tego by dokonać wyboru. Dopiero potem publikuje stosowne informacje na stronie WWW.