Jak jest tryb udzielania zamówień uzupełniających do umów sprzed nowelizacji?

Pytanie Zamawiający w styczniu 2016 roku przeprowadził przetarg nieograniczony, przewidując zamówienia uzupełniające z art. 67 ustawy Pzp. We wrześniu 2016 roku (po nowelizacji ustawy Pzp) wystąpiła konieczność udzielenia takiego zamówienia. W jakim trybie zamawiający powinien je zlecić?

Zatrudnienie na umowę o pracę może być podważone

Wymóg zamawiającego dotyczący zatrudnienia na umowę o pracę osób przez cały okres realizacji zamówienia podlega zakwestionowaniu. Nie zawsze czynności, które wskazuje zamawiający, mają charakter kwalifikujący do umowy o pracę. Ich określenie musi być przemyślane i uzasadnione. Podobnie w ograniczeniu podwykonawstwa. Podlegać mu powinny tylko czynności pełnione bezpośrednio przez wykonawcę, który będzie ponosił pełną odpowiedzialność za wykonywane zadania w tym zakresie. Muszą to być elementy, które mają znaczący wpływ na realizację umowy i zapewniają prawidłowe utrzymanie drogi.Wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 19 grudnia 2016 r., sygn. akt KIO 2280/16

W jakich terminach informować o dokonywaniu czynności w postępowaniu?

 Pytanie W którym momencie postępowania należy poinformować wykonawców o wykluczeniu lub odrzuceniu ich ofert? Czy powinno się to zrobić niezwłocznie po stwierdzeniu faktu, że dany wykonawca podlega wykluczeniu z postępowania, czy jednocześnie z informacją o wyborze najkorzystniejszej oferty, tak, jak było to w stanie przed nowelizacją ustawy Prawo zamówień publicznych z 2016 roku?

Rażąco zawyżona cena jednostkowa

Ustawa Pzp reguluje jedynie kwestie odnoszące się do podejrzeń zamawiającego o zaniżeniu ceny ofertowej. Nowelizacja z 22 czerwca 2016 r. umożliwiła wprost także badanie pod kątem rażącego zaniżenia cen składowych w kalkulacji globalnej ceny ofertowej, czyli np. poszczególnych pozycji kosztorysu. Kwestią problematyczną, w szczególności przy wynagrodzeniu o charakterze kosztorysowym, pozostaje jednak rażące zawyżenie wyceny. Zamawiający nie dysponuje ustawowymi narzędziami pozwalającymi mu na podjęcie konkretnych działań w takiej sytuacji. Sprawdź, jak w takim przypadku próbował poradzić sobie pewien zamawiający.Wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 21 grudnia 2012 r., sygn. akt KIO 2737/12

Plany postępowań o udzielenie zamówień publicznych na 2017 rok – pamiętaj o dochowaniu formalności

W tym roku zamawiający po raz pierwszy zrealizują obowiązek dokumentacyjny związany z planowaniem procedur zamówieniowych, jakie przeprowadzą w 2017 roku. Został on wprowadzony nowelizacją ustawy Pzp z 2016 roku. Plan należy sporządzić najpóźniej 30 dni od dnia przyjęcia budżetu lub planu finansowego przez uprawniony organ jednostki.

Opis przedmiotu zamówienia po nowelizacji ustawy Pzp

Nowelizacja ustawy Pzp z 2016 roku zmodyfikowała w pewnym zakresie niezbędne postanowienia opisu przedmiotu zamówienia. Ustawodawca stawia obecnie głównie na korzystanie przy jego tworzeniu z wymagań funkcjonalnych i wydajnościowych. Nasz ekspert w poniższym tekście podpowiada, jak formułować opis przedmiotu zamówienia przy użyciu tych elementów. Koncentrujemy się także m.in. na omówieniu obowiązku przeprowadzenia wizji lokalnej i zasad podawania w opisie znaków towarowych oraz podpowiedziach, jak w praktyce stosować przy opisie regułę uczciwej konkurencji.

Na jakich zasadach instytucja kultury może zaciągnąć kredyt?

Pytanie Czy jako samorządowa instytucja kultury możemy przeprowadzić postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego, którego przedmiotem jest kredyt bankowy bez stosowania ustawy Pzp (na podstawie art. 4 pkt 3 ja ustawy Pzp)? Zgodnie z tym przepisem ustawy nie stosuje się do zamówień, których przedmiotem są pożyczki lub kredyty (...) , z wyjątkiem tych zaciąganych przez jednostki samorządu terytorialnego w granicach upoważnień zawartych w uchwale budżetowej.

Kiedy mamy do czynienia z jednym a kiedy z odrębnymi zamówieniami?

Pytanie:Zamówienia dotyczą: tylko samego wykonania oświetlenia drogowego na podstawie już istniejącej dokumentacji projektowej (każde < 30 000 euro), opracowania dokumentacji projektowej wykonania oświetlenia drogowego wraz z wykonaniem tego oświetlenia na podstawie tejże dok. projektowej (każde łącznie < 30 000 euro), tylko samego opracowania dokumentacji projektowej wykonania oświetlenia drogowego (każde < 30 000 euro). Zaś wszystkie wymienione zamówienia łącznie > 30 000 euro.Które z poniższych zamówień należy zsumować i udzielić w określonej dla danej wartości procedurze, a które można wprost udzielić bezprzetargowo?