Zasady powierzania prac podwykonawcom na etapie realizacji umowy

 Pytanie Czy wykonawca na etapie realizacji umowy może wprowadzić podwykonawcę mimo wskazania w ofercie osobistego wykonania całości zamówienia? Zamawiający nie określił w umowie obowiązku samodzielnej realizacji przez wykonawcę kluczowych części zamówienia. Odpowiadając natomiast na pytanie o ewentualne powierzenie wykonania części zamówienia podwykonawcy, definitywnie ograniczył możliwość aneksowania w tej sytuacji umowy, powołując się na „istotność zmian”. Czy ma rację?  OdpowiedźJeżeli z postanowień umowy nie wynika, aby wykonawca miał obowiązek wykonać kluczowe części zamówienia osobiście (tj. brak jest takiego zastrzeżenia) za dopuszczalne – co do zasady – uznaje się powierzenie wykonania pewnego zakresu prac podwykonawcy pomimo braku takiej deklaracji wykonawcy w ofercie. Postrzegane jest to jako nieistotna zmiana umowy.

Zakupy artykułów spożywczych w zapytaniu o cenę? Sprawdź, co na ten temat sądzi nasz ekspert

Pytanie Czy zamawiający w postępowaniu na dostawę artykułów spożywczych np. nabiał, pieczywo, warzywa (o wartości poniżej progów unijnych) może zastosować tryb zapytania o cenę (tzn. z ceną 100%)?Odpowiedź Zamówienie o wartości poniżej progów unijnych, którego przedmiotem jest dostawa artykułów spożywczych, może być udzielone w trybie zapytania o cenę. Spełnia bowiem obydwie przesłanki, o których mowa w art. 70 ustawy Pzp, tj.:1) przedmiotem zamówienia są dostawy powszechnie dostępne o ustalonych standardach jakościowych,2) wartość zakupów jest mniejsza niż progi unijne.

Wstępna odpowiedź na kolejne pytanie prejudycjalne KIO

W dniu 24 listopada 2016 r. Rzecznik Generalny wydał opinię w sprawie C 387/14 wynikłej na wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez polską Krajową Izbę Odwoławczą. Sprawa dotyczyła interpretacji zapisów dyrektywy 2004/14/WE, jednakże tezy płynące z wydanej opinii pozostają aktualne również w obecnym stanie prawnym. Sprawdź, w jakim kierunku może zmierzać wyrok TSUE. Opinia Rzecznika Generalnego Michala Bobeka przedstawiona 24 listopada 2016 r., sprawa C‑387/14.

Warunki zmiany umowy po nowemu – jak stosować regulacje w praktyce

Pytanie   W drodze przetargu nieograniczonego podpisaliśmy umowę na pełnienie funkcji inżyniera kontraktu na okres 9 m-cy z prawem opcji sformułowanym następująco: „Wykonywanie funkcji inżyniera kontraktu w czasie trwania robót budowlanych na podstawie art. 34 ust. 5 ustawy Pzp: Zamawiający przewiduje możliwość rozszerzenia zakresu czynności inżyniera kontraktu na czas do uzyskania pozwolenia na użytkowanie obiektu (do 3 m-cy od podpisania protokołu odbioru końcowego robót budowlanych)”. Zakres czynności na roboty budowlane został zwiększony i termin wykonania robót wydłużony do 12 m-cy. Czy w tej sytuacji oprócz zmiany terminu realizacji umowy z inżynierem mogę zwiększyć jego wynagrodzenie?OdpowiedźZamawiający może zmienić treść umowy również w zakresie wynagrodzenia wykonawcy pod warunkiem wystąpienia przesłanek przewidzianych w ustawie Pzp.

Specyfikacja istotnych warunków zamówienia po nowelizacji ustawy Pzp

Specyfikacja istotnych warunków zamówienia to najważniejszy dokument w postępowaniu. Określa wszystkie reguły gry obowiązujące w danej procedurze. W przetargu nieograniczonym, a po nowelizacji również ograniczonym, musi być udostępniona obowiązkowo na stronie internetowej. Sprawdź, jaki wpływ na konstrukcję tego dokumentu mają znowelizowane przepisy ustawy Pzp, i uniknij błędów.

Regulamin postępowania przy rozpoznawaniu odwołań – nowe regulacje

Rozporządzenie określa szczegóły związane z wnoszeniem odwołania do Prezesa KIO oraz jego rozpoznawaniem przez KIO. Mają one duże znaczenie, ponieważ odwołanie jest „obwarowane” nie tylko terminami, lecz także licznymi wymogami formalnymi. Niemniej jednak niektóre przepisy rozporządzenia odgrywają drugorzędną rolę dla innych uczestników postępowania odwoławczego niż KIO (np. kwestie nadania sprawie sygnatury, wyznaczania składu).

Przedłużenie spłaty kredytu długoterminowego – zobacz, czy wolno w ten sposób zmodyfikować umowę

 Pytanie W 2010 roku przeprowadziliśmy przetarg nieograniczony na udzielenie kredytu długoterminowego z terminem spłaty do roku 2020. Skarbnik jednostki zapytał się, czy możemy aneksem przedłużyć termin spłaty o kilka lat, gdyż będzie to dla nas korzystne a bank nie ma nic przeciwko temu. Ja mam obawy, czy jest to dopuszczalne w świetle ustawy Pzp, ponieważ w przetargu został określony termin ostateczny oraz do szacowania wartości zamówienia przyjęliśmy łączną wartość odsetek oraz innych opłat i prowizji, jakie należy zapłacić w terminie ustalonym w przetargu. Czy aktualnie – w świetle prawa – istnieje możliwość przedłużenia aneksem terminu spłaty kredytu?OdpowiedźZaproponowana zmiana umowy dotycząca wydłużenia terminu spłaty kredytu nie jest możliwa. Jest to modyfikacja istotna względem treści oferty. Gdyby taka możliwość istniała na etapie postępowania, mogłaby wpłynąć zarówno na krąg potencjalnych wykonawców jak i wysokość ceny oferty. Wobec powyższego niedopuszczalne jest zawarcie przedmiotowego aneksu w zgodzie z art. 144 ustawy Pzp.

Oświadczenie o przynależności do grupy kapitałowej – zasady jego przedstawiania w procedurze odwróconej

Pytanie Wykonawcy, którzy złożyli oferty, są zobowiązani przedstawić oświadczenia o przynależności (lub jej braku) do grupy kapitałowej w terminie 3 dni od publikacji informacji z otwarcia ofert. Jak ten obowiązek powinien być zrealizowany w przypadku procedury odwróconej z art. 24aa ustawy Pzp? Czy oświadczenie muszą złożyć wszyscy wykonawcy? OdpowiedźWydaje się, że obowiązek wynikający z art. 24 ust. 11 ustawy Pzp dotyczy zarówno procedury „klasycznej”, jak i odwróconej. Ustawodawca nie przewidział rozróżnienia w tym zakresie.

Nowe rozporządzenie o sprawozdaniu z udzielonych zamówień – poznaj najważniejsze regulacje

Dnia 30 grudnia 2016 r. weszły w życie regulacje nowego rozporządzenia w sprawie zakresu informacji zawartych w rocznym sprawozdaniu o udzielonych zamówieniach, jego wzoru oraz sposobu przekazywania (Dz.U. poz. 2038). Nowe sprawozdanie będzie zawierać więcej informacji niż dotychczasowe, m.in. odnoszących się do postępowań, w których wystąpiła relacja określona art. 17 ust. 1 ustawy Pzp czy związanych z liczbą złożonych i odrzuconych ofert.

Minimalne wynagrodzenie za pracę a szacunkowa wartość zamówienia

Pytanie Przygotowujemy się do przeprowadzenia postępowania przetargowego na usługę ochrony (w tym obsługę parkingów, portierni i konwój). Czy do ustalenia szacunkowej wartości zamówienia powinniśmy przyjąć stawkę 13 zł brutto za godzinę dla zatrudnionego pracownika zgodnie z nowelizacją ustawy o minimalnym wynagrodzeniu, której przepisy wchodzą w życie od 1 stycznia 2017 r.? Czy możemy podać taką informację w siwz? Czy wykonawcy mogą przyjąć niższe stawki przy pracach dotyczących portierni i parkingów i czy w takiej sytuacji powinni uzasadnić ich wysokość?Odpowiedź Ustawa z 22 lipca 2016 r. o zmianie ustawy o minimalnym wynagrodzeniu za pracę oraz niektórych innych ustaw od 1 stycznia 2017 r. zmienia wysokość minimalnego wynagrodzenia za pracę. Jeśli zamówienie obejmuje okres od 1 stycznia 2017 r., w którym będzie już obowiązywała nowa stawka minimalnego wynagrodzenia, zamawiający szacując wartość zamówienia, w którym duże znaczenie odgrywają koszty pracy pracowników (dotyczy to np. usług ochrony mienia, czy sprzątania), powinien uwzględnić nową stawkę.