WYDANIE BIEŻĄCE

Elektromobilność w zamówieniach publicznych to temat, z którym wiążą się nowe obowiązki dla administracji rządowej i samorządowej. Od 1 stycznia 2026 r. urzędy obsługujące naczelne i centralne organy administracji państwowej muszą zapewnić, aby 22% użytkowanej floty stanowiły pojazdy elektryczne (a nie jak do tej pory przewidywano – 50%). Podobne regulacje obejmują jednostki samorządu terytorialnego od 2025 roku. Zmiany w ustawie o elektromobilności wpływają również na wymagania w przetargach publicznych – zamawiający muszą dostosować specyfikacje warunków zamówienia do nowych standardów. Jakie konkretne przepisy i obowiązki wynikają z nowelizacji? Sprawdź szczegóły, by uniknąć ryzyka niezgodności z przepisami i skutecznie planować zamówienia.

czytaj więcej »

Pytanie: W postępowaniu na dostawę samochodu zamawiający wymagał, aby zaoferowane auto miało minimum 36 miesięcy gwarancji mechanicznej. Wykonawca miał sam wpisać okres gwarancji w ofercie. Gwarancja była także jednym z kryteriów oceny ofert. Wykonawca w formularzu ofertowym wpisał, że udziela gwarancji na 36 miesięcy i dopisał samodzielnie do formularza „lub 100.000 km, co pierwsze nastąpi”. Jak w tej sytuacji powinien postąpić zamawiający, skoro nie przewidział takiej możliwości w SWZ?

czytaj więcej »

Pytanie: W formularzu ofertowym jako drugiego kryterium oceny ofert wymagaliśmy od doświadczenia inspektora nadzoru inwestorskiego w specjalności konstrukcyjno-budowlanej. Doświadczenie stanowiło zarówno kryterium oceny ofert jak i warunek udziału w postępowaniu. Wykonawca był zobowiązany wykazać, że wykonywał co najmniej 1 zadanie polegające na pełnieniu nadzoru inwestorskiego lub funkcji kierownika budowy nad budową i/lub rozbudową i/lub przebudową i/lub nadbudową obiektu użyteczności publicznej o kubaturze minimum 2 400,00 m3 w branży konstrukcyjno-budowlanej. Okres, z którego mógł wykazać doświadczenie, to ostatnie 5 lat przed upływem terminu składania ofert, a jeżeli czas prowadzenia przez niego działalności był krótszy – to z tego krótszego czasu. Miał jednocześnie podać rodzaj, zakres, daty, miejsca wykonania i podmioty, na rzecz których realizował prace. Potencjalny wykonawca potwierdził swoje doświadczenie w realizacji zadania pn. „Przebudowa dachu na budynku liceum ogólnokształcącego o kubaturze 4010m3 jako inspektor nadzoru inwestorskiego”. Czy możemy uznać takie doświadczenie w ramach skonstruowanego warunku udziału w postępowaniu?

czytaj więcej »

Pytanie: Zamawiający 28 grudnia 2024 r. wezwał wykonawcę do uzupełnienia oświadczenia JEDZ, które jest dokumentem wymaganym w postępowaniu. W wyznaczonym terminie, tj. do 2 stycznia 2025 r. wykonawca nie uzupełnił oświadczenia. Zgodnie z art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. c ustawy Pzp zamawiający odrzuca ofertę wykonawcy, który nie złożył w przewidzianym terminie oświadczenia z art. 125 ust. 1 ustawy Pzp.W SWZ zamawiający wymagał zobowiązania gwaranta do wypłaty zamawiającemu pełnej kwoty wadium w okolicznościach określonych w art. 98 ust. 6 ustawy Pzp. Przepis ten uzależnia wypłatę od wystąpienia sytuacji, w której wykonawca w odpowiedzi na wezwanie, o którym mowa w art. 107 ust. 2 lub art. 128 ust. 1, z przyczyn leżących po jego stronie, nie złożył podmiotowych środków dowodowych lub przedmiotowych środków dowodowych potwierdzających okoliczności, o których mowa w art. 57 lub art. 106 ust. 1, oświadczenia, o którym mowa w art. 125 ust. 1, innych dokumentów lub oświadczeń lub nie wyraził zgody na poprawienie omyłki, o której mowa w art. 223 ust. 2 pkt 3. Takie działanie (lub bierność) z kolei spowodowały brak możliwości wybrania jego oferty jako najkorzystniejszej. Czy zamawiający powinien zatrzymać wadium? Czy wadium wniesione na konto bankowe podlega innym obwarowaniom?

czytaj więcej »

Pytanie: Zgodnie z § 10 SWZ zamawiający żądał, by wykonawca spełnił warunek dotyczący zdolności technicznej lub zawodowej, m.in. poprzez wykazanie, że dysponuje jedną osobą zdolną do wykonania zamówienia tj. osobą z odpowiednim określonym doświadczeniem zawodowym na kilku wskazanych stanowiskach. Aby zweryfikować ten wymóg zażądał od wykonawców CV zaproponowanej osoby, które potwierdziłoby spełnienie wymagań. Według zamawiającego w przesłanym przez wykonawcę, którego oferta została uznana za najkorzystniejszą, CV osoby zaangażowanej w realizację zamówienia wykazane zostało jej doświadczenie zawodowe oraz wykształcenie. CV nie zawierało informacji, których nie wymagałby § 9 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia w sprawie środków podmiotowych, a tym bardziej opisany warunek. Okoliczność nazwania podmiotowego środka dowodowego jako „CV”, a nie jak opisano w rozporządzeniu – „wykaz osób”, nie stanowi, według zamawiającego, naruszenia przepisów. Zamawiający nie sporządził jednocześnie wzorów wykazu osób i doświadczenia. Czy w świetle tych wyjaśnień należy uznać, że sam fakt nazwania dokumentu CV nie zaś „Wykaz osób” to naruszenie przepisów ustawy Pzp? Nie zdyskwalifikowaliśmy żadnego z wykonawców, który złożył zamiast wykazu CV i odwrotnie. Nikt też nie odwołał się do Krajowej Izby Odwoławczej.

czytaj więcej »

Pytanie: Zamawiający korzysta z platformy e-Zamówienia. W specyfikacji warunków zamówienia w opisie przygotowania oferty znalazł się taki zapis: „Formularz ofertowy podpisuje się kwalifikowanym podpisem elektronicznym lub podpisem zaufanym lub podpisem osobistym w formacie PAdES typ wewnętrzny”. W postępowaniu otwarto już oferty i okazało się, że wszystkie są podpisane podpisem zaufanym. Część formularzy PDF została opatrzona podpisem zaufanym typ PAdES i one otwierają się w programie typu ADOBE, a część formularzy PDF zapisano jako xml, przez co ich otwarcie możliwe jest wyłącznie przez stronę https://moj.gov.pl/nforms/signer/upload?xFormsAppName=SIGNER i wtedy można zobaczyć dokument. Co zamawiający powinien zrobić w tej sytuacji?

czytaj więcej »

Pytanie: Jesteśmy jednostką sektora finansów publicznych i jednocześnie instytucją kultury. Otrzymaliśmy dotację z Ministerstwa Kultury na wykonanie interaktywnej edukacyjnej gry komputerowej dla dzieci z niepełnosprawnością. Do realizacji gry musimy zatrudnić osoby z zewnątrz. Wartość zamówienia oszacowaliśmy na kwotę ok. 1.000.000 zł netto. Czy mieścimy się z tą kwotą w progu krajowym? Jaką procedurę udzielenia zamówienia w tym przypadku wybrać? Poświęciliśmy bardzo dużo czasu na opracowanie koncepcji i wykonanie wystawy interaktywnej i obecnie zostało około 2 miesięcy na zlecenie zamówienia publicznego. Dodatkowo nie podpisaliśmy jeszcze umowy na dotację (jest tylko obietnica i promesa). Czy wolno nam prowadzić postępowanie?

czytaj więcej »

Pytanie: W roku 2024 i 2023 udzieliliśmy zamówień na roboty budowlane (zagospodarowanie wnętrz podwórzowych) przewidując w ogłoszeniu o zamówieniu podstawowym zamówienia podobne (dawne uzupełniające) polegające na wykonaniu prac podobnych w strefie przylegającej do przedmiotowego wnętrza. W tym roku chcemy udzielić zamówień podobnych na podstawie art. 214 ust. 1 pkt 7 ustawy Pzp. Czy takie procedury prowadzone w trybie z wolnej ręki ujęte też w planie postępowań odpowiednio dla danego roku wraz z zamówieniem podstawowym, powinno być sumowane przy tworzeniu planu postępowań w roku 2025? Jeśli zsumujemy roboty we wszystkich wnętrzach podwórzowych tożsame przedmiotowo i funkcjonalnie (w trybie podstawowym i z wolnej ręki zaplanowane na 2025 rok), wówczas przekroczymy próg unijny.

czytaj więcej »

Pytanie: Gmina otrzymała dofinansowanie unijne na edukację włączającą w szkole podstawowej. Wniosek o przyznanie dofinansowania składała gmina/szkoła podstawowa. Umowę jako beneficjent zawarła gmina, zaś szkoła – zgodnie z zapisami umowy – ma być realizatorem projektu i przekazano jej środki finansowe. Kto i na jakiej podstawie przeprowadza przetarg?

czytaj więcej »

Pytanie: Czy gminna spółka z o.o, w której gmina posiada 100% udziałów, zobowiązana jest do stosowania przepisów ustawy Pzp przy zakupie dostaw, które zamierza dalej odsprzedawać? Spółka została powołana do realizacji zadań o charakterze użyteczności publicznej związanych z zagospodarowaniem terenów zieleni. Czy wolno jej zamawiać sadzonki roślin w celu ich dalszej odsprzedaży lub świadczenia usług zagospodarowania terenów zieleni, na rzecz własnej gminy oraz podmiotów prywatnych tj. zamówień, które służą celom komercyjnym – bez stosowania przepisów ustawy Pzp?

czytaj więcej »

Pytanie: Zamawiający będący gminą rozstrzygnął w 2024 roku przetarg, o którym mowa w art. 6d ustawy o utrzymaniu porządku i czystości w gminach tj. na odbieranie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości. Umowa z wykonawcą obowiązuje od stycznia 2025. Łączna wartość zamówienia wyniosła ponad 16 mln zł a przetarg odbył się w procedurze unijnej. Obecnie gmina chce udzielić zamówienia na odbiór odpadów z budynków użyteczności publicznej oraz cmentarza komunalnego w 2025 roku. Łączna kwota oszacowania takiej usługi to około 100 tys. zł netto. Kwoty tej nie wzięto pod uwagę w ramach szacowania wartości przedmiotu zamówienia obejmującego odbiór odpadów od właścicieli nieruchomości, wychodząc z założenia, że jest to inny rodzaj odpadów. Czy takie postępowanie było prawidłowe, a jeśli nie to w jaki sposób można udzielić tego zamówienia, aby zachować zgodność z przepisami prawa? Wykonawca, który odbiera odpady od mieszkańców, będzie najprawdopodobniej tym samym, który będzie świadczył obecnie zamawianą usługę.

czytaj więcej »