Na czym polega określanie proporcjonalnych i właściwych do przedmiotu zamówienia warunków udziału?

Pytanie: Przedmiotem zamówienia są roboty remontowo-budowlane w oddziale dziecięcym  szpitala. Obejmą roboty instalacyjne c.o., wod.-kan., gazów medycznych itp. i będą wykonywane przy ciągłości pracy oddziału. Czy zamawiający może w tym przypadku wymagać od wykonawców co najmniej 3 zrealizowanych robót budowlanych, ale w obiektach służby zdrowia?

Kiedy warunki pogodowe mogą uzasadniać zmianę umowy o zamówienie?

Pytanie: Czy można przesunąć termin realizacji robót budowlanych (bezpośrednio po podpisaniu umowy) o 10 miesięcy ze względu na warunki atmosferyczne ?

Jakie są zasady udostępniania JEDZ przez zamawiającego?

Pytanie: W jaki sposób zamieścić JEDZ na stronie internetowej zamawiającego? Czy trzeba to zrobić w wersji edytowalnej w formacie Word, załączając przy tym instrukcję jego wypełnienia, czy należy skorzystać z systemu ESPD i podać na stronie link do jego uzupełnienia przez wykonawcę? Czy w przypadku braku jakichś danych lub podania błędnych informacji w JEDZ, trzeba wezwać wykonawcę do uzupełnienia całego dokumentu czy tylko tej strony, na której brakuje danych lub informacje są błędne?

Jakie są szczególne przesłanki wykluczenia w postępowaniu z dziedziny obronności i bezpieczeństwa?

Pytanie: Czy zamawiający, prowadząc postępowanie z obronności i bezpieczeństwa, może badać podstawy wykluczenia zasobów podwykonawcy?

Jak zamawiający powinien prawidłowo określić warunki udziału w postępowaniu?

Pytanie: Zamawiający ogłosił przetarg nieograniczony na wykonanie robót teletechnicznych. Wśród postawionych warunków udziału w postępowaniu, określił warunek kompetencji lub uprawnień do prowadzenia określonej działalności zawodowej w następującym zakresie: Wykonawca spełni warunek jeżeli wykaże:a)   że posiada dokument potwierdzający posiadanie przez Wykonawcę systemu teleinformatycznego posiadającego akredytację bezpieczeństwa teleinformatycznego z możliwością przetwarzania informacji o klauzuli min. „ZASTRZEŻONE” lub oświadczenie Wykonawcy o posiadaniu ww. systemu.Wśród postawionych warunków udziału w postępowaniu, określił warunek zdolności technicznej lub zawodowej w następującym zakresie: Wykonawca spełni warunek jeżeli wykaże że dysponuje lub będzie dysponował:a)   pełnomocnikiem ds. ochrony informacji niejawnych, który posiada zaświadczenie o odbyciu specjalistycznego szkolenia w zakresie ochrony informacji niejawnych wydane przez SKW lub ABW.Osoba ta musi posiadać aktualne Poświadczenie Bezpieczeństwa do klauzuli minimum POUFNE oraz ważne zaświadczenie stwierdzające odbycie specjalistycznego szkolenia w zakresie ochrony informacji niejawnych wydane przez ABW lub SKW.orazb)   1 osobą – pracownikiem pionu ochrony pełniącym funkcję inspektora bezpieczeństwa teleinformatycznego, który posiada zaświadczenie o odbyciu szkolenia specjalistycznego w zakresie bezpieczeństwa teleinformatycznego wydane przez ABW lub SKW.Osoba ta musi posiadać minimum upoważnienie do dostępu do informacji niejawnych o klauzuli ZASTRZEŻONE lub aktualne poświadczenie bezpieczeństwa oraz ważne zaświadczenie stwierdzające odbycie szkolenia w zakresie ochrony informacji niejawnych a także ważne zaświadczenie stwierdzające odbycie szkolenia specjalistycznego w zakresie bezpieczeństwa teleinformatycznego wydane przez ABW lub SKW.orazc)   1 osobą pełniącą funkcję administratora systemu teleinformatycznego, która posiada zaświadczenie o odbyciu szkolenia specjalistycznego w zakresie bezpieczeństwa teleinformatycznego wydane przez ABW lub SKW;Osoba ta musi posiadać minimum upoważnienie do dostępu do informacji niejawnych o klauzuli ZASTRZEŻONE lub aktualne poświadczenie bezpieczeństwa oraz ważne zaświadczenie stwierdzające odbycie szkolenia w zakresie ochrony informacji niejawnych a także ważne zaświadczenie stwierdzające odbycie szkolenia specjalistycznego w zakresie bezpieczeństwa teleinformatycznego wydane przez ABW lub SKW.orazd)   Wykonawca wykaże, poprzez złożenie oświadczenia, że posiada komórkę organizacyjną inną niż kancelaria tajna i pomieszczenia umożliwiające prowadzenie prac z niejawną dokumentacją zgodnie z opracowaną oraz zatwierdzoną przez Kierownika Jednostki Organizacyjnej „Instrukcją o sposobie i trybie przetwarzania informacji niejawnych o klauzuli „zastrzeżone” oraz zakres i warunki stosowania środków bezpieczeństwa fizycznego w celu ich ochrony”.e)   Wykonawca wykaże, poprzez złożenie oświadczenia, że posiada opracowaną zgodnie z art. 43 ust. 5 Ustawy o ochronie informacji niejawnych, instrukcję dotyczącą sposobu i trybu przetwarzania informacji niejawnych o klauzuli „ZASTRZEŻONE” oraz określającą zakres i warunki stosowania środków bezpieczeństwa fizycznego w celu ich ochrony (w przypadku konsorcjum firm każdy z uczestników konsorcjum musi złożyć powyższe oświadczenie).Czy Zamawiający prawidłowo określił warunek kompetencji lub uprawnień do prowadzenia określonej działalności zawodowej? – czy posiadanie systemu teleinformatycznego posiadającego akredytację bezpieczeństwa teleinformatycznego z możliwością przetwarzania informacji o klauzuli min. „ZASTRZEŻONE” to warunek zdolności technicznej lub zawodowej?Czy Zamawiający prawidłowo określił warunek zdolności technicznej lub zawodowej w zakresie podpunktu d) i e)? – czy podane podpunkty d) i e) to warunek kompetencji lub uprawnień do prowadzenia określonej działalności zawodowej?

Jak rozwiązać umowy. Porozumienie czy wypowiedzenie?

Pytanie: Czy umowę zawartą na czas określony, tj.: do 30 września 2017 r., mogę wypowiedzieć 31 marca 2017 r., jeżeli znajduje się w niej zapis, że można ją rozwiązać  w każdej chwili za porozumieniem stron? Kontrakt ten został zawarty po przeprowadzeniu przetargu nieograniczonego zgodnie z ustawą Prawa zamówień publicznych. Moje wątpliwości budzi postanowienie: „umowa może zostać rozwiązana w każdej chwili za porozumieniem stron”. Czy zgodnie z ustawą Pzp taki zapis mógł być do niej wprowadzony i czy bazując na nim, mogę rozwiązać kontrakt?

Jak powinien postąpić zamawiający, jeśli wykonawca przekłada termin zawarcia umowy?

Pytanie: Wybrany w postępowaniu wykonawca został już dwa razy wezwany do zawarcia umowy. Odpowiedział, że nie może podpisać kontraktu w wyznaczonym terminie, bo wykonuje  inne priorytetowe zadania. Zadeklarował jednak chęć oraz wolę realizacji zamówienia i wyznaczył swój termin podpisania umowy. Kolejna w rankingu oferta jest dużo droższa i zamawiający nie dysponuje środkami, aby móc zawrzeć umowę z drugim wykonawcą. Upłynął przy tym pierwotny termin związania ofertą. Jak w takiej sytuacji powinien postąpić zamawiający? Czy należy unieważnić postępowanie w zakresie tego zadania, ogłosić ponownie przetarg i zatrzymać wykonawcy wadium? A może należy pozytywnie ustosunkować się do prośby wykonawcy?

Jak potraktować niepodpisany JEDZ?

Pytanie: Prowadzimy przetarg powyżej progów unijnych. W ofercie wykonawca złożył JEDZ, ale niepodpisany. Czy należy wezwać go do złożenia dokumentu na podstawie art. 26 ust. 1 ustawy Pzp? Jeśli go nie przedstawi, trzeba dać mu drugą szansę z art. 26 ust. 3 ustawy Pzp? Czy JEDZ powinien być aktualny na dzień składania ofert?

Dokonując „drobnych” zakupów, musisz także pamiętać o obowiązujących Cię zasadach

Nie ulega wątpliwości, że przeprowadzanie postępowań przetargowych generuje po stronie zamawiającego pewne koszty. W przypadku nabywania rzeczy o niewielkiej wartości koszty te mogą przewyższać ewentualne zyski wynikające z przeprowadzenia sformalizowanych i długotrwałych postępowań przetargowych. Aby zapobiec takim sytuacjom, w ustawie Pzp  wprowadzono regulację określającą tzw. „próg bagatelności” w wysokości 30.000 euro. Jest to wartość zamówienia, poniżej której zamawiający ma prawo do bezpośredniego, czyli z pominięciem przepisów ustawy Pzp, udzielenia zamówienia. Nie oznacza to jednak, że zamawiający mogą zupełnie dowolnie wydatkować powierzone im środki.

AZB149

Jakie są szczególne przesłanki wykluczenia w postępowaniu z dziedziny obronności i bezpieczeństwa?

Pytanie: Czy zamawiający, prowadząc postępowanie z obronności i bezpieczeństwa, może badać podstawy wykluczenia zasobów podwykonawcy?

Jak zamawiający powinien prawidłowo określić warunki udziału w postępowaniu?

Pytanie: Zamawiający ogłosił przetarg nieograniczony na wykonanie robót teletechnicznych. Wśród postawionych warunków udziału w postępowaniu, określił warunek kompetencji lub uprawnień do prowadzenia określonej działalności zawodowej w następującym zakresie: Wykonawca spełni warunek jeżeli wykaże:a)   że posiada dokument potwierdzający posiadanie przez Wykonawcę systemu teleinformatycznego posiadającego akredytację bezpieczeństwa teleinformatycznego z możliwością przetwarzania informacji o klauzuli min. „ZASTRZEŻONE” lub oświadczenie Wykonawcy o posiadaniu ww. systemu.Wśród postawionych warunków udziału w postępowaniu, określił warunek zdolności technicznej lub zawodowej w następującym zakresie: Wykonawca spełni warunek jeżeli wykaże że dysponuje lub będzie dysponował:a)   pełnomocnikiem ds. ochrony informacji niejawnych, który posiada zaświadczenie o odbyciu specjalistycznego szkolenia w zakresie ochrony informacji niejawnych wydane przez SKW lub ABW.Osoba ta musi posiadać aktualne Poświadczenie Bezpieczeństwa do klauzuli minimum POUFNE oraz ważne zaświadczenie stwierdzające odbycie specjalistycznego szkolenia w zakresie ochrony informacji niejawnych wydane przez ABW lub SKW.orazb)   1 osobą – pracownikiem pionu ochrony pełniącym funkcję inspektora bezpieczeństwa teleinformatycznego, który posiada zaświadczenie o odbyciu szkolenia specjalistycznego w zakresie bezpieczeństwa teleinformatycznego wydane przez ABW lub SKW.Osoba ta musi posiadać minimum upoważnienie do dostępu do informacji niejawnych o klauzuli ZASTRZEŻONE lub aktualne poświadczenie bezpieczeństwa oraz ważne zaświadczenie stwierdzające odbycie szkolenia w zakresie ochrony informacji niejawnych a także ważne zaświadczenie stwierdzające odbycie szkolenia specjalistycznego w zakresie bezpieczeństwa teleinformatycznego wydane przez ABW lub SKW.orazc)   1 osobą pełniącą funkcję administratora systemu teleinformatycznego, która posiada zaświadczenie o odbyciu szkolenia specjalistycznego w zakresie bezpieczeństwa teleinformatycznego wydane przez ABW lub SKW;Osoba ta musi posiadać minimum upoważnienie do dostępu do informacji niejawnych o klauzuli ZASTRZEŻONE lub aktualne poświadczenie bezpieczeństwa oraz ważne zaświadczenie stwierdzające odbycie szkolenia w zakresie ochrony informacji niejawnych a także ważne zaświadczenie stwierdzające odbycie szkolenia specjalistycznego w zakresie bezpieczeństwa teleinformatycznego wydane przez ABW lub SKW.orazd)   Wykonawca wykaże, poprzez złożenie oświadczenia, że posiada komórkę organizacyjną inną niż kancelaria tajna i pomieszczenia umożliwiające prowadzenie prac z niejawną dokumentacją zgodnie z opracowaną oraz zatwierdzoną przez Kierownika Jednostki Organizacyjnej „Instrukcją o sposobie i trybie przetwarzania informacji niejawnych o klauzuli „zastrzeżone” oraz zakres i warunki stosowania środków bezpieczeństwa fizycznego w celu ich ochrony”.e)   Wykonawca wykaże, poprzez złożenie oświadczenia, że posiada opracowaną zgodnie z art. 43 ust. 5 Ustawy o ochronie informacji niejawnych, instrukcję dotyczącą sposobu i trybu przetwarzania informacji niejawnych o klauzuli „ZASTRZEŻONE” oraz określającą zakres i warunki stosowania środków bezpieczeństwa fizycznego w celu ich ochrony (w przypadku konsorcjum firm każdy z uczestników konsorcjum musi złożyć powyższe oświadczenie).Czy Zamawiający prawidłowo określił warunek kompetencji lub uprawnień do prowadzenia określonej działalności zawodowej? – czy posiadanie systemu teleinformatycznego posiadającego akredytację bezpieczeństwa teleinformatycznego z możliwością przetwarzania informacji o klauzuli min. „ZASTRZEŻONE” to warunek zdolności technicznej lub zawodowej?Czy Zamawiający prawidłowo określił warunek zdolności technicznej lub zawodowej w zakresie podpunktu d) i e)? – czy podane podpunkty d) i e) to warunek kompetencji lub uprawnień do prowadzenia określonej działalności zawodowej?

Jak rozwiązać umowy. Porozumienie czy wypowiedzenie?

Pytanie: Czy umowę zawartą na czas określony, tj.: do 30 września 2017 r., mogę wypowiedzieć 31 marca 2017 r., jeżeli znajduje się w niej zapis, że można ją rozwiązać  w każdej chwili za porozumieniem stron? Kontrakt ten został zawarty po przeprowadzeniu przetargu nieograniczonego zgodnie z ustawą Prawa zamówień publicznych. Moje wątpliwości budzi postanowienie: „umowa może zostać rozwiązana w każdej chwili za porozumieniem stron”. Czy zgodnie z ustawą Pzp taki zapis mógł być do niej wprowadzony i czy bazując na nim, mogę rozwiązać kontrakt?

AZB158

Na czym polegają formalności związane z prowadzeniem procedury odwróconej?

Pytanie: W przetargu nieograniczonym korzystamy z procedury odwróconej. Co należy sprawdzać w ofertach, które są na drugim i dalszych miejscach w rankingu? Czy trzeba czekać, aż wykonawcy, którzy je złożyli, przedstawią oświadczenia o przynależności do grupy kapitałowej?

Na czym polega określanie proporcjonalnych i właściwych do przedmiotu zamówienia warunków udziału?

Pytanie: Przedmiotem zamówienia są roboty remontowo-budowlane w oddziale dziecięcym  szpitala. Obejmą roboty instalacyjne c.o., wod.-kan., gazów medycznych itp. i będą wykonywane przy ciągłości pracy oddziału. Czy zamawiający może w tym przypadku wymagać od wykonawców co najmniej 3 zrealizowanych robót budowlanych, ale w obiektach służby zdrowia?

AZB157

Odwołanie w niskowartościowych usługach społecznych przysługuje

W sierpniu 2017 roku Sąd Okręgowy w Olsztynie wydał przełomową opinię w zakresie środków ochrony prawnej w postępowaniach na usługi społeczne poniżej progów unijnych. Ta wiadomość zapewne ucieszy wykonawców. Niewykluczone jednak, że zmartwi niektórych zamawiających, którzy czuli się bardzo swobodnie z interpretacją Urzędu Zamówień Publicznych, zgodnie z którą wykonawca nie ma prawa do wniesienia odwołania w takim postępowaniu. Zapoznaj się z najnowszym stanowiskiem sądu i sprawdź, czego możesz się spodziewać w obecnym stanie prawnym.

Niezgodność oferty z treścią siwz jako podstawa jej odrzucenia w raporcie z kontroli Urzędu Zamówień Publicznych

UZP w ostatnim Informatorze dzieli się wnioskami z przeprowadzonych kontroli w zakresie przesłanki odrzucenia oferty niezgodnej z treścią siwz. Podkreśla, że tylko merytoryczne niezgodności oferty ze specyfikacją skutkują odrzuceniem oferty. Nie zachodzi ono natomiast w przypadku uchybień formalnych. Sprawdź, czy poprawnie rozumiesz pojęcie „niezgodność treści oferty z treścią siwz”, która powinna skutkować wyeliminowaniem wykonawcy z postępowania. 

AZB156

Kluczowe części zamówienia – orzecznictwo Krajowej Izby Odwoławczej

 Definicji kluczowej części zamówienia nie znajdziemy w ustawie Prawo zamówień publicznych ani w dyrektywach. W poniższym tekście spróbujemy odpowiedzieć na pytanie, czym zatem są kluczowe części, które zamawiający może zastrzec do osobistego wykonania przez wykonawcę, oraz co to zastrzeżenie oznacza. Przedstawimy również na przykładzie, z jakimi problemami mamy do czynienia przy stosowaniu art. 36a ustawy Pzp w praktyce. Jak zwykle, zwrócimy również uwagę na różne aspekty omawianego zagadnienia.

Kiedy dopuszczalna jest zmiana terminu realizacji umowy w zgodzie z prawem zamówień publicznych?

Pytanie: Gmina przeprowadziła dialog konkurencyjny w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego. Postępowanie zakończono w 2015 roku, a umowę zawarto we wrześniu 2016 roku już po wejściu w życie przepisów zeszłorocznej nowelizacji Prawa zamówień publicznych. Gmina zamierza dokonać zmiany zawartej z wykonawcą umowy z uwagi na konieczność realizacji zamówień dodatkowych (z art. 19 ust. 3 pkt 2a ustawy nowelizującej). Czy ze względu na powyższe okoliczności można zmienić termin realizacji umowy w sprawie zamówienia publicznego, choć zamawiający nie przewidział wcześniej możliwości dokonania takiej modyfikacji?

AZB154

Na czym polegają zasady wprowadzania istotnych zmian do umowy o zamówienie publiczne?

Pytanie:  PytanieCzy dopuszczalne jest umieszczenie w siwz i projekcie umowy zapisu: „Zamawiający zastrzega sobie prawo lub przewiduje możliwość zmian postanowień zawartej umowy w stosunku do treści oferty, na podstawie której dokonano wyboru wykonawcy, w przypadku ilościowego przesunięcia asortymentu (pomiędzy poszczególnymi pozycjami), przy  zachowaniu maksymalnej wartości brutto umowy”?Czy wtedy można dokonywać tych zmian bez aneksowania kontraktu? Czy taki zapis jest zgodny z art. 140 i 144 ustawy Pzp? Postępowania są dzielone na pakiety. Każdy wykonawca może złożyć ofertę na dowolną ich liczbę.

Na czym polegają zasady prowadzenia trybu z wolnej ręki po unieważnionych przetargach?

Pytanie:  PytanieZamawiający ogłosił kolejno dwa postępowania w trybach przetargu nieograniczonego na roboty budowlane – budowę placów zabaw. W obu przypadkach nie uzyskał ofert i postępowania zostały unieważnione. Aktualnie planowane jest powierzenie realizacji zamówienia w trybie z wolnej ręki. Czy zaproszony do negocjacji wykonawca powinien sam spełnić warunki udziału postawione w postępowaniu czy też może przedstawić zobowiązanie podmiotu trzeciego do oddania do dyspozycji wykonawcy niezbędnych zasobów na okres korzystania z nich przy wykonywaniu zamówienia (w tym przypadku chodzi o referencje)?

AZB153

Nowy dokument typu Artykuł utworzony przez Paweł Jakubczak

Jak prowadzić procedurę na usługi społeczne?  Pytanie:Udzielam zamówienia na usługi społeczne o wartości powyżej 750.000 euro. Czy oświadczenie dotyczące wykluczenia z postępowania i spełnienia warunków wykonawcy składają w formie JEDZ, czy może to być zwykłe oświadczenie? Czy można wymagać wadium? Czy cena może stanowić kryterium z wagą 100%? Czy jest wzór protokołu z takiego postępowania?

Kiedy zamawiający może żądać Twoich umów z dostawcami?

PytanieWykonujemy u zamawiającego roboty budowlane związane z fotowoltaiką. Czy zamawiający ma prawo wymagać od nas przedłożenia umów z dostawcami? Czy dostawcy to też podwykonawcy? Jak daleko zamawiający może ingerować w takie umowy?

Jakie są wymagane oświadczenia i dokumenty w celu potwierdzenia braku podstaw wykluczenia wykonawcy z udziału w postępowaniu?

Pytanie:Proszę o udzielenie odpowiedzi na następujące pytania dotyczące opracowania SIWZ w przetargu nieograniczonym na roboty budowlane.  Zamówienie będzie współfinansowane ze środków UE. Zamówienie będzie realizowane w zgodnie z dyrektywą klasyczną. Ze względu na realizację kolejnego zadania objętego jedną dokumentacją projektową na obiekcie budowlanym, który może samoistnie spełniać funkcję gospodarczą lub techniczną; szacunkowa wartość zamówienia przekracza 20 mln EUR (wartość zadania 3 mln PLN) art. 6a wyczerpany.  Proszę o pomoc w określeniu wymaganych oświadczeń i dokumentów w celu potwierdzenia braku podstaw wykluczenia wykonawcy z udziału w postępowaniu na podstawie obligatoryjnych przesłanek określonych w art. 24 ust. 1 pkt. 13 do 23 ustawy Pzp oraz przesłanki fakultatywnej określonej w art. 24 ust. 5 pkt. 1 ustawy Pzp w oparciu o rozporządzenie w sprawie dokumentów w § 5 pkt 1-10. 

AZB152

Jakie masz możliwości działania, gdy wykonawca odmawia podpisania umowy?

 Pytanie           Prowadzimy postępowanie w progach krajowych w procedurze odwróconej. Zamawiający wyłonił najkorzystniejszą ofertę w pierwotnym terminie związania ofertą. Niestety wybrany podmiot odstąpił od podpisania umowy. Wykonawcy biorący udział w postępowaniu wyrazili zgodę na przedłużenie terminu związania ofertą o kolejne 60 dni. Jakie kroki w takiej sytuacji powinien podjąć zamawiający? Czy można dokonać ponownego wyboru spośród pozostałych ofert? Czy formalnie zamawiający informuje o drugim wyborze wszystkich wykonawców? Czy podstawą do działania będzie tutaj art. 94 ust. 3 ustawy Pzp? Jeśli tak, to czy czynności takiej można dokonać wielokrotnie? 

Jak sprawdzić wymogi dotyczące przedmiotu zamówienia w procedurze odwróconej?

 Pytanie W procedurze odwróconej oceniamy dokumenty, o których mowa w art. 25 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp. Przetarg dotyczy montażu paneli fotowoltaicznych. Zamawiający wymagał złożenia na wezwanie opisu zaoferowanych paneli.W procedurze odwróconej zamawiający bada na początku, czy oferty nie podlegają odrzuceniu. Następnie – jeśli dana oferta jest na najwyższym miejscu w rankingu zgodnie z przyjętym kryterium oceny ofert – wzywa wykonawcę do przedłożenia wymaganych dokumentów.Jak zamawiający ma ocenić zgodność zaoferowanych paneli ze swoimi wymaganiami a tym samym stwierdzić, czy oferta nie podlega odrzuceniu, skoro na etapie złożenia oferty nie może żądać opisu? W jakim stopniu w procedurze odwróconej zamawiający ma badać ofertępod kątem konieczności jej odrzucenia? Jak ma się do tego obowiązek stwierdzenia zgodności oferty z siwz? Czy „opis” może być żądany do złożenia wraz z ofertą?

Jak przyspieszyć pracę przy weryfikacji ofert po zastosowaniu praktycznej wskazówki dotyczącej wypełnienia JEDZ?

 Pytanie Czy można zaznaczyć w siwz, że wykonawca na etapie składania ofert nie musi wypełniać w JEDZ wykazu robót budowlanych, dostaw bądź usług, o którym mowa w części IV Sekcja C pkt 1a i 1b, bo taki wykaz jest dokumentem na potwierdzenie spełnienia warunku udziału w postępowaniu (w zakresie wiedzy i doświadczenia) i zgodnie z ustawą Pzp jest wymagany  na późniejszym etapie badania i oceny ofert od tego wykonawcy, którego oferta będzie najwyżej oceniona?

AZB151

Na czym polegają ważne zasady wydatkowania środków z EFS?

 PytanieJesteśmy partnerem projektu współfinansowanego z EFS, którego liderem jest jednostka sektora finansów publicznych zobowiązana do stosowania ustawy Pzp. Wszystkie działania w projekcie wykonywać my jako partner. Czy powinniśmy zastosować ustawę Pzp przy wyborze wykonawców, mimo, jesteśmy prywatną firmą szkoleniową?

Kto składa oświadczenie o przynależności do grupy kapitałowej w procedurze odwróconej?

 PytanieCzy w procedurze prowadzonej z art. 24aa ustawy Pzp, zamawiający powinien wezwać do uzupełnienia dokumentu wszystkich wykonawców, którzy nie złożyli oświadczenia o przynależności lub braku przynależności do grupy kapitałowej, czy tylko tego najwyżej ocenionego?

Kiedy można zmodyfikować cenę w przypadku wynagrodzenia ryczałtowego przy zmianie umowy?

 PytanieChcemy ogłosić postępowanie w trybie licytacji elektronicznej na budowę kanalizacji sanitarnej. Jak wiadomo cena podana przez wykonawców podczas licytacji ma charakter ryczałtu. Czy możemy w takiej sytuacji udzielić zamówień dodatkowych w ramach podpisanej umowy? Czy wolno nam np. zawrzeć w projekcie umowy zapis, że w przypadku określonych nieprzewidzianych w dokumentacji projektowej okoliczności zmienimy sposób realizacji umowy i zwiększymy wynagrodzenie wykonawcy?

AZB150

Kiedy komunikacja elektroniczna w zamówieniach publicznych?

Pytanie Jesteśmy jednostką samorządową. Mamy również zakład budżetowy i jednostki organizacyjne. Od kiedy obowiązuje nas komunikacja elektroniczna zgodnie z nowymi zasadami? Jak należy wypełnić protokół z postępowania ogłoszonego w listopadzie 2016 roku w pkt 4 „Powody odstąpienia od wymogu użycia środków komunikacji elektronicznej przy składaniu ofert”?

AZB148

Tegoroczne zmiany w zakresie mechanizmu odwróconego VAT nie dotyczą relacji zamawiający – wykonawca

 Pytanie Jedną z ważniejszych zmian, które weszły w życie w 2017 roku, jest wprowadzenie odwróconego obciążenia VAT dla usług podwykonawców budowlanych. Jaki ta zmiana będzie miała wpływ na ogłaszanie przetargów na roboty budowlane?

Sprawdź, czy skonsolidowane rozliczenie VAT przekłada się na obowiązek zmiany danych w Biuletynie Zamówień Publicznych

 Pytanie W związku z wyrokiem TSUE oraz uchwałą NSA (sygn. I FPS 1/13) w sprawie statusu prawno-podatkowego w VAT samorządowych jednostek budżetowych, od 1 stycznia 2017 r. oznaczenie naszego zakładu budżetowego podlegającego urzędowi gminy jako zamawiającego na FV uległo zmianie. Muszą się tam znaleźć zapisy, że nabywcą jest gmina a odbiorcą zakład, przy czym wskazywany jest NIP gminy. Czy ogłaszając nowy przetarg, powinniśmy występować jako zakład, czy też należy złożyć jakąś informację do BZP z danymi gminy – zakładu i jej NIP?

Roboty zamienne w umowie z zamawiającym – czy zasadna będzie zmiana wynagrodzenia?

Pytanie Braliśmy udział w postępowaniu na wykonanie robót budowlanych (dofinansowanych ze środków UE). We wzorze umowy przewidziano wystąpienie robót zamiennych. Wynagrodzenie jest ryczałtowe. W przypadku wystąpienia robót zamiennych wskazano  jedynie możliwość obniżenia wynagrodzenia, jeśli będzie to wynikało z kosztorysu różnicowego. Natomiast nie przewidziano podwyższenia płacy. Czy zamawiający, przyjmując wynagrodzenie ryczałtowe, może lub powinien przewidzieć w umowie możliwość jego podwyższenia w wyniku wystąpienia robót zamiennych?

AZB147

Nowe reguły weryfikacji podmiotowej wykonawcy powołującego się na podmiot trzeci – krok po kroku

Z uwagi na inny skutek wezwań z art. 26 ust. 3 i art. 22a ust. 6 ustawy Pzp dopiero po ustaleniu, że ocena wstępna potwierdza spełnienie warunków udziału w postępowaniu, wykonawca może być wezwany do przedłożenia dokumentów, a złożone pierwotnie wraz z ofertą dokumenty nie mogą zastępować oceny wstępnej dokonywanej na podstawie JEDZ, gdyż efektem wezwania w trybie art. 22a ust. 6 ustawy Pzp może być powołanie się na zupełnie inne dostawy niż te wskazane pierwotnie w wykazie załączonym na skutek własnej inwencji wykonawcy do oferty.wyrok KIO z 10 stycznia 2017 r., sygn. akt KIO 2417/16

Kiedy porozumienie a kiedy wypowiedzenie umowy o zamówienie publiczne?

 Pytanie Czy umowę zawartą na czas określony tj.: do 30 września 2017 r. mogę wypowiedzieć 31 marca 2017 r., jeżeli znajduje się w niej zapis, że można ją rozwiązać w każdej chwili za porozumieniem stron? Kontrakt ten został zawarty po przeprowadzeniu przetargu nieograniczonego zgodnie z ustawą Prawa zamówień publicznych. Moje wątpliwości budzi postanowienie „umowa może zostać rozwiązana w każdej chwili za porozumieniem stron”. Czy zgodnie z ustawą Pzp taki zapis mógł być do niej wprowadzony i czy bazując na nim mogę rozwiązać kontrakt?

Kiedy kara umowna występuje jako kryterium oceny ofert?

Pytanie W przetargu nieograniczonym na wybór wykonawcy odbioru odpadów jako jedno z kryteriów oceny ofert wskazano: „wysokość kary umownej w przypadku oddelegowania do wykonania zamówienia pracownika niezatrudnionego na podstawie umowy o pracę (20%)”. Opisując przedmiot zamówienia zamawiający wprowadził w specyfikacji istotnych warunków zamówienia obowiązek zatrudnienia przy wykonywaniu pewnych czynności związanych ściśle z usługą – osób na podstawie umowy o pracę w rozumieniu Kodeksu pracy. Jeden z wykonawców wniósł o wykreślenie kryterium jako niezwiązanego z jakością świadczonych usług. Czy słusznie? Czy ma szansę wygrać sprawę przed Krajową Izbą Odwoławczą?

AZB146

Na jakich zasadach instytucja kultury może zaciągnąć kredyt?

Pytanie Czy jako samorządowa instytucja kultury możemy przeprowadzić postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego, którego przedmiotem jest kredyt bankowy bez stosowania ustawy Pzp (na podstawie art. 4 pkt 3 ja ustawy Pzp)? Zgodnie z tym przepisem ustawy nie stosuje się do zamówień, których przedmiotem są pożyczki lub kredyty (...) , z wyjątkiem tych zaciąganych przez jednostki samorządu terytorialnego w granicach upoważnień zawartych w uchwale budżetowej.

AZB 145

Kiedy można unieważnić umowę – poznaj stanowisko sądu

Przepis art. 93 ust. 1 pkt 7 ustawy Pzp składa się z dwóch dyspozycji, które muszą zaistnieć jednocześnie, aby postępowanie podlegało unieważnieniu. Pierwszą dyspozycję przepisu stanowi okoliczność, iż postępowanie obarczone jest niemożliwą do usunięcia wadą. Natomiast drugą wymaganą okolicznością do unieważnienia postępowania jest to, iż umowa zawarta w takich okolicznościach będzie podlegała unieważnieniu Wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 26 maja 2015 r., sygn. akt KIO 994/15

Jak prawidłowo szacować wartość robót budowlanych?

Pytanie:Bardzo proszę o pomoc w podjęciu decyzji, dotyczącej szacowania na roboty budowlane. W 2017 r. zamierzamy przeprowadzić adaptację pomieszczeń na potrzeby biblioteki w dwóch budynkach znajdujących się w różnych miejscowościach. Zakres robót jest tożsamy. Dodatkowo zamierzamy remontować łazienki w innym obiekcie położonym w trzeciej miejscowości. Czy szacujemy razem wszystkie roboty?Odpowiedź:Jeżeli zamawiający dokonuje remontów różnych obiektów budowlanych, przy czym na remonty te składają się różne rodzaje robót budowlanych (np. malowanie, kładzenie wykładzin, drobne roboty budowlane i instalacyjne) to nawet gdy niektóre rodzaje robót powtarzają się w niektórych obiektach, wartością zamówienia jest co do zasady wartość robót wykonywanych w obrębie jednego budynku. Dopiero całość prac składających się na roboty budowlane wykonywane w ramach jednego budynku można określić jako jedno spójne zamierzenie gospodarcze.

Czy zamawiający zamieszcza ogłoszenia o zamówieniu na usługi społeczne w Biuletynie Zamówień Publicznych?

Pytanie:Czy zamawiający ma obowiązek zamieścić ogłoszenie o zamówieniu w Biuletynie Zamówień Publicznych w przypadku zamówienia prowadzonego w trybie art. 138o ustawy Pzp, jeśli wartość nie przekracza kwoty 750 000 euro? Czy postanowienia art. 29 ust. 3a ustawy Pzp mają zastosowanie do trybu wolnej ręki? Artykuł 29 ust. 3a ustawy Pzp koreluje z art. 36 ust. 1 pkt 8a ustawy Pzp. Do trybu wolnej ręki nie stosuje się art. 36 ust 1-3 ustawy Pzp.Odpowiedź:W przypadku udzielania zamówienia na usługi społeczne o wartości mniejszej niż 750 000 euro na podstawie art. 138o ustawy Pzp zamawiający nie zamieszcza ogłoszenia o zamówieniu w Biuletynie Zamówień Publicznych.

AZB 144

Nowe ułatwienia w udzielaniu zamówień na usługi społeczne – jak z nich skorzystać

Nowelizacja ustawy Pzp wprowadziła specjalne zwolnienia w stosowaniu jej regulacji w odniesieniu do zamawiania usług społecznych. Zamówień na nie możesz udzielać szybciej i prościej. Nie wiesz, czy dotyczy to  Twojego postępowania? W poniższym tekście omawiamy tę kategorię zakupów. Sprawdź, jak wygląda odformalizowana procedura. Zaoszczędź czas i uniknij naruszeń przepisów.

Na co zwrócić uwagę przy szacowaniu wartości zamówienia oraz podejmowania decyzji o podziale zamówienia na części?

Pytanie Zamierzam wszcząć postępowanie na utrzymanie urządzeń biurowych (drukarek, urządzeń wielofunkcyjnych oraz faksów) w stałej sprawności techniczno-użytkowej poprzez kompleksową usługę serwisową obejmującą przeglądy, naprawy i konserwacje oraz wyminę materiałów eksploatacyjnych w tym tuszy/tonerów i części zamiennych. Poszczególne składowe części zamówienia (usługa i dostawa) nie są obiektywnie możliwe do rozdzielenia. Jak oszacować wartość zamówienia? Muszę wziąć pod uwagę wszystkie koszty wykonawcy związane z realizacją umowy, w szczególności przeglądów konserwacyjnych, napraw, części zamiennych, materiałów eksploatacyjnych (z wyłączeniem papieru), ekspertyz, dojazdów, utylizacji oraz deinstalacji i instalacji urządzeń. Zakładam, że usługa serwisowa obejmuje również wymianę materiałów eksploatacyjnych w tym tonerów. Czy nie narażę się na zarzut, iż nie podzieliłam tego zamówienia na usługę i osobno dostawę (tzn. na części)? OdpowiedźW przypadku szacowania wartości zamówienia oraz podejmowania decyzji o podziale zamówienia na części należy wziąć pod uwagę całokształt okoliczności faktycznych i prawnych. Z informacji wskazanych przez pytającego wynika, że podział nie jest w tym przypadku konieczny, ale decyzja w tym zakresie powinna być podjęta z uwzględnieniem wszelkich faktycznych uwarunkowań, jakie mają związek z tym postępowaniem – nieprzedstawionych być może w pytaniu.  

Kiedy wymagane jest spełnienie warunku dotyczącego uprawnień do prowadzenia działalności zawodowej?

 Pytanie Czy w zakresie kompetencji i uprawnień przy wspólnym wykonywaniu zamówienia (np. przez 2 wykonawców) zamawiający powinien żądać od obu podmiotów posiadania aktualnej koncesji na obrót paliwami wydanej przez Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki zgodnie art. 32 ust. 1 pkt 4 ustawy z 10 kwietnia 1997 r. – Prawo energetyczne, w zakresie obrotu paliwami?OdpowiedźW przypadku warunku dotyczącego uprawnień do prowadzenia określonej działalności zawodowej, jedynie w wyjątkowych sytuacjach uzasadnione jest wymaganie jego spełniania przez każdego z konsorcjantów. Wydaje się, że z taką sytuacją nie mamy do czynienia w przypadku zamówienia, do którego wykonywania wymagana jest koncesja na obrót paliwami wydana przez Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki zgodnie art. 32 ust. 1 pkt 4 ustawy z 10 kwietnia 1997 r. – Prawo energetyczne, w zakresie obrotu paliwami.

AZB 143

Przedłużenie spłaty kredytu długoterminowego – zobacz, czy wolno w ten sposób zmodyfikować umowę

 Pytanie W 2010 roku przeprowadziliśmy przetarg nieograniczony na udzielenie kredytu długoterminowego z terminem spłaty do roku 2020. Skarbnik jednostki zapytał się, czy możemy aneksem przedłużyć termin spłaty o kilka lat, gdyż będzie to dla nas korzystne a bank nie ma nic przeciwko temu. Ja mam obawy, czy jest to dopuszczalne w świetle ustawy Pzp, ponieważ w przetargu został określony termin ostateczny oraz do szacowania wartości zamówienia przyjęliśmy łączną wartość odsetek oraz innych opłat i prowizji, jakie należy zapłacić w terminie ustalonym w przetargu. Czy aktualnie – w świetle prawa – istnieje możliwość przedłużenia aneksem terminu spłaty kredytu?OdpowiedźZaproponowana zmiana umowy dotycząca wydłużenia terminu spłaty kredytu nie jest możliwa. Jest to modyfikacja istotna względem treści oferty. Gdyby taka możliwość istniała na etapie postępowania, mogłaby wpłynąć zarówno na krąg potencjalnych wykonawców jak i wysokość ceny oferty. Wobec powyższego niedopuszczalne jest zawarcie przedmiotowego aneksu w zgodzie z art. 144 ustawy Pzp.

Oświadczenie o przynależności do grupy kapitałowej – zasady jego przedstawiania w procedurze odwróconej

Pytanie Wykonawcy, którzy złożyli oferty, są zobowiązani przedstawić oświadczenia o przynależności (lub jej braku) do grupy kapitałowej w terminie 3 dni od publikacji informacji z otwarcia ofert. Jak ten obowiązek powinien być zrealizowany w przypadku procedury odwróconej z art. 24aa ustawy Pzp? Czy oświadczenie muszą złożyć wszyscy wykonawcy? OdpowiedźWydaje się, że obowiązek wynikający z art. 24 ust. 11 ustawy Pzp dotyczy zarówno procedury „klasycznej”, jak i odwróconej. Ustawodawca nie przewidział rozróżnienia w tym zakresie.

Nowe rozporządzenie o sprawozdaniu z udzielonych zamówień – poznaj najważniejsze regulacje

Dnia 30 grudnia 2016 r. weszły w życie regulacje nowego rozporządzenia w sprawie zakresu informacji zawartych w rocznym sprawozdaniu o udzielonych zamówieniach, jego wzoru oraz sposobu przekazywania (Dz.U. poz. 2038). Nowe sprawozdanie będzie zawierać więcej informacji niż dotychczasowe, m.in. odnoszących się do postępowań, w których wystąpiła relacja określona art. 17 ust. 1 ustawy Pzp czy związanych z liczbą złożonych i odrzuconych ofert.