Wniosek o uchylenie zakazu zawarcia umowy musi mieć mocne uzasadnienie
Zamawiający może wystąpić do KIO o uchylenie zakazu zawarcia umowy, jeżeli wniesione odwołanie zagraża terminowej realizacji zamówienia publicznego. Izba ma prawo do zniesienia takiego zakazu, jednakże w swej decyzji musi kierować się nadrzędnością ochrony interesu publicznego. W praktyce takie decyzje są wydawane stosunkowo rzadko, bo wykazania wymaga waga interesu publicznego, którego zagrożenie miałoby uzasadnić ewentualną rezygnację z ochrony innych interesów. Sprawdź, jaka okoliczność nie będzie stanowiła dostatecznej podstawy dla przychylnego stanowiska składu orzekającego. Postanowienie w sprawie wniosku o uchylenie zakazu zawarcia umowy Krajowej Izby Odwoławczej z 3 lipca 2017, sygn. akt KIO/W 13/17
Według jakich reguł zlecisz zamówienia dodatkowe?
Pytanie: Moje pytanie dotyczy zasad zlecania robót dodatkowych. Czy jeżeli wartość zamówienia dodatkowego wynosi mniej niż 30.000 euro, zawieramy na nie osobną umowę czy podpisujemy aneks do tej już obowiązującej? Czy takie zamówienie należy przewidzieć w siwz dla zamówienia podstawowego?
W jaki sposób wykazać doświadczenie w realizacji dostaw przez wykonawcę, który działa na rynku krócej niż 3 lata?
Pytanie: PytaniePrzeprowadzam postępowanie na dostawę paliw ciekłych do pojazdów i urządzeń. Jeden z warunków sformułowałam następująco: „Wykonawca musi wykazać, że posiada doświadczenie w wykonaniu minimum 1 zamówienia (tj. zrealizował dostawy paliw – różnego rodzaju oleju napędowego) w ilości nie mniejszej niż 500 000 litrów, w okresie ostatnich 3 lat, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy – w tym okresie”.Wykonawca, który prowadzi działalność krócej niż rok, zapytał, czy spełni warunek, jeżeli wykaże, że w całym okresie swojej działalności zrealizował minimum jedno zamówienie w ilości nie mniejszej niż wartość będąca proporcją podanej minimalnej ilości paliwa do okresu prowadzenia działalności gospodarczej (np. jeżeli sprzedaż paliwa była realizowana przez 6 miesięcy, to minimalna ilość wynosi 84 000 litrów). Jakiej odpowiedzi mu udzielić?
Usługi społeczne poniżej progów unijnych
Zgodnie z art. 138g ustawy Pzp próg unijny, od którego jest uzależniony obowiązek publikacji ogłoszenia o zamówieniu w Dz.U. UE, wynosi wyrażoną w złotych równowartość kwoty: 750 000 euro – w przypadku zamówień innych niż zamówienia sektorowe lub zamówienia w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa, 1 000 000 euro – w przypadku zamówień sektorowych
Udzielanie zamówień publicznych w częściach
Udzielanie zamówień publicznych podzielonych na części w aktualnym stanie prawnym różni się istotnie w wielu aspektach od udzielania takich zamówień sprzed nowelizacji. Podział zamówienia na części, zgodnie z ideą prawodawcy unijnego, staje się po nowelizacji niemalże obowiązkiem zamawiających, z kilkoma wyjątkami. A zatem przeciwnie niż w stanie sprzed nowelizacji, zamawiający nie dysponuje już swobodą absolutną w zakresie decydowania o udzieleniu zamówień w częściach.
Terminy obowiązujące w przetargach
Czas składania ofert, okres związania ofertą i ważności wadium, data zawarcia umowy po wyborze oferty oraz wniesienia odwołania – przygotowaliśmy dla Ciebie zestawienie najważniejszych terminów w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego. Do części z nich zastosowanie znajdą szczególne zasady. Sprawdź, jak obliczać termin związana ofertą i go przedłużać, co zrobić, gdy termin na złożenie odwołania upływa w sobotę i jak traktować termin standstill, gdy zawierasz umowę z kolejnym w rankingu wykonawcą. Jeśli chcesz poprawnie stosować przepisy i bezbłędnie obliczać terminy, ten tekst jest dla Ciebie.
Termin związania ofertą – przegląd orzecznictwa KIO i sądów okręgowych
Termin związania ofertą to czas, w którym zamawiający powinien dokonać wyboru najkorzystniejszej oferty. Dla wykonawcy jest to okres, w którym warunki zaproponowane przez niego w ofercie nie mogą ulec zmianie. Jeśli okaże się, że jest to jednocześnie oferta najkorzystniejsza i zamawiający będzie chciał zawrzeć na jej podstawie umowę, to wykonawca nie może odmówić jej podpisania bez poniesienia negatywnych konsekwencji w postaci utraty wadium. Jak natomiast należy procedować po upływie tego okresu, jeśli nadal nie wybrano oferty? Specjalnie pod tym kątem dokonujemy przeglądu bieżącego orzecznictwa.
Stanowisko UZP w sprawie powoływania się na zasoby podmiotów trzecich
Zgodnie z najnowszą opinią prawną Urzędu Zamówień Publicznych wykonawca może w ramach uzupełnienia dokumentów na podstawie art. 26 ust. 3 ustawy Pzp zmienić zgłoszony podmiot trzeci na inny podmiot albo wykazać warunki samodzielnie tj. własnym potencjałem. Wolno mu to zrobić jednak, tylko wtedy gdy w momencie składania oferty (lub wniosku o dopuszczenie do udziału w postępowaniu) opierał się w tym zakresie na zdolnościach podmiotów trzecich. Nie jest natomiast dopuszczalne, by oferent, który pierwotnie sam wykazywał warunki, w ramach uzupełnienia dokumentów powołał się w tym względzie na potencjał innego podmiotu.
Sprawdź, czy zamawiający może zgodnie z prawem przewidzieć podwyższenie wynagrodzenia wykonawcy o 50%
Pytanie: Pytanie Czy na podstawie art. 144 ust. 1 pkt 1 ustawy Pzp można przewidzieć zmianę umowy o 50% w górę?
- « pierwsza
- «
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- »
- ostatnia »
AZB149
Czy umowa ramowa upraszcza dokonywanie nieprzewidzianych zleceń?
Pytanie: Nasza jednostka w ciągu 10 godzin od otrzymania alarmu, jest zmuszona na (drodze formalnej) ogłosić, przeprowadzić i sfinalizować procedurę dotyczącą zorganizowania usługi w zakresie transportu lotniczego ciężkiej, specjalistycznej grupy ratunkowej na misję, za granice kraju. Z uwagi na fakt, iż nie ma do dyspozycji optymalnego wariantu statku powietrznego w Siłach Zbrojnych (Wojsko Polskie), do tej pory korzystano z usług firm oferujących „podstawienie” samolotu (chartery). W jaki sposób powinna zostać przeprowadzona procedura przetargowa, aby jak najszybciej zorganizować w sytuacji alarmowej (informacja systemowa o katastrofie – mobilizacja grupy ratunkowej) transport lotniczy, jeśli nigdy nie wiadomo, kiedy i jaki dystans musi pokonać maszyna (w jakim rejonie doszło do klęski)? Obecnie UE dofinansowuje taką procedurę w 85%, po zrealizowaniu misji. Czy zawarcie umowy na szybką realizację zamówienia z jednym przewoźnikiem jest jedyną możliwością (cięcie kosztów ze względu na konieczność utrzymywania gotowości przez firmę świadcząca usługi)? W jaki sposób, zgodnie z zasadami realizowania zamówień przez placówki państwowe, można uprawnić cały proces?
Czy pożyczka z BGK na wyprzedzające finansowanie inwestycji podlega przepisom Pzp?
Pytanie: Czy podstawą prawną na zaciągnięcie pożyczki z BGK na wyprzedzające finansowanie inwestycji w ramach PROW 2014–2020 jest art. 4 pkt 3 lit. ja ustawy Prawo zamówień publicznych?
Czy dla usług dystrybucji zamawiający może zawrzeć umowę w trybie z wolnej ręki?
Pytanie: W tym miesiącu ogłosiliśmy przetarg nieograniczony na kompleksową dostawę energii elektrycznej oraz świadczenie usług dystrybucji do obiektów stanowiących własność Spółki.Przedmiot zamówienia obejmuje usługę kompleksową w rozumieniu art. 3 pkt 30 ustawy z 10 kwietnia 1997 roku Prawo energetyczne, realizowaną na podstawie umowy kompleksowej, o której mowa w art. 5 ust. 3 ww. ustawy.Przetarg powyżej progów unijnych na dwa lata.Wpłynął do nas wniosek o wyjaśnienie treści siwz, z którego wynikają zarzuty na wadliwe ukształtowanie opisu przedmiotu zamówienia, które naruszają zasadę uczciwej konkurencji i interesy przedsiębiorstw zajmujących się sprzedażą energii elektrycznej. Wnioskujący wskazał, że łącząc w jednym postępowaniu dwa świadczenia, postawiliśmy w uprzywilejowanej sytuacji grupy kapitałowe Energa S.A.Wnioskujący powołuje się również na art. 96 ust. 1 pkt 11 ustawy Prawo zamówień publicznych i powody niedokonania zamówienia na części.Czy w aktualnym stanie prawnym (kiedyś był art. 6 ust. 1 uPZP) możemy kontynuować naszą procedurę, czy lepiej ją unieważnić i ogłosić nowy przetarg z podziałem na części, czyli zakup energii w trybie konkurencyjnym i dystrybucję z wolnej ręki?
AZB158
Czy można wydłużyć termin realizacji części prac?
Pytanie: Zawarliśmy umowę na realizację remontów 5 ulic. Zamówienie nie było podzielone na części a w kontrakcie ustalono termin realizacji dla całego zamówienia. Aktualnie mimo upływu terminu wykonawca nie wykonał remontów 2 ulic. Czy możliwe jest zawarcie aneksu z wyszczególnieniem, że termin realizacji przedłuża się na te 2 niewykonane ulice, czy aneks powinien przedłużać termin realizacji całej umowy?
Czy informacja z banku może potwierdzać stan konta po terminie składania ofert?
Pytanie: Warunkiem udziału w postępowaniu w zakresie sytuacji ekonomicznej lub finansowej jest to, by wykonawca posiadał środki finansowe lub zdolność kredytową w wysokości minimum 1 mln zł. W celu potwierdzenia spełniania tego wymogu mamy przedłożyć informację banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej potwierdzającej wysokość posiadanych przez nas środków finansowych lub zdolność kredytową, w okresie nie wcześniejszym niż 1 miesiąc przed upływem terminu składania ofert albo wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu. Termin składania ofert upływa 22 listopada 2017 r. Czy jeśli dostarczymy zaświadczenie z banku, że posiadamy środki finansowe na koncie po 22 listopada 2017 r., to będzie ono zgodne z treścią § 2 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia w sprawie dokumentów?
Czy brak podpisu na formularzu cenowym może stanowić podstawę odrzucenia oferty?
Pytanie: W postępowaniu na dostawę sprzętu medycznego wykonawca nie podpisał formularza cenowego. Znajduje się na nim tylko imienna pieczątka osoby upoważnionej do reprezentowania firmy w postępowaniu. Oferta zawiera spis treści, który wymienia wszystkie jej załączniki w tym formularz cenowy (spis treści jest podpisany). Kolejne strony oferty to formularz ofertowy, na którym również widnieje podpis oraz imienna pieczątka. Formularz ofertowy (w którym znajduje się zapis „załącznikami do niniejszej oferty są: m.in. formularz cenowy”) nie zawiera jednak istotnego elementu oferty, jakim jest cena. Czy powinnam odrzucić ofertę na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 1 ustawy Pzp?
AZB157
Czy zamawiający może wymagać wpisu danego rodzaju działalności wykonawcy do CEiDG lub KRS?
Pytanie: Czy wykonawca składający ofertę w postępowaniu na określony zakres prac powinien mieć zgłoszoną działalność w odpowiednim rejestrze działalności gospodarczej (np. w zakresie robót drogowych, transportu lub usług sanitarnych)? Co w przypadku, gdy przedsiębiorca nie zgłosił działalności związanej z zakresem postępowania do odpowiedniego rejestru?
Czy właściwie realizujesz obowiązki informacyjne w postępowaniu?
Pytanie: Proszę o interpretację art. 92 ust. 1 ustawy Pzp. Których wykonawców zamawiający musi poinformować o wyborze najkorzystniejszej oferty? Czy tylko tych, którzy złożyli oferty w danym postępowaniu, czy również wykonawców ubiegających się o udzielenie zamówienia?
Czy wykonawca może zmienić zdanie i wycofać ofertę?
Pytanie: Wykonawca w przetargu złożył oświadczenie, w którym poinformował, że błędnie zaniżył w kosztorysie ceny jednostkowe oraz zaznaczył w formularzu ofertowym inny niż zamierzał, termin realizacji zamówienia. Poinformował też o niemożliwości wykonania zamówienia za podaną w ofercie cenę i w określonym terminie. Czy ofertę należy odrzucić z uwagi na błąd w obliczeniu ceny?
AZB156
Jak ocenić ofertę, jeśli wykonawca deklaruje 1 zł pensji dla pracowników?
Pytanie: Zamawiający prowadzi przetarg nieograniczony na zakup biletów miesięcznych dla uczniów dowożonych do szkół z zastosowaniem procedury odwróconej. Przedmiotem zamówienia oprócz zakupu biletów jest też sprawowanie opieki nad uczniami realizującymi obowiązek przedszkolny na niektórych trasach dowozu. Zgodnie z art. 29 ust. 3a ustawy Pzp zamawiający wskazał w siwz, że wykonawca lub podwykonawca jest zobowiązany zatrudnić na podstawie umowy o pracę:a) kierowców obsługujących środki transportu, którymi świadczona jest usługa,b) osoby sprawujące opiekę nad dowożonymi uczniami.Podczas oceny ofert zamawiający stwierdził, że wykonawcy w formularzu cenowym podali koszt wynagrodzenia osób sprawujących opiekę nad uczniami 1 zł miesięcznie. Kwota ta jest niezgodna z minimalnym wynagrodzeniem ustalonym na podstawie art. 2 ust. 3–5 ustawy o minimalnym wynagrodzeniu za pracę. Wykonawca, który złożył najkorzystniejszą ofertę, także wycenił wynagrodzenie osób sprawujących opiekę nad uczniami na 1 zł miesięcznie. Czy w tym przypadku zamawiający wzywa wykonawcę, który złożył najkorzystniejszą ofertę, do wyjaśnienia treści oferty, czy też oferta podlega odrzuceniu?
Czy zamawiający poprawnie stosuje przepisy dotyczące momentu żądania wykazu pracowników?
Pytanie: Czy zgodnie z zapisami zawartymi w siwz zamawiający może żądać od wykonawcy przed podpisaniem umowy wykazu osób, które będą wykonywać czynności w zakresie realizacji zamówienia na podstawie umowy o pracę?
AZB155
Do kiedy musi być ważne wadium, jeśli w sobotę mija termin związania ofertą?
Pytanie: Jeżeli ostatni dzień związania ofertą przypada na sobotę, to wadium wniesione w formie niepieniężnej również powinno być ważne do soboty? Czy w związku z art. 14 ust. 2 ustawy Pzp należy je wydłużyć do poniedziałku?
Czy wybór oferty niezgodnie z regułami siwz naraża na poważne zarzuty organów kontrolnych?
Pytanie: Prowadziliśmy postępowanie na dostawę dwóch produktów, z czego produkt A (olej napędowy standardowy) stanowi 95% zamówienia a produkt B (olej napędowy „arktyczny”) tylko 5%. Cena produktu B miała się zawierać w cenie za produkt A. Wszyscy wykonawcy popełnili ten sam błąd w formularzu cenowym, rozdzielając cenę produktów A i B. W protokole z badania ofert zamierzamy wskazać, że niepoprawnie sformułowaliśmy zapis dotyczący cen. Co nam grozi, jeśli nie odrzucimy ofert, nie unieważnimy przetargu i wybierzemy wykonawcę?
Czy szczególne wymogi w opisie przedmiotu zamówienia muszą być podyktowane obiektywnymi potrzebami zamawiającego?
Pytanie: PytanieCzy w opisie przedmiotu zamówienia można wymagać, aby serwis gwarancyjny był realizowany przez producenta urządzenia lub przez autoryzowany serwis producenta?
AZB154
Czy konsorcjanci mogą łączyć sumy ubezpieczenia ze swoich polis OC?
Pytanie: Pytanie Zamawiający zawarł w specyfikacji warunek posiadania polisy ubezpieczeniowej od OC na kwotę 6 mln zł. Czy konsorcjum, w którym lider dysponuje polisą na 5 mln a partner na 3 mln, spełnia warunek udziału? Czy wartości te można sumować?
Co można zrobić, kiedy dotychczasowy wykonawca odmawia realizacji zamówień uzupełniających?
Pytanie: Pytanie Czy wolno na podstawie art. 19 ust. 3 pkt 2b ustawy z 22 czerwca 2016 r. o zmianie ustawy Prawo zamówień publicznych oraz niektórych innych ustaw udzielić zamówienia uzupełniającego innemu wykonawcy poprzez zawarcie aneksu do starej umowy? Dotychczasowy wykonawca odmawia realizacji zamówienia. W jakiej formie zlecić prace?
AZB153
Czy przepisy ustawy Pzp precyzują co należy rozumieć pod pojęciem miejsce podlegające bezpośredniemu nadzorowi zamawiającego?
Pytanie:W związku z art. 36b ust. 1a ustawy Pzp. Zamawiający realizuje robotę budowlaną polegającą na budowie kanalizacji sanitarnej, która po wybudowaniu będzie jego własnością. Czy jest to miejsce podlegające bezpośredniemu nadzorowi zamawiającego i zamawiający powinien postawić w SIWZ żądanie wynikające z art. 36b ust. 1a ustawy Pzp.
Czy kryteria oceny ofert powinny odnosić się do przedmiotu zamówienia?
Pytanie:Czy kryterium oceny ofert dotyczące usług może być 60% cena oraz 40% wykonanie np. tablicy informacyjnej (określenie wielkości i podstawowych parametrów) ?
AZB152
Czy udział podwykonawców w zamówieniu powinien stanowić kryterium?
Pytanie Czy w zamówieniu na wykonanie robót budowlanych można wprowadzić kryterium pozacenowe dotyczące samodzielności wykonania przedmiotu zamówienia, np.: samodzielne wykonanie zamówienia – 5 pkt, wykonanie z udziałem podwykonawcy – 0 pkt?
AZB151
Jak potraktować niepodpisany JEDZ?
PytanieProwadzimy przetarg powyżej progów unijnych. W ofercie wykonawca złożył JEDZ, ale niepodpisany. Czy należy wezwać go do złożenia dokumentu na podstawie art. 26 ust. 1 ustawy Pzp? Jeśli go nie przedstawi, trzeba dać mu drugą szansę z art. 26 ust. 3 ustawy Pzp? Czy JEDZ powinien być aktualny na dzień składania ofert?
Czy podmiot trzeci składając własną ofertę narusza uczciwą konkurencję udostępniając wiedzę wykonawcy?
PytanieW przetargu nieograniczonym na roboty budowlane z procedurą odwróconą (art. 24aa ustawy Pzp), wpłynęły oferty. Najwyżej oceniony w rankingu wykonawca spełnia warunek wiedzy i doświadczenia, polegając na zasobach podmiotu trzeciego. Podmiot ten wystawił mu zobowiązanie a oferta jest poprawna i zgodna z siwz. Niestety podmiot trzeci także wystartował w tym przetargu i jest w rankingu ofert na drugim miejscu – jako niezależny wykonawca. Pomiędzy nim a wykonawcą nie ma powiązań kapitałowych i osobowych. Uważamy, że brak tu podstaw do wykluczenia z postępowania i według nas nie jest to zmowa cenowa. Jak wobec tego obronić się przed odwołaniem, które być może złożą inni uczestnicy przetargu?
Co zrobić, jeśli oferta złożona po terminie jest nieskuteczna?
Wykonawca złożył w postępowaniu jedną ofertę przed upływem terminu składania ofert a drugą po tej dacie. Czy przyjąć, że uzyskaliśmy dwie oferty, mimo, że tę złożoną po terminie musimy odesłać?
AZB150
Dlaczego warto dokładnie sprawdzić sposób opisu oceny kryteriów, aby zapobiec wadzie postępowania?
PytanieW postępowaniu na wyłapywanie i hotelowanie zwierząt zamawiający jako kryterium oceny ofert podał cenę – 60% i odsetek adopcji (określony na podstawie średniej liczby zwierząt oddanych do adopcji w ciągu roku do średniej liczby zwierząt w schronisku na koniec roku, średnia z trzech ostatnich lat poprzedzających bieżący rok) – 40%.Wskaźnik ten – tak jak i cenę – wykonawca był zobowiązany wpisać w druk oferty. Zamawiający zgodnie z siwz miał dokonać oceny tego kryterium na podstawie raportów z wizji powiatowego lekarza weterynarii. W trakcie oceny na podstawie działań matematycznych zamawiający stwierdził błąd w obliczeniu wskaźnika w złożonych ofertach. Co zrobić w takim przypadku? Czy wezwać do wyjaśnień na podstawie art. 87 ust. 1 ustawy Pzp a następnie poprawić w ofercie omyłkę zgodnie z art. 87 ust. 2 pkt 3 ustawy Pzp? Czy nie będzie to prowadziło do zmiany treści oferty?
Czy zamawiający może unieważnić postępowanie, jeśli termin wykonania umowy jest niemożliwy?
Pytanie Zamawiający w ogłoszeniu oraz siwz określił termin realizacji zamówienia od 1 czerwca 2017 r. do 31 grudnia 2017 r. Ze względu na przedłużająca się procedurę nie jest możliwe zawarcie umowy do 1 czerwca 2017 r. Zamawiający chce unieważnić postępowanie na podstawie art. 93 ust. 1 pkt 7 w zw. 94 ust 1 pkt 2 ustawy Pzp (z uwagi na art. 146 ust. 1 pkt 3 ustawy Pzp)? Czy słusznie?
Czy zamawiający może stosować ustawę Pzp do zamówień, które jej nie podlegają?
Pytanie Właśnie podpisujemy umowę na wykonanie badań naukowych. W ramach realizacji tego kontraktu będziemy musieli zlecić usługi i zrealizować wiele dostaw. Przy udzielaniu zamówień chcę skorzystać ze zwolnień ze stosowania ustawy Pzp na podstawie jej art. 4d ust. 1 pkt 1. Czy mogę wybrać niektóre dostawy i usługi i do ich realizacji zastosować wyłączenie, a na pozostałe zorganizować przetarg?
AZB148
Nieskorzystanie z prawa odbycia wizji lokalnej nie może powodować odrzucenia oferty
Pytanie W związku z postępowaniem w trybie przetargu nieograniczonego powyżej progów unijnych mam następujące pytania: 1) Czy istnieje przesłanka do odrzucenia oferty wykonawcy, który nie uczestniczył w obligatoryjnej wizji lokalnej? 2) Czy w przypadku, gdy zdefiniujemy złożenie oferty bez uczestniczenia wykonawcy w obligatoryjnej wizji lokalnej jako czyn nieuczciwej konkurencji, to zaistnieje przesłanka do odrzucenia oferty?
Negatywne konsekwencje zbyt późnej zmiany siwz obciążają zamawiającego
Przesłanka unieważnienia postępowania wynikająca z art. 93 ust. 1 pkt 7 Pzp powinna być rozumiana wąsko, a niemożliwa do usunięcia wada to taka, która dotyczy czynności niedającej się unieważnić lub powtórzyć. WyrokKrajowej Izby Odwoławczej z 2 marca 2017 r., sygn.. akt KIO 281/17
Jeszcze o zamówieniach uzupełniających po lipcowej nowelizacji ustawy Prawo zamówień publicznych
Pytanie Zamawiający w 2015 roku przeprowadził procedurę przetargową na ubezpieczenie majątku oraz odpowiedzialności cywilnej gminy i podległych jej jednostek w latach 2016 i 2017. Umowa została zawarta przed wejściem w życie nowelizacji ustawy Pzp tj. przed 28 lipca 2016 r. Zamawiający przewidział wówczas zamówienia uzupełniające w wysokości 20% zamówienia podstawowego, które to 20% zostało wykorzystane w 2016 roku. Czy po wejściu w życie nowelizacji wolno nam w 2017 roku na podstawie przepisu przejściowego dokonać zmiany umowy i zlecić zamówienia stanowiące nie więcej niż 50% wartości zamówienia podstawowego (art. 19 ust. 3 pkt 2b ustawy nowelizującej)? Czy zamówienia – usługi, które pojawią się w tym roku i łącznie nie przekroczą 30.000 euro, zamawiający może zlecić poza ustawą Pzp na podstawie jej art. 4 pkt 8?
AZB147
Czy podmiot trzeci powinien być badany w takim samym zakresie jak wykonawca?
Pytanie Paragraf 9 ust. 2 rozporządzenia w sprawie dokumentów stanowi, że zamawiający żąda (a nie „może żądać” tak jak wskazuje § 1, 5 i 13 oraz, w stosunku do podwykonawców § 9 ust. 3 rozporządzenia) od wykonawcy, który polega na zdolnościach lub sytuacji innych podmiotów na zasadach określonych w art. 22a ustawy Pzp, przedstawienia w odniesieniu do tych podmiotów dokumentów wymienionych w § 5 pkt 1–9. Chodzi o informacje z KRK, zaświadczenie naczelnika US, zaświadczenie ZUS, odpis z właściwego rejestru lub CEiDG oraz określone oświadczenia wskazane w § 5 pkt 5–9 rozporządzenia.Proszę o potwierdzenie, że bez względu na wartość zamówienia zamawiający zawsze powinien żądać wszystkich dziewięciu dokumentów w odniesieniu do innego podmiotu, na którego zasoby wykonawca powołuje się przy wykazywaniu spełnienia warunków udziału w postępowaniu, choć w stosunku do samego wykonawcy zażądał tylko niektórych. Jeżeli przepis ten należy jednak rozumieć w inny sposób, to proszę wskazać podstawę prawną, według której można tak sądzić.
Czy należy przeprowadzić badanie rażąco niskiej ceny w podprogowym postępowaniu na usługi społeczne?
Pytanie Czy w zamówieniach na usługi społeczne o wartości mniejszej niż kwoty określone w art. 138g ust. 1 pkt 1 istnieje obowiązek badania oferty pod kątem rażąco niskiej ceny?
Co zrobić z ofertą, która zawiera pełen pakiet dokumentów niewymaganych na tym etapie przez zamawiającego?
Zgodnie z nowelizacją ustawy Pzp wykonawca jest zobligowany złożyć wraz z ofertą jedynie oświadczenia, o których mowa w art. 25a ustawy Pzp. Jak ma postąpić zamawiający, w sytuacji gdy wykonawca z własnej woli załącza do oferty dokumenty potwierdzające spełnienie warunków udziału w postępowaniu, tj. np. wykazy robót budowlanych wraz z dowodami czy wykaz osób, przy czym przedłożone dokumenty nie są kompletne lub budzą wątpliwości? Czy zamawiający ma dokonać wezwania (np. w odniesieniu do jednej z referencji, czy brakującego wykazu) na podstawie art. 26 ust. 1 lub 2, czy też wezwać do ich uzupełnienia z art. 26 ust. 3 ustawy Pzp? Pytanie takie pojawia się także w sytuacji, gdy któryś z załączonych do oferty dokumentów budzi wątpliwości zamawiającego i wzywa on wykonawcę do wyjaśnień, z których następnie wynika, że dokument nie potwierdza warunku udziału w postępowaniu.
AZB146
Jak prawidłowo dokonać zamówienie usług radcy prawnego?
Pytanie W jaki sposób należy udzielić zamówienia na usługi niepriorytetowe dotyczące usług radcy prawnego po nowelizacji ustawy Pzp z 2016 roku? Ich koszt wynosi około 25.000 zł rocznie.
Jak poprawnie oszacować wartość podstawowego zamówienia?
PytanieCzy zamawiający po nowelizacji ustawy Pzp z 2016 roku jest zobowiązany do wartości podstawowego zamówienia dodać kwotę zamówień uzupełniających? Jeżeli w ogłoszeniu o zamówieniu i w siwz podaje tylko zakres zamówień, to do jakiej wartości może udzielić zamówienia z wolnej ręki?
Interes w uzyskaniu zamówienia - przegląd orzecznictwa
Pojęcie interesu w uzyskaniu zamówienia jest inaczej rozumiane na gruncie prawa polskiego, a inaczej europejskiego. Czy w krajowych realiach możliwe jest żądanie od zamawiającego unieważnienia postępowania? Kiedy zasadne jest kwestionowanie wyboru oferty konkurenta? Przeczytaj poniższy tekst i zapoznaj się z interpretacjami polskich i europejskich organów orzekających. Omawiamy również pytanie prejudycjalne wystosowane przez Krajową Izbę Odwoławczą.
AZB 145
Czy zamawiający weryfikuje wykonawcę pod względem jego przynależności do tej samej grupy kapitałowej z innym wykonawcą?
Pytanie:Mam pytanie dotyczące oświadczenia o przynależności lub braku przynależności do grupy kapitałowej. Zastosowałam procedurę odwróconą do zamówienia publicznego w progach unijnych. Czy w przypadku braku złożenia takiego oświadczenia w terminie 3 dninależy wezwać oferenta do uzupełniania czy w procedurze odwróconej nie ma takiej potrzeby? Nadmieniam, iż zamawiający wymagał wniesienia wadium.Odpowiedź:Zamawiający powinien dokonać co do zasady weryfikacji wykonawcy pod względem przynależności do tej samej grupy kapitałowej z innym wykonawcą lub wykonawcami ubiegającymi się o to samo zamówienie (jego część). Jest to bowiem jedna z obligatoryjnych przesłanek oceny podmiotowej wykonawców w postępowaniu tj. odnosząca się do braku podstaw do wykluczenia z postępowania na podstawie art. 24 ust. 1 pkt 23 ustawy Pzp.
Czy zakup nowych pojazdów wraz z ich ubezpieczeniem należy szacować łącznie?
Pytanie:Planuję ogłosić przetarg na dostawę pojazdów wraz z ich ubezpieczeniem (w dwóch częściach osobno zakup samochodów, osobno ich ubezpieczenie). Obecną naszą flotę pojazdów ubezpieczam u naszego brokera na podstawie zapytania ofertowego do 30.000 euro. Czy zakup nowych pojazdów wraz z ich ubezpieczeniem należy szacować łącznie z usługą ubezpieczenia pozostałej floty pojazdów? Czy są to odrębne zamówienia?Odpowiedź:Opierając się na wciąż aktualnej interpretacji Prezesa UZP, dostępnej na stornie internetowej Urzędu, w zakresie ustalenia, kiedy mamy do czynienia z jednym a kiedy z odrębnymi zamówieniami, uznać należy, że przedstawione w pytaniu zamówienia można potraktować odrębnie.
Czy w przetargu na zakup samochodów zamawiający musi uwzględnić emisje dwutlenku węgla, tlenków azotu, cząstek stałych oraz węglowodorów?
Pytanie:Przygotowuję przetarg nieograniczony na dostawę samochodów. Proszę o informację, czy zgodnie z rozporządzeniem z 10 maja 2011 r. w sprawie innych niż cena obowiązkowych kryteriów oceny ofert (...) mogę w SIWZ powołać się tylko na normę emisji spalin EURO 6 czy muszę szczegółowo opisać emisję zanieczyszczeń: tlenków azotu, cząstek stałych i węglowodorów w g/km? Czy mogę część czynników opisanych w paragrafie 3 tj. zużycie energii, emisja dwutlenku węgla, emisja zanieczyszczeń opisać w OPZ, a część wskazać jako kryteria oceny ofert np. jako kryterium oceny ofert przyjąć zużycie energii a resztę opisać w OPZ?Odpowiedź:W prowadzonym postępowaniu na zakup pojazdów samochodowych objętych rozporządzeniem w sprawie innych niż cena obowiązkowych kryteriów oceny ofert (...) zamawiającemu pozostawiona została „swoboda” co do sposobu uwzględnienia czynników środowiskowych określonych w przywołanym rozporządzeniu. Bez względu jednak na sposób realizacji przepisów rozporządzenia zamawiający ma obowiązek uwzględnić wszystkie czynniki wymienione w rozporządzeniu tj. zużycie energii, emisje: dwutlenku węgla (CO2), tlenków azotu, cząstek stałych oraz węglowodorów.
AZB 144
Czy zakład pracy chronionej może startować w przetargach jako wykonawca, niezależnie od zgody zamawiającego?
Pytanie Będziemy ogłaszać przetarg nieograniczony w progach krajowych na usługę sprzątania uczelni. Czy musimy dopuścić do udziału w przetargu zakład pracy chronionej i wprowadzać regulacje dotyczące art. 22 ust 2 tj. osoby bezrobotne, niepełnosprawne itd.?Odpowiedź Zakład pracy chronionej może być wykonawcą w rozumieniu ustawy Pzp. Brzmienie art. 22 ust. 2 ustawy Pzp wskazuje na możliwość takich żądań, ale nie wprowadza obowiązku ich zastrzeżenia.
Czy wykonawca ponownie złoży dokumenty, jeśli jego oferta została najwyżej oceniona?
Pytanie W postępowaniu o udzielenie zamówienia zamawiający określił w siwz, że na podstawie art. 26 ust. 2 ustawy Pzp zwróci się do wykonawcy, którego oferta została najwyżej oceniona, z prośbą o złożenie oświadczeń i dokumentów potwierdzających okoliczności, o których mowa w art. 25 ust. 1 ustawy Pzp w terminie nie krótszym niż 5 dni. Wykonawca, który został najwyżej oceniony, już w ofercie złożył wszystkie oświadczenia i dokumenty opisane w siwz. Czy mimo to, powinienem zwrócić się do niego z wezwaniem do złożenia oświadczeń i dokumentów zgodnie z art. 26 ust. 2 ustawy Pzp, czy też należy uznać, że ten wymóg jest już spełniony?OdpowiedźJeśli wykonawca, którego oferta została najwyżej oceniona, załączył do oferty wymagane w siwz dokumenty, to niezasadne byłoby korzystać z art. 26 ust. 2 ustawy i zwracać się do niego o ponowne ich złożenie. Wykonawca spełnił już przecież wymóg dotyczący potwierdzenia spełniania warunków udziału w postępowaniu.
Czy wykonawca musi składać oświadczenia i dokumenty potwierdzające spełnianie warunków udziału w postępowaniu?
PytanieW świetle nowelizacji art. 26 ust. 6 ustawy Pzp wykonawca nie jest obowiązany do złożenia oświadczeń lub dokumentów potwierdzających okoliczności, o których mowa w art. 25 ust. 1 pkt 1 i 3, jeżeli zamawiający posiada oświadczenia lub dokumenty dotyczące tego wykonawcy lub może je uzyskać za pomocą bezpłatnych i ogólnodostępnych baz danych.Jeśli dobrze rozumiem obowiązek uzyskania takich dokumentów jak odpisy czy zaświadczenia z KRS/CEIDG spoczywa teraz na zamawiającym. Jak sprawa wygląda, jeśli chodzi o wykonawcę zagranicznego? Czy w formularzu oferty powinna znaleźć się informacja nt. bezpłatnej i ogólnodostępnej bazy, z której zamawiający mógłby skorzystać w celu znalezienia odpowiednika KRS/CEIDG? Kto będzie odpowiedzialny za tłumaczenie tego dokumentu? OdpowiedźOd dnia wejścia w życie nowelizacji zamawiający ma obowiązek pozyskania oświadczeń i dokumentów, które są dostępne w formie elektronicznej pod adresami internetowymi ogólnodostępnych i bezpłatnych baz danych, w tym odpisów z KRS i CEIDG. Przepis powyższy dotyczy również dokumentów od wykonawców zagranicznych.
AZB 143
Dostawa leków – zobacz, jakie kryteria oceny ofert zastosować
Pytanie Czy w postepowaniu na dostawę produktów farmaceutycznych (leków – opisanych nazwą międzynarodową, o ustalonych standardach), możemy zastosować jako jedyne kryterium - 100% ceny? Zaznaczamy w protokole, iż koszty cyklu życia, jak np. koszty dostawy oraz utylizacji pokrywa wykonawca.OdpowiedźWydaje się, że w odniesieniu do dostawy leków, zastosowanie ceny jako jedynego kryterium oceny ofert jest dopuszczalne.
Czy autor kosztorysu inwestorskiego powinien podpisać oświadczenie z art. 17 ustawy Pzp?
PytanieCzy projektant, który sporządził kosztorys inwestorski i w trakcie postępowania odpowiadał na pytania wykonawców do siwz, musi złożyć oświadczenie z art. 17 ustawy Pzp z punktu widzenia naruszenia dyscypliny finansów publicznych? De facto nie miał wpływu na wykluczenia wykonawców, odrzucenie ofert czy wybór oferty.OdpowiedźUstalenie, czy projektant powinien złożyć oświadczenie, o którym mowa w art. 17 ust. 2 ustawy Pzp, powinna poprzedzać analiza wpływu tej osoby na wynik prowadzonego postępowania. Jeżeli udzielone przez niego wyjaśnienia prowadziły do modyfikacji treści siwz, wówczas powinien on złożyć oświadczenie.
Badanie oferty nie może być iluzoryczne
Zamawiający zobowiązany jest do weryfikacji oferowanych asortymentów pod kątem zgodności z postawionymi wymaganiami. Z obowiązku tego nie zwalnia go także fakt, że nie zażądał złożenia wraz z ofertą dokumentów potwierdzających parametry artykułów. Zamawiający może oprzeć się na oświadczeniu wykonawcy, ale to badanie nie może sprowadzać się tylko do oceny spójności zapisów z opisem przedmiotu zamówienia. wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 30 listopada 2016 r., sygn. akt KIO 2157/16