Zatrzymanie wadium w opinii Sądu Najwyższego

Regulacja dotycząca zatrzymania wadium w przypadku braku uzupełnienia oświadczeń lub dokumentów od momentu jej obowiązywania przybierała już kilka kształtów. Jej niezmienną kwestią jest jednak ocena, co należy rozumieć jako brak reakcji na wezwanie zamawiającego. Badanie to jest niezwykle istotne, decyduje bowiem o dalszych czynnościach zamawiającego i konsekwencjach finansowych dla wykonawcy. W sprawie tej oceny wypowiedział się właśnie Sąd Najwyższy. Jego stanowisku poświęcamy uwagę w poniższym artykule. uchwała Sądu Najwyższego z 22 czerwca 2017, sygn. akt III CZP 27/17

Wniosek o uchylenie zakazu zawarcia umowy musi mieć mocne uzasadnienie

Zamawiający może wystąpić do KIO o uchylenie zakazu zawarcia umowy, jeżeli wniesione odwołanie zagraża terminowej realizacji zamówienia publicznego. Izba ma prawo do zniesienia takiego zakazu, jednakże w swej decyzji musi kierować się nadrzędnością ochrony interesu publicznego. W praktyce takie decyzje są wydawane stosunkowo rzadko, bo wykazania wymaga waga interesu publicznego, którego zagrożenie miałoby uzasadnić ewentualną rezygnację z ochrony innych interesów. Sprawdź, jaka okoliczność nie będzie stanowiła dostatecznej podstawy dla przychylnego stanowiska składu orzekającego. Postanowienie w sprawie wniosku o uchylenie zakazu zawarcia umowy Krajowej Izby Odwoławczej z 3 lipca 2017, sygn. akt KIO/W 13/17

Udzielanie zamówień publicznych w częściach

Udzielanie zamówień publicznych podzielonych na części w aktualnym stanie prawnym różni się istotnie w wielu aspektach od udzielania takich zamówień sprzed nowelizacji. Podział zamówienia na części, zgodnie z ideą prawodawcy unijnego, staje się po nowelizacji niemalże obowiązkiem zamawiających, z kilkoma wyjątkami. A zatem przeciwnie niż w stanie sprzed nowelizacji, zamawiający nie dysponuje już swobodą absolutną w zakresie decydowania o udzieleniu zamówień w częściach.

Siwz musi zostać udostępniona od dnia publikacji ogłoszenia

Jeden z poważnych polskich zamawiających w ramach prowadzonej kontroli uprzedniej stanął w obliczu nieprawidłowości zgłoszonych przez prezesa UZP. Jego polemika z kontrolującym znalazła ostatecznie finał przed Krajową Izbą Odwoławczą. W poniższym tekście przybliżamy istotę tej sprawy. Dowiedz się, jakich błędów nie popełniać i znaleźć się w podobnej sytuacji. uchwała Krajowej Izby Odwoławczej z 19 czerwca  2017, sygn. akt KIO/KU 22/17

Rażąco niska cena w praktyce

Rażąco niska cena to cena oferty odbiegająca swoją wartością in minus od rynkowej wartości przedmiotu zamówienia, gdy wykonawca w ramach swoich wyjaśnień nie wykazał, że różnica ta jest uzasadniona, tj. że będzie mógł należycie wykonać zamówienie bez strat i finansowania go z innych źródeł niż wynagrodzenie umowne. 

Na czym polegają zasady właściwego szacowania zamówienia w przypadku kilku remontów w różnych budynkach?

Pytanie:  W ciągu roku zamierzamy przeprowadzić remont kilku budynków znajdujących się w stacji uzdatniania wody. Każdy z nich ma inną funkcję: garaż, budynek filtrów, budynek ze zbiornikami. Czy całą stację musimy w związku z tym traktować jak jeden obiekt i zsumować  koszty wszystkich remontów? Czy możemy rozdzielić zakresy robót, zamawiając je osobno?