Wybór oferty po nowelizacji ustawy Pzp – przegląd orzecznictwa KIO
Przekazanie informacji o wyborze oferty najkorzystniejszej jest zwieńczeniem wysiłku zamawiającego, zmierzającego do wyłonienia wykonawcy zdolnego do należytego wykonania zamówienia. Po wszystkich problemach, z jakimi trzeba było sobie poradzić na etapie przygotowania postępowania, mnóstwie pracy od ogłoszenia postępowania do składania ofert i wreszcie po badaniu i ocenie złożonych ofert nadchodzi czas, by poinformować o wyniku ciężkiej pracy zamawiającego. Poniżej na podstawie wyroków Krajowej Izby Odwoławczej opiszemy, jak po ubiegłorocznej nowelizacji ustawy Pzp uległ zmianie sposób informacji, które należy przekazać wykonawcom w zakresie punktacji przyznanej w ramach pozacenowych kryteriów oceny.
Skuteczność przedłużenia ważności gwarancji wadialnej wymaga oryginału gwarancji
Wadium składane wraz z ofertą, jak i każde kolejne wadium, lub jego przedłużenie wymagają takiej samej formy, zarówno gdy dotyczy to wniesienia w pieniądzu, jak i innych przewidzianych ustawą Pzp.Wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 24 sierpnia 2017 r., sygn. akt KIO 1634/17
Sąd Najwyższy wzmocnił środki ochrony prawnej uczestników przetargu
Sąd Najwyższy wskazał, że dla zamówień podprogowych, czyli o pewnej wartości zamówienia, art. 180 ust. 2 Prawa zamówień publicznych identyfikuje przedmiot zaskarżenia, czyli to, co mogą zainteresowani zaskarżyć. Przedmiotem zaskarżenia jest wybór najkorzystniejszej oferty, ale ten wybór najkorzystniejszej oferty może być skarżony z rozmaitych powodów.
Rola kierownika zamawiającego i członków komisji przetargowej w skutecznym wyborze oferty najkorzystniejszej
Za przygotowanie i przeprowadzenie postępowania o udzielenie zamówienia odpowiada - stosownie do art. 18 ust. 1 ustawy Pzp - kierownik zamawiającego, odgrywając tym samym bardzo istotną rolę w procesie udzielania zamówień publicznych. W praktyce nie są rzadkie jednak przypadki, gdy kierownik zamawiającego nie wykonuje zastrzeżonych dla niego czynności, lecz powierza je pisemnie pracownikom zamawiającego. Powierzenie przez kierownika zamawiającego wykonywania zastrzeżonych dla niego czynności może dotyczyć wszystkich postępowań o udzielenie zamówienia publicznego bądź też poszczególnych.
Ocena spełniania warunku powinna odpowiadać „istocie” wyroku TSUE
Dopuszcza się zatem możliwość polegania na potencjale podmiotów trzecich - z zastrzeżeniem jednak, że w robotach budowlanych i usługach - poleganie na potencjale podmiotów trzecich musi być realne, a wykonawca nie może celem wykazania spełnienia warunków udziału - wyłącznie formalnie na potrzeby konkretnego postępowania - powoływać się na potencjał podmiotów trzecich, bez rzeczywistego zaangażowanie tego podmiotu w realizację zamówienia.
Na czym polegają formalności związane z prowadzeniem procedury odwróconej?
Pytanie: W przetargu nieograniczonym korzystamy z procedury odwróconej. Co należy sprawdzać w ofertach, które są na drugim i dalszych miejscach w rankingu? Czy trzeba czekać, aż wykonawcy, którzy je złożyli, przedstawią oświadczenia o przynależności do grupy kapitałowej?
Na czym polega określanie proporcjonalnych i właściwych do przedmiotu zamówienia warunków udziału?
Pytanie: Przedmiotem zamówienia są roboty remontowo-budowlane w oddziale dziecięcym szpitala. Obejmą roboty instalacyjne c.o., wod.-kan., gazów medycznych itp. i będą wykonywane przy ciągłości pracy oddziału. Czy zamawiający może w tym przypadku wymagać od wykonawców co najmniej 3 zrealizowanych robót budowlanych, ale w obiektach służby zdrowia?
Kiedy warunki pogodowe mogą uzasadniać zmianę umowy o zamówienie?
Pytanie: Czy można przesunąć termin realizacji robót budowlanych (bezpośrednio po podpisaniu umowy) o 10 miesięcy ze względu na warunki atmosferyczne ?