Skuteczność przedłużenia ważności gwarancji wadialnej wymaga oryginału gwarancji

Wadium składane wraz z ofertą, jak i każde kolejne wadium, lub jego przedłużenie wymagają takiej samej formy, zarówno gdy dotyczy to wniesienia w pieniądzu, jak i innych przewidzianych ustawą Pzp.Wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 24 sierpnia 2017 r., sygn. akt KIO 1634/17

Samodzielne uzupełnienie JEDZ przez wykonawcę a wezwanie wykonawcy do uzupełnienia i antydatowanie

Zamawiający nie zostaje zwolniony z obowiązku wezwania do uzupełnienia w trybie art. 26 ust. 3 ustawy Pzp nawet w przypadku, gdy wykonawcy w okresie pomiędzy składaniem ofert a wyborem najkorzystniejszej oferty samodzielnie przesyłają mu dokumenty lub oświadczenia. Data zawarta w JEDZ nie stanowi żadnej determinanty, która miałaby wpływ na złożone przez wykonawcę oświadczenia wiedzy zawarte w JEDZ.Wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 10 lutego 2017 r., sygn. akt KIO 172/17

Sąd Najwyższy wzmocnił środki ochrony prawnej uczestników przetargu

​​Sąd Najwyższy wskazał, że dla zamówień podprogowych, czyli o pewnej wartości zamówienia, art. 180 ust. 2 Prawa zamówień publicznych identyfikuje przedmiot zaskarżenia, czyli to, co mogą zainteresowani zaskarżyć. Przedmiotem zaskarżenia jest wybór najkorzystniejszej oferty, ale ten wybór najkorzystniejszej oferty może być skarżony z rozmaitych powodów.

Rola kierownika zamawiającego i członków komisji przetargowej w skutecznym wyborze oferty najkorzystniejszej

 Za przygotowanie i przeprowadzenie postępowania o udzielenie zamówienia odpowiada - stosownie do art. 18 ust. 1 ustawy Pzp - kierownik zamawiającego, odgrywając tym samym bardzo istotną rolę w procesie udzielania zamówień publicznych. W praktyce nie są rzadkie jednak przypadki, gdy kierownik zamawiającego nie wykonuje zastrzeżonych dla niego czynności, lecz powierza je pisemnie pracownikom zamawiającego. Powierzenie przez kierownika zamawiającego wykonywania zastrzeżonych dla niego czynności może dotyczyć wszystkich postępowań o udzielenie zamówienia publicznego bądź też poszczególnych.

Ocena spełniania warunku powinna odpowiadać „istocie” wyroku TSUE

Dopuszcza się zatem możliwość polegania na potencjale podmiotów trzecich - z zastrzeżeniem jednak, że w robotach budowlanych i usługach - poleganie na potencjale podmiotów trzecich musi być realne, a wykonawca nie może celem wykazania spełnienia warunków udziału - wyłącznie formalnie na potrzeby konkretnego postępowania - powoływać się na potencjał podmiotów trzecich, bez rzeczywistego zaangażowanie tego podmiotu w realizację zamówienia.

Na czym polegają ułatwienia w zamawianiu usług badań lekarskich i szkoleń pracowników?

Pytanie: Czy szkolenia pracowników, zakup wody mineralnej dla tych osób oraz ich badania lekarskie są zwolnione ze stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych? Jeżeli tak, proszę o podanie podstawy prawnej. Jeśli tak nie jest, to przy zastosowaniu jakich regulacji należy przeprowadzić omawiane zakupy? Jakie akty prawne określają, które zamówienia mają charakter tzw. społecznych?

Na czym polegają formalności związane z prowadzeniem procedury odwróconej?

Pytanie: W przetargu nieograniczonym korzystamy z procedury odwróconej. Co należy sprawdzać w ofertach, które są na drugim i dalszych miejscach w rankingu? Czy trzeba czekać, aż wykonawcy, którzy je złożyli, przedstawią oświadczenia o przynależności do grupy kapitałowej?

AZB149

Termin związania ofertą w orzecznictwie KIO

Termin związania ofertą to czas, w którym zamawiający powinien dokonać wyboru najkorzystniejszej oferty. Dla wykonawcy jest to okres, w którym warunki zaproponowane przez niego w ofercie nie mogą ulec zmianie. Jeśli okaże się, że jest to jednocześnie oferta najkorzystniejsza i zamawiający będzie chciał zawrzeć na jej podstawie umowę, to wykonawca nie może odmówić jej podpisania bez poniesienia negatywnych konsekwencji w postaci utraty wadium. Specjalnie pod tym kątem dokonujemy przeglądu orzecznictwa.

Samodzielne uzupełnienie JEDZ przez wykonawcę a wezwanie wykonawcy do uzupełnienia i antydatowanie

Zamawiający nie zostaje zwolniony z obowiązku wezwania do uzupełnienia w trybie art. 26 ust. 3 ustawy Pzp nawet w przypadku, gdy wykonawcy w okresie pomiędzy składaniem ofert a wyborem najkorzystniejszej oferty samodzielnie przesyłają mu dokumenty lub oświadczenia. Data zawarta w JEDZ nie stanowi żadnej determinanty, która miałaby wpływ na złożone przez wykonawcę oświadczenia wiedzy zawarte w JEDZ.Wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 10 lutego 2017 r., sygn. akt KIO 172/17

Na czym polegają ułatwienia w zamawianiu usług badań lekarskich i szkoleń pracowników?

Pytanie: Czy szkolenia pracowników, zakup wody mineralnej dla tych osób oraz ich badania lekarskie są zwolnione ze stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych? Jeżeli tak, proszę o podanie podstawy prawnej. Jeśli tak nie jest, to przy zastosowaniu jakich regulacji należy przeprowadzić omawiane zakupy? Jakie akty prawne określają, które zamówienia mają charakter tzw. społecznych?

AZB158

Sąd Najwyższy wzmocnił środki ochrony prawnej uczestników przetargu

​​Sąd Najwyższy wskazał, że dla zamówień podprogowych, czyli o pewnej wartości zamówienia, art. 180 ust. 2 Prawa zamówień publicznych identyfikuje przedmiot zaskarżenia, czyli to, co mogą zainteresowani zaskarżyć. Przedmiotem zaskarżenia jest wybór najkorzystniejszej oferty, ale ten wybór najkorzystniejszej oferty może być skarżony z rozmaitych powodów.

Rola kierownika zamawiającego i członków komisji przetargowej w skutecznym wyborze oferty najkorzystniejszej

 Za przygotowanie i przeprowadzenie postępowania o udzielenie zamówienia odpowiada - stosownie do art. 18 ust. 1 ustawy Pzp - kierownik zamawiającego, odgrywając tym samym bardzo istotną rolę w procesie udzielania zamówień publicznych. W praktyce nie są rzadkie jednak przypadki, gdy kierownik zamawiającego nie wykonuje zastrzeżonych dla niego czynności, lecz powierza je pisemnie pracownikom zamawiającego. Powierzenie przez kierownika zamawiającego wykonywania zastrzeżonych dla niego czynności może dotyczyć wszystkich postępowań o udzielenie zamówienia publicznego bądź też poszczególnych.

Ocena spełniania warunku powinna odpowiadać „istocie” wyroku TSUE

Dopuszcza się zatem możliwość polegania na potencjale podmiotów trzecich - z zastrzeżeniem jednak, że w robotach budowlanych i usługach - poleganie na potencjale podmiotów trzecich musi być realne, a wykonawca nie może celem wykazania spełnienia warunków udziału - wyłącznie formalnie na potrzeby konkretnego postępowania - powoływać się na potencjał podmiotów trzecich, bez rzeczywistego zaangażowanie tego podmiotu w realizację zamówienia.

AZB157

Terminy obowiązujące w przetargach

Czas składania ofert, okres związania ofertą i ważności wadium, data zawarcia umowy po wyborze oferty oraz wniesienia odwołania – przygotowaliśmy dla Ciebie zestawienie najważniejszych terminów w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego. Do części z nich zastosowanie znajdą szczególne zasady. Sprawdź, jak obliczać termin związana ofertą i go przedłużać, co zrobić, gdy termin na złożenie odwołania upływa w sobotę i jak traktować termin standstill, gdy zawierasz umowę z kolejnym w rankingu wykonawcą. Jeśli chcesz poprawnie stosować przepisy i bezbłędnie obliczać terminy, ten tekst jest dla Ciebie.

Orzecznictwo dotyczące kary umownej w Prawie zamówień publicznych

Kara umowna ma charakter prewencyjno-motywacyjny dla wykonawcy. Jest też niejednokrotnie, poza odstąpieniem od umowy, jedynym narzędziem w ręku instytucji zamawiającej, za pomocą którego dyscyplinować można wykonawcę. Z uwagi jednak na swój charakter aspekt kary umownej może być obcy dla wielu osób zajmujących się zamówieniami publicznymi. Czym więc jest kara umowna, jak można zastosować jej miarkowanie i czy swoboda zawierania umów doznaje ograniczenia w tym zakresie? O tym miedzy innymi w poniższym tekście. 

AZB156

Wnioski KE po dokonaniu przeglądu stosowania JEDZ

W maju br. Komisja Europejska przygotowała dla Parlamentu Europejskiego i Rady sprawozdanie w sprawie przeglądu praktycznego stosowania jednolitego europejskiego dokumentu zamówienia. Warto zauważyć, że wśród państw członkowskich Polska jest na 4. miejscu pod względem liczby pojedynczych użytkowników serwisu eESPD. Sprawdź, do jakich jeszcze wniosków doprowadziły Komisję wyniki ankiety przeprowadzonej w państwach członkowskich UE i jakie kierunki działań zostaną wdrożone w najbliższym czasie.

Według jakich reguł zlecisz zamówienia dodatkowe?

Pytanie:  Moje pytanie dotyczy zasad zlecania robót dodatkowych. Czy jeżeli wartość zamówienia dodatkowego wynosi mniej niż 30.000 euro, zawieramy na nie osobną umowę czy podpisujemy aneks do tej już obowiązującej? Czy takie zamówienie należy przewidzieć w siwz dla zamówienia podstawowego?

Przedłużenie terminu związania ofertą musi mieć bezwarunkowy charakter

Zgoda na przedłużenie terminu związania ofertą nie może być złożona z jakimkolwiek zastrzeżeniem lub pod warunkiem. Nie jest ona wówczas skuteczna (wyrok KIO z 22 czerwca 2017 r., sygn. akt KIO 1070/17).

AZB155

Udzielanie zamówień publicznych w częściach

Udzielanie zamówień publicznych podzielonych na części w aktualnym stanie prawnym różni się istotnie w wielu aspektach od udzielania takich zamówień sprzed nowelizacji. Podział zamówienia na części, zgodnie z ideą prawodawcy unijnego, staje się po nowelizacji niemalże obowiązkiem zamawiających, z kilkoma wyjątkami. A zatem przeciwnie niż w stanie sprzed nowelizacji, zamawiający nie dysponuje już swobodą absolutną w zakresie decydowania o udzieleniu zamówień w częściach.

Siwz musi zostać udostępniona od dnia publikacji ogłoszenia

Jeden z poważnych polskich zamawiających w ramach prowadzonej kontroli uprzedniej stanął w obliczu nieprawidłowości zgłoszonych przez prezesa UZP. Jego polemika z kontrolującym znalazła ostatecznie finał przed Krajową Izbą Odwoławczą. W poniższym tekście przybliżamy istotę tej sprawy. Dowiedz się, jakich błędów nie popełniać i znaleźć się w podobnej sytuacji. uchwała Krajowej Izby Odwoławczej z 19 czerwca  2017, sygn. akt KIO/KU 22/17

Rażąco niska cena w praktyce

Rażąco niska cena to cena oferty odbiegająca swoją wartością in minus od rynkowej wartości przedmiotu zamówienia, gdy wykonawca w ramach swoich wyjaśnień nie wykazał, że różnica ta jest uzasadniona, tj. że będzie mógł należycie wykonać zamówienie bez strat i finansowania go z innych źródeł niż wynagrodzenie umowne. 

AZB154

Stanowisko UZP w sprawie powoływania się na zasoby podmiotów trzecich

Zgodnie z najnowszą opinią prawną Urzędu Zamówień Publicznych wykonawca może w ramach uzupełnienia dokumentów na podstawie art. 26 ust. 3 ustawy Pzp zmienić  zgłoszony podmiot trzeci na inny podmiot albo wykazać warunki samodzielnie tj. własnym potencjałem. Wolno mu to zrobić jednak, tylko wtedy gdy w momencie składania oferty (lub wniosku o dopuszczenie do udziału w postępowaniu) opierał się w tym zakresie na zdolnościach podmiotów trzecich. Nie jest natomiast dopuszczalne, by oferent, który pierwotnie sam wykazywał warunki, w ramach uzupełnienia dokumentów powołał się w tym względzie na potencjał innego podmiotu.

Sprawdź, czy zamawiający może zgodnie z prawem przewidzieć podwyższenie wynagrodzenia wykonawcy o 50%

Pytanie: Pytanie Czy na podstawie art. 144 ust. 1 pkt 1 ustawy Pzp można przewidzieć zmianę umowy o 50% w górę?

Odmowa odbioru robót budowlanych oraz premiowanie w ramach kryterium oceny ofert nie korzystania z podwykonawców - sprawdź praktyczne wskazówki kiedy jest to możliwe

 W przypadku występowania w wykonanych robotach budowlanych wad usuwalnych (wad nie mających istotnego charakteru, skoro dają się usunąć), zamawiający jest obowiązany dokonać odbioru tych robót. Zamawiający może premiować w ramach kryterium oceny ofert tych wykonawców, którzy zaoferują osobiste wykonanie najistotniejszych z punktu widzenia zamawiającego zakresów zamówienia (np. najbardziej skomplikowanych technicznie, najistotniejszych dla uzyskania oczekiwanych parametrów drogi, istotnych z punktu widzenia użytkowników).            Wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 22 maja 2017 r., sygn. akt KIO 861/17

AZB153

Odwołania w postępowaniach podprogowych – nowe regulacje w nowelizacji ustawy Pzp

Wykonawca w postępowaniu podprogowym może złożyć odwołanie na czynność wyboru oferty najkorzystniejszej, i określenia przez zamawiającego warunków udziału w przetargu. Ma on – w postępowaniu podprogowym i unijnym – więcej czasu na wniesienie odwołania. Wykonawcy dzięki tym nowym środkom ochrony prawnej lepiej mogą bronić swoich praw i interesów.

AZB152

Pełnomocnictwo w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego

Właściwe umocowanie do podejmowania czynności prawnych to jeden z najważniejszych aspektów w procedurze udzielenia zamówienia publicznego. Bez niego niemożliwe jest bowiem przyjęcie wniosku o dopuszczenie do udziału bądź oferty, która stanowi podstawę do zawarcia umowy. Z uwagi na swój cywilnoprawny charakter dokument ten może przysparzać problemów interpretacyjnych osobom zajmującym się na co dzień problematyką udzielania zamówień. W poniższym artykule porządkujemy materię odnoszącą się do pełnomocnictwa i wyjaśniamy jego najważniejsze elementy.

AZB151

Nowy wyrok TSUE ważny dla zamawiających i wykonawców – 5 ważnych wniosków dotyczących sporządzania ofert

Jedno z najnowszych orzeczeń Trybunału Sprawiedliwości wskazuje, że wykonawca nie może na etapie oceny ofert zdecydować o tym, że będzie korzystał z potencjału podmiotu trzeciego, podczas gdy oferta na to nie wskazywała. Innym ważnym wnioskiem płynącym z orzeczenia jest to, iż wykonawca nie może powoływać się na doświadczenie zdobyte w ramach konsorcjum, jeśli faktycznie nie uczestniczył w realizacji umowy.

AZB150

Obligatoryjne przesłanki wykluczenia w orzecznictwie

 Przesłanki wykluczenia z postępowania określone w art. 24 ust. 1 pkt 12 i 17 ustawy Pzp są ze sobą powiązane. Taki wniosek wynika z jednego z orzeczeń Krajowej Izby Odwoławczej. Poniżej przedstawimy argumenty przemawiające za tym stanowiskiem. Pokażemy również - na przykładzie orzecznictwa - jak można określić szczególny, obiektywnie uzasadniony sposób spełniania warunków udziału w postępowaniu w stosunku do konsorcjum oraz jakie problemy mogą wyniknąć ze złożenia ofert częściowych przez przedsiębiorców należących do grupy kapitałowej.Wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 13 marca 2017 r., sygn. akt KIO 369/17Wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 20 marca 2017r., sygn. akt KIO 382/17Wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 6 marca 2017 r., sygn. akt: KIO 283/17; KIO 291/17; KIO 298/17

AZB148

Ułatwienia w zamawianiu usług badań lekarskich i szkoleń pracowników – bądź pewien, jak zgodnie z prawem dokonać zakupów

Pytanie Czy szkolenia pracowników, zakup wody mineralnej dla tych osób oraz ich badania lekarskie są zwolnione ze stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych? Jeżeli tak, proszę o podanie podstawy prawnej. Jeśli tak nie jest, przy zastosowaniu jakich regulacji należy przeprowadzić omawiane zakupy? Jakie akty prawne określają, które zamówienia mają charakter tzw. społecznych?

Upewnij się, czy właściwie wypełniasz ogłoszenie o udzieleniu zamówienia, gdy masz do czynienia z odwróconym VAT

 Pytanie W prowadzonym przez nas postępowaniu na dostawę sprzętu komputerowego, w przypadku jednej z części, której przedmiotem była dostawa laptopów, złożono oferty, które prowadziły do powstania u zamawiającego obowiązku podatkowego zgodnie z przepisami o podatku od towarów i usług (tzw. odwrócony VAT). Wykonawcy poinformowali o tym fakcie w złożonych ofertach a podane przez nich ceny ofert były cenami netto. Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 91 ust. 3a ustawy Pzp zamawiający dokonując oceny ofert, doliczył do oferowanych cen VAT. Czy w ogłoszeniu o udzieleniu zamówienia w rubrykach pn. cena wybranej oferty oraz oferta z najniższą/najwyższą ceną, należy w związku z tym podać wskazane w ofertach ceny netto czy powiększone o wartość podatku?

AZB147

Ustawa Pzp po wejściu w życie przepisów centralizujących rozliczenia VAT jednostek samorządu terytorialnego

Ustawa o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług nie wprowadza odrębnej, od wskazanej w treści art. 2 pkt 12 ustawy Prawo zamówień publicznych, definicji zamawiającego ani nie modyfikuje zasad kierujących procesem szacowania wartości zamówień publicznych, udzielanych przez jednostki samorządu terytorialnego oraz podległe im instytucje.

Poznaj najnowsze orzecznictwo KIO dotyczące JEDZ

Jednolity europejski dokument zamówienia to nowość budząca wiele wątpliwości. Skomplikowana struktura i nie do końca czytelne zapisy powodują, że zarówno zamawiający jak i wykonawcy popełniają błędy. W ostatnich miesiącach KIO rozstrzygała kilka spornych kwestii odnoszących się do JEDZ. Dokonujemy przeglądu prezentowanych stanowisk. 

AZB146

Rażąco zawyżona cena jednostkowa

Ustawa Pzp reguluje jedynie kwestie odnoszące się do podejrzeń zamawiającego o zaniżeniu ceny ofertowej. Nowelizacja z 22 czerwca 2016 r. umożliwiła wprost także badanie pod kątem rażącego zaniżenia cen składowych w kalkulacji globalnej ceny ofertowej, czyli np. poszczególnych pozycji kosztorysu. Kwestią problematyczną, w szczególności przy wynagrodzeniu o charakterze kosztorysowym, pozostaje jednak rażące zawyżenie wyceny. Zamawiający nie dysponuje ustawowymi narzędziami pozwalającymi mu na podjęcie konkretnych działań w takiej sytuacji. Sprawdź, jak w takim przypadku próbował poradzić sobie pewien zamawiający.Wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 21 grudnia 2012 r., sygn. akt KIO 2737/12

Plany postępowań o udzielenie zamówień publicznych na 2017 rok – pamiętaj o dochowaniu formalności

W tym roku zamawiający po raz pierwszy zrealizują obowiązek dokumentacyjny związany z planowaniem procedur zamówieniowych, jakie przeprowadzą w 2017 roku. Został on wprowadzony nowelizacją ustawy Pzp z 2016 roku. Plan należy sporządzić najpóźniej 30 dni od dnia przyjęcia budżetu lub planu finansowego przez uprawniony organ jednostki.

Opis przedmiotu zamówienia po nowelizacji ustawy Pzp

Nowelizacja ustawy Pzp z 2016 roku zmodyfikowała w pewnym zakresie niezbędne postanowienia opisu przedmiotu zamówienia. Ustawodawca stawia obecnie głównie na korzystanie przy jego tworzeniu z wymagań funkcjonalnych i wydajnościowych. Nasz ekspert w poniższym tekście podpowiada, jak formułować opis przedmiotu zamówienia przy użyciu tych elementów. Koncentrujemy się także m.in. na omówieniu obowiązku przeprowadzenia wizji lokalnej i zasad podawania w opisie znaków towarowych oraz podpowiedziach, jak w praktyce stosować przy opisie regułę uczciwej konkurencji.

AZB 145

Problemy uczestników rynku zamówień publicznych po nowelizacji Pzp

Znowelizowane przepisy ustawy Pzp funkcjonują już ponad 6 miesięcy. Czas więc na pierwsze resume. Specjalnie dla naszych czytelników omawiamy 4 poważne problemy, z którymi przyszło już zmierzyć się uczestnikom rynku zamówień publicznych. Poruszamy kwestie niezwykle istotne w szczególności w postępowaniach przekraczających progi unijne oraz współfinansowanych ze środków europejskich. Sprawdź, z czym możesz się spotkać.

Prawo opcji w zamówieniach publicznych po nowelizacji ustawy Pzp

Zamawiający jest zobowiązany badać cenę wykonawcy. W związku z tym zamawiający musi sprawdzić czy cena za opcjonalną część zamówienia nie została celowo zaniżona. Będzie to możliwe jedynie, gdy wykonawca był zobowiązany wyszczególniać oddzielnie cenę za zamówienie podstawowe oraz cenę za wykonanie zamówienia w ramach prawa opcji.

AZB 144

Punktowanie oferty niezgodnej ze specyfikacją jest niedopuszczalne

Zamawiający nie może przyznać punktów w kryterium oceny ofert, jeżeli z oświadczenia woli wykonawcy nie wynikają konkretne informacje. Załącznik do wiadomości e-mail oznaczony w tytule jako oświadczenie nie może być uznany za ofertę z powodu braku oryginalnego podpisu lub poświadczenia za zgodność. Sprawdź, na czym polegały niezgodności oferty z siwz, a w konsekwencji błędne działania zamawiającegowyrok KIO z 8 listopada 2016 r.; sygn. akt KIO 2030/16

AZB 143

Warunki zmiany umowy po nowemu – jak stosować regulacje w praktyce

Pytanie   W drodze przetargu nieograniczonego podpisaliśmy umowę na pełnienie funkcji inżyniera kontraktu na okres 9 m-cy z prawem opcji sformułowanym następująco: „Wykonywanie funkcji inżyniera kontraktu w czasie trwania robót budowlanych na podstawie art. 34 ust. 5 ustawy Pzp: Zamawiający przewiduje możliwość rozszerzenia zakresu czynności inżyniera kontraktu na czas do uzyskania pozwolenia na użytkowanie obiektu (do 3 m-cy od podpisania protokołu odbioru końcowego robót budowlanych)”. Zakres czynności na roboty budowlane został zwiększony i termin wykonania robót wydłużony do 12 m-cy. Czy w tej sytuacji oprócz zmiany terminu realizacji umowy z inżynierem mogę zwiększyć jego wynagrodzenie?OdpowiedźZamawiający może zmienić treść umowy również w zakresie wynagrodzenia wykonawcy pod warunkiem wystąpienia przesłanek przewidzianych w ustawie Pzp.

Specyfikacja istotnych warunków zamówienia po nowelizacji ustawy Pzp

Specyfikacja istotnych warunków zamówienia to najważniejszy dokument w postępowaniu. Określa wszystkie reguły gry obowiązujące w danej procedurze. W przetargu nieograniczonym, a po nowelizacji również ograniczonym, musi być udostępniona obowiązkowo na stronie internetowej. Sprawdź, jaki wpływ na konstrukcję tego dokumentu mają znowelizowane przepisy ustawy Pzp, i uniknij błędów.

Regulamin postępowania przy rozpoznawaniu odwołań – nowe regulacje

Rozporządzenie określa szczegóły związane z wnoszeniem odwołania do Prezesa KIO oraz jego rozpoznawaniem przez KIO. Mają one duże znaczenie, ponieważ odwołanie jest „obwarowane” nie tylko terminami, lecz także licznymi wymogami formalnymi. Niemniej jednak niektóre przepisy rozporządzenia odgrywają drugorzędną rolę dla innych uczestników postępowania odwoławczego niż KIO (np. kwestie nadania sprawie sygnatury, wyznaczania składu).