267

Wykonawca nie może w żadnym przypadku posłużyć się uprawnieniami podwykonawcy

Pytanie: W przetargu nieograniczonym na zamówienie usługi zamawiający w SWZ żądał uprawni eń do prowadzenia określonej działalności gospodarczej lub zawodowej, o ile wynika to z odrębnych przepisów. Wymóg dotyczył posiadania aktualnego wpisu do rejestru w gminie, na terenie której wykonawca zmierza odbierać nieczystości (ustawa z 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach; Dz.U. z 2022 r. poz. 1297 ze zm.). Wykonawca w złożonej ofercie oraz w JEDZ wskazał podwykonawcę oraz również JEDZ i oświadczenie dla podwykonawcy. Na wezwanie do przedstawienia podmiotowych środków dowodowych złożył aktualny wpis do rejestru w gminie, na terenie której zamierza odbierać nieczystości, ale tylko dla podwykonawcy. Sam chyba nie posiada aktualnego wpisu. Czy zamawiający powinien odrzucić ofertę?

Zamówienie podobne na dodruk publikacji – ocena wystąpienia przesłanek wolnej ręki

Pytanie: Podpisaliśmy umowę na publikację e-czasopism w formie open acess na 4 lata. Postępowanie przeprowadzono w trybie art. 275 ust. 2 ustawy Pzp. Wartość umowy wraz z opcją wynosi 645.000 zł netto, kwota opcji 129.000 zł. W SWZ i umowie mamy zapis, że: „Zamawiający przewiduje możliwość udzielenia zamówień, o których mowa w art. 214 ust. 1 pkt 7 ustawy. Zamówienia podobne mogą polegać na wydaniu dodatkowych artykułów i/lub wydaniu wersji drukowanej i oprawionej zestawu artykułów opublikowanych wcześniej w e-czasopiśmie”. Czy możemy bezpośrednio z wydawcą, z którym mamy umowę na e-czasopismo, podpisać kontrakt na wydanie publikacji w formie papierowej? Wartość umowy nie przekroczy 129.000 zł netto. Publikacje będą przekazane do bibliotek. Wydawca jest z Wielkiej Brytanii.

Potwierdzanie braku podstaw wykluczenia z art. 5k rozporządzenia sankcyjnego i art. 7 ustawy sankcyjnej

Pytanie: Zamawiający prowadzi postępowanie w trybie przetargu nieograniczonego, w którym przewiduje zastosowanie tzw. procedury odwróconej z art. 139 ust. 1 ustawy Pzp. Zamawiający żąda od wszystkich wykonawców złożenia wraz z ofertą m.in.:oświadczenia JEDZ,oświadczenia wykonawcy o niepodleganiu wykluczeniu na podstawie art. 5k rozporządzenia sankcyjnego oraz art. 7 ust. 1 ustawy sankcyjnej.Czy powinien wezwać wykonawcę, którego oferta została najwyżej oceniona, do złożenia oświadczenia o aktualności informacji zawartych w oświadczeniu wykonawcy o niepodleganiu wykluczeniu na podstawie art. 5k rozporządzenia sankcyjnego oraz art. 7 ust. 1 ustawy sankcyjnej? Jeśli tak, to czy ma to być odrębne oświadczenie czy też można je połączyć z oświadczeniem o aktualności informacji zawartych w dokumencie, o którym mowa w art. 125 ust. 1 ustawy Pzp?

266

Zamawiający ma obowiązek zatrzymania wadium, jeżeli wykonawca uchyla się od zawarcia umowy

Przepisy ustawy Pzp określają sytuacje, w których podmiot zamawiający zobowiązany jest do zatrzymania wadium. Czy czynność ta może być skutecznie zaskarżona przez Wykonawcę do Krajowej Izby Odwoławczej? Czy w takiej sytuacji istnieje szansa na rozpoznanie podniesionych zarzutów? Sprawdź, jakie stanowisko wyrażają w tej sprawie organy orzecznicze. 

Wniosek o dostęp do informacji publicznej

Wykonawcy często zastanawiają się, jak sprawdzić, czy zamawiający i wybrany w przetargu konkurent realizują umowę o zamówienie zgodnie z założeniami przyjętymi w postępowaniu. Pytają nas także, jak pozyskać informacje o przebiegu procedury, która nie podlega ustawie Prawo zamówień publicznych z uwagi na wartość zakupu do 130.000 zł. Warto pamiętać, że działania publicznych instytucji wydatkujących wspólne środki są – co do zasady – transparentne i każdy zainteresowany ma prawo je weryfikować. W tym celu wolno mu żądać dostępu do informacji publicznej. Instytucja nie może – poza ustawowymi wyjątkami – odmówić tego dostępu oraz pytać o cel i interes w pozyskaniu informacji. Z artykułu dowiesz się, jak złożyć wniosek o dostęp do informacji publicznej, czy trzeba go opłacić, a także jakie kroki podjąć, gdy podmiot nie chce udzielić informacji. Na końcu znajdziesz wzór wniosku o udzielenie informacji publicznej.

265

Zawarcie umowy bez okresu standstill w postępowaniu z podziałem na części

Pytanie: Zamawiający wszczął postępowanie w trybie podstawowym z podziałem na części. Czy jeżeli na jedną część wpływa jedna oferta, to zamawiający może zawrzeć umowę przed upływem 5 dniowego terminu od dnia przesłania zawiadomienia o wyborze najkorzystniejszej oferty?

Zamówienie ze specustawy drogowej i unieważnienie przetargu z uwagi na brak środków na odszkodowania

Pytanie: Zamawiający zamierza ogłosić postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego na roboty budowlane w formule zaprojektuj i wybuduj. Podstawę prawną inwestycji stanowi ustawa z 10.04.2003 r. o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych, tzw. specustawa drogowa. Konsekwencją decyzji będzie przeniesienie własności nieruchomości z dotychczasowego właściciela na jednostkę samorządową za odszkodowaniem. Ogłaszając postępowanie, zamawiający będzie w trakcie poszukiwania środków na odszkodowanie za przejmowane w przyszłości grunty. Czy jeżeli przed otwarciem ofert okaże się, że nie ma żadnych możliwości uzyskania środków, zamawiający może unieważnić postępowanie z art. 256 ustawy Pzp?

Zamówienie publiczne na energię elektryczną na 2024 rok – problemy praktyczne

Pytanie:  Gmina pracuje nad postępowaniem na dostawę energii elektrycznej na 2024 rok. Procedura ma być przeprowadzona w częściach wspólnie z innymi jednostkami (zawarto stosowne porozumienie). Jeden z członków grupy zakupowej w trakcie konsultacji zadał pytanie, czy istnieje możliwość zawarcia jakiegoś zapisu w SWZ, który zwalniałby z obowiązku podpisania umowy w razie np. wprowadzenia „nowej tarczy” bądź w przypadku zaoferowania drastycznie wysokich stawek, np. wyższych niż cennik PGE? Jeśli tak, proszę o przykładowy wzór takiego zapisu.

264

Przykład klauzul dotyczących zatrudniania (art. 95 i art. 96 ust. 2 pkt 2 Pzp) – skorzystaj z wzorów UZP

Komisja przetargowa to zespół pomocniczy kierownika zamawiającego, który ma go wesprzeć w szczególności w ocenie i badaniu ofert oraz wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu. Prawo zamówień publicznych nie określa szczegółowo, jak ma działać komisja, zatem formalne zasady współpracy jej członków, zadań, jakie im się przypisuje oraz odpowiedzialności warto uregulować w osobnym dokumencie, takim jak regulamin prac komisji przetargowej. W opracowaniu znajdziesz kilka wskazówek związanych z przygotowaniem regulaminu oraz jego wzór – także w wersji edytowalnej do wykorzystania we własnej jednostce.

W pewnych okolicznościach ogólne wyjaśnienia dotyczące rażąco niskiej ceny mogą zostać uznane za wystarczające

Wyjaśnienia dotyczące rażąco niskiej ceny powinny być na tyle wyczerpujące, aby Zamawiający mógł przekonać się o tym, że realizacja przedmiotu zamówienia nie przyniesie straty. Koszty ponoszone przez mikroprzedsiębiorcę, który osobiście wykona umowę mogą mieć poziom niższy od konkurentów. Odrzucenie oferty tylko z tego powodu, że wykonawca nie załączył do wyjaśnień wysokości ceny dowodów, w pewnych przypadkach byłoby zbytnim formalizmem. Pod uwagę powinien być wzięty charakter przedmiotu zamówienia oraz rodzaj kalkulowanych kosztów. Sprawdź, na co wskazuje orzecznictwo Krajowej Izby Odwoławczej, w jakich okolicznościach za wystarczające można uznać jedynie oświadczenie wykonawcy oraz jak można podejść do rażąco niskiej ceny w Prawie zamówień publicznych.

Podpis zaufany i podpis osobisty – najważniejsze różnice

W postępowaniach tzw. krajowych wykonawcy mogą zamiennie używać kwalifikowanego podpisu elektronicznego, podpisu osobistego bądź podpisu zaufanego. Podpis zaufany i podpis osobisty w zamówieniach publicznych funkcjonuje od 1 stycznia 2021 r., kiedy to weszła w życie nowa ustawa Pzp, a wraz z nią elektronizacja wszystkich procedur. Sprawdź, o czym pamiętać, korzystając z różnego typu podpisów.

263

Szacowanie zamówienia po aktualizacji planu postępowań

Pytanie: Zamawiający w planie zamówień zawarł 3 pozycje, które po zsumowaniu (narzędzia i materiały warsztatowe) opiewały na kwotę orientacyjną 200.000 zł. Przy każdej z pozycji wskazano tryb podstawowy. Przez cały rok udzielono zamówienia tylko na 1 pozycję w trybie podstawowym na wartość 30.000 zł. Czy jeśli okaże się, że do zamówienia jest już tylko jedna pozycja (zrezygnujemy z trzeciej) i jej wartość wynosi 50.000 zł, to musimy do jej zakupu stosować Pzp?

Skutki unieważnienia postępowania na zamówienie przewidujące prawo opcji

Jeżeli zamówienie przewiduje prawo opcji, w przypadku unieważnienia postępowania na podstawie art. 255 pkt 3 Prawa zamówień publicznych zamawiający ma prawo odnosić się do kwoty podawanej bezpośrednio przed otwarciem ofert, jaką zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia, która dotyczy środków przeznaczonych na realizację zamówienia gwarantowanego, bez odnoszenia się do zakresu zamówienia, który może, ale nie musi być realizowany w ramach prawa opcji. W sytuacji jednak gdy zamawiający podaje jedną kwotę, bez rozróżnienia na kwotę dotyczącą zakresu podstawowego i prawa opcji, to należy uznać, iż dotyczy ona tylko i wyłącznie zakresu podstawowego i w odniesieniu do tej kwoty powinna być analizowana przesłanka do unieważnienia postępowania, o której mowa w art. 255 pkt 3 Pzp.

Rozeznanie rynku jako metoda szacowania – jak oceniać różne propozycje cenowe?

Pytanie: W postępowaniu na dostawy o wartości poniżej 130 tys. zł zastosowano, jako metodę szacowania wartości zamówienia, rozeznanie rynku poprzez otrzymanie 3 ofert. Spośród 3 otrzymanych od wykonawców ofert jako wartość szacunkową zamówienia przyjęto najniższą wycenę. Mieściła się ona w kwocie poniżej progu stosowania ustawy Pzp, jednak 2 pozostałe  opiewały powyżej 130 tys. zł. Czy biorąc pod uwagę zakaz zaniżania wartości zamówienia w celu uniknięcia stosowania ustawy, prawidłowo oszacowano wartość zamówienia?

262

Zmiany w płatnościach częściowych w zamówieniu finansowanym z programu Polski Ład

Pytanie: Realizujemy umowę na roboty budowlane na zadanie „Rozbudowa gminnego przedszkola” dofinansowane z Rządowego Funduszu Polski Ład. W projekcie umowy zamieszczonym do przetargu przewidzieliśmy 4 płatności częściowe – 2 płatności ze środków własnych gminy i 2 z dofinansowania zgodnie z przyznaną promesą. Wykonawca zawnioskował o jeszcze jedną płatność częściową (ze środków gminnych) w związku z trudną sytuacją i brakiem pieniędzy na zakup materiałów. Czy możemy przychylić się do jego prośby i aneksem do umowy wprowadzić kolejną płatność?

Zapisy SWZ w odniesieniu do rozwiązań równoważnych ograniczające krąg wykonawców

Pytanie: Zamawiający opisał przedmiot zamówienia, używając nazw własnych oprogramowania i dopuszczając jednocześnie możliwość złożenia oferty na oprogramowanie równoważne. Czy w odniesieniu do zaoferowania oprogramowania równoważnego dopuszczalne są zapisy SWZ: „Dodatkowo w przypadku zaoferowania oprogramowania równoważnego w poszczególnych zadaniach, wykonawca wliczy w cenę ofertową wszelkie koszty, jakie zamawiający musi ponieść w związku ze zmianą oprogramowania, w tym koszty związane z zainstalowaniem, wdrożeniem oraz przeprowadzeniem szkolenia w zakresie obsługi danego oprogramowania:a) w zadaniu nr 1 – dla grupy użytkowników liczącej minimum 10 pracowników zamawiającego, przeprowadzone w siedzibie zamawiającego oraz trwające minimum 8 godzin,b) w zadaniu nr 2 – dla grupy użytkowników liczącej minimum 10 pracowników zamawiającego, przeprowadzone w siedzibie zamawiającego oraz trwające minimum 40 godzin,c) w zadaniu nr 3 – dla grupy użytkowników liczącej minimum 10 pracowników zamawiającego, przeprowadzone w siedzibie zamawiającego oraz trwające minimum 8 godzin. Podczas szkolenia użytkowników musi zostać przekazana niezbędna wiedza w zakresie poprawnego użytkowania oprogramowania w obrębie poszczególnych modułów wskazanych w SWZ. Zakres szkoleń musi obejmować praktyczną obsługę wszystkich funkcjonalności oprogramowania”?

Wykluczenie z postępowania z uwagi na nienależyte wykonanie wcześniejszej umowy

Wykluczenie wykonawcy z powodu nienależytego wykonania poprzedniej umowy na podstawie art. 109 ust. 1 pkt 7 Prawa zamówień publicznych jest dopuszczalne w przypadku zaistnienia wszystkich określonych w tym przepisie czterech przesłanek łącznie.