276
Zasady powtórzenia nieudanej procedury do 130 tys. zł
Pytanie: W marcu 2023 roku udostępniliśmy na swojej stronie BIP „Publiczne zaproszenie do składania ofert na remont bieżni sportowej (zamówienie poniżej 130 tys. netto)”. Otrzymaliśmy 3 oferty i wybraliśmy najtańszą. Niestety przed samym podpisaniem umowy urząd miasta wstrzymał inwestycję i odblokował ją dopiero we wrześniu 2023 roku, gdy wygrana firma nie miała już wolnych miejsc w harmonogramie na rok 2023. Zwróciliśmy się zatem do kolejnego wykonawcy, ale odmówił. Ostatni oferent nie wydawał się rzetelny. Zrezygnowaliśmy całkowicie z realizacji inwestycji w 2023 roku. Nastał rok 2024. Dzwoniliśmy do wykonawcy, który wygrał za pierwszym razem. Dalej jest zainteresowany współpracą, ale musiałby przekalkulować jeszcze raz ofertę, ponieważ minął rok.Czy w br. musimy ponownie umieszczać publiczne zaproszenie do składania ofert i zbierać jeszcze raz oferty? Czy możemy bazować na wygranej w roku poprzednim, a w ramach negocjacji uwzględnić nową kwotę?
Wykonawca ma prawo do zastąpienia podmiotu trzeciego z własnej inicjatywy, ale z pewnymi konsekwencjami.
Prawo zamówień publicznych umożliwia wykonawcy zastąpienie pierwotnie wskazanego podmiotu trzeciego. Możliwe jest samodzielne działanie wykonawcy, bez wezwania zamawiającego. W takiej sytuacji należy liczyć się z konsekwencjami. Nie będzie bowiem dopuszczalne skierowanie do wykonawcy wezwania do uzupełnienia dokumentów w tym zakresie. Wykonawca działa więc niejako na własne ryzyko, w oderwaniu od wątpliwości zamawiającego wyrażanych w wezwaniu.
W jakich przypadkach wykonawca może zastąpić referencje oświadczeniem własnym
Dokumentem potwierdzającym należyte wykonanie zamówienia są referencje. W pewnych sytuacjach dopuszczalne jest złożenie przez wykonawcę oświadczenia własnego. Sprawdź, w jakich okolicznościach jest to możliwe, co powinno znaleźć się w treści oświadczenia i kiedy takie działanie wykonawcy może zostać uznane za prawidłowe.
275
Przetarg nieograniczony w Prawie zamówień publicznych
Wszystkie procedury zakupowe, realizowane w celu udzielenia zamówienia publicznego o wartości co najmniej 130.000 zł netto, muszą być prowadzone zgodnie z wytycznymi zawartymi w ustawie z 11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych (dalej: ustawa Pzp). Trybem udzielania zamówień, dotychczas najczęściej wybieranym przez zamawiających w procedurach unijnych, jest przetarg nieograniczony, zaś w krajowych – tryb podstawowy bez negocjacji. Dzieje się tak, m.in. z uwagi na brak obowiązku wykazania jakiejkolwiek przesłanki warunkującej możliwość zastosowania tych właśnie procedur.
274
Unieważnienie przetargu publicznego z braku środków w budżecie
Jedną z przesłanek unieważnienia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego jest brak środków w budżecie instytucji zamawiającej, które nie pokrywają ceny najkorzystniejszej oferty. Zamawiający może dołożyć brakującą kwotę, ale czy jest do tego zobowiązany? Czy znaczenie ma wysokość niezbędnych do wyboru oferty środków? Jaka jest rola orientacyjnej wartości zamówienia podawanej w planie postępowań i czy wykonawca może skutecznie wykorzystać tę informację przeciwko zamawiającemu? Sprawdź, jakie stanowiska w tym zakresie prezentują składy orzekające Krajowej Izby Odwoławczej.
Tryb podstawowy – warianty procedur do zamówień krajowych wg Prawa zamówień publicznych
Tryb podstawowy to procedura, która służy do zlecania zamówień krajowych. Do jakiej kwoty zastosujesz tryb podstawowy? Zrealizujesz w nim zakupy od 130.000 zł do progów unijnych. W tym artykule przeczytasz o tym, jakie warianty procedury podstawowej przewiduje ustawa Pzp. Po przeczytaniu opracowania będziesz wiedział, który wariant trybu podstawowego jest dla Ciebie najodpowiedniejszy. Poznając wady i zalety poszczególnych procedur, zapewnisz sobie optymalną organizację procesu udzielania zamówienia publicznego. Zyskasz także instrukcję, jak krok po kroku przejść przez poszczególne etapy wszystkich wariantów postępowań podstawowych.
273
Rozbieżności w ofercie w informacjach o kryterium doświadczenia pracowników
Pytanie: Zamawiający w prowadzonym postępowaniu wyznaczył jako jedno z kryterium oceny ofert: „Dodatkowe doświadczenie kluczowych osób skierowanych przez wykonawcę do realizacji zamówienia”. Wykonawca w złożonej ofercie wykazał do kierowania robotami baraży sanitarnej i branży elektrycznej osobę o tym samym nazwisku i imieniu. Natomiast w złożonym na wezwanie wykazie osób skierowanych do realizacji zamówienia publicznego wykazał inną osobę do kierowania robotami branży elektrycznej, co zostało potwierdzone stosownymi uprawniamy budowlanymi. Z analizy dokumentów wynika, iż w dodatkowym doświadczeniu kluczowych osób do pełnienia funkcji kierownika robót branży elektrycznej wykonawca omyłkowo wpisał dane osoby do kierowania robotami baraży sanitarnej. Czy zamawiający powinien odrzucić ofertę, czy też poprawić wykaz „Dodatkowe doświadczenie kluczowych osób skierowanych do realizacji zamówienia” w zakresie kierownika robót branży elektrycznej na podstawie art. 223 ust. 1 lub ust. 3 ustawy Pzp?
Organizacja postępowań zamówienia w czasie nieobecności kierownika zamawiającego lub innych osób wykonujących obowiązki w postępowaniach
Podkreślić należy, że zgodnie z art. 52 ust. 1 ustawy Pzp za przygotowanie i przeprowadzenie postępowania o udzielenie zamówienia odpowiada kierownik zamawiającego. Niemniej jednak na mocy art. 52 ust. 2 zdanie drugie ustawy Pzp kierownik zamawiającego może powierzyć pracownikom zamawiającego, w formie pisemnej, wykonywanie zastrzeżonych dla niego czynności, określonych w oddziale 1 rozdziału 6 działu I ustawy Pzp. Osoby inne niż kierownik zamawiającego odpowiadają za przygotowanie i przeprowadzenie postępowania o udzielenie zamówienia w zakresie, w jakim powierzono im czynności w postępowaniu oraz czynności związane z przygotowaniem postępowania.
272
Zmowy cenowe w przetargach, wykluczenie wykonawcy z powodu zmowy przetargowej
Czym jest zmowa przetargowa czy inaczej zmowa cenowa w przetargu? Wystąpi ona np. wtedy, gdy przedsiębiorcy, którzy biorą udział w przetargu, uzgadniają między sobą bądź z samym zamawiającym warunki współpracy proponowanej w ofertach np. w odniesieniu do cen czy innych elementów dotyczących realizacji zamówienia publicznego. Mimo że ustawa Pzp przewiduje mechanizmy, które mają przeciwdziałać zmowom przetargowym, to jednak wciąż nie jest możliwe całkowite wyeliminowanie tego typu praktyk. W artykule piszemy o tym, kiedy występuje zmowa przetargowa, jak i gdzie ją zgłaszać oraz jakie konsekwencje ponoszą podmioty, które są w nią zaangażowane.
Wymóg oryginalnych materiałów eksploatacyjnych do drukarek a zasada uczciwej konkurencji
Pytanie: Czy zamawiający może żądać od wykonawców zaoferowania tylko produktów oryginalnych? Pytanie dotyczy postępowania w trybie podstawowym na dostawę tonerów do urządzeń drukujących i artykułów biurowych. Zamawiający w formularzu cenowym dla części z tonerami zamieścił taki zapis: „W pakiecie nr 3 zamawiający wymaga materiałów eksploatacyjnych fabrycznie nowych, nieużywanych i oryginalnie wyprodukowanych przez producenta urządzeń wskazanych powyżej. Są to marki ogólnodostępne na rynku, więc nie stanowi to czynu niezgodnego z ustawą, ponieważ nie eliminuje żadnego z uczestników postępowania”. Postępowanie jest podzielone na części i jedna z nich dotyczy dostawy tonerów. W SWZ zamawiający umieścił standardowe zapisy dotyczące produktów równoważnych. Informacja o konieczności zaoferowania oryginalnych tonerów została podana tylko w formularzu cenowym.
Szacowanie wartości zamówień realizowanych przez zamawiającego centralnego
Pytanie: Gmina ma zaplanowane w tym roku dwa postępowania na fotowoltaikę: 1) jedno na kwotę 1.800.000 zł netto realizujemy samodzielnie jako zamawiający,2) drugie postępowanie z podziałem na 5 części (5 różnych jednostek organizacyjnych gminy) realizowane jest na podstawie art. 41 ustawy Pzp. Jego wartość to łącznie 800.000 zł netto. Będziemy w tym postępowaniu centralnym zamawiającym, przy czym jednostki same będą podpisywać umowy z wybranymi wykonawcami. Czy do ustalenia prawidłowej procedury muszę sumować te dwa postępowania i obydwa realizować jako przetargi nieograniczone? Czy też mogę drugie postępowanie przeprowadzić w trybie podstawowym i nie łączyć go z pierwszym?
271
Zasady szacowania projektów zagospodarowania terenu i projektów budowlanych
Pytanie: Zamawiający w pierwszej kolejności chce zlecić wykonanie projektu zagospodarowania terenu, a dopiero później projekt budowlany wykonania budynku mieszkalnego wielorodzinnego. Takich projektów zagospodarowania terenu zamawiający zleca kilka sztuk. Czy zamówienia na projekty zagospodarowania terenu szacuje się łącznie? Czy później trzeba doliczyć do wartości szacunkowej projektów budowlanych wartość tych projektów zagospodarowania terenu? W przyszłości każdy projekt budowlany zamawiający będzie szacował i zlecał odrębnie od innych projektów budowlanych.
Wykonawca nie może domyślać się jakie są podstawy faktyczne i prawne odrzucenia jego oferty
Odrzucenie oferty wykonawcy odbywa się w uzasadnionych okolicznościach. Przesłanki stanowią katalog zamknięty. Wykonawca musi mieć pełną wiedzę o tym, dlaczego jego oferta podlega odrzuceniu. Wynika to z zasady przejrzystości. W przeciwnym wypadku pozbawiony jest prawa do korzystania ze środków ochrony prawnej.
270
Zasady zmian wynagrodzenia i zakresu prac przy umowie ryczałtowej
Pytanie: Zawarliśmy umowę na wybudowanie kanalizacji sanitarnej oraz oczyszczalni ścieków w systemie zaprojektuj i wybuduj. W pierwotnych założeniach PFU oraz w umowie przy budowie sieci kanalizacyjnej była przewidziana budowa dwóch przepompowni ścieków. Wykonawca na etapie uzgadniania koncepcji projektu budowlanego zaproponował rezygnację z obu przepompowni oraz zmianę przebiegu sieci, co pozwoli na przepływ grawitacyjny bez potrzeby budowy tych obiektów. Nasza pierwsza wątpliwość dotyczy możliwości takiej zmiany już po zawarciu umowy. Umowa przewiduje ryczałt, ale również możliwość zmian zakresu oraz kosztów budowy. Zgodnie z propozycją wykonawcy zaniechanoby wykonania obu przepompowni, ale w związku ze zmianą przebiegu sieci kanalizacyjnej wystąpią nowe roboty, m.in. dodatkowe wykopy i zwiększony zakres odtworzenia zniszczonych dróg. Zastanawiamy się także, czy wolno nam zmienić cenę ryczałtową.
Wykluczenie wykonawcy ze względu na nienależyte wykonanie zamówienia i wprowadzenie w błąd
Przepisy ustawy Prawo zamówień publicznych dają Zamawiającemu możliwość wykluczenia z udziału w postępowaniu Wykonawcy, który w realizacji poprzednich kontraktów okazał się nierzetelny oraz takiego, który w toku postępowania o udzielenie zamówienia publicznego wprowadził Zamawiającego w błąd. Aby było to wykonalne, zastosowanie fakultatywnej przesłanki wykluczenia musi zostać przewidziane w dokumentach zamówienia.
Różne stawki VAT w ofertach, błędny VAT w ofercie, zmiana VAT w trakcie przetargu i realizacji zamówienia
Zamawiający, wybierając ofertę w prowadzonym postępowaniu, zobowiązany jest zawsze porównać zaoferowane przez wykonawców ceny. Te z kolei muszą przedstawiać całkowite koszty, jakie zamawiający będzie musiał ponieść, nabywając usługę, dostawę czy robotę budowlaną. W cenie uwzględnia się zatem m.in. podatek od towarów i usług oraz podatek akcyzowy, jeżeli na podstawie odrębnych przepisów sprzedaż towaru lub usługi podlega obciążeniu tymi podatkami. Warto przy tym pamiętać, że finalna ocena zastosowanego VAT należy do zamawiającego. To po jego stronie pozostaje stwierdzenie, czy podatek w danym przypadku został właściwie ustalony, a następnie obliczony. Błędy w tym zakresie mogą dyskwalifikować ofertę z postępowania. Jak właściwie ocenić oferty, w których wskazano różne stawki podatku? Co zrobić, gdy VAT zmienia się w trakcie prowadzenia przetargu bądź po zawarciu umowy? Kiedy wolno skorygować VAT w ofercie, a kiedy należy ją odrzucić? Odpowiedzi na te pytania znajdziesz w artykule.
269
Kryteria oceny ofert – opis kryteriów, ocena ofert w praktyce
Do obowiązków zamawiającego na etapie przygotowania postępowania należy dobór właściwych kryteriów oceny ofert, określenie ich znaczenia oraz opisanie sposobu oceny ofert z zastosowaniem każdego z nich. Dobór odpowiednich kryteriów to wyzwanie dla zamawiających. Te wybrane bowiem, nie dość że muszą być związane z przedmiotem zamówienia, to dodatkowo sposób ich zastosowania musi zostać precyzyjnie opisany. Innymi słowy kryteria oceny ofert muszą zostać opisane w sposób jednoznaczny, tak by dawać wykonawcom już w terminie składania ofert wiedzę, jaką ocenę uzyskają w kryterium ceny i punktowanych elementów pozacenowych. W artykule piszemy o tym, jak formułować kryteria w praktyce. Znajdziesz w nim konkretne przykłady opisów oraz oceny ofert.
Zawarcie umowy bez okresu standstill w postępowaniu z podziałem na części
Pytanie: Zamawiający wszczął postępowanie w trybie podstawowym z podziałem na części. Czy jeżeli na jedną część wpływa jedna oferta, to zamawiający może zawrzeć umowę przed upływem 5 dniowego terminu od dnia przesłania zawiadomienia o wyborze najkorzystniejszej oferty?
268
Zmiana zakresu przedmiotowego umowy PZP – kiedy i na jakich warunkach jest dopuszczalna?
Pytanie: Czy możliwa jest zmiana umowy w zakresie zmiany części zakresu przewidzianego do wykonania w ramach zamówienia na inny – tożsamy z pierwotnym zakresem zamówienia, w sytuacji gdy zamawiający nie przewidział takiej możliwości w SWZ? Na podstawie umowy na roboty budowlane zawartej w czerwcu 2022 roku wykonawca realizuje zamówienie w formule „zaprojektuj i wybuduj”. Zadanie jest finansowane z Polskiego Ładu. Z uwagi na wytyczne BGK odnośnie do finansowania inwestycji oraz ryzyko utraty dofinansowania w przypadku nierozstrzygnięcia postępowania na cały zakres inwestycji wynikającej z promesy zamawiający, prowadząc postępowanie o udzielenie tego zamówienia, nie zdecydował się na podział zamówienia na części, a w ramach zamówienia przewidziane jest zaprojektowanie i wykonanie robót budowlanych odnoszących się do 8 różnych odcinków dróg. W grudniu 2024 roku upłynie termin wykonania zadania. Istnieje uzasadnione prawdopodobieństwo, że zakres zamówienia objęty umową nie zostanie w pełni zrealizowany z uwagi na to, że w odniesieniu do jednej z dróg nie będzie możliwe uzyskanie pozwolenia na budowę. Zamawiający nie przewidział możliwości ograniczenia zakresu zamówienia czy zmiany umowy polegającej na realizacji robót zamiennych. Czy istnieje możliwość wprowadzenia zmiany umowy zgodnej z przepisami Prawa zamówień publicznych, która pozwoli na: ograniczenie zakresu realizowanej inwestycji z powodu braku możliwości realizacji jednej z dróg bądź wprowadzenie robót zamiennych polegających na przebudowie drogi o tej samej długości i powierzchni w miejscowości Y w zamian za niemożliwy do wykonania zakres zamówienia polegający na przebudowie drogi w miejscowości X?
Zasady przedłużania terminu realizacji umowy w sprawie zamówienia publicznego
Pytanie: Umowa w sprawie zamówienia publicznego na dostawy artykułów spożywczych została zawarta na czas określony od dnia podpisania do 31 grudnia 2023 r. Zamawiający na podstawie art. 455 ust. 1 pkt 1 ustawy Pzp przewidział w umowie możliwość przedłużenia terminu realizacji umowy do 2 miesięcy po tym terminie, w przypadku gdy do upływu terminu realizacji nie zostaną wykorzystane środki finansowe wynikające z umowy. Zamawiający dokonał powyższej zmiany poprzez zawarcie aneksu do umowy wydłużającego termin wykonania umowy do 28 lutego 2024 r. lub do wyczerpania wcześniej kwoty wynikającej z umowy. Ponadto zamawiający zamierza zawrzeć aneks do umowy na podstawie art. 455 ust. 2 ustawy Pzp w celu zwiększenia wartości umowy do 10% jej pierwotnej wartości. Czy w przypadku wprowadzenia powyższej zmiany możliwe jest realizowanie umowy po 28 lutego 2024 r.?
Czy umowę leasingu wolno zawrzeć na okres powyżej 4 lat?
Pytanie: Czy na podstawie obecnie obowiązujących przepisów umowę leasingu można zawrzeć na okres dłuższy niż 4 lata?
267
Przygotowanie postępowania dzięki wstępnym konsultacjom rynkowym – sprawdź, jak to zrobić
W praktyce prowadzenia postępowań o udzielenie zamówienia publicznego wielokrotnie zdarza się, że zamawiający musi nabyć produkt (rozumiany jako robota budowlana, usługa lub dostawa), o którym ma niewielką wiedzę merytoryczną. Przepisy ustawy z 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych (dalej: ustawa Pzp) dają zamawiającemu narzędzie, z którego w takiej sytuacji może skorzystać. Narzędziem tym, wskazanym w art. 84 ustawy Pzp, są wstępne konsultacje rynkowe (dalej również jako WKR).
Na czym polega oczywista omyłka pisarska
Zgodnie z postanowieniami art. 223 ust. 2 pkt 1 ustawy Pzp, zamawiający poprawia w ofercie oczywiste omyłki pisarskie. Zobowiązany jest niezwłocznie zawiadomić o tym wykonawcę, którego oferta została poprawiona.
266
Zamawiający ma obowiązek zatrzymania wadium, jeżeli wykonawca uchyla się od zawarcia umowy
Przepisy ustawy Pzp określają sytuacje, w których podmiot zamawiający zobowiązany jest do zatrzymania wadium. Czy czynność ta może być skutecznie zaskarżona przez Wykonawcę do Krajowej Izby Odwoławczej? Czy w takiej sytuacji istnieje szansa na rozpoznanie podniesionych zarzutów? Sprawdź, jakie stanowisko wyrażają w tej sprawie organy orzecznicze.
Wniosek o dostęp do informacji publicznej
Wykonawcy często zastanawiają się, jak sprawdzić, czy zamawiający i wybrany w przetargu konkurent realizują umowę o zamówienie zgodnie z założeniami przyjętymi w postępowaniu. Pytają nas także, jak pozyskać informacje o przebiegu procedury, która nie podlega ustawie Prawo zamówień publicznych z uwagi na wartość zakupu do 130.000 zł. Warto pamiętać, że działania publicznych instytucji wydatkujących wspólne środki są – co do zasady – transparentne i każdy zainteresowany ma prawo je weryfikować. W tym celu wolno mu żądać dostępu do informacji publicznej. Instytucja nie może – poza ustawowymi wyjątkami – odmówić tego dostępu oraz pytać o cel i interes w pozyskaniu informacji. Z artykułu dowiesz się, jak złożyć wniosek o dostęp do informacji publicznej, czy trzeba go opłacić, a także jakie kroki podjąć, gdy podmiot nie chce udzielić informacji. Na końcu znajdziesz wzór wniosku o udzielenie informacji publicznej.
265
Zawarcie umowy bez okresu standstill w postępowaniu z podziałem na części
Pytanie: Zamawiający wszczął postępowanie w trybie podstawowym z podziałem na części. Czy jeżeli na jedną część wpływa jedna oferta, to zamawiający może zawrzeć umowę przed upływem 5 dniowego terminu od dnia przesłania zawiadomienia o wyborze najkorzystniejszej oferty?
Zamówienie ze specustawy drogowej i unieważnienie przetargu z uwagi na brak środków na odszkodowania
Pytanie: Zamawiający zamierza ogłosić postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego na roboty budowlane w formule zaprojektuj i wybuduj. Podstawę prawną inwestycji stanowi ustawa z 10.04.2003 r. o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych, tzw. specustawa drogowa. Konsekwencją decyzji będzie przeniesienie własności nieruchomości z dotychczasowego właściciela na jednostkę samorządową za odszkodowaniem. Ogłaszając postępowanie, zamawiający będzie w trakcie poszukiwania środków na odszkodowanie za przejmowane w przyszłości grunty. Czy jeżeli przed otwarciem ofert okaże się, że nie ma żadnych możliwości uzyskania środków, zamawiający może unieważnić postępowanie z art. 256 ustawy Pzp?
Zamówienie publiczne na energię elektryczną na 2024 rok – problemy praktyczne
Pytanie: Gmina pracuje nad postępowaniem na dostawę energii elektrycznej na 2024 rok. Procedura ma być przeprowadzona w częściach wspólnie z innymi jednostkami (zawarto stosowne porozumienie). Jeden z członków grupy zakupowej w trakcie konsultacji zadał pytanie, czy istnieje możliwość zawarcia jakiegoś zapisu w SWZ, który zwalniałby z obowiązku podpisania umowy w razie np. wprowadzenia „nowej tarczy” bądź w przypadku zaoferowania drastycznie wysokich stawek, np. wyższych niż cennik PGE? Jeśli tak, proszę o przykładowy wzór takiego zapisu.
264
Przykład klauzul dotyczących zatrudniania (art. 95 i art. 96 ust. 2 pkt 2 Pzp) – skorzystaj z wzorów UZP
Komisja przetargowa to zespół pomocniczy kierownika zamawiającego, który ma go wesprzeć w szczególności w ocenie i badaniu ofert oraz wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu. Prawo zamówień publicznych nie określa szczegółowo, jak ma działać komisja, zatem formalne zasady współpracy jej członków, zadań, jakie im się przypisuje oraz odpowiedzialności warto uregulować w osobnym dokumencie, takim jak regulamin prac komisji przetargowej. W opracowaniu znajdziesz kilka wskazówek związanych z przygotowaniem regulaminu oraz jego wzór – także w wersji edytowalnej do wykorzystania we własnej jednostce.
W pewnych okolicznościach ogólne wyjaśnienia dotyczące rażąco niskiej ceny mogą zostać uznane za wystarczające
Wyjaśnienia dotyczące rażąco niskiej ceny powinny być na tyle wyczerpujące, aby Zamawiający mógł przekonać się o tym, że realizacja przedmiotu zamówienia nie przyniesie straty. Koszty ponoszone przez mikroprzedsiębiorcę, który osobiście wykona umowę mogą mieć poziom niższy od konkurentów. Odrzucenie oferty tylko z tego powodu, że wykonawca nie załączył do wyjaśnień wysokości ceny dowodów, w pewnych przypadkach byłoby zbytnim formalizmem. Pod uwagę powinien być wzięty charakter przedmiotu zamówienia oraz rodzaj kalkulowanych kosztów. Sprawdź, na co wskazuje orzecznictwo Krajowej Izby Odwoławczej, w jakich okolicznościach za wystarczające można uznać jedynie oświadczenie wykonawcy oraz jak można podejść do rażąco niskiej ceny w Prawie zamówień publicznych.
Podpis zaufany i podpis osobisty – najważniejsze różnice
W postępowaniach tzw. krajowych wykonawcy mogą zamiennie używać kwalifikowanego podpisu elektronicznego, podpisu osobistego bądź podpisu zaufanego. Podpis zaufany i podpis osobisty w zamówieniach publicznych funkcjonuje od 1 stycznia 2021 r., kiedy to weszła w życie nowa ustawa Pzp, a wraz z nią elektronizacja wszystkich procedur. Sprawdź, o czym pamiętać, korzystając z różnego typu podpisów.
263
Szacowanie zamówienia po aktualizacji planu postępowań
Pytanie: Zamawiający w planie zamówień zawarł 3 pozycje, które po zsumowaniu (narzędzia i materiały warsztatowe) opiewały na kwotę orientacyjną 200.000 zł. Przy każdej z pozycji wskazano tryb podstawowy. Przez cały rok udzielono zamówienia tylko na 1 pozycję w trybie podstawowym na wartość 30.000 zł. Czy jeśli okaże się, że do zamówienia jest już tylko jedna pozycja (zrezygnujemy z trzeciej) i jej wartość wynosi 50.000 zł, to musimy do jej zakupu stosować Pzp?
Skutki unieważnienia postępowania na zamówienie przewidujące prawo opcji
Jeżeli zamówienie przewiduje prawo opcji, w przypadku unieważnienia postępowania na podstawie art. 255 pkt 3 Prawa zamówień publicznych zamawiający ma prawo odnosić się do kwoty podawanej bezpośrednio przed otwarciem ofert, jaką zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia, która dotyczy środków przeznaczonych na realizację zamówienia gwarantowanego, bez odnoszenia się do zakresu zamówienia, który może, ale nie musi być realizowany w ramach prawa opcji. W sytuacji jednak gdy zamawiający podaje jedną kwotę, bez rozróżnienia na kwotę dotyczącą zakresu podstawowego i prawa opcji, to należy uznać, iż dotyczy ona tylko i wyłącznie zakresu podstawowego i w odniesieniu do tej kwoty powinna być analizowana przesłanka do unieważnienia postępowania, o której mowa w art. 255 pkt 3 Pzp.
Rozeznanie rynku jako metoda szacowania – jak oceniać różne propozycje cenowe?
Pytanie: W postępowaniu na dostawy o wartości poniżej 130 tys. zł zastosowano, jako metodę szacowania wartości zamówienia, rozeznanie rynku poprzez otrzymanie 3 ofert. Spośród 3 otrzymanych od wykonawców ofert jako wartość szacunkową zamówienia przyjęto najniższą wycenę. Mieściła się ona w kwocie poniżej progu stosowania ustawy Pzp, jednak 2 pozostałe opiewały powyżej 130 tys. zł. Czy biorąc pod uwagę zakaz zaniżania wartości zamówienia w celu uniknięcia stosowania ustawy, prawidłowo oszacowano wartość zamówienia?
262
Zmiany w płatnościach częściowych w zamówieniu finansowanym z programu Polski Ład
Pytanie: Realizujemy umowę na roboty budowlane na zadanie „Rozbudowa gminnego przedszkola” dofinansowane z Rządowego Funduszu Polski Ład. W projekcie umowy zamieszczonym do przetargu przewidzieliśmy 4 płatności częściowe – 2 płatności ze środków własnych gminy i 2 z dofinansowania zgodnie z przyznaną promesą. Wykonawca zawnioskował o jeszcze jedną płatność częściową (ze środków gminnych) w związku z trudną sytuacją i brakiem pieniędzy na zakup materiałów. Czy możemy przychylić się do jego prośby i aneksem do umowy wprowadzić kolejną płatność?
Zapisy SWZ w odniesieniu do rozwiązań równoważnych ograniczające krąg wykonawców
Pytanie: Zamawiający opisał przedmiot zamówienia, używając nazw własnych oprogramowania i dopuszczając jednocześnie możliwość złożenia oferty na oprogramowanie równoważne. Czy w odniesieniu do zaoferowania oprogramowania równoważnego dopuszczalne są zapisy SWZ: „Dodatkowo w przypadku zaoferowania oprogramowania równoważnego w poszczególnych zadaniach, wykonawca wliczy w cenę ofertową wszelkie koszty, jakie zamawiający musi ponieść w związku ze zmianą oprogramowania, w tym koszty związane z zainstalowaniem, wdrożeniem oraz przeprowadzeniem szkolenia w zakresie obsługi danego oprogramowania:a) w zadaniu nr 1 – dla grupy użytkowników liczącej minimum 10 pracowników zamawiającego, przeprowadzone w siedzibie zamawiającego oraz trwające minimum 8 godzin,b) w zadaniu nr 2 – dla grupy użytkowników liczącej minimum 10 pracowników zamawiającego, przeprowadzone w siedzibie zamawiającego oraz trwające minimum 40 godzin,c) w zadaniu nr 3 – dla grupy użytkowników liczącej minimum 10 pracowników zamawiającego, przeprowadzone w siedzibie zamawiającego oraz trwające minimum 8 godzin. Podczas szkolenia użytkowników musi zostać przekazana niezbędna wiedza w zakresie poprawnego użytkowania oprogramowania w obrębie poszczególnych modułów wskazanych w SWZ. Zakres szkoleń musi obejmować praktyczną obsługę wszystkich funkcjonalności oprogramowania”?
Wykluczenie z postępowania z uwagi na nienależyte wykonanie wcześniejszej umowy
Wykluczenie wykonawcy z powodu nienależytego wykonania poprzedniej umowy na podstawie art. 109 ust. 1 pkt 7 Prawa zamówień publicznych jest dopuszczalne w przypadku zaistnienia wszystkich określonych w tym przepisie czterech przesłanek łącznie.