Zmowy cenowe w przetargach, wykluczenie wykonawcy z powodu zmowy przetargowej
Czym jest zmowa przetargowa czy inaczej zmowa cenowa w przetargu? Wystąpi ona np. wtedy, gdy przedsiębiorcy, którzy biorą udział w przetargu, uzgadniają między sobą bądź z samym zamawiającym warunki współpracy proponowanej w ofertach np. w odniesieniu do cen czy innych elementów dotyczących realizacji zamówienia publicznego. Mimo że ustawa Pzp przewiduje mechanizmy, które mają przeciwdziałać zmowom przetargowym, to jednak wciąż nie jest możliwe całkowite wyeliminowanie tego typu praktyk. W artykule piszemy o tym, kiedy występuje zmowa przetargowa, jak i gdzie ją zgłaszać oraz jakie konsekwencje ponoszą podmioty, które są w nią zaangażowane.
Wymóg oryginalnych materiałów eksploatacyjnych do drukarek a zasada uczciwej konkurencji
Pytanie: Czy zamawiający może żądać od wykonawców zaoferowania tylko produktów oryginalnych? Pytanie dotyczy postępowania w trybie podstawowym na dostawę tonerów do urządzeń drukujących i artykułów biurowych. Zamawiający w formularzu cenowym dla części z tonerami zamieścił taki zapis: „W pakiecie nr 3 zamawiający wymaga materiałów eksploatacyjnych fabrycznie nowych, nieużywanych i oryginalnie wyprodukowanych przez producenta urządzeń wskazanych powyżej. Są to marki ogólnodostępne na rynku, więc nie stanowi to czynu niezgodnego z ustawą, ponieważ nie eliminuje żadnego z uczestników postępowania”. Postępowanie jest podzielone na części i jedna z nich dotyczy dostawy tonerów. W SWZ zamawiający umieścił standardowe zapisy dotyczące produktów równoważnych. Informacja o konieczności zaoferowania oryginalnych tonerów została podana tylko w formularzu cenowym.
Szacowanie wartości zamówień realizowanych przez zamawiającego centralnego
Pytanie: Gmina ma zaplanowane w tym roku dwa postępowania na fotowoltaikę: 1) jedno na kwotę 1.800.000 zł netto realizujemy samodzielnie jako zamawiający,2) drugie postępowanie z podziałem na 5 części (5 różnych jednostek organizacyjnych gminy) realizowane jest na podstawie art. 41 ustawy Pzp. Jego wartość to łącznie 800.000 zł netto. Będziemy w tym postępowaniu centralnym zamawiającym, przy czym jednostki same będą podpisywać umowy z wybranymi wykonawcami. Czy do ustalenia prawidłowej procedury muszę sumować te dwa postępowania i obydwa realizować jako przetargi nieograniczone? Czy też mogę drugie postępowanie przeprowadzić w trybie podstawowym i nie łączyć go z pierwszym?
Reguły dotyczące opisu przedmiotu zamówienia na roboty budowlane
Pytanie: Planujemy wszcząć postępowanie na roboty budowlane w trybie podstawowym z art. 275 pkt 1 ustawy Pzp w zakresie modernizacji napowietrzania reaktora c1 na oczyszczalni. Roboty nie wymagają uzyskania pozwolenia na budowę. Dział merytoryczny przygotował następujące dokumenty techniczne: OPZ, przedmiar, załączniki do OPZ, tj. schemat połączeń elektrycznych pompowni, schemat technologiczny oczyszczalni, schemat ciągów technologicznych, rzut pompowni pośredniej, przekrój pompowni pośredniej, schemat napowietrzania reaktora C1. Czy można uznać powyższe dokumenty za wystarczające do wszczęcia postępowania na roboty budowlane? Dział merytoryczny uważa, że przygotowano wszystkie niezbędne dokumenty, które właściwie opisują przedmiot zamówienia. Nie mamy dokumentu typu STWIORB czy dokumentacja projektowa. Czy możemy uznać załączniki do OPZ za któryś z powyższych dokumentów (tj. dokumentację projektową lub STWIORB)? Jakie dodatkowe dokumenty powinniśmy posiadać, by wszcząć postępowanie na roboty budowlane?
Przesłanki odrzucenia oferty – na co zwrócić szczególną uwagę
Zamawiający dokonuje wyboru oferty spośród tych niepodlegających odrzuceniu. Tylko takie oferty zostaną dopuszczone do etapu oceny ofert, co oznacza, że cena i dodatkowe parametry jakościowe zaoferowanego świadczenia będą miały znaczenie wyłącznie wówczas, gdy oferta zostanie pozytywnie zweryfikowana podczas badania ofert. Etap ten następuje niezwłocznie po upływie terminu składania ofert. Polega on na zestawieniu treści oferty oraz załączonych do niej dokumentów, a także okoliczności złożenia oferty z 18 przesłankami odrzucenia, enumeratywnie wymienionymi w art. 226 ust. 1 ustawy Pzp. Wydaje się, że świadomość w zakresie okoliczności dyskwalifikujących złożoną ofertę jest szczególnie istotna dla wykonawcy. Z tego powodu w artykule przedstawiamy najistotniejsze kwestie mające wpływ na dokonaną przez zamawiającego weryfikację.
Niełatwa ocena procedury samooczyszczenia wykonawcy
W przypadku zaistnienia niektórych przesłanek wykluczenia z udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego wykonawca ma prawo zastosować procedurę self-cleaning. To, czy podmiot staje się rzetelny, należy do oceny podmiotu zamawiającego. Jeśli procedura samooczyszczenia jest skuteczna, wówczas nie dochodzi do materializacji przesłanek wykluczenia z postępowania. Sprawdź, jakich wskazówek w zakresie oceny udziela KIO.
Niedopuszczalne wymogi przedłużające ważność wadium ponad ustawowy termin
Pytanie: Zamawiający wymagał złożenia wadium na czas od 29 lutego 2024 r. do 29 marca 2024 r. Wyciąg z zapisów gwarancyjnych Towarzystwa Ubezpieczeniowego: „Niniejsza gwarancja jest ważna w okresie od 29 lutego 2024 r. do 29 marca 2024 r. włącznie (zwanym dalej »okresem ważności gwarancji«) i wygasa automatycznie i całkowicie, jeśli wezwanie do zapłaty wraz z oświadczeniem Beneficjenta nie zostanie doręczone Gwarantowi w ww. terminie”. Kolejny zapis: „Wezwanie do zapłaty należy doręczyć na adres Gwaranta: ………… (adres pocztowy tradycyjny – nie ma mowy o korespondencji elektronicznej)”. Ubezpieczyciel wymaga zatem złożenia na adres swojej siedziby, tj. do miejsca oddalonego o około 250 km od siedziby zamawiającego, pocztą tradycyjną/osobiście wezwania do zapłaty w terminie do 29 marca 2024 r. Jeśli je wyślemy 29 marca 2024 r., wezwanie nie dotrze w terminie. Trzeba by było je wysłać odpowiednio wcześniej. Zgodnie z informacją Towarzystwa nie decyduje data stempla pocztowego. Czy wadium jest wniesione w prawidłowy sposób? Jeżeli nie, jakie podać uzasadnienie odrzucenia oferty? Czy mając na uwadze linię orzeczniczą, mogę zawrzeć odpowiednie zapisy w przyszłym SWZ (obecnie takich nie było), że w przypadku takim jak opisano, oferta wykonawcy zostanie odrzucona? Obecne sformułowania utrudniają zamawiającemu dochodzenie roszczeń z gwarancji.
Na jakiej podstawie wolno żądać od wykonawców certyfikatów znajomości języka polskiego?
Pytanie: Czy i w jaki sposób mogę żądać udowodnienia, że zatrudniani przez wykonawcę na nasze potrzeby obcokrajowcy posługują się językiem polskim w sposób komunikatywny? Czy mogę wymagać od wykonawcy stosownych certyfikatów językowych dla każdego z nich? Czy mogę to zrobić już na etapie ogłaszania postępowania? W umowie mam klauzulę o konieczności posługiwania się przez pracowników językiem polskim w sposób komunikatywny, ale obawiam się, że osoba, która nie ma obywatelstwa polskiego lub jest u nas stosunkowo niedługo, nie będzie umiała porozumieć się odpowiednio z naszymi klientami, a przy rozmowach, które dotyczą m.in. stanu zdrowia klienta, może to być sporym utrudnieniem, a wręcz stwarzać zagrożenie. Jak się zatem zabezpieczyć przed taką sytuacją?
- 1
- 2
- 3
- »
- ostatnia »