Przetarg nieograniczony w Prawie zamówień publicznych
Wszystkie procedury zakupowe, realizowane w celu udzielenia zamówienia publicznego o wartości co najmniej 130.000 zł netto, muszą być prowadzone zgodnie z wytycznymi zawartymi w ustawie z 11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych (dalej: ustawa Pzp). Trybem udzielania zamówień, dotychczas najczęściej wybieranym przez zamawiających w procedurach unijnych, jest przetarg nieograniczony, zaś w krajowych – tryb podstawowy bez negocjacji. Dzieje się tak, m.in. z uwagi na brak obowiązku wykazania jakiejkolwiek przesłanki warunkującej możliwość zastosowania tych właśnie procedur.
Zaokrąglenie cen jednostkowych do 4 miejsc po przecinku – ocena ofert krok po kroku
Pytanie: Jak powinien postąpić zamawiający, jeżeli w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego na kredyt w dwóch ofertach zaoferowano analogiczne warunki (tożsame oprocentowanie oraz tożsamą marżę), przy czym w jednej z ofert kalkulacja części składowych (wyliczanie odsetek i marży) następowała z dokładnością do 4 miejsc po przecinku, a w drugiej ofercie do 2 miejsc po przecinku, w konsekwencji czego globalne wartości ofert różnią się od siebie? W SWZ zamawiający przewidział jedynie, że globalna cena oferty powinna zostać zaokrąglona do 2 miejsc po przecinku. SWZ nie określało sposobu wyliczania i zaokrąglania poszczególnych elementów ceny ofertowej.
Wadium w przetargu – jakie są zasady wnoszenia i zwrotu
Wadium chroni zamawiającego przed bezpodstawną odmową podpisania umowy w sprawie zamówienia publicznego na warunkach określonych w ofercie wykonawcy. Jeżeli wykonawca wnosi wadium w formie gwarancji lub poręczenia, przekazuje zamawiającemu oryginał dokumentu w postaci elektronicznej. Czy jednak zamawiający może żądać, aby wadium było opatrzone kwalifikowanym podpisem elektronicznym, jeśli oryginał nie był w ten sposób sporządzony? W artykule przeczytasz także o tym, jak i kiedy zamawiający zwróci wykonawcy wadium w przetargu. Dowiesz się ponadto, na co uważać, wnioskując o oddanie wadium przed ostatecznym wyborem oferty.
Remont budynku, który nie spełnia przesłanek dostępności dla osób niepełnosprawnych
Pytanie: Czy w świetle art. 4 ust. 3 ustawy o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami można zlecać jakiekolwiek remonty w budynku, który nie spełnia przesłanek dostępności, jeżeli roboty nie dotyczą wykonywania prac związanych z dostępnością? Czy też trzeba w pierwszej kolejności dostosować budynek dla potrzeb osób ze szczególnymi potrzebami?
Dodatkowe potrzeby szkoły z uwagi na większą liczbę uczniów z Ukrainy – jak zlecić zamówienia?
Pytanie: Mamy podpisane umowy w szkołach na dostawę artykułów biurowych, tonerów i tuszy do drukarek (zapytanie ofertowe) oraz środków czystości (tryb podstawowy wariant I). Potrzeby na te artykuły znacząco wzrosły w związku ze zwiększeniem liczby uczniów o dzieci z Ukrainy. Czy na te dodatkowe zakupy powinny być zawierane nowe umowy? Czy można powołać się na podstawę prawną, która zwalniałaby z zawierania takich umów, a każda faktura traktowana byłaby jak umowa?
Czy usługa notarialna sporządzenia umowy sprzedaży nieruchomości podlega ustawie Pzp?
Pytanie: Czy usługę notarialną polegającą na sporządzeniu umowy sprzedaży nieruchomości, która jest elementem niezbędnym do nabycia nieruchomości, można wyłączyć z konieczności stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych na mocy art. 11 ust. 1 pkt 6 (który mówi o wyłączeniu jej regulacji do nabycia własności lub innych praw do istniejących budynków lub nieruchomości)?
Czy jednolita stawka podatku VAT w ofercie stanowi błąd w obliczeniu ceny
Czy zastosowanie jednolitej stawki podatku VAT stanowi błąd w obliczeniu ceny, jeżeli usługa dotyczy świadczenia o charakterze kompleksowym. Na ile istotne w ocenie błędu są zapisy, które przewidział zamawiający w dokumentach zamówienia. Kiedy oferta kwalifikuje się do odrzucenia jako zawierająca błąd w obliczeniu ceny. Sprawdź, jakie stanowisko w tym zakresie przedstawił skład orzekający KIO.
Zasady powtórzenia nieudanej procedury do 130 tys. zł
Pytanie: W marcu 2023 roku udostępniliśmy na swojej stronie BIP „Publiczne zaproszenie do składania ofert na remont bieżni sportowej (zamówienie poniżej 130 tys. netto)”. Otrzymaliśmy 3 oferty i wybraliśmy najtańszą ofertę. Niestety przed samym podpisaniem umowy urząd miasta wstrzymał inwestycję i odblokował ją dopiero we wrześniu 2023 roku, gdy wygrana firma nie miała już wolnych miejsc w harmonogramie na rok 2023. Zwróciliśmy się zatem do kolejnego wykonawcy, ale odmówił. Ostatni oferent nie wydawał się rzetelny. Zrezygnowaliśmy całkowicie z realizacji inwestycji w 2023 roku. Nastał rok 2024. Dzwoniliśmy do wykonawcy, który wygrał za pierwszym razem. Dalej jest zainteresowany współpracą, ale musiałby przekalkulować jeszcze raz ofertę, ponieważ minął rok.Czy w br. musimy ponownie umieszczać publiczne zaproszenie do składania ofert i zbierać jeszcze raz oferty? Czy możemy bazować na wygranej w roku poprzednim, a w ramach negocjacji uwzględnić nową kwotę?
- 1
- 2
- 3
- »
- ostatnia »