Zasady powtórzenia nieudanej procedury do 130 tys. zł
Pytanie: W marcu 2023 roku udostępniliśmy na swojej stronie BIP „Publiczne zaproszenie do składania ofert na remont bieżni sportowej (zamówienie poniżej 130 tys. netto)”. Otrzymaliśmy 3 oferty i wybraliśmy najtańszą. Niestety przed samym podpisaniem umowy urząd miasta wstrzymał inwestycję i odblokował ją dopiero we wrześniu 2023 roku, gdy wygrana firma nie miała już wolnych miejsc w harmonogramie na rok 2023. Zwróciliśmy się zatem do kolejnego wykonawcy, ale odmówił. Ostatni oferent nie wydawał się rzetelny. Zrezygnowaliśmy całkowicie z realizacji inwestycji w 2023 roku. Nastał rok 2024. Dzwoniliśmy do wykonawcy, który wygrał za pierwszym razem. Dalej jest zainteresowany współpracą, ale musiałby przekalkulować jeszcze raz ofertę, ponieważ minął rok.Czy w br. musimy ponownie umieszczać publiczne zaproszenie do składania ofert i zbierać jeszcze raz oferty? Czy możemy bazować na wygranej w roku poprzednim, a w ramach negocjacji uwzględnić nową kwotę?
Wykonawca ma prawo do zastąpienia podmiotu trzeciego z własnej inicjatywy, ale z pewnymi konsekwencjami.
Prawo zamówień publicznych umożliwia wykonawcy zastąpienie pierwotnie wskazanego podmiotu trzeciego. Możliwe jest samodzielne działanie wykonawcy, bez wezwania zamawiającego. W takiej sytuacji należy liczyć się z konsekwencjami. Nie będzie bowiem dopuszczalne skierowanie do wykonawcy wezwania do uzupełnienia dokumentów w tym zakresie. Wykonawca działa więc niejako na własne ryzyko, w oderwaniu od wątpliwości zamawiającego wyrażanych w wezwaniu.
W jakich przypadkach wykonawca może zastąpić referencje oświadczeniem własnym
Dokumentem potwierdzającym należyte wykonanie zamówienia są referencje. W pewnych sytuacjach dopuszczalne jest złożenie przez wykonawcę oświadczenia własnego. Sprawdź, w jakich okolicznościach jest to możliwe, co powinno znaleźć się w treści oświadczenia i kiedy takie działanie wykonawcy może zostać uznane za prawidłowe.
Remont budynku, który nie spełnia przesłanek dostępności dla osób niepełnosprawnych
Pytanie: Czy w świetle art. 4 ust. 3 ustawy o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami można zlecać jakiekolwiek remonty w budynku, który nie spełnia przesłanek dostępności, jeżeli roboty nie dotyczą wykonywania prac związanych z dostępnością? Czy też trzeba w pierwszej kolejności dostosować budynek dla potrzeb osób ze szczególnymi potrzebami?
Kiedy sanatorium jest zamawiającym subsydiowanym?
Pytanie: Sanatorium sp. z o.o., prowadząca m.in. działalność rehabilitacyjną oraz świadcząca inne usługi, otrzymała dotację na roboty budowlane ze środków publicznych w wysokości 90% wartości zadania. Dotujący w umowie dotacyjnej zaznaczył, że podmiot przy realizacji przedsięwzięcia jest zobowiązany stosować przepisy Prawa zamówień publicznych, w przypadku gdy udziela zamówień, o których mowa w art. 2 tej ustawy oraz jest zamawiającym, o których mowa w jej art. 4, 5 lub 6. Wartość zamówienia na roboty budowlane nie przekracza progów unijnych. Proszę o informację, czy: 1. Sanatorium sp. z o.o jest zamawiającym, o którym mowa w art. 4, 5 lub 6 ustawy Pzp i musi stosować tę ustawę w tym przypadku? 2. Jeżeli sanatorium nie jest zamawiającym z art. 4, 5 lub 6 ustawy Pzp i nie musi jej stosować, to czy w celu przejrzystości wydatkowania środków dotacyjnych błędem byłoby stosowanie się do ustawy Pzp, ogłoszenie takiego zamówienia w Biuletynie Zamówień Publicznych i przeprowadzenie całego postępowania w trybie art. 275 pkt 1 ustawy Pzp?
Dodatkowe potrzeby szkoły z uwagi na większą liczbę uczniów z Ukrainy – jak zlecić zamówienia?
Pytanie: Mamy podpisane umowy w szkołach na dostawę artykułów biurowych, tonerów i tuszy do drukarek (zapytanie ofertowe) oraz środków czystości (tryb podstawowy wariant I). Potrzeby na te artykuły znacząco wzrosły w związku ze zwiększeniem liczby uczniów o dzieci z Ukrainy. Czy na te dodatkowe zakupy powinny być zawierane nowe umowy? Czy można powołać się na podstawę prawną, która zwalniałaby z zawierania takich umów, a każda faktura traktowana byłaby jak umowa?
Czy usługa notarialna sporządzenia umowy sprzedaży nieruchomości podlega ustawie Pzp?
Pytanie: Czy usługę notarialną polegającą na sporządzeniu umowy sprzedaży nieruchomości, która jest elementem niezbędnym do nabycia nieruchomości, można wyłączyć z konieczności stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych na mocy art. 11 ust. 1 pkt 6 (który mówi o wyłączeniu jej regulacji do nabycia własności lub innych praw do istniejących budynków lub nieruchomości)?
Czy sprzęt naukowy zakupiony poza Pzp można po zakończeniu projektu odpłatnie wynająć?
Pytanie: Czy sprzęt (mikroskop) zakupiony na cele naukowe z art. 11 ust. 5 pkt 1 ustawy Pzp po zakończeniu badań/projektu można wykorzystać komercyjnie, tj. odpłatnie wynająć pomieszczenie z ww. sprzętem podmiotom zewnętrznym?
Brak kosztorysu ofertowego stanowi sankcję dla wykonawcy w postaci odrzucenia oferty
Przygotowując ofertę, wykonawca zobowiązany jest dostosować się do wymogów zamawiającego postawionych w przetargu. Wycena zakresu prac powinna być przejrzysta, czytelna i umożliwiać późniejsze rozliczenie robót. Przygotowana powinna być na podstawie przedmiaru robót albo w postaci tabeli zryczałtowanych wartości elementów robót.
- 1
- 2
- 3
- »
- ostatnia »