Zamawiający ma obowiązek zatrzymania wadium, jeżeli wykonawca uchyla się od zawarcia umowy
Przepisy ustawy Pzp określają sytuacje, w których podmiot zamawiający zobowiązany jest do zatrzymania wadium. Czy czynność ta może być skutecznie zaskarżona przez Wykonawcę do Krajowej Izby Odwoławczej? Czy w takiej sytuacji istnieje szansa na rozpoznanie podniesionych zarzutów? Sprawdź, jakie stanowisko wyrażają w tej sprawie organy orzecznicze.
Wniosek o dostęp do informacji publicznej
Wykonawcy często zastanawiają się, jak sprawdzić, czy zamawiający i wybrany w przetargu konkurent realizują umowę o zamówienie zgodnie z założeniami przyjętymi w postępowaniu. Pytają nas także, jak pozyskać informacje o przebiegu procedury, która nie podlega ustawie Prawo zamówień publicznych z uwagi na wartość zakupu do 130.000 zł. Warto pamiętać, że działania publicznych instytucji wydatkujących wspólne środki są – co do zasady – transparentne i każdy zainteresowany ma prawo je weryfikować. W tym celu wolno mu żądać dostępu do informacji publicznej. Instytucja nie może – poza ustawowymi wyjątkami – odmówić tego dostępu oraz pytać o cel i interes w pozyskaniu informacji. Z artykułu dowiesz się, jak złożyć wniosek o dostęp do informacji publicznej, czy trzeba go opłacić, a także jakie kroki podjąć, gdy podmiot nie chce udzielić informacji. Na końcu znajdziesz wzór wniosku o udzielenie informacji publicznej.
Regulamin udzielania zamówień publicznych o wartości poniżej 130 000 złotych – jak go przygotować?
Dnia 1 stycznia 2021 r. w związku z wejściem w życie nowej ustawy Pzp z 11 września 2019 r. zmienił się próg stosowania jej regulacji z 30 000 euro (art. 4 pkt 8 starego Pzp) na 130 000 zł (art. 2 ust. 1 pkt 1 nowego Pzp). Skoro ustawę Pzp stosuje się do zamówień o wartości szacunkowej równej lub przekraczającej 130 000 zł, to pojawia się pytanie, na podstawie jakich reguł należy przeprowadzić postępowanie poniżej takiej wartości. Odpowiednie zasady powinny wynikać z wewnętrznego regulaminu udzielania zamówień publicznych o wartości nieprzekraczającej progu ustawowego. W poniższym artykule przeczytasz o tym, jak przygotować regulamin udzielania zamówień poniżej 130 000 zł.
Kiedy można odstąpić od badania pod kątem rażąco niskiej ceny
Jednym z zagadnień, często występujących w postępowaniach o udzielenie zamówienia publicznego jest kwestia badana ofert pod kątem rażącego zaniżenia ceny. Ustawodawca precyzuje przypadki, w których badanie takie powinno nastąpić i możemy mie fertą z rażąco niską ceną. W pewnych okolicznościach pozawala jednak na odstąpienie od takie weryfikacji. Ogólnie wskazuje, że Zamawiający może nie zwracać się o udzielenie wyjaśnień, jeżeli rozbieżność wynika z okoliczności oczywistych, które nie wymagają wyjaśnienia. Jakie to mogą być sytuacje oraz jakie przypadki nie zostaną uznane za uzasadnienie do odstąpienia o badania oferty pod kątem rażącego zaniżenia ceny? Wskazówki znajdziemy w bogatym orzecznictwie Krajowej Izby Odwoławczej.
Podział robót budowlanych na części to prawo a nie obowiązek zamawiającego
Pytanie: Zamawiający planuje wszcząć postępowanie na wybudowanie obiektu sportowego. Jednym z elementów zadania jest budowa drogi pożarowej, która jest też drogą dojazdową do obiektu. Dokumentacja projektowa oraz kosztorys inwestorski na budowę obiektu nie przewidują inwestycji drogowej. Budowa drogi została oszacowana na podstawie planowanych kosztów prac projektowych oraz planowanych kosztów robót budowlanych określonych w PFU. Z punktu widzenia realizacji inwestycji wykonanie drogi powinno być w jednych rękach wykonawczych. Jeżeli będzie dwóch wykonawców, nie będzie zbieżności interesów. Czy w tej sytuacji można przeprowadzić przetarg w całości bez podziału na części?
Zamówienie na wywóz i zagospodarowanie odpadów a ustawa o elektromobilności
Pytanie: Czy gmina poniżej 50 000 mieszkańców realizująca obowiązki ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, organizująca przetarg powyżej progów unijnych na odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych wpisuje się w obowiązki wynikające z art. 68a–68e ustawy o elektromobilności dotyczące udziału pojazdów zasilanych paliwami alternatywnymi w opisanym stanie faktycznym? Usługa o kodzie CPV 90511000-2 wywóz odpadów – jest jednym z elementów postępowania i jej wartość nie przekracza progów unijnych, jednak w połączeniu z drugim elementem postępowania, jakim jest zagospodarowanie odpadów, już tak. Zatem wartość zamówienia, a potem cena to dwie składowe: wywóz odpadów i zagospodarowanie odpadów. W ofercie wykonawca zobowiązany jest wskazać cenę dla każdego z powyższych elementów oddzielnie. Czy zamawiającego obowiązują zapisy wynikające z ustawy o elektromobilności, jeżeli wartość samej usługi oznaczonej kodem CPV 90511000-2 nie przekracza progów unijnych, ale wchodzi w skład szerszego zamówienia które łącznie już te progi przekracza?
Szacowanie dokumentacji projektowych w zamówieniach z Polskiego Ładu
Pytanie: Gmina uzyskała dofinansowanie z Polskiego Ładu. W ramach inwestycji zaplanowane zostały 3 obszary – kanalizacja, wodociągi oraz drogi. Na tym etapie musimy wykonać dokumentację projektową. Czy zamówienia na wykonanie dokumentacji projektowej szacuje się jako jedno zamówienie i wtedy będziemy musieli ogłosić przetarg, czy możliwe jest zlecanie zamówień na każdy obiekt osobno lub każdą branżę osobno (wtedy wystarczy zapytanie ofertowe)?
Jak oszacować dostawy gazu zamawiane na czas nieoznaczony?
Pytanie: Zamawiający chciałby przeprowadzić przetarg na dostawę gazu z możliwością zawarcia umowy na czas nieoznaczony. W jaki sposób należy oszacować w tym przypadku wartość zamówienia? Czy wartością zamówienia jest kwota miesięczna pomnożona przez 12, 24 czy 48? Jaki okres należy brać pod uwagę, skoro ma dotyczyć dostaw?
W jakim terminie od otwarcia ofert najlepiej informować o kwocie przeznaczonej na zamówienie?
Pytanie: Otwarcie ofert przypada na godzinę 12.00 w dniu 28.09. Kiedy mogę zamieścić na stronie WWW informację o kwocie, jaką zamawiający zamierza przeznaczyć na realizację zamówienia?
- 1
- 2
- 3
- »
- ostatnia »