Szacowanie zamówienia po aktualizacji planu postępowań

Pytanie: Zamawiający w planie zamówień zawarł 3 pozycje, które po zsumowaniu (narzędzia i materiały warsztatowe) opiewały na kwotę orientacyjną 200.000 zł. Przy każdej z pozycji wskazano tryb podstawowy. Przez cały rok udzielono zamówienia tylko na 1 pozycję w trybie podstawowym na wartość 30.000 zł. Czy jeśli okaże się, że do zamówienia jest już tylko jedna pozycja (zrezygnujemy z trzeciej) i jej wartość wynosi 50.000 zł, to musimy do jej zakupu stosować Pzp?

Skutki unieważnienia postępowania na zamówienie przewidujące prawo opcji

Jeżeli zamówienie przewiduje prawo opcji, w przypadku unieważnienia postępowania na podstawie art. 255 pkt 3 Prawa zamówień publicznych zamawiający ma prawo odnosić się do kwoty podawanej bezpośrednio przed otwarciem ofert, jaką zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia, która dotyczy środków przeznaczonych na realizację zamówienia gwarantowanego, bez odnoszenia się do zakresu zamówienia, który może, ale nie musi być realizowany w ramach prawa opcji. W sytuacji jednak gdy zamawiający podaje jedną kwotę, bez rozróżnienia na kwotę dotyczącą zakresu podstawowego i prawa opcji, to należy uznać, iż dotyczy ona tylko i wyłącznie zakresu podstawowego i w odniesieniu do tej kwoty powinna być analizowana przesłanka do unieważnienia postępowania, o której mowa w art. 255 pkt 3 Pzp.

Rozeznanie rynku jako metoda szacowania – jak oceniać różne propozycje cenowe?

Pytanie: W postępowaniu na dostawy o wartości poniżej 130 tys. zł zastosowano, jako metodę szacowania wartości zamówienia, rozeznanie rynku poprzez otrzymanie 3 ofert. Spośród 3 otrzymanych od wykonawców ofert jako wartość szacunkową zamówienia przyjęto najniższą wycenę. Mieściła się ona w kwocie poniżej progu stosowania ustawy Pzp, jednak 2 pozostałe  opiewały powyżej 130 tys. zł. Czy biorąc pod uwagę zakaz zaniżania wartości zamówienia w celu uniknięcia stosowania ustawy, prawidłowo oszacowano wartość zamówienia?

Roczne sprawozdanie o udzielonych zamówieniach publicznych 2024

Do 1 marca każdego roku zamawiający mają obowiązek sporządzić roczne sprawozdanie o zamówieniach udzielonych w poprzednim roku. Z tematu dowiesz się, m.in. które wydatki należy uwzględnić w sprawozdaniu. Przeczytasz, jak przekazać sprawozdanie w związku z działaniem platformy e-Zamówienia. Zyskasz także pewność, czy właściwie wypełniasz obowiązek sprawozdawczy w odniesieniu do zamówień udzielonych z wyłączeniem procedur Pzp np. względem zamówień udzielonych na potrzeby pomocy obywatelom Ukrainy.

Reguły szacowanie zamówień awaryjnych

Pytanie: W bieżącym roku wymianie podlegały części pieców grzewczych zlokalizowanych w kotłowni w jednym obiekcie. Wnioski o udzielenie zamówienia administrator składał w „trybie awaryjnym”. Co roku zawieramy umowę na przegląd i serwis kotłów grzewczych. Dla pracowników działu zamówień publicznych dziwne jest, że w trakcie prowadzonych przeglądów (np. w protokołach) nie stwierdzono, iż pewne części należy wymienić np. ze względu na długą eksploatację kotłów (wieloletnią). Wnioski o zamówienie w ramach awarii były składane wielokrotnie i łączna wartość udzielonych zamówień wynosi prawie 130.000 zł netto. Czy kolejny wniosek należy potraktować znowu jako „awaryjny” (teoretycznie awarii się nie sumuje) i udzielić zamówienia w trybie regulaminowym? Czy jednak należy przeprowadzić postępowanie w procedurze ustawy Pzp, biorąc pod uwagę łączną wartość zamówienia od początku 2023 roku?

Referencje za prace wykonane dla tego samego zamawiającego

Przygotowując postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego, zamawiający ma prawo określić warunki udziału w postępowaniu. Zasadniczym celem ustanowienia warunków udziału w postępowaniu jest ocena zdolności wykonawcy do należytego wykonania zamówienia. Jednym z warunków, których spełnienia zamawiający może wymagać od wykonawcy, jest – w ramach zdolności technicznej lub zawodowej – doświadczenie w realizacji robót budowlanych, usług lub dostaw w zakresie zbliżonym (proporcjonalnym) do przewidzianego w dokumentach zamówienia.

Przykład klauzul dotyczących zatrudniania (art. 95 i art. 96 ust. 2 pkt 2 Pzp) – skorzystaj z wzorów UZP

Urząd Zamówień Publicznych opublikował przykłady klauzul tzw. społecznych związanych z wymogami zatrudnienia przez wykonawców osób na podstawie stosunku pracy oraz osób społecznie marginalizowanych, np. niepełnosprawnych, bezrobotnych czy młodocianych. Zapisy mają charakter przykładowy, ale z pewnością stanowią ułatwienie dla zamawiających projektujących treść dokumentów zamówienia w tym postanowienia umów z wykonawcami.

Obowiązki wykonawcy zastrzegającego tajność oferty lub innych składanych dokumentów

Zastrzeżenie jawności informacji ze względu na tajemnicę przedsiębiorstwa stanowi wyjątek od zasady jawności postępowania, zatem przesłanki umożliwiające jego zastosowanie powinny być interpretowane ściśle. Wykonawca zastrzegający tajność oferty lub innych składanych dokumentów jest zobligowany do przedstawienia w stosunku do każdej informacji objętej tajemnicą przedsiębiorstwa szczegółowego uzasadnienia oraz  wykazania łącznego wystąpienia przestanek definicji tajemnicy przedsiębiorstwa, o których mowa w art. 11 ust. 2 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji.

Nie wolno oceniać ofert na podstawie wymogów spoza SWZ

Pytanie: Zamawiający oczekiwał od wykonawców w SWZ, aby w formularzu ofertowym oprócz ceny oferty wskazali średnią cenę jednostkową za wykonywaną usługę, a w niej ujęli 3 ważne koszty (podane z nazwy) i wyrazili je w PLN. W toku badania oferty zamawiający wystosował do wykonawcy wezwanie w trybie art. 223 ust. 1 ustawy Pzp i poprosił o szczegółowe rozbicie tych 3 ważnych kosztów na kolejne bardziej szczegółowe pozycje, dla których przygotował nową tabelę do wypełnienia. Czy zamawiający podczas badania oferty może wymagać od wykonawcy kolejnych szczegółowych informacji, o których nie wspominał w SWZ, bądź innych dokumentach postępowania, że w ogóle oczekuje ich podania? Na marginesie dodam, że cena oferty przewyższa kwotę, którą zamawiający przeznaczył na realizację zamówienia i nie nosi znamion rażąco niskiej ceny.

Jak wypełnić ogłoszenie w eNotice2 do przetargu nieograniczonego? Wykaz niezbędnych informacji

Pytanie: Czy przy wypełnianiu w eNotice2 ogłoszenia o zamówieniu w procedurze przetarg nieograniczony wystarczy wypełnić tylko pola obowiązkowe, które obejmują podstawowe i bardzo ogólne informacje dotyczące postępowania? Czy można pozostawić jako puste pola na podanie terminu na składanie i otwarcie ofert czy kryteriów oceny ofert?