Przykład klauzul dotyczących zatrudniania (art. 95 i art. 96 ust. 2 pkt 2 Pzp) – skorzystaj z wzorów UZP

Komisja przetargowa to zespół pomocniczy kierownika zamawiającego, który ma go wesprzeć w szczególności w ocenie i badaniu ofert oraz wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu. Prawo zamówień publicznych nie określa szczegółowo, jak ma działać komisja, zatem formalne zasady współpracy jej członków, zadań, jakie im się przypisuje oraz odpowiedzialności warto uregulować w osobnym dokumencie, takim jak regulamin prac komisji przetargowej. W opracowaniu znajdziesz kilka wskazówek związanych z przygotowaniem regulaminu oraz jego wzór – także w wersji edytowalnej do wykorzystania we własnej jednostce.

W pewnych okolicznościach ogólne wyjaśnienia dotyczące rażąco niskiej ceny mogą zostać uznane za wystarczające

Wyjaśnienia dotyczące rażąco niskiej ceny powinny być na tyle wyczerpujące, aby Zamawiający mógł przekonać się o tym, że realizacja przedmiotu zamówienia nie przyniesie straty. Koszty ponoszone przez mikroprzedsiębiorcę, który osobiście wykona umowę mogą mieć poziom niższy od konkurentów. Odrzucenie oferty tylko z tego powodu, że wykonawca nie załączył do wyjaśnień wysokości ceny dowodów, w pewnych przypadkach byłoby zbytnim formalizmem. Pod uwagę powinien być wzięty charakter przedmiotu zamówienia oraz rodzaj kalkulowanych kosztów. Sprawdź, na co wskazuje orzecznictwo Krajowej Izby Odwoławczej, w jakich okolicznościach za wystarczające można uznać jedynie oświadczenie wykonawcy oraz jak można podejść do rażąco niskiej ceny w Prawie zamówień publicznych.

Podpis zaufany i podpis osobisty – najważniejsze różnice

W postępowaniach tzw. krajowych wykonawcy mogą zamiennie używać kwalifikowanego podpisu elektronicznego, podpisu osobistego bądź podpisu zaufanego. Podpis zaufany i podpis osobisty w zamówieniach publicznych funkcjonuje od 1 stycznia 2021 r., kiedy to weszła w życie nowa ustawa Pzp, a wraz z nią elektronizacja wszystkich procedur. Sprawdź, o czym pamiętać, korzystając z różnego typu podpisów.

Nieusuwalna wada jako podstawa unieważnienia postępowania o zamówienie publiczne

Celem prowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego jest zawarcie umowy, czyli udzielenie zamówienia. Zasadą jest, że wszczęte postępowanie ma doprowadzić do wyłonienia najkorzystniejszej oferty, a nie zakończyć się unieważnieniem. Aby unieważnić postępowanie Zamawiający zobowiązany jest wykazać zaistnienie realnych podstaw, z których jedną jest wystąpienie wad postępowania. Muszą one mieć charakter nieusuwalny i jednocześnie uniemożliwiać zawarcie niepodlegającej unieważnieniu umowy. Przesłanka art. 255 pkt 6 ustawy Pzp zawiera klauzulę generalną. Nie oznacza to jednak, że zakres jego zastosowania można rozciągać na wszystkie stany faktyczne obejmujące wszelkie nieprawidłowości Zamawiających w toku prowadzonych postępowań o udzielenie zamówień publicznych. Rozszerzająca wykładnia przepisu, pozwalająca Zamawiającym na unieważnienie postępowania o udzielenie zamówienia publicznego z powołaniem się na jakiekolwiek wady prowadzonych przez nich postępowań, będzie traktowana jako niedopuszczalna. Sprawdź, kiedy Zamawiający unieważnia postępowanie i jaki przekaz płynie z wyroków Krajowej Izby Odwoławczej.

Dwukrotne wezwanie do uzupełnienia dokumentu pełnomocnictwa czasem jest możliwe

Pytanie: W trybie podstawowym z art. 275 pkt 2 ustawy Pzp jeden z wykonawców złożył ofertę podpisaną przez osobę (prezesa), która nie figurowała w KRS w zarządzie spółki. Zgodnie z art. 128 ustawy Pzp wezwałam wykonawcę do złożenia pełnomocnictwa dla osoby, która podpisała ofertę albo do przesłania dokumentu potwierdzającego powołanie nowego członka zarządu (który podpisał ofertę). W wezwaniu pouczyłam też wykonawcę, że szczegółowe wymagania dotyczące formy złożenia brakujących dokumentów zostały określone w SWZ i podałam konkretny rozdział. Wykonawca przesłał skan uchwały wspólników spółki, z którego wynikało, że osoba, która podpisała ofertę, jest nowym prezesem spółki, ale zmiana ta nie została jeszcze uwzględniona w KRS. Niestety skan uchwały nie został opatrzony żadnym podpisem jakiejkolwiek osoby. Czy drugi raz wezwać wykonawcę do uzupełnienia (choć jest to niezgodne z ustaloną praktyką), czy odrzucić ofertę? Dodam tylko, że byłaby to najkorzystniejsza oferta.

Problem rozbieżności w ofercie i dokumentach w zakresie wskazania podwykonawstwa

Pytanie: Postępowanie jest prowadzone w trybie przetargu ograniczonego w dziedzinie obronności i bezpieczeństwa. Wykonawcy wraz z wnioskami o dopuszczenie do udziału w postępowaniu złożyli dokumenty, które miały potwierdzać spełnianie warunków udziału i brak podstaw wykluczenia.Jeden z oferentów złożył z wnioskiem oświadczenie innego podmiotu, z którego wynika, że podmiot ten udostępni zasoby wykonawcy w formie podwykonawstwa. Wykonawca został zaproszony do złożenia oferty. W SWZ zamawiający wskazał, że wykonawca ma podać w ofercie nazwy podwykonawców i zakres zamówienia, który zostanie zlecony podwykonawcom (jeżeli tylko są znani). W złożonej ofercie, w części dotyczącej podwykonawstwa (w której wykonawca miał poinformować, czy wykona przedmiot zamówienia siłami własnymi, czy przy udziale podwykonawcy wraz ze wskazaniem danych podwykonawcy i zakresu), wykonawca nie wskazał, że wykona przedmiot zamówienia przy udziale podwykonawcy, lecz zadeklarował, że zrealizuje go siłami własnymi.Wezwaliśmy wykonawcę do złożenia wyjaśnień w zakresie rozbieżności między treścią oferty a dokumentów złożonych wraz z wnioskiem o dopuszczenie do udziału w postępowaniu. Od wykonawcy otrzymaliśmy informację, że omyłkowo zaznaczył on w ofercie wykonanie zamówienia siłami własnymi i że zrealizuje je przy udziale innego podmiotu wskazanego w dokumentach złożonych wraz z wnioskiem.Czy w takim przypadku trzeba odrzucić ofertę np. na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 3 lub 5, czy raczej uznać wyjaśnienia wykonawcy? W przypadku akceptacji wyjaśnień, czy zamawiający może poprawić w ofercie podwykonawcy inną omyłkę, wskazując, że zamówienie zostanie wykonane przy udziale podwykonawcy, oraz wpisać nazwę podwykonawcy i zakres prac, który zostanie mu zlecony? Jeśli to możliwe, proszę o wskazanie odpowiednich wyroków KIO.

Oferta złożona omyłkowo do innego postępowania – procedura krok po kroku

Pytanie: W prowadzonym przetargu nieograniczonym do jednej z części przedmiotu zamówienia wpłynęły dwie oferty. Po otwarciu ofert okazało się, że jedna z nich, w zamierzeniu wykonawcy składającego niniejszą ofertę, miała być złożona do innego podobnego postępowania, prowadzonego przez zamawiającego, o czym świadczy sam formularz i ujęta w dokumentacji ofertowej nazwa postępowania oraz jego numeracja.W związku z tym ofertę złożono na przedmiot zamówienia, który nie został objęty prowadzonym postępowaniem prowadzonym przez zamawiającego. Czy w tej sytuacji ofertę należy odrzucić na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp z uwagi na to, że jej treść jest niezgodna z warunkami zamówienia? Czy po opublikowanej informacji o wyniku konieczne jest uwzględnienie art. 264 ustawy Pzp i zawarcie umowy w terminie nie krótszym niż 10 dni od przesłania zawiadomienia o wyborze najkorzystniejszej oferty, czy jednak umowę, w zaistniałym przypadku, można zawrzeć, z uwagi na istotę omyłki, przed upływem ww. terminu?

Oferta na e-Zamówienia na „wzorze dokumentu” bez danych adresowych firmy – jak ją ocenić?

Pytanie: Wykonawca złożył ofertę na formularzu ofertowym na platformie e-Zamówienia, w którym nie wpisał nazwy firmy, danych adresowych i danych kontaktowych. Pozostałe wymagane dane są wpisane i formularz ofertowy jest podpisany kwalifikowanym podpisem elektronicznym. Dodatkowo formularz ofertowy jest w wersji „wzór dokumentu, nie wypełniać”. Dodam, że zamawiający udostępnił formularz ofertowy do pobrania na platformie e-Zamówienia. Czy ofertę należy odrzucić?

Czy wolno wybrać ofertę przed zabezpieczeniem środków na zamówienie?

Pytanie: Prowadzę tryb podstawowy na roboty budowlane. Otwarcie ofert nastąpiło 17 stycznia 2024 r. Kwota oferty najkorzystniejszej przekroczyła środki w budżecie zamawiającego. Zostaną one zabezpieczone prawdopodobnie 25 stycznia 2024 r. Czy zamawiający może wybrać najkorzystniejszą ofertę przed zabezpieczeniem środków? Bardzo zależy nam na czasie, ponieważ termin realizacji to 60 dni kalendarzowych od dnia podpisania umowy. W postępowaniu złożono kilka ofert, dlatego od dnia wyniku musimy czekać 5 dni, stąd moje pytanie o możliwość wyboru najkorzystniejszej oferty przed zabezpieczeniem śro dków. Co w przypadku gdyby jednak nie zabezpieczono środków w budżecie, a wynik został już ogłoszony?

Czy przed wszczęciem aukcji elektronicznej trzeba zbadać oferty pod kątem rażąco niskiej ceny?

Pytanie: Zamawiający przewidział w przetargu nieograniczonym aukcję elektroniczną. Czy przed aukcją trzeba zweryfikować oferty pod kątem rażąco niskiej ceny, czy wystarczy badanie w tym zakresie po aukcji?