Zasady zmian wynagrodzenia i zakresu prac przy umowie ryczałtowej

Pytanie: Zawarliśmy umowę na wybudowanie kanalizacji sanitarnej oraz oczyszczalni ścieków w systemie zaprojektuj i wybuduj. W pierwotnych założeniach PFU oraz w umowie przy budowie sieci kanalizacyjnej była przewidziana budowa dwóch przepompowni ścieków. Wykonawca na etapie uzgadniania koncepcji projektu budowlanego zaproponował rezygnację z obu przepompowni oraz zmianę przebiegu sieci, co pozwoli na przepływ grawitacyjny bez potrzeby budowy tych obiektów. Nasza pierwsza wątpliwość dotyczy możliwości takiej zmiany już po zawarciu umowy. Umowa przewiduje ryczałt, ale również możliwość zmian zakresu oraz kosztów budowy. Zgodnie z propozycją wykonawcy zaniechanoby wykonania obu przepompowni, ale w związku ze zmianą przebiegu sieci kanalizacyjnej wystąpią nowe roboty, m.in. dodatkowe wykopy i zwiększony zakres odtworzenia zniszczonych dróg. Zastanawiamy się także, czy wolno nam zmienić cenę ryczałtową.

Wykluczenie wykonawcy ze względu na nienależyte wykonanie zamówienia i wprowadzenie w błąd

Przepisy ustawy Prawo zamówień publicznych dają Zamawiającemu możliwość wykluczenia z udziału w postępowaniu Wykonawcy, który w realizacji poprzednich kontraktów okazał się nierzetelny oraz takiego, który w toku postępowania o udzielenie zamówienia publicznego wprowadził Zamawiającego w błąd. Aby było to wykonalne, zastosowanie fakultatywnej przesłanki wykluczenia musi zostać przewidziane w dokumentach zamówienia.

Różne stawki VAT w ofertach, błędny VAT w ofercie, zmiana VAT w trakcie przetargu i realizacji zamówienia

Zamawiający, wybierając ofertę w prowadzonym postępowaniu, zobowiązany jest zawsze porównać zaoferowane przez wykonawców ceny. Te z kolei muszą przedstawiać całkowite koszty, jakie zamawiający będzie musiał ponieść, nabywając usługę, dostawę czy robotę budowlaną. W cenie uwzględnia się zatem m.in. podatek od towarów i usług oraz podatek akcyzowy, jeżeli na podstawie odrębnych przepisów sprzedaż towaru lub usługi podlega obciążeniu tymi podatkami. Warto przy tym pamiętać, że finalna ocena zastosowanego VAT należy do zamawiającego. To po jego stronie pozostaje stwierdzenie, czy podatek w danym przypadku został właściwie ustalony, a następnie obliczony. Błędy w tym zakresie mogą dyskwalifikować ofertę z postępowania. Jak właściwie ocenić oferty, w których wskazano różne stawki podatku? Co zrobić, gdy VAT zmienia się w trakcie prowadzenia przetargu bądź po zawarciu umowy? Kiedy wolno skorygować VAT w ofercie, a kiedy należy ją odrzucić? Odpowiedzi na te pytania znajdziesz w artykule.

Opis przedmiotu zamówienia zgodny z potrzebami – jak to zrobić

Opisywanie przedmiotu zamówienia w sposób, który utrudnia uczciwą konkurencję jest zakazane. Nie oznacza to jednak konieczności nabywania przez zamawiającego dostaw, usług czy robót budowlanych nieodpowiadających jego potrzebom, zarówno co do jakości, funkcjonalności czy wymaganych parametrów technicznych. Zamawiający może określić wysokie, ale możliwe do spełnienia wymagania przedmiotu zamówienia, które pozostają w związku z samym zamówieniem i celem, jaki poprzez dane zamówienie zamierza osiągnąć Zamawiający. Instytucja zamawiająca uprawniona jest do takiego sformułowania opisu przedmiotu zamówienia, który umożliwia jej otrzymanie produktu odpowiadającego jej potrzebom.

Konflikt między konsorcjantami a dalsza realizacja umowy o zamówienie publiczne

Pytanie: W postępowaniu na wykonanie robót budowlanych (w trybie podstawowym) wybrano ofertę wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia publicznego – konsorcjum firm A i B (z którymi zawarto umowę na wykonanie tych robót). W trakcie realizacji inwestycji doszło do sporu między firmą A i B, który zakończył się rozwiązaniem umowy konsorcjum (partner: wykonawca B złożył oświadczenie, że kończy współpracę z liderem – wykonawcą A). Wykonawca A oświadczył, że będzie realizował umowę. W trakcie prac przedłożył do akceptacji projekt umowy na roboty budowlane z podwykonawcą. Z jej treści wynika, że stroną umowy z podwykonawcą będzie firma A (a nie konsorcjum firm A i B). Czy biorąc pod uwagę powyższe oraz zasadę solidarności wykonawców wspólnie ubiegających się o zamówienie za jego realizację, sytuacja, w której tylko lider jest stroną umowy z podwykonawcą, jest dopuszczalna?

Jak obliczyć dopuszczalną wartość zmian umów sprzed 2021 roku?

Pytanie: Nasze pytanie dotyczy zmian umowy dokonywanych na podstawie art. 144 ust. 1 pkt 6 ustawy Pzp z 2004 roku. Czy dla określenia maksymalnej kwoty zmian bierzemy pod uwagę progi określone w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 aktualnych na dzień wszczęcia postępowania, czy może aktualnych na dzień zawarcia aneksu?

Czy do zamówień na catering i organizację konferencji należy stosować ustawę o elektromobilności?

Pytanie: Zamawiający realizuje projekty współfinansowane ze środków UE, zlecając zamówienia na usługi szkoleniowe, cateringowe oraz organizację konferencji, a także dostawy sprzętu. Czy jest zobowiązany wprowadzić do umowy bądź innych dokumentów zamówienia wymogi dotyczące elektromobilności? Jeśli tak, to w jakim zakresie?

Brak cen za etapy zamówienia, terminu gwarancji i realizacji prac – jak ocenić ofertę?

Pytanie: Prowadzę postępowanie w trybie zaprojektuj i wybuduj. W formularzu oferty zamawiający zawarł m.in. zapis: „Oferuję wykonanie przedmiotu zamówienia, zgodnie z opisem przedmiotu zamówienia i wymogami określonymi w SWZ i dokumentach zamówienia, za następującą cenę ryczałtową brutto: ………….. (słownie: ……………….) w tym obowiązujący podatek od towarów i usług (VAT). W tym: 1) za wykonanie dokumentacji projektowej, (etap I) ........................ (kwota),2) za wykonanie robót budowlanych na podstawie wykonanej dokumentacji projektowej wraz z wykonaniem dokumentacji powykonawczej (etap II) ................................. (kwota)”.Dodatkowo zamawiający, jak w każdej ofercie, zawarł punkt dotyczący proponowanego okresu gwarancji i terminu wykonania zamówienia. Wykonawca nie uzupełnił w ofercie wskazanych punktów – tj. nie wypełnił pól dotyczących kosztów poszczególnych etapów. Wskazał tylko kwotę główną. Dodatkowo nie uzupełnił okresu gwarancji oraz terminu realizacji zamówienia. Na jakiej podstawie należy odrzucić jego ofertę? Czy trzeba go wezwać do uzupełnienia treści oferty?

Wykonawca nie może w sposób dowolny wnioskować o zwrot wadium w trakcie prowadzonego postępowania

Pytanie: Wykonawca złożył wniosek o zwrot wadium. Nie wycofał swojej oferty przed upływem terminu składania ofert, jego oferta nie została odrzucona, nie został dokonany wybór najkorzystniejszej oferty. Postępowanie nie zostało unieważnione. Czy wobec powyższych okoliczności można dokonać zwrotu wadium na wniosek wykonawcy i na jakiej podstawie prawnej?