Przygotowanie postępowania dzięki wstępnym konsultacjom rynkowym – sprawdź, jak to zrobić
W praktyce prowadzenia postępowań o udzielenie zamówienia publicznego wielokrotnie zdarza się, że zamawiający musi nabyć produkt (rozumiany jako robota budowlana, usługa lub dostawa), o którym ma niewielką wiedzę merytoryczną. Przepisy ustawy z 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych (dalej: ustawa Pzp) dają zamawiającemu narzędzie, z którego w takiej sytuacji może skorzystać. Narzędziem tym, wskazanym w art. 84 ustawy Pzp, są wstępne konsultacje rynkowe (dalej również jako WKR).
Na czym polega oczywista omyłka pisarska
Zgodnie z postanowieniami art. 223 ust. 2 pkt 1 ustawy Pzp, zamawiający poprawia w ofercie oczywiste omyłki pisarskie. Zobowiązany jest niezwłocznie zawiadomić o tym wykonawcę, którego oferta została poprawiona.
Czy małżeństwo stanowi o przynależności do grupy kapitałowej w zamówieniach publicznych
Czy złożenie dwóch odrębnych ofert przez małżeństwo stanowi wystarczającą przesłankę do wykluczenia wykonawców z udziału w postępowaniu. Czy żona może zawrzeć z mężem porozumienie, ale wyłącznie co do wspólnego składania oferty. Czy wystarczające dla braku podstaw do wykluczenia jest to, że celem takiego porozumienia nie jest zakłócenie konkurencji. Czy wykonawcy ubiegający o udzielenie zamówienia w różnych częściach ze sobą nie konkurują i mają jakiejkolwiek możliwości manipulowania wynikami np. poprzez wycofywanie ofert. Sprawdź, do jakich wniosków doszła Krajowa Izba Odwoławcza.
Czy umowę o zamówienia publiczne wolno podpisać w innej walucie niż PLN?
Pytanie: Czy zamawiający może w SWZ przyjąć cenę oferty tylko w jednej walucie obcej, np. w euro? Czy jeżeli zamówienie będzie wiązało się z udzieleniem tego zamówienia podmiotowi zagranicznemu, to zamawiający we wzorze umowy i w SWZ może zapisać, że rozliczenie jest w złotówkach, ale jeżeli wykonawcą będzie podmiot zagraniczny, który rozlicza się w swoim kraju, wówczas faktury wystawi w euro w wartości równej złotówkom z formularza oferty (jeżeli zamawiający będzie wymagał ceny w polskich złotych)? Przy wahaniach kursu euro zamawiający obawia się, że jeśli umowa byłaby tylko w euro, to ze względu na przeliczenia może się okazać, że w rezultacie zapłaci więcej niż w złotówkach.
Zasady zamówienia na dostawę wody i odprowadzanie ścieków
Pytanie: Czy gmina w celu zawarcia umowy na dostawę wody i odprowadzanie ścieków do budynku urzędu miasta musi przeprowadzić postępowanie w trybie ustawy Pzp, tj. z art. 305 pkt 1 w zw. z art. 214 ust. 1 pkt 1? Umowa ma zostać zawarta ze spółką, w której gmina ma 100% udziałów, będącą jedynym podmiotem świadczącym takie usługi na terenie gminy.
Zamówienie na kredyt – jak gmina przeprowadzi postępowanie?
Pytanie: W 2022 roku gmina udzieliła zamówienia na obsługę bankową urzędu i podległych mu jednostek (na lata 2023–2026). Obecnie pojawiła się potrzeba udzielenia zamówienia w przedmiocie kredytu w rachunku bieżącym. Wartość zamówienia przekracza 130 tys. zł. Nie zachodzi także wyjątek, o którym mowa w art. 11 ust. 1 pkt 8 ustawy Pzp. Problematyczne byłoby jednak utworzenie kolejnego rachunku bankowego, ponieważ istniejący rachunek jest integralnie związany z całym systemem bankowości i księgowości gminy i jej jednostek podległych. Ponadto rachunek ten objęty jest umową do końca 2026 roku i stanowi ponad 50% wartości zamówienia na obsługę bankową. Brak jest zatem możliwości rezygnacji z niego. W jaki sposób zamawiający powinien przeprowadzić postępowanie, biorąc pod uwagę, że celem jest udzielenie kredytu w istniejącym rachunku bieżącym?
Szacowanie usług projektowania dotyczących różnych obiektów budowlanych
Pytanie: Jako zamawiający mam za zadanie zlecić wykonanie projektów budowlanych, a następnie przeprowadzić postępowania na wybudowanie budynków mieszkalnych wielorodzinnych, które będą zlokalizowane w różnych gminach. Zaznaczam, że mowa jest o wybudowaniu nowych obiektów budowlanych (nie chodzi o prace remontowe na istniejących budynkach). Czy szacując wartość zamówienia na usługę projektową (projekt budynków mieszkalnych wielorodzinnych), należy oszacować łącznie wartość prac projektowych tych wszystkich budynków, o których wiemy, że będą realizowane, czy oddzielnie każdego obiektu budowlanego? Zaplanowane obiekty budowlane nie są powiązane ze sobą w żaden sposób, gdyż będą usytuowane w różnych miejscowościach. W opinii dostępnej na stronie UZP z grudnia 2022 roku wyjaśniono, że w przypadku budowy obiektu budowlanego należy oszacować łącznie wartość prac dla tego konkretnego obiektu wyznaczonego wspólną funkcją gospodarczą i techniczną. Moim zdaniem brak jest wskazań, co w przypadku gdy mamy w planach wybudowanie kilku podobnych obiektów budowlanych (w tym przypadku budynki mieszkalne wielorodzinne) niepowiązanych ze sobą w żaden sposób jakąś funkcją.
Odstąpienie od umowy zawartej w trybie in-house po ustaniu przesłanki z Pzp
Pytanie: Na początku każdego roku otrzymujemy od przedsiębiorstwa wodociągów i kanalizacji (PWiK) dokumenty potwierdzające, że 90% ich działalności dotyczy wykonywania zadań powierzonych im przez gminę. Na tej podstawie przeprowadzamy postępowania w trybie z wolnej ręki, tzw. in house. Otrzymałam dokumenty, z których wynika, że w tym roku nie przeprowadzimy procedury in-house (poniżej 90% zadań). Czy ma to jakiś wpływ na umowy już zawarte (w 2023 roku), ale realizowane w 2024 roku? Do obliczania procentu działalności, o którym mowa w ust. 1 pkt 11 lit. b, pkt 12 lit. b, pkt 13 lit. b i pkt 14 lit. c, uwzględnia się średni przychód osiągnięty przez osobę prawną lub zamawiającego w odniesieniu do usług, dostaw lub robót budowlanych za 3 lata poprzedzające udzielenie zamówienia. Zatem PWiK spełniało wymogi do in-house w 2023 roku, ale dwie z tych umów są realizowane w 2024 roku. Czy w związku z art. 214 ust. 4 ustawy Pzp powinniśmy rozwiązać umowę? Nie mamy takich zapisów przewidzianych w kontrakcie. Jedna z umów obowiązuje do końca 2024 roku, ale niektóre umowy kończą się w marcu 2024 roku. Co w takiej sytuacji powinniśmy zrobić? W art. 214 ust. 4 ustawy Pzp istnienie okoliczności, o których mowa w ust. 1 pkt 11–14, jest wymagane przez cały okres, na jaki zawarto umowę. Zamawiający zamieszcza w Biuletynie Zamówień Publicznych ogłoszenie o spełnianiu okoliczności, o których mowa w ust. 1 pkt 11–14, w terminie 30 dni po upływie każdych 12 miesięcy od dnia zawarcia umowy w sprawie zamówienia publicznego, na zasadach określonych w dziale III rozdziale 2.
Przegląd urządzeń to zamówienie, które można szacować osobno od usług naprawy
Pytanie: Zamawiający zlecił przeprowadzenie przeglądu urządzeń zabezpieczających typu UPS, w trybie do 130.000 zł. W wyniku przeglądu stwierdzono, że należy w kilku urządzeniach wymienić baterie i dokonać napraw. Zamawiający zlecił oszacowanie napraw. Czy należy zsumować wartość przeglądu i naprawy jako zamówienie tożsame rodzajowo? Czy naprawę UPS można potraktować jako odrębne zamówienie do 130.000 zł? Po zsumowaniu zamówień zamawiający musiałby ogłosić tryb podstawowy o wartości 140.000 zł. Czy zamówienie naprawy aparatury medycznej w wyniku awarii można traktować jako odrębne (samodzielne) zamówienie niepodlegające żadnemu sumowaniu?
- 1
- 2
- 3
- »
- ostatnia »