Zasady szacowania projektów zagospodarowania terenu i projektów budowlanych

Pytanie: Zamawiający w pierwszej kolejności chce zlecić wykonanie projektu zagospodarowania terenu, a dopiero później projekt budowlany wykonania budynku mieszkalnego wielorodzinnego. Takich projektów zagospodarowania terenu zamawiający zleca kilka sztuk. Czy zamówienia na projekty zagospodarowania terenu szacuje się łącznie? Czy później trzeba doliczyć do wartości szacunkowej projektów budowlanych wartość tych projektów zagospodarowania terenu? W przyszłości każdy projekt budowlany zamawiający będzie szacował i zlecał odrębnie od innych projektów budowlanych.

Wykonawca nie może domyślać się jakie są podstawy faktyczne i prawne odrzucenia jego oferty

Odrzucenie oferty wykonawcy odbywa się w uzasadnionych okolicznościach. Przesłanki stanowią katalog zamknięty. Wykonawca musi mieć pełną wiedzę o tym, dlaczego jego oferta podlega odrzuceniu. Wynika to z zasady przejrzystości.  W przeciwnym wypadku pozbawiony jest prawa do korzystania ze środków ochrony prawnej. 

Ustawa o sygnalistach podpisana przez Prezydenta

Dnia 20 czerwca br. Prezydent podpisał projekt ustawy o ochronie sygnalistów. Wprowadza ona w naszym kraju regulacje unijne o ochronie osób zgłaszających w firmach naruszenia prawa (chodzi np. o ochronę przed utratą pracy). Firmy będą musiały stworzyć wewnętrzne narzędzia, która umożliwią dokonywanie zgłoszeń. Ustawa z pewnymi wyjątkami wejdzie w życie w terminie 3 miesięcy od dnia jej publikacji w Dzienniku Ustaw.

Rażąco niska cena – kiedy zamawiający powinien żądać wyjaśnień dotyczących wyliczenia ceny

Przeprowadzenie procedury wyjaśniania rażąco niskiej ceny jest trudne zarówno dla organizatora przetargu, jak i wykonawcy. Zamawiający musi ustalić, które elementy związane z wyceną oferty chce wyjaśnić, a następnie precyzyjnie sformułować pytania skierowane do wykonawcy. Po otrzymaniu pisma ocenia je, zwracając uwagę przede wszystkim na obiektywne kwestie poparte dowodami.

Prokura w CEIDG – jak ocenić ofertę

Pytanie: Wykonawca ma w CEDID wpisanego pełnomocnika/prokurenta – jak mamy odróżnić, czy to pełnomocnictwo, czy prokura? Jeśli będzie to prokura – jakich dokumentów żądać od prokurenta? Czy w SWZ powinny znaleźć się informacje na temat wymaganych dokumentów w tym zakresie?

Partnerstwo innowacyjne krok po kroku wg Prawa zamówień publicznych.

Partnerstwo innowacyjne to procedura – jak sama nazwa wskazuje – służąca zakupowi innowacyjnej usługi, dostawy czy roboty budowlanej. Zamawiający kupuje w tym trybie zamówienie, którego w momencie jego wszczynania nie ma jeszcze na rynku. Produkt, usługa lub robota budowlana powstaje w trakcie procedury, jak też jest w niej nabywana. Zanim zamawiający zdecyduje się skorzystać z partnerstwa innowacyjnego, musi się upewnić, że na rynku nie jest dostępne zamówienie, którego potrzebuje. Tryb partnerstwa innowacyjnego składa się z dwóch etapów – oceny wniosków o dopuszczenie do udziału w procedurze i oceny ofert. O tym, jak intepretować przesłanki zastosowania partnerstwa innowacyjnego, a także jak przeprowadzić postępowanie krok po kroku, piszemy w poniższym artykule.

Ocena zaświadczenia z KRK od wykonawcy – osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą

Pytanie: Zamawiający w następujący sposób opisał podstawy wykluczenia: „W postępowaniu mogą brać udział wykonawcy, którzy nie podlegają wykluczeniu z postępowania o udzielenie zamówienia w okolicznościach, o których mowa w art. 108 ust. 1 pkt 1–6 oraz art. 109 ust. 1 pkt 1, 4, 8 i 10 ustawy Pzp”.Na nasze wezwanie wykonawca będący osobą fizyczną, jednoosobowo prowadzący działalność gospodarczą przedłożył zaświadczenie z KRK z adnotacją „nie figuruje w podanym zakresie”. Wskazany zakres to art. 108 ust 1 pkt 1 i art. 109 ust 1 pkt 2 ustawy Pzp. Przedstawił też oświadczenie z art. 125, w którym podano: „Oświadczam, że informacje zawarte w oświadczeniu, o którym mowa w art. 125 ust. 1 ustawy Pzp, przedłożonym wraz z ofertą są aktualne w zakresie podstaw wykluczenia z postępowania określonych w:art. 108 ust. 1 pkt 3 ustawy Pzp, art. 108 ust. 1 pkt 4 ustawy Pzp, dotyczących orzeczenia zakazu ubiegania się o zamówienie publiczne tytułem środka zapobiegawczego,art. 108 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp, dotyczących zawarcia z innymi wykonawcami porozumienia mającego na celu zakłócenie konkurencji,art. 108 ust. 1 pkt 6 ustawy Pzp, art. 109 ust. 1 pkt 1 ustawy Pzp, odnośnie do naruszenia obowiązków dotyczących płatności i opłat lokalnych, o których mowa w ustawie z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych,art. 109 ust. 1 pkt 8 i 10 ustawy Pzp, art. 7 ust. 1 ustawy o szczególnych rozwiązaniach w zakresie przeciwdziałania wspieraniu agresji na Ukrainę oraz służących ochronie bezpieczeństwa narodowego”.Zamawiający samodzielnie pobrał CEDIG. Czy złożone dokumenty są w tym przypadku wystarczające?

Modyfikacja postanowień dotyczących zmian umowy względem PZP

Pytanie: Czy zamawiający może, na podstawie art. 455 ust. 1 pkt 1 ustawy Pzp, wprowadzić do projektowanych postanowień umowy zapisy umożliwiające jej zmianę, które co prawda bazują na podstawach ustawowych (np. art. 455 ust. 1 pkt 3 i 455 ust. 2), ale jednak modyfikują je w jakiś sposób, np. zwiększają limity z art. 455 ust. 1 pkt 3 lub art. 455 ust. 2 ustawy Pzp?