Czy należy żądać od wykonawcy aneksu do gwarancji zabezpieczenia należytego wykonania umowy?
Pytanie: W związku z koniecznością wykonania dodatkowych robót budowlanych musimy zawrzeć aneks do umowy. Czy w związku ze zwiększeniem wartości przedmiotu zamówienia powinniśmy żądać od wykonawcy aneksu do gwarancji zabezpieczenia należytego wykonania umowy?
Czy kwota na sfinansowanie zamówienia może być znacząco niższa niż jego wartość szacunkowa?
Pytanie: Czy można wszcząć postępowanie o zamówienie publiczne na robotę budowlaną, której wartość szacunkowa wynosi 24.380.000 zł, jeśli zamawiający dysponuje kwotą przeznaczoną na realizację zamówienia w wysokości 15.000.000 zł?
Czy data dokumentu potwierdza spełnienie przez wykonawcę warunków udziału w przetargu?
Pytanie: Wykonawca uzupełnił na wezwanie zamawiającego dokument – wykaz osób wystawiony z datą późniejszą niż termin składania ofert. Jak w tym przypadku ocenić, że wykonawca spełnia warunek udziału w postępowaniu? Czy wykaz powinien zawierać jakąś specjalną klauzulę np. „dane zawarte w wykazie są aktualne na dzień składania ofert”? A jeśli brak takiego wskazania, to jak ustalić, czy ten dokument potwierdza spełnianie warunku na dzień składania ofert?
Co zrobi zamawiający, jeśli zrobił błąd formularzu oferty?
Pytanie: Zamawiający jako jedno z kryterium oceny ofert określił termin wykonania przedmiotu zamówienia tj.: do 27.10.2017 r. (warunek udziału w postępowaniu) – 0 pkt, do 20.10.2017 r. – 10 pkt, do 16.10.2017 r. – 20 pkt. Wykonawca miał wskazać w formularzu oferty, w jakim czasie zrealizuje zadania. W dniu otwarcia ofert podczas ich badania zamawiający zauważył, że w formularzu oferty jest błąd, tj. do 27.10.2017 r. (warunek udziału w postępowaniu) – 0 pkt, do 20.10.2017 r. – 20 pkt, do 16.10.2017 r. – 20 pkt. Jeden w wykonawców sam poprawił punktację i zadeklarował, że zrealizuje zadanie do 16.10. Drugi pozostawił formularz bez zmian, zaznaczając datę „do 20.10.2017 r. – 20 pkt” (gdzie de facto zgodnie z siwz, za ten termin jest 10 pkt). Co w takiej sytuacji ma zrobić zamawiający?
Co należy zrobić, aby właściwie ocenić oferty?
Pytanie: W prowadzonych postępowaniach unijnych mamy obowiązek wymagać od wykonawców oświadczenia własnego na potwierdzenie spełniania warunków udziału i braku podstaw do wykluczenia (jednolitego europejskiego dokumentu zamówienia). Proszę o wyjaśnienie zagadnień związanych z jego formą, treścią, terminem złożenia i aktualnością. Czy można uzupełniać jednolity europejski dokument zamówienia na podstawie art. 26 ust. 3 ustawy Prawo zamówień publicznych?
Badanie i ocena ofert
Badanie i ocena ofert stanowią trzon i główny filar procesu zakupowego. Niezależnie czy zamawiający podejmuje decyzję o zastosowaniu procedury odwróconej czy zamierza dokonać weryfikacji wszystkich złożonych w postępowaniu ofert – zawsze ma obowiązek oferty ocenić. Ocena ofert pozwala bowiem na stworzenie rankingu, dzięki któremu zamawiający będzie mógł wyłonić ofertę najkorzystniejszą w postępowaniu i wobec wykonawcy, który ja złożył przeprowadzić proces badania podmiotowego.
AZB 176
Dokument składany w ramach kryterium nie podlega uzupełnieniu
Warto wiedzieć, jakie są granice ingerencji w treść oferty. Czy podlega ona uzupełnieniu albo wyjaśnieniu w każdym przypadku, który choćby w części odnosi się do warunków udziału w postępowaniu. Czy w ramach kryteriów oceny ofert zamawiający może dopuścić do doprecyzowania oferty? Zapoznaj się z poniższym omówieniem i sprawdź, jakich działań nie powinieneś podejmować.
Czy podanie nieprawdziwych informacji podlega procedurze self-cleaningu?
W jaki sposób wykonawca może zastosować instytucję self-cleaningu w przypadku, gdy zachodzą w stosunku do niego przesłanki wykluczenia, o których mowa w art. 24 ust. 1 pkt 17 ustawy Pzp? Czy jest to w ogóle możliwe? Czy to wykonawca, czy też zamawiający powinien inicjować procedurę samooczyszczenia? Czy możliwe jest przedstawienie w tym samym postępowaniu dowodów na swoją rzetelność w przypadku wykluczenia na podstawie ww. przesłanki? Między innymi tymi zagadnieniami zajęła się KIO w omawianych poniżej wyrokach.
AZB 175
Czy wykonawca powinien podać nazwy podwykonawców, którzy zrealizują część zamówienia
Pytanie: Pytanie: Na etapie składania oferty nie zawarłem jeszcze umów podwykonawczych. Nie wiem bowiem na pewno, czy w czasie realizacji zamówienia będą dysponować wolnym sprzętem i innymi zasobami. Zamawiający żąda podania w ofercie nazw podwykonawców. Czy mam wskazać firmy tych kontrahentów, mimo braku pewności co do współpracy właśnie z nimi?
AZB 174
Dokonanie czynności poprawienia omyłki a zmiany treści oferty
Pytanie: Pytanie: W prowadzonym przez nas postępowaniu, w trybie przetargu nieograniczonego z zastosowaniem procedury „odwróconej”, na dostawę urządzeń oświetleniowych, wymagaliśmy w siwz, aby wykonawca, którego oferta zostanie najwyżej oceniona, złożył (na wezwanie z art. 26 ust. 1 ustawy Pzp) dokumenty (np. karty katalogowe, specyfikacje techniczne itp.) potwierdzające zgodność parametrów zaoferowanych urządzeń z parametrami wskazanymi w dołączonym do oferty formularzu cenowym. Zamawiający po dokonaniu oceny i badania ofert wezwał wykonawcę, którego oferta została oceniona najwyżej, do złożenia ww. dokumentów.W odpowiedzi na wezwanie wykonawca złożył dokumenty – karty katalogowe, z których wynikało, że wartości natężenia oświetlenia zaoferowanych projektorów nie potwierdzają konkretnej wartości liczbowej wskazanej przez wykonawcę w formularzu cenowym, ale mieszczą się w dopuszczalnym przedziale liczb, a zatem spełniają warunek przedmiotowy określony przez zamawiającego. Wobec powyższego zamawiający, działając na podstawie art. 26 ust 3 ustawy Pzp, wezwał wykonawcę do uzupełnienia dokumentów potwierdzających posiadanie przez zaoferowane projektory wartości natężenia oświetlenia w konkretnej wartości liczbowej. W odpowiedzi na wezwanie wykonawca oświadczył, że w formularzu cenowym omyłkowo wpisał błędne wartości natężenia oświetlenia oferowanych projektorów. Dodatkowo w wyjaśnieniach wykonawca podał „prawidłowe” wartości natężenia oświetlenia oraz dołączył dokumenty – karty katalogowe, które to potwierdzają.Mając na uwadze powyższe, oraz z uwagi na fakt, że wartości natężenia oświetlenia nie były ocenianie w kryterium oceny ofert: czy zamawiający może na tym etapie postępowania (tzn. po ustaleniu rankingu ofert i wezwaniu wykonawcy, którego oferta była oceniona najwyżej, do złożenia dokumentów z art. 25 ust. 1) na podstawie wyjaśnień wykonawcy poprawić w ofercie tę wartość z uwzględnieniem art. 87 ust. 2 pkt 3 ustawy Pzp? Formularz cenowy wykonawcy zawarty w ofercie ma być załącznikiem do umowy, tak więc wszystkie parametry urządzeń powinny mieć właściwe odpowiadające rzeczywistości wartości liczbowe i poprawienie omyłki wydaje się zasadne. Czy też zamawiający powinien odrzucić ofertę wykonawcy na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2, ponieważ powinien uznać, że jej treść nie odpowiada treści siwz.
Czy można powtórzyć wezwanie do złożenia wyjaśnień?
Pytanie: Pytanie: W przetargu nieograniczonym złożono tylko jedną ofertę (nie przewidziano procedury z art. 24aa ustawy Pzp), która budzi wątpliwości zamawiającego w zakresie kosztów dostawy i warunków płatności. Rozbieżność polega na tym, iż w formularzu ofertowym wykonawca oświadcza, że zapoznał się ze wszystkimi dokumentami, wzorem umowy i wszystkimi zapisami siwz i je w pełni akceptuje. Oświadczył również, iż zrealizuje zamówienie zgodnie ze specyfikacją. Jednak do oferty załączył drugie pismo (ofertę sporządzoną na potrzeby postępowania przez wykonawcę samodzielnie) i tam wpisał własne informacje na temat płatności, zaliczek i kosztach transportu. Zamawiający w myśl artykułu 87 ust. 1 ustawy Pzp wezwał wykonawcę do wyjaśnień, jednakże odpowiedź nie została udzielona. Czy można powtórnie wezwać wykonawcę do złożenia wyjaśnień na podstawie art. 87. ust. 1 drugim pismem pod rygorem odrzucenia oferty?
Czy można badać ceny jednostkowe w ofercie pod kątem rażąco niskiej ceny
Pytanie: Pytanie: Zamawiający prowadzi postępowanie w trybie przetargu nieograniczonego z procedurą odwróconą na usługi dotyczące wycinki drzew, usuwania krzewów oraz ponownego, po wykonaniu robót budowlanych nasadzenia krzewów, siania trawy itp. Na całość wynagrodzenia składać się będzie rodzaj czynności i ich ilość razy stawka za poszczególną czynność. W postępowaniu złożono 4 oferty. Zamawiający na podstawie art. 26 ust. 1 ustawy Pzp wezwał wykonawcę, którego oferta została najwyżej oceniona, do złożenia w wyznaczonym terminie aktualnych oświadczeń lub dokumentów potwierdzających okoliczności, o których mowa w art. 25 ust. 1 ustawy Pzp. Dopiero po wysłaniu tego pisma do tego wykonawcy zamawiający powziął informację, że zaoferowane przez tego wykonawcę niektóre ceny cząstkowe, które stanowić będą podstawę do wyliczenia jego wynagrodzenia przy wykonaniu umowy, mogą być zaniżone i rażąco niskie.W związku z tym pojawiają się pytania: 1) czy sytuacja, kiedy ceny cząstkowe są niższe i mogą spełniać wymogi z art. 90 ustawy Pzp, należy przeprowadzić procedurę badania rażąco niskiej ceny; 2) do kiedy można badać rażąco niską cenę.
AZB 173
Czy podpis profilem zaufanym ePUAP jest równoważny podpisowi kwalifikowanemu
Oferty, wnioski o dopuszczenie do udziału w postępowaniu oraz oświadczenia, w tym jednolity dokument, sporządza się, pod rygorem nieważności, w postaci elektronicznej i opatruje się kwalifikowanym podpisem elektronicznym. Niedochowanie formy elektronicznej jednolitego europejskiego dokumentu zamówienia powoduje nieważność tego oświadczenia. Urząd Zamówień Publicznych wydał opinię na ten temat pt. „Czy podpis profilem zaufanym ePUAP może być uznany za równoważny podpisowi kwalifikowanemu (w kontekście składania JEDZ po 18 kwietnia 2018 r.)”.
Czy doświadczenie może stanowić jednocześnie warunek udziału i kryteria oceny ofert
Pytanie: Pytanie: Witam, czy doświadczenie inspektora nadzoru w postaci udziału w określonych robotach na stanowisku inspektora może jednocześnie stanowić warunek udziału w postępowaniu i kryterium inne niż cena?
AZB 172
Czy przy zamówieniach poniżej 30.000 euro trzeba zrobić rozeznanie cenowe wśród 3 wykonawców?
Pytanie: Jesteśmy gminnym ośrodkiem pomocy społecznej. Większość naszych zamówień nie przekracza 30.000 euro. Niedługo będziemy przeprowadzać postępowanie na usługi pogrzebowe. W ubiegłym roku liczba pochówków wynosiła 5. Łączny koszt wszystkich pogrzebów to 5.000 złotych netto. Nasz regulamin udzielania zamówień do 30.000 euro stanowi, że zamówienia do 20.000 złotych negocjujemy z jednym wykonawcą. Czy mogę oszacować wartość zamówienia, bazując na danych z zeszłego roku i podpisać umowę z firmą, która już w poprzednim roku świadczyła nam tego typu usługi? Czy mam obowiązek przeprowadzić rozeznanie cenowe wśród co najmniej 3 podmiotów? Jesteśmy bardzo zadowoleni z dotychczasowej firmy, która zawsze wywiązuje się z umowy.
AZB 170
Co zrobić, gdy wykonawcy sporządzili oferty według niezmienionej siwz?
Pytanie: Zamawiający w odpowiedziach na pytania do siwz określił wymóg co do długopisów ,,wymaga końcówek plastikowych”, jednak w formularzu ofertowym pozostał zapis ,,końcówki metalowe”. W rezultacie jedni wykonawcy zaoferowali końcówki plastikowe, inni metalowe. Co powinniśmy teraz zrobić? Czy w przyszłości najlepiej będzie zmieniać istniejący załącznik do siwz w przypadku modyfikacji czy raczej publikować nowy załącznik pod zmianami siwz?
Brak próbki, która potwierdza jakość, nie powinna powodować odrzucenia oferty
Pytanie: W postępowaniu na usługi drukowania zamawiający ustalił kryterium jakościowe polegające na ocenie walorów druku w odniesieniu do próbek złożonych przez wykonawców wraz z ofertą. Wymagał przy tym, aby dostarczone próbki były wykonane drukiem offsetowym. Jeden z wykonawców złożył próbki wykonane metodą druku cyfrowego. Zamawiający nie zastrzegł w siwz, że dostarczenie niewłaściwej próbki do oceny spowoduje odrzucenie oferty. Co teraz należy zrobić? Odrzucić ofertę na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp jako nieodpowiadającą treści siwz czy uznać, że brak właściwej próbki skutkuje przyznaniem 0 pkt w kryterium jakościowym a oferta wykonawcy pozostaje w postępowaniu i podlega dalszej ocenie?
AZB 168
Czy czas ważności zabezpieczenia wykonania umowy uzależnić od daty wejścia na plac budowy?
Pytanie: Zamawiający chce zawrzeć umowę na realizację robót budowlanych. Termin podpisania kontraktu przewiduje na kwiecień 2018 roku. Przekazanie placu budowy oraz przystąpienie do robót nastąpi pod koniec maja 2018 roku. Czy wykonawca, przedstawiając zabezpieczenie należytego wykonania umowy, może ująć w polisie datę zawarcia umowy, a w treści termin obowiązywania od 1 czerwca 2018 r. tj. dnia rozpoczęcia robót? Czy może jednak należy w niej wskazać dzień zawarcia umowy, mimo, że wykonawca później wejdzie na plac budowy? Termin wykonania robót będzie liczony od dnia przekazania placu budowy do 31 sierpnia 2018 r. Część prac w obiekcie może być wykonana w terminie od 14 kwietnia 2018 r. (zostały one precyzyjnie określone).
AZB 167
KIO o nieprawidłowościach we wnoszeniu wadium
Zapewne niejeden zamawiający miał w prowadzonym przez siebie postępowaniu przypadek, w którym wykonawca, wnosząc wadium w formie pieniężnej, zrobił przelew zamiast wpłaty gotówkowej w banku. Co w takiej sytuacji powinien zrobić zamawiający? Czy wpłata gotówki w banku może rodzić negatywne konsekwencje dla wykonawcy? Zapoznanie się z orzecznictwem KIO i sądów pozwoli poznać poglądy dotyczące tej kwestii.
AZB 166
Czy kopia pełnomocnictwa wykonawcy musi być potwierdzona notarialnie?
Pytanie: W przypadku gdy wykonawcę reprezentuje pełnomocnik, zamawiający wymaga przedłożenia oryginału pełnomocnictwa lub kopii poświadczonej notarialnie. Z czego wynika obowiązek przedkładania kopii pełnomocnictwa w takiej formie? Czy jeśli dana jednostka zatrudnia radcę prawnego lub adwokata, to ta osoba nie może poświadczyć kopii tego dokumentu za zgodność z oryginałem?
Co zmieni ustawa o RODO w zamówieniach publicznych?
Już niebawem, bo od 25 maja czeka nas wejście w życie unijnego rozporządzenia w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych. W tym samym czasie powinna zostać wdrożona do polskiego porządku prawnego nowa ustawa o ochronie danych osobowych. Czy w kontekście nadchodzących zmian zamawiający i wykonawcy powinni się specjalnie przygotowywać do tego procesu? Czy zmieni się sposób udzielania zamówień? I czy należy bać się RODO w zamówieniach publicznych?
Chcesz sprawdzić posiadanie uprawnień? Zażądaj odpowiedniego dokumentu
Pytanie: Prowadzimy przetarg nieograniczony, którego przedmiotem jest monitoring pożarowych sygnałów alarmowych. W warunku kompetencji lub uprawnień do prowadzenia określonej działalności zawodowej postawiliśmy następujący wymóg: „Wykonawca musi posiadać zgodę Komendy Miejskiej Państwowej Straży Pożarnej w Rzeszowie na prowadzenie monitoringu pożarowego na jej terenie – ustawa z 24.08.1991 o ochronie przeciwpożarowej (Dz.U. nr 81, poz. 351 ze zm.)”. Jakiego dokumentu możemy żądać od wykonawcy na potwierdzenie spełnienia tego warunku?
AZB 165
Elektronizacja zamówień publicznych w zakresie Jednolitych Dokumentów
Od 18 kwietnia 2018 r. zaczęły obowiązywać przepisy, które nakładają na zamawiających oraz wykonawców obowiązek prowadzenia korespondencji w toku postępowania o udzielenie zamówienia publicznego w formie elektronicznej w zakresie składanych Jednolitych Dokumentów. Obowiązek ten stanowi pierwszy etap krajowej elektronizacji zamówień publicznych. Pełna elektronizacja wchodzi w życie już w październiku. Zatem, zarówno zamawiający, jak i wykonawcy powinni podjąć kroki w celu przygotowania się do wprowadzonych zmian.
Co robić, gdy wykonawca składa niezaszyfrowany JEDZ przed terminem składania ofert?
Pytanie: Niedawno UZP opublikował Instrukcję przekazywania drogą elektroniczną zaszyfrowanego JEDZ podpisanego kwalifikowanym podpisem elektronicznym. Czy jeśli otrzymam od wykonawcy niezaszyfrowany JEDZ przed upływem terminu składania ofert, powinienem wezwać go do uzupełnienia dokumentu tym razem w wersji zaszyfrowanej? Czy należy uznać, że wcześniej złożony niezaszyfrowany JEDZ, pomimo braku spełnienia wymogu, został prawidłowo złożony? W mojej ocenie przyjęcie pierwszej interpretacji za właściwą niepotrzebnie wydłuża i komplikuje prowadzone postępowanie. Jeśli jednak uznamy, że niezaszyfrowany JEDZ jest właściwie złożony, przepisy dotyczące elektronizacji nie będą egzekwowane. Jak postąpić?
AZB164
Co zrobić, gdy wykonawca zmienił zdanie i chce wycofać ofertę
Pytanie: Wykonawca w przetargu złożył oświadczenie, w którym poinformował, że błędnie zaniżył w kosztorysie ceny jednostkowe oraz zaznaczył w formularzu ofertowym inny niż zamierzał termin realizacji zamówienia. Poinformował też o niemożliwości wykonania zamówienia za podaną w ofercie cenę i w określonym terminie. Czy ofertę należy odrzucić z uwagi na błąd w obliczeniu ceny?
Brak dokumentów potwierdzających jakość dostawy w procedurze odwróconej – co dalej?
Pytanie: Prowadzimy przetarg z zastosowaniem procedury odwróconej. Wykonawca powinien złożyć z ofertą dokumenty potwierdzające, że oferowane przez niego produkty odpowiadają wymaganiom siwz. Trzech wykonawców nie przedstawiło tych dokumentów, więc zostali wezwani na podstawie art. 26 ust. 3 ustawy Pzp do ich uzupełnienia. Jeden nie uzupełnił dokumentów dotyczących kilku pozycji asortymentowych. Co w tej sytuacji powinien zrobić zamawiający?
Aktualizacja dokumentacji pośród planowanych zamówień na usługi projektowe
Pytanie: Zamawiający musi zlecić aktualizację wykonanej kilka lat temu dokumentacji projektowej. Wartość zamówienia wynosi około 50.000 zł. W umowie na wykonanie dokumentacji nie zawarto zapisów o przeniesieniu praw autorskich do projektu. Aktualnie wykonawca usługi żąda zawarcia z nami umowy w tym przedmiocie. Dopiero wtedy wyrazi zgodę na przekazanie praw autorskich. Zamawiający w planie postępowań zawarł informacje o zamiarze wszczęcia kilku procedur na wykonanie dokumentacji projektowych, których łączna wartość przekracza 30.000 euro. Czy może zlecić aktualizację dokumentacji na podstawie art. 4 pkt 8 ustawy Pzp, ponieważ to zamówienie nie znalazło się w planie postępowań? Czy może należy udzielić zamówienia w trybie z wolnej ręki, przyjmując, że łączna wartość zamówień na wykonanie dokumentacji projektowych przekracza 30.000 euro?
AZB163
Jak właściwie kwalifikować zamówienia jako roboty budowane, dostawy lub usługi?
Pytanie: Przedmiotem przetargu ma być zabezpieczenie historycznego wyrobiska górniczego poprzez iniekcję. W ramach zamówienia będą wykonywane roboty (Prawo geologiczne i górnicze), w wyrobiskach podziemnych (rozporządzenie ministra energii z 23 listopada 2016 r.), w wyrobiskach objętych ochroną konserwatorską obiektów wpisanych do rejestru zabytków.W świetle Prawa budowlanego nie jest to robota budowlana, ale prace związane z wyrobiskami górniczymi kwalifikowane jako roboty budowlane dla górnictwa, podlegające prawu górniczo-geologicznemu. Na stronie UZP znalazłam następującą informację:„Nowe definicje „robót budowlanych” i „obiektu budowlanego” nie będą miały wpływu na rozumienie tych pojęć w innych aktach normatywnych zawierających ich definicję oraz na interpretację przepisów budowlanych, czy też przepisów dotyczących podatków oraz kwalifikowania wydatków”. Czy wobec tego jesteśmy zobowiązani stosować art. 31 ust. 1 i art. 33 ustawy Pzp? A może do przedmiotu zamówienia niebędącego robotami budowlanymi w rozumieniu Prawa budowlanego nie będą miały zastosowania zasady dokonywania opisu przedmiotu zamówienia w rozumieniu art. 31 ustawy Pzp oraz ustawowe reguły szacowania wartości robót budowlanych?
Czy zamawiając wozy strażackie, można bazować tylko na cenie?
Pytanie: Chcemy zakupić wozy strażackie z możliwością składania ofert częściowych. Czy przy tego rodzaju zamówieniu mogę zastosować tylko kryterium ceny? Jak w takiej sytuacji opisać standardy jakościowe i cykl życia produktu?
Czy dokonując zamówienia artykułów spożywczych, wolno zażądać polskich produktów?
Pytanie: W postępowaniu na dostawę artykułów żywnościowych zamawiający chce otrzymać niektóre z artykułów spożywczych pochodzące z Polski. Nie wolno mu oczywiście opisać przedmiotu zamówienia przy zastosowaniu takich zapisów, dlatego też postanowił zastosować kryterium jakości dotyczące kraju pochodzenia określonych artykułów spożywczych np. czosnku i innych warzyw, punktując zaoferowanie przez wykonawcę określonych produktów pochodzących z Polski. Czy takie rozwiązanie jest prawidłowe i zgodne z ustawą Pzp?
AZB162
Kiedy, według UZP, wykonawca musi podać zamawiającemu nazwy zatrudnianych podwykonawców
Niepodanie przez wykonawców informacji, o których mowa w art. 36b ust. 1 ustawy Pzp tj. firm podwykonawców wraz ze składaną ofertą, nie może skutkować negatywnymi konsekwencjami, w tym w szczególności odrzuceniem ofert. Informacja dotycząca imion i nazwisk (firm) podwykonawców nie posiada bowiem waloru treści oferty. Taki wniosek płynie z opinii prawnej Urzędu Zamówień Publicznych opublikowanej w Informatorze nr 4/2017.
Katalog dokumentów, jakich zamawiający powinien żądać w przetargu nieograniczonym od wykonawcy wraz z ofertą
Pytanie: Dotychczas myślałam, że w przetargu nieograniczonym powyżej kwot unijnych najpierw wymagam JEDZ a potem dokumentów na podstawie art. 26 ust. 1 ustawy Pzp a poniżej kwot unijnych – własnego oświadczenia i na podstawie art. 26 ust. 2 ustawy Pzp dokumentów potwierdzających spełnianie warunków udziału w postępowaniu i brak podstaw do wykluczenia. Spotykam jednak opinie, według których już wraz z ofertą czyli na pierwszym etapie procedury powinnam żądać innych dokumentów. Proszę o wskazanie jakich. Czy ma być to np. wykaz robót budowlanych wraz z referencjami, wykaz osób biorących udział w postępowaniu, KRS bądź wpis do ewidencji? A może trzeba wymagać uprawnień wykonawcy, jeśli musi je posiadać? Jak wygląda procedura składania dokumentów na pierwszym i drugim etapie przetargu?
Istotne zasady związane z ważnością pełnomocnictwa do złożenia oferty
Pytanie: Firma X udzieliła w kwietniu 2017 roku pełnomocnictwa do reprezentowania dla pani Z. Pełnomocnictwo podpisał pan N, który w lipcu został wykreślony z zarządu spółki. Czy pani Z może po wykreśleniu pana N dalej posługiwać się pełnomocnictwem w celu złożenia oferty?
AZB161
Czy wolno zmienić warunki, aby móc zlecić zamówienie po nieudanym przetargu?
Pytanie: Proszę o interpretację art. 67 ust. 1 pkt 4 ustawy Pzp. Czy po przeprowadzeniu jednego przetargu nieograniczonego, w którym nie wpłynęły żadne oferty, zamawiający może udzielić zamówienia z wolnej ręki?
Czy wolno zmienić umowę zawartą w trybie z wolnej ręki przed nowelizacją Pzp z 2016 roku?
Pytanie: Zamawiający w 2015 roku rozstrzygnął konkurs na podstawie art. 110 ustawy Pzp. Jego przedmiotem było opracowanie koncepcji programowo-przestrzennej. Zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy Pzp w regulaminie konkursu i w ogłoszeniu przewidziano, że nagrodą konkursową, oprócz pieniędzy, będzie zaproszenie autora wybranej pracy konkursowej do negocjacji w trybie zamówienia z wolnej ręki. W 2016 roku – przed nowelizacją ustawy Pzp z czerwca – wykonawca i zamawiający podpisali umowę na wykonanie dokumentacji projektowo-kosztorysowej. Obecnie w toku wykonywania umowy zamawiający chciałby rozszerzyć jej przedmiot i zmienić termin wykonania. Czy wolno zmienić umowę zawartą „z wolnej ręki”?
Czy wiesz dlaczego czasem lepiej kupić nowy program komputerowy, niż aktualizację obecnie używanego oprogramowania?
Pytanie: Zamawiający chce dokupić aktualizację posiadanego programu graficznego do tworzenia meteorologicznych map pogody. Jak opisać przedmiot zamówienia, żeby nie naruszyć ustawy Pzp i kupić aktualizację tego konkretnego oprogramowania? Wolna ręka nie wchodzi w grę, ponieważ jest przynajmniej dwóch dystrybutorów w Polsce, którzy mogą zrealizować zamówienie.
AZB160
Czy wszystkie działania związane z organizacją spektaklu podlegają wyłączeniu od stosowania ustawy Pzp?
Pytanie: Nasz teatr zaprezentuje dwa spektakle operowe w innym teatrze. Dekoracje do nich powinny zostać przetransportowane z Warszawy do miejsca docelowego i z powrotem, w kontenerach, drogą morską. Wartość zamówienia przekracza 30.000 euro, ale jest niższa niż progi unijne. Czy usługę można zrealizować na podstawie art. 37a ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej w związku z art. 4d ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp?
Czy w grupowych ubezpieczeniach pracowniczych stosujemy ustawę Pzp?
Pytanie: Jestem zatrudniona w szpitalu. Nasi pracownicy posiadają grupowe ubezpieczenia pracownicze (ok. 290 osób) i aktualnie domagają się wzrostu świadczeń ubezpieczeniowych, z czym wiąże się konieczność podwyższenia składki ubezpieczeniowej. Czy jako jednostka publiczna jesteśmy zobowiązani do przeprowadzenia postępowania przetargowego na tę okoliczność, czy możemy zawrzeć umowę z nowym bądź tym samym ubezpieczycielem tylko na lepszych warunkach?
Czy ustawa Pzp odnosi się do rozliczeń finansowych na pokrycie zobowiązań w chwili wszczęcia postępowania?
Pytanie: Otrzymaliśmy dofinansowanie z MSiT na budowę w 2018 r. treningowego boiska piłki nożnej. Boisko to jest częścią większego projektu, obejmującego również budowę boiska głównego i zaplecza. Czy możemy ogłosić przetarg na całość zadania, uzależniając realizację pozostałych etapów od otrzymania kolejnego dofinansowania?
AZB159
Czy wykonawca zostanie wykluczony jeśli brał czynny udział w przygotowaniu postępowania o udzielenie zamówienia?
Pytanie: Zwracam się z zapytaniem jak postąpić w sytuacji, gdy projektant dokumentacji projektowej robót budowlanych na budowę przydomowych oczyszczalni ścieków, będzie ubiegać się o zamówienie jako Wykonawca w ramach ogłaszanego przez nas przetargu nieograniczonego. Zastosowanie mają tu art. 24 ust. 1 pkt 19 w związku z art. 24 ust. 10. Jak przygotować się do takiej sytuacji?1) Czy wystarczające będzie, gdy na etapie przygotowania przetargu: dam dłuższy termin na składanie ofert np. 2 dni oraz podam w SIWZ kwotę z kosztorysu.2) W przypadku, gdy projektant miał dostęp do ankiet, które złożyli mieszkańcy zainteresowani , podając dane dot. m.in. osób zamieszkujących w danym gospodarstwie ilości zużywanej wody itp. Czy te ankiety również powinny być udostępnione pozostałym zainteresowanym Wykonawcom.3) Na etapie oceny ofert powinnam wezwać Wykonawcę – projektanta do złożenia wyjaśnień, aby udowodnił że jego udział nie zakłuca konkurencji ?
Czy uzupełnienie próbki przedmiotu zamówienia zawsze jest możliwe?
Pytanie: Postępowanie dotyczy dostawy umundurowania i odzieży dla ratowników i personelu medycznego. Drugim obok ceny kryterium oceny ofert jest jakość. Prosiliśmy o dostarczenie próbek w celu sprawdzenia estetyki wykonania, mocowania elementów i ergonomii wykonania. Próbki, które przesłał wykonawca, odbiegają od opisu przedmiotu zamówienia. Żądaliśmy spodni z kieszeniami z rozcięciem po bokach. Wykonawca zaoferował spodnie bez kieszeni i bez rozcięć, z oświadczeniem: „wszystkie pozycje w pakiecie zostaną uszyte zgodnie z siwz”. Czy należy odrzucić taką ofertę jako niezgodną z opisem przedmiotu zamówienia?Formularz cenowy wymagał wypełnienia w osobnej kolumnie gramatury tkaniny, która przez wykonawcę nie została w jednej pozycji uzupełniona. Pod tabelą zamawiający nie zaznaczył, że niewypełnienie tej kolumny spowoduje odrzucenie oferty na podstawie art. 9 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp. Czy mamy prawo wezwać do uzupełnienia formularza cenowego?
Czy należy żądać od wykonawcy aneksu do gwarancji zabezpieczenia należytego wykonania umowy?
Pytanie: W związku z koniecznością wykonania dodatkowych robót budowlanych musimy zawrzeć aneks do umowy. Czy w związku ze zwiększeniem wartości przedmiotu zamówienia powinniśmy żądać od wykonawcy aneksu do gwarancji zabezpieczenia należytego wykonania umowy?