Zobacz, jak procedować ze zmianą oferty, która wpłynęła po terminie

Pytanie: W przetargu na dostawę artykułów jednorazowego użytku dla szpitala w wyznaczonym czasie i miejscu wpłynęła oferta, natomiast następnego dnia zmiana do niej. Nie wiemy, jak postąpić. Czy zwrócić wykonawcy samą zmianę? Czy można zapytać go, na ile ta nieprzyjęta modyfikacja jest istotna dla treści samej oferty?

Zmiana umowy zawartej przed nowelizacją z 2016 roku – sprawdź, jak jej dokonać

Pytanie: Na początku 2016 roku zamawiający wybrał wykonawcę zamówienia sektorowego i zawarł z nim umowę jeszcze przed wejściem w życie nowych przepisów. Moje pytanie odnosi się do procedury udzielenia nieprzewidzianych w ramach projektu robót dodatkowych. Zamawiający zawarł w umowie zapis dopuszczający jej zmiany w przypadku wystąpienia okoliczności, których nie można było przewidzieć w chwili zawierania kontraktu. Czy zamawiający, powinien udzielić zamówienia na podstawie przepisów obowiązujących w dniu wszczęcia postępowania? Jeżeli tak, to jeśli wartość szacunkowa robót dodatkowych jest mniejsza od wartości procentowej określonej w art. 67 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp, można  je zlecić na podstawie wewnętrznych przepisów?

Zmiana terminu wykonania umowy podczas negocjacji w trybie z wolnej ręki – tylko jeśli jest nieistotna

Pytanie: Zamawiający przeprowadził przetarg nieograniczony, który był zmuszony unieważnić. Postanowił zlecić zamówienie w procedurze z wolnej ręki. W trakcie negocjacji okazało się, że wykonawca nie jest w stanie zrealizować prac w pierwotnie ustalonym terminie. Czy wolno zmienić termin realizacji zamówienia podczas negocjacji?

Ważne zasady potwierdzania warunków przez konsorcja

Pytanie: W celu potwierdzenia, że oferowane usługi odpowiadają wymaganiom określonym przez zamawiającego na podstawie art. 25 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp zamawiający żąda ważnego certyfikatu ISO 9001:2008 lub innego ważnego równoważnego dokumentu, który będzie wystawiony przez niezależny podmiot uprawniony do kontroli jakości usług. Dokument musi potwierdzać, że wykonawca ma wdrożony i stosuje system jakości usług ochrony. Co najmniej jeden z konsorcjantów (lider lub członek konsorcjum) bezpośrednio realizujący zamówienie musi spełnić wymóg określony w pkt ......., w zakresie iż oferowane usługi odpowiadają wymaganiom określonym przez zamawiającego. Czy w tym przypadku certyfikat powinien przedstawić każdy konsorcjant?

W jakich procedurach należy zlecić budowę kanalizacji?

Pytanie: Na szkoleniu spotkaliśmy się z opinią, że jeśli gmina przeprowadziła przetarg nieograniczony na budowę kanalizacji, to złamała prawo i może spodziewać się korekt finansowych. Powinna bowiem traktować takie roboty jak zamówienie sektorowe. Od jakiej wartości trzeba stosować przepisy właściwe dla zamówień sektorowych – czy dopiero od progów unijnych?

Niezgodna z prawem zmiana umowy jest uważana za niebyłą

Pytanie: W trakcie przetargu nieograniczonego wprowadzono do siwz modyfikację poprzez dopisanie do opisu przedmiotu zamówienia i wzoru umowy informacji o bezpłatnym serwisie. W podpisanej umowie brak niestety tego zapisu przez zwykłe przeoczenie. Jakie postanowienia mają zastosowanie – wprowadzone modyfikacją siwz czy podpisanej umowy?

Nieistotna zmiana zakresu świadczenia a przesunięcie terminu realizacji umowy

Pytanie: Zamawiający, na podstawie art. 144 ust. 1 pkt 6 ustawy Pzp, zamierza aneksować umowę na roboty budowlane, zwiększając jej zakres do 15% wartości pierwotnie określonego zamówienia. Aby wykonać prace w szerszym wymiarze, wykonawca musi mieć jednak więcej czasu na realizację aneksowanej umowy. Czy można zatem zmienić umowę odnośnie do terminu jej wykonania? Rozumiem, że zmiana zakresu w wymiarze, o którym mowa w zapytaniu, nie musi być przewidziana w ogłoszeniu o zamówieniu lub siwz. Z brzmienia art. 144 ust. 1 pkt 6 ustawy Pzp nie wynika jednak, czy można zmodyfikować termin realizacji umowy.

Dokumenty w postępowaniu o udzielenie zamówienia – czego może żądać zamawiający, aby spełnić swoje oczekiwania

Przygotowując postępowanie o zamówienie publiczne, zamawiający określa pożądane cechy, właściwości i parametry świadczenia, które chce nabyć. Nakreśla również profil rzetelnego wykonawcy, którego właściwości podmiotowe dają rękojmię należytej realizacji zamówienia. Warto przy tym podkreślić, że wymagania stawiane przez zamawiającego muszą znaleźć podstawę nie tylko w jego uzasadnionych potrzebach, ale również w przepisach powszechnie obowiązującego prawa.