Czy zamawiający na stronie internetowej zamieszczają roczne plany postępowań o udzielenie zamówień?

Pytanie: Regulacja dodanego art. 13a nie wynika z konieczności implementacji do polskiego porządku prawnego postanowień dyrektyw unijnych. Wypełnia natomiast jeden z ich celów, mianowicie  ułatwienie dostępu do zamówień publicznych małym i średnim przedsiębiorstwom i zwiększenie ich zaangażowania w rynku zamówień publicznych. Kto musi publikować plan postępowań?

Czy zamawiający może zatrzymać wadium wykonawcy?

Pytanie: Zanim zamawiający zatrzyma wadium powinien uzyskać wyjaśnienia od wykonawcy. Niezasadne zatrzymanie wadium może bowiem skończyć się dochodzeniem przez wykonawcę jego zwrotu na drodze sądowej. Dlatego niezbędne wydaje się utwierdzenie bądź nie przez zamawiającego w przekonaniu, że podstawa zatrzymania zaistniała z przyczyn leżących po stronie wykonawcy. Na czym polegają regulacje o wadium?

Czy zamawiający ma obowiązek wskazać liczbę pracowników, których wykonawca zatrudni w ramach stosunku pracy?

Pytanie: Przedmiotem zamówienia są roboty remontowo-budowlane w oddziale dziecięcym  szpitala. Obejmą roboty instalacyjne c.o., wod.-kan., gazów medycznych itp. i będą wykonywane przy ciągłości pracy oddziału. Jak rozwiązać problem związany z wymogiem zatrudnienia na umowę o pracę? Ile osób w takiej sytuacji powinniśmy wymagać i jakich? Czy powinny to być osoby z kadry kierowniczej, czy pracownicy fizyczni?

Czy wykonawca zostanie wykluczony jeśli brał czynny udział w przygotowaniu postępowania o udzielenie zamówienia?

Pytanie: Zwracam się z zapytaniem jak postąpić w sytuacji, gdy projektant dokumentacji projektowej robót budowlanych na budowę przydomowych oczyszczalni ścieków, będzie ubiegać się o zamówienie jako Wykonawca w ramach ogłaszanego przez nas przetargu nieograniczonego. Zastosowanie mają tu art. 24 ust. 1 pkt 19 w związku z art. 24 ust. 10. Jak przygotować się do takiej sytuacji?1)     Czy wystarczające będzie, gdy na etapie przygotowania przetargu: dam dłuższy termin na składanie ofert np. 2 dni oraz podam w SIWZ kwotę z kosztorysu.2)     W przypadku, gdy projektant miał dostęp do ankiet, które złożyli mieszkańcy zainteresowani , podając dane dot. m.in. osób zamieszkujących w danym gospodarstwie ilości zużywanej wody itp. Czy te ankiety również powinny być udostępnione pozostałym zainteresowanym Wykonawcom.3)     Na etapie oceny ofert powinnam wezwać Wykonawcę – projektanta do złożenia wyjaśnień, aby udowodnił że jego udział nie zakłuca konkurencji ?

Czy wolno zmienić warunki, aby móc zlecić zamówienie po nieudanym przetargu?

Pytanie: Proszę o interpretację art. 67 ust. 1 pkt 4 ustawy Pzp. Czy po przeprowadzeniu jednego przetargu nieograniczonego, w którym nie wpłynęły żadne oferty, zamawiający może udzielić zamówienia z wolnej ręki?

Czy wolno zmienić umowę zawartą w trybie z wolnej ręki przed nowelizacją Pzp z 2016 roku?

Pytanie: Zamawiający w 2015 roku rozstrzygnął konkurs na podstawie art. 110 ustawy Pzp. Jego przedmiotem było opracowanie koncepcji programowo-przestrzennej. Zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy Pzp w regulaminie konkursu i w ogłoszeniu przewidziano, że nagrodą konkursową, oprócz pieniędzy, będzie zaproszenie autora wybranej pracy konkursowej do negocjacji w trybie zamówienia z wolnej ręki. W 2016 roku – przed nowelizacją ustawy Pzp z czerwca – wykonawca i zamawiający podpisali umowę na wykonanie dokumentacji projektowo-kosztorysowej. Obecnie w toku wykonywania umowy zamawiający chciałby rozszerzyć jej przedmiot i zmienić termin wykonania. Czy wolno zmienić umowę zawartą „z wolnej ręki”?

Czy wiesz dlaczego czasem lepiej kupić nowy program komputerowy, niż aktualizację obecnie używanego oprogramowania?

Pytanie: Zamawiający chce dokupić aktualizację posiadanego programu graficznego do tworzenia meteorologicznych map pogody. Jak opisać przedmiot zamówienia, żeby nie naruszyć ustawy Pzp i kupić aktualizację tego konkretnego oprogramowania? Wolna ręka nie wchodzi w grę, ponieważ jest przynajmniej dwóch dystrybutorów w Polsce, którzy mogą zrealizować zamówienie.

Czy w grupowych ubezpieczeniach pracowniczych stosujemy ustawę Pzp?

Pytanie: Jestem zatrudniona w szpitalu. Nasi pracownicy posiadają grupowe ubezpieczenia pracownicze (ok. 290 osób) i aktualnie domagają się wzrostu świadczeń ubezpieczeniowych, z czym wiąże się konieczność podwyższenia składki ubezpieczeniowej. Czy jako jednostka publiczna jesteśmy zobowiązani do przeprowadzenia postępowania przetargowego na tę okoliczność, czy możemy zawrzeć umowę z nowym bądź tym samym ubezpieczycielem tylko na lepszych warunkach?

Czy uzupełnienie próbki przedmiotu zamówienia zawsze jest możliwe?

Pytanie: Postępowanie dotyczy dostawy umundurowania i odzieży dla ratowników i personelu medycznego. Drugim obok ceny kryterium oceny ofert jest jakość. Prosiliśmy o dostarczenie próbek w celu sprawdzenia estetyki wykonania, mocowania elementów i ergonomii wykonania. Próbki, które przesłał wykonawca, odbiegają od opisu przedmiotu zamówienia. Żądaliśmy spodni z kieszeniami z rozcięciem po bokach. Wykonawca zaoferował  spodnie bez kieszeni i bez rozcięć, z oświadczeniem: „wszystkie pozycje w pakiecie zostaną uszyte zgodnie z siwz”. Czy należy odrzucić taką ofertę jako niezgodną z opisem przedmiotu zamówienia?Formularz cenowy wymagał wypełnienia w osobnej kolumnie gramatury tkaniny, która przez wykonawcę nie została w jednej pozycji uzupełniona. Pod tabelą zamawiający nie zaznaczył, że niewypełnienie tej kolumny spowoduje odrzucenie oferty na podstawie art. 9 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp. Czy mamy prawo wezwać do uzupełnienia formularza cenowego?

Czy ustawa Pzp odnosi się do rozliczeń finansowych na pokrycie zobowiązań w chwili wszczęcia postępowania?

Pytanie: Otrzymaliśmy dofinansowanie z MSiT na budowę w 2018 r.  treningowego boiska piłki nożnej. Boisko to jest częścią większego projektu, obejmującego również budowę boiska głównego i zaplecza. Czy możemy ogłosić przetarg na całość zadania, uzależniając realizację pozostałych etapów od otrzymania kolejnego dofinansowania?

AZB 176

Dokument składany w ramach kryterium nie podlega uzupełnieniu

Warto wiedzieć, jakie są granice ingerencji w treść oferty. Czy podlega ona uzupełnieniu albo wyjaśnieniu w każdym przypadku, który choćby w części odnosi się do warunków udziału w postępowaniu. Czy w ramach kryteriów oceny ofert zamawiający może dopuścić do doprecyzowania oferty? Zapoznaj się z poniższym omówieniem i sprawdź, jakich działań nie powinieneś podejmować.

Czy podanie nieprawdziwych informacji podlega procedurze self-cleaningu?

W jaki sposób wykonawca może zastosować instytucję self-cleaningu w przypadku, gdy zachodzą w stosunku do niego przesłanki wykluczenia, o których mowa w art. 24 ust. 1 pkt 17 ustawy Pzp? Czy jest to w ogóle możliwe? Czy to wykonawca, czy też zamawiający powinien inicjować procedurę samooczyszczenia? Czy możliwe jest przedstawienie w tym samym postępowaniu dowodów na swoją rzetelność w przypadku wykluczenia na podstawie ww. przesłanki? Między innymi tymi zagadnieniami zajęła się KIO w omawianych poniżej wyrokach.

AZB 175

Czy wykonawca powinien podać nazwy podwykonawców, którzy zrealizują część zamówienia

Pytanie: Pytanie: Na etapie składania oferty nie zawarłem jeszcze umów podwykonawczych. Nie wiem bowiem na pewno, czy w czasie realizacji zamówienia będą dysponować wolnym sprzętem i innymi zasobami. Zamawiający żąda podania w ofercie nazw podwykonawców. Czy mam wskazać firmy tych kontrahentów, mimo braku pewności co do współpracy właśnie z nimi?

AZB 174

Dokonanie czynności poprawienia omyłki a zmiany treści oferty

Pytanie: Pytanie: W prowadzonym przez nas postępowaniu, w trybie przetargu nieograniczonego z zastosowaniem procedury „odwróconej”, na dostawę urządzeń oświetleniowych, wymagaliśmy w siwz, aby wykonawca, którego oferta zostanie najwyżej oceniona, złożył (na wezwanie z art. 26 ust. 1 ustawy Pzp) dokumenty (np. karty katalogowe, specyfikacje techniczne itp.) potwierdzające zgodność parametrów zaoferowanych urządzeń z parametrami wskazanymi w dołączonym do oferty formularzu cenowym. Zamawiający po dokonaniu oceny i badania ofert wezwał wykonawcę, którego oferta została oceniona najwyżej, do złożenia ww. dokumentów.W odpowiedzi na wezwanie wykonawca złożył dokumenty – karty katalogowe, z których wynikało, że wartości natężenia oświetlenia zaoferowanych projektorów nie potwierdzają konkretnej wartości liczbowej wskazanej przez wykonawcę w formularzu cenowym, ale mieszczą się w dopuszczalnym przedziale liczb, a zatem spełniają warunek przedmiotowy określony przez zamawiającego. Wobec powyższego zamawiający, działając na podstawie art. 26 ust 3 ustawy Pzp, wezwał wykonawcę do uzupełnienia dokumentów potwierdzających posiadanie przez zaoferowane projektory wartości natężenia oświetlenia w konkretnej wartości liczbowej. W odpowiedzi na wezwanie wykonawca oświadczył, że w formularzu cenowym omyłkowo wpisał błędne wartości natężenia oświetlenia oferowanych projektorów. Dodatkowo w wyjaśnieniach wykonawca podał „prawidłowe” wartości natężenia oświetlenia oraz dołączył dokumenty – karty katalogowe, które to potwierdzają.Mając na uwadze powyższe, oraz z uwagi na fakt, że wartości natężenia oświetlenia nie były ocenianie w kryterium oceny ofert: czy zamawiający może na tym etapie postępowania (tzn. po ustaleniu rankingu ofert i wezwaniu wykonawcy, którego oferta była oceniona najwyżej, do złożenia dokumentów z art. 25 ust. 1) na podstawie wyjaśnień wykonawcy poprawić w ofercie tę wartość z uwzględnieniem art. 87 ust. 2 pkt 3 ustawy Pzp? Formularz cenowy wykonawcy zawarty w ofercie ma być załącznikiem do umowy, tak więc wszystkie parametry urządzeń powinny mieć właściwe odpowiadające rzeczywistości wartości liczbowe i poprawienie omyłki wydaje się zasadne. Czy też zamawiający powinien odrzucić ofertę wykonawcy na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2, ponieważ powinien uznać, że jej treść nie odpowiada treści siwz.

Czy można powtórzyć wezwanie do złożenia wyjaśnień?

Pytanie: Pytanie: W przetargu nieograniczonym złożono tylko jedną ofertę (nie przewidziano procedury z art. 24aa ustawy Pzp), która budzi wątpliwości zamawiającego w zakresie kosztów dostawy i warunków płatności. Rozbieżność polega na tym, iż w formularzu ofertowym wykonawca oświadcza, że zapoznał się ze wszystkimi dokumentami, wzorem umowy i wszystkimi zapisami siwz i je w pełni akceptuje. Oświadczył również, iż zrealizuje zamówienie zgodnie ze specyfikacją. Jednak do oferty załączył drugie pismo (ofertę sporządzoną na potrzeby postępowania przez wykonawcę samodzielnie) i tam wpisał własne informacje na temat płatności, zaliczek i kosztach transportu. Zamawiający w myśl artykułu 87 ust. 1 ustawy Pzp wezwał wykonawcę do wyjaśnień, jednakże odpowiedź nie została udzielona. Czy można powtórnie wezwać wykonawcę do złożenia wyjaśnień na podstawie art. 87. ust. 1 drugim pismem pod rygorem odrzucenia oferty?

Czy można badać ceny jednostkowe w ofercie pod kątem rażąco niskiej ceny

Pytanie: Pytanie: Zamawiający prowadzi postępowanie w trybie przetargu nieograniczonego z procedurą odwróconą na usługi dotyczące wycinki drzew, usuwania krzewów oraz ponownego, po wykonaniu robót budowlanych nasadzenia krzewów, siania trawy itp. Na całość wynagrodzenia składać się będzie rodzaj czynności i ich ilość razy stawka za poszczególną czynność. W postępowaniu złożono 4 oferty. Zamawiający na podstawie art. 26 ust. 1 ustawy Pzp wezwał wykonawcę, którego oferta została najwyżej oceniona, do złożenia w wyznaczonym terminie aktualnych oświadczeń lub dokumentów potwierdzających okoliczności, o których mowa w art. 25 ust. 1 ustawy Pzp. Dopiero po wysłaniu tego pisma do tego wykonawcy zamawiający powziął informację, że zaoferowane przez tego wykonawcę niektóre ceny cząstkowe, które stanowić będą podstawę do wyliczenia jego wynagrodzenia przy wykonaniu umowy, mogą być zaniżone i rażąco niskie.W związku z tym pojawiają się pytania: 1) czy sytuacja, kiedy ceny cząstkowe są niższe i mogą spełniać wymogi z art. 90 ustawy Pzp, należy przeprowadzić procedurę badania rażąco niskiej ceny; 2) do kiedy można badać rażąco niską cenę.

AZB 173

Czy podpis profilem zaufanym ePUAP jest równoważny podpisowi kwalifikowanemu

Oferty, wnioski o dopuszczenie do udziału w postępowaniu oraz oświadczenia, w tym jednolity dokument, sporządza się, pod rygorem nieważności, w postaci elektronicznej i opatruje się kwalifikowanym podpisem elektronicznym. Niedochowanie formy elektronicznej jednolitego europejskiego dokumentu zamówienia powoduje nieważność tego oświadczenia. Urząd Zamówień Publicznych wydał opinię na ten temat pt. „Czy podpis profilem zaufanym ePUAP może być uznany za równoważny podpisowi kwalifikowanemu (w kontekście składania JEDZ po 18 kwietnia 2018 r.)”.

Czy doświadczenie może stanowić jednocześnie warunek udziału i kryteria oceny ofert

Pytanie: Pytanie: Witam, czy doświadczenie inspektora nadzoru w postaci udziału w określonych robotach na stanowisku inspektora może jednocześnie stanowić warunek udziału w postępowaniu i kryterium inne niż cena?

AZB 172

Czy przy zamówieniach poniżej 30.000 euro trzeba zrobić rozeznanie cenowe wśród 3 wykonawców?

Pytanie: Jesteśmy gminnym ośrodkiem pomocy społecznej. Większość naszych zamówień nie przekracza 30.000 euro. Niedługo będziemy przeprowadzać postępowanie na usługi pogrzebowe. W ubiegłym roku liczba pochówków wynosiła 5. Łączny koszt wszystkich pogrzebów to 5.000 złotych netto. Nasz regulamin udzielania zamówień do 30.000 euro stanowi, że zamówienia do 20.000 złotych negocjujemy z jednym wykonawcą. Czy mogę oszacować wartość zamówienia, bazując na danych z zeszłego roku i podpisać umowę z firmą, która już w poprzednim roku świadczyła nam tego typu usługi? Czy mam obowiązek przeprowadzić rozeznanie cenowe wśród co najmniej 3 podmiotów? Jesteśmy bardzo zadowoleni z dotychczasowej firmy, która zawsze wywiązuje się z umowy.

AZB 170

Co zrobić, gdy wykonawcy sporządzili oferty według niezmienionej siwz?

Pytanie: Zamawiający w odpowiedziach na pytania do siwz określił wymóg co do długopisów ,,wymaga końcówek plastikowych”, jednak w formularzu ofertowym pozostał zapis ,,końcówki metalowe”. W rezultacie jedni wykonawcy zaoferowali końcówki plastikowe, inni metalowe. Co powinniśmy teraz zrobić? Czy w przyszłości najlepiej będzie zmieniać istniejący załącznik do siwz w przypadku modyfikacji czy raczej publikować nowy załącznik pod zmianami siwz?

Brak próbki, która potwierdza jakość, nie powinna powodować odrzucenia oferty

Pytanie: W postępowaniu na usługi drukowania zamawiający ustalił kryterium jakościowe polegające na ocenie walorów druku w odniesieniu do próbek złożonych przez wykonawców wraz z ofertą. Wymagał przy tym, aby dostarczone próbki były wykonane drukiem offsetowym. Jeden z wykonawców złożył próbki wykonane metodą druku cyfrowego. Zamawiający nie zastrzegł w siwz, że dostarczenie niewłaściwej próbki do oceny spowoduje odrzucenie oferty. Co teraz należy zrobić? Odrzucić ofertę na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp jako nieodpowiadającą treści siwz czy uznać, że brak właściwej próbki skutkuje przyznaniem 0 pkt w kryterium jakościowym a oferta wykonawcy pozostaje w postępowaniu i podlega dalszej ocenie?

AZB 168

Czy czas ważności zabezpieczenia wykonania umowy uzależnić od daty wejścia na plac budowy?

Pytanie: Zamawiający chce zawrzeć umowę na realizację robót budowlanych. Termin podpisania kontraktu przewiduje na kwiecień 2018 roku. Przekazanie placu budowy oraz przystąpienie do robót nastąpi pod koniec maja 2018 roku. Czy wykonawca, przedstawiając zabezpieczenie należytego wykonania umowy, może ująć w polisie datę zawarcia umowy, a w treści termin obowiązywania od 1 czerwca 2018 r. tj. dnia rozpoczęcia robót? Czy może jednak należy w niej wskazać dzień zawarcia umowy, mimo, że wykonawca później wejdzie na plac budowy? Termin wykonania robót będzie liczony od dnia przekazania placu budowy do 31 sierpnia 2018 r. Część prac w obiekcie może być wykonana w terminie od 14 kwietnia 2018 r. (zostały one precyzyjnie określone).

AZB 167

KIO o nieprawidłowościach we wnoszeniu wadium

Zapewne niejeden zamawiający miał w prowadzonym przez siebie postępowaniu przypadek, w którym wykonawca, wnosząc wadium w formie pieniężnej, zrobił przelew zamiast wpłaty gotówkowej w banku. Co w takiej sytuacji powinien zrobić zamawiający? Czy wpłata gotówki w banku może rodzić negatywne konsekwencje dla wykonawcy? Zapoznanie się z orzecznictwem KIO i sądów pozwoli poznać poglądy dotyczące tej kwestii.

AZB 166

Czy kopia pełnomocnictwa wykonawcy musi być potwierdzona notarialnie?

Pytanie: W przypadku gdy wykonawcę reprezentuje pełnomocnik, zamawiający wymaga przedłożenia oryginału pełnomocnictwa lub kopii poświadczonej notarialnie. Z czego wynika obowiązek przedkładania kopii pełnomocnictwa w takiej formie? Czy jeśli dana jednostka zatrudnia radcę prawnego lub adwokata, to ta osoba nie może poświadczyć kopii tego dokumentu za zgodność z oryginałem?

Co zmieni ustawa o RODO w zamówieniach publicznych?

Już niebawem, bo od 25 maja czeka nas wejście w życie unijnego rozporządzenia w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych. W tym samym czasie powinna zostać wdrożona do polskiego porządku prawnego nowa ustawa o ochronie danych osobowych. Czy w kontekście nadchodzących zmian zamawiający i wykonawcy powinni się specjalnie przygotowywać do tego procesu? Czy zmieni się sposób udzielania zamówień? I czy należy bać się RODO w zamówieniach publicznych?

Chcesz sprawdzić posiadanie uprawnień? Zażądaj odpowiedniego dokumentu

Pytanie: Prowadzimy przetarg nieograniczony, którego przedmiotem jest monitoring pożarowych sygnałów alarmowych. W warunku kompetencji lub uprawnień do prowadzenia określonej działalności zawodowej postawiliśmy następujący wymóg: „Wykonawca musi posiadać zgodę Komendy Miejskiej Państwowej Straży Pożarnej w Rzeszowie na prowadzenie monitoringu pożarowego na jej terenie – ustawa z 24.08.1991 o ochronie przeciwpożarowej (Dz.U. nr 81, poz. 351 ze zm.)”. Jakiego dokumentu możemy żądać od wykonawcy na potwierdzenie spełnienia tego warunku?

AZB 165

Elektronizacja zamówień publicznych w zakresie Jednolitych Dokumentów

Od 18 kwietnia 2018 r. zaczęły obowiązywać przepisy, które nakładają na zamawiających oraz wykonawców obowiązek prowadzenia korespondencji w toku postępowania o udzielenie zamówienia publicznego w formie elektronicznej w zakresie składanych Jednolitych Dokumentów. Obowiązek ten stanowi pierwszy etap krajowej elektronizacji zamówień publicznych. Pełna elektronizacja wchodzi w życie już w październiku. Zatem, zarówno zamawiający, jak i wykonawcy powinni podjąć kroki w celu przygotowania się do wprowadzonych zmian.

Co robić, gdy wykonawca składa niezaszyfrowany JEDZ przed terminem składania ofert?

Pytanie: Niedawno UZP opublikował Instrukcję przekazywania drogą elektroniczną zaszyfrowanego JEDZ podpisanego kwalifikowanym podpisem elektronicznym. Czy jeśli otrzymam od wykonawcy niezaszyfrowany JEDZ przed upływem terminu składania ofert, powinienem wezwać go do uzupełnienia dokumentu tym razem w wersji zaszyfrowanej? Czy należy uznać, że wcześniej złożony niezaszyfrowany JEDZ, pomimo braku spełnienia wymogu, został prawidłowo złożony? W mojej ocenie przyjęcie pierwszej interpretacji za właściwą niepotrzebnie wydłuża i komplikuje prowadzone postępowanie. Jeśli jednak uznamy, że niezaszyfrowany JEDZ jest właściwie złożony, przepisy dotyczące elektronizacji nie będą egzekwowane. Jak postąpić?

AZB164

Czy wolno kilka razy żądać wyjaśnień co do rażąco niskiej ceny, nie narażając się na zarzuty?

Pytanie: Wezwaliśmy wykonawcę do wyjaśnienia rażąco niskiej ceny. W odpowiedzi przedłożył kalkulację ceny. Wskazał w niej jednak błędnie zbyt małą liczbę przedmiotów, które mają być zamontowane. Czy poprawić to przeoczenie jako inną omyłkę a później skorygować  cenę, czy uznać błąd za niezgodność z treścią oferty?

Czy oświadczenia wykonawców niebędące JEDZ powinny mieć wersję elektroniczną?

Pytanie: Czy od 18 kwietnia 2018 r. oświadczenia własne wykonawców składane na podstawie art. 25a ust. 1 ustawy Pzp w postępowaniach poniżej progów unijnych muszą przybrać formę elektroniczną?

Czy dokonując zamówienia artykułów spożywczych, wolno zażądać polskich produktów?

Pytanie: W postępowaniu na dostawę artykułów żywnościowych zamawiający chce otrzymać niektóre z artykułów spożywczych pochodzące z Polski. Nie wolno mu oczywiście opisać przedmiotu zamówienia przy zastosowaniu takich zapisów, dlatego też postanowił zastosować kryterium jakości dotyczące kraju pochodzenia określonych artykułów spożywczych np. czosnku i innych warzyw, punktując zaoferowanie przez wykonawcę określonych produktów pochodzących z Polski. Czy takie rozwiązanie jest prawidłowe i zgodne z ustawą Pzp?

AZB163

Korzystanie ze znaków towarowych przy opisie dostaw żywności może być ryzykowne

Pytanie: Opis przedmiotu zamówienia powinien zapewniać równy dostęp do zamówienia dla wszystkich wykonawców i nie powinien ograniczać konkurencji bez uzasadnienia. Nie należy w nim w szczególności wskazywać konkretnych marek, źródeł, procesów, znaków handlowych lub patentów, o ile nie jest to uzasadnione (art. 29 ust. 2 i 3 ustawy Pzp). Jak w przetargu na dostawę artykułów żywnościowych opisać konkretny produkt, nie określając jego marki?

Kiedy, w ocenie UZP, dopuszczalne jest skorzystanie z trybu z wolnej ręki z uwagi na tzw. monopol na rynku?

Występowanie na rynku danych dostaw, usług lub robót budowlanych, stanowiących przedmiot zamówienia publicznego, konkurencji w postaci co najmniej 2 wykonawców zdolnych do realizacji tego zamówienia, stanowi przeszkodę do zastosowania trybu z wolnej ręki na podstawie art. 67 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy Pzp. UZP przypomina o tym w wyniku kontroli nr KNZ/20/16/DKD.

Kiedy zmiana umowy ze względu na nieoczekiwane okoliczności jest dopuszczalna?

Pytanie: Wykonawca wybrany w przetargu o wartości powyżej unijnego progu (umowa na 12 miesięcy na dostawę jaj) zawnioskował o podwyższenie ceny, powołując się na art. 144 ust. 1 pkt 3 a i b ustawy Pzp. Jako powód podał skażenie jaj fipronilem w 40 krajach na całym świecie. Zamawiający odmówił podwyższenia cen a wykonawca zaprzestał realizowania dostaw. Czy zamawiający może zgodzić się na zmianę ceny?

AZB162

Niedopuszczalne zmiany umowy – przypadek z życia wzięty

Zmiany umów muszą być dokonywane bardzo ostrożnie. Głównym wyznacznikiem ich modyfikacji jest analiza, czy zmienione warunki kontraktu, jeżeli nie zostały w nim przewidziane, mają wpływ na równowagę w postępowaniu w stosunku do innych wykonawców. Dotkliwie przekonał się o tym jeden z beneficjentów, który działając w dobrej wierze i mając na celu  realizację projektu, zmienił umowę z wykonawcą. Jak się okazało, nieuprawnienie. Zapoznaj się z poniższym omówieniem i sprawdź, jak nie popełniać błędów i w jaki sposób zagwarantować sobie prawo do wprowadzana modyfikacji bez narażania się na zarzuty organów kontrolnych. Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie z 6 grudnia 2017, sygn. akt. I SA/Sz 766/17

Na jakiej podstawie dokonać modyfikacji umowy w związku z robotami zamiennymi?

Pytanie: Zamawiający zawarł umowę na wykonanie robót budowlanych z rozliczeniem kosztorysowym. Czy jeżeli wystąpią roboty zamienne (np. zamiana drzwi oszklonych na pełne) w trakcie realizacji tego zamówienia, to zamawiający będzie mógł wprowadzić zmodyfikować umowę zgodnie z art. 144 ust. 1 pkt 6 ustawy Pzp? Jeżeli tak, to w jaki sposób  policzyć kwotę 15% dopuszczalnych zmian – wyłącznie jako różnicę wynikającą z sum za przykładowe drzwi?

AZB161

Jak właściwie ocenić możliwość dokonania zmiany terminu realizacji umowy?

Pytanie: Gmina w 2015 roku przeprowadziła postępowanie w trybie dialogu konkurencyjnego w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego. Umowę zawarto we wrześniu 2016 roku – po wejściu w życie nowelizacji. Aktualnie zamawiający zamierza ją zmienić ze względu na zamówienie dodatkowe (art. 19 ust. 3 pkt 2a ustawy z 22 czerwca 2016 r. o zmianie ustawy – Prawo zamówień publicznych oraz niektórych innych ustaw). Czy można zmodyfikować w tej sytuacji termin realizacji prac, choć gmina nie przewidziała wcześniej możliwości takiej zmiany w umowie?

Czy zamawiający ma obowiązek wskazać liczbę pracowników, których wykonawca zatrudni w ramach stosunku pracy?

Pytanie: Przedmiotem zamówienia są roboty remontowo-budowlane w oddziale dziecięcym  szpitala. Obejmą roboty instalacyjne c.o., wod.-kan., gazów medycznych itp. i będą wykonywane przy ciągłości pracy oddziału. Jak rozwiązać problem związany z wymogiem zatrudnienia na umowę o pracę? Ile osób w takiej sytuacji powinniśmy wymagać i jakich? Czy powinny to być osoby z kadry kierowniczej, czy pracownicy fizyczni?

AZB160

Czy zamawiający zażąda od wykonawcy wyjaśnień co do rażącej ceny?

Pytanie: Podczas badania cen zawartych w  ofertach złożonych w postępowaniu zamawiający może stwierdzić, że budzą one jego wątpliwości i mogą być uznane za rażąco niskie. Wówczas korzystając z przedstawionego wzoru będzie musiał wezwać wykonawcę do złożenia wyjaśnienia. Na jakiej podstawie prawnej może tak postąpić?

Czy zamawiający na stronie internetowej zamieszczają roczne plany postępowań o udzielenie zamówień?

Pytanie: Regulacja dodanego art. 13a nie wynika z konieczności implementacji do polskiego porządku prawnego postanowień dyrektyw unijnych. Wypełnia natomiast jeden z ich celów, mianowicie  ułatwienie dostępu do zamówień publicznych małym i średnim przedsiębiorstwom i zwiększenie ich zaangażowania w rynku zamówień publicznych. Kto musi publikować plan postępowań?

Czy zamawiający może zatrzymać wadium wykonawcy?

Pytanie: Zanim zamawiający zatrzyma wadium powinien uzyskać wyjaśnienia od wykonawcy. Niezasadne zatrzymanie wadium może bowiem skończyć się dochodzeniem przez wykonawcę jego zwrotu na drodze sądowej. Dlatego niezbędne wydaje się utwierdzenie bądź nie przez zamawiającego w przekonaniu, że podstawa zatrzymania zaistniała z przyczyn leżących po stronie wykonawcy. Na czym polegają regulacje o wadium?

AZB159

Czy zmiana warunków płatności kontraktu jest możliwa jedynie w wyjątkowych przypadkach?

Pytanie: Okazało się, że termin wykonania robót budowlanych z zawartej przez nas umowy ulegnie znacznemu przedłużeniu, ponieważ wykonanie zadania jest uzależnione od realizacji drugiego, realizowanego przez gminę zamówienia (zmiana ta została przewidziana w siwz). Czy zamawiający może zmienić warunki płatności określone w umowie i zapłacić wykonawcy za dotychczas wykonane roboty? Nie przewidzieliśmy płatności częściowych ale w związku z faktem, że zakończenie zadania nastąpi dopiero w przyszłym roku, chcielibyśmy zapłacić chociaż za część robót.

Czy zamawiający powinien doliczyć do ceny oferty cło, jakie będzie musiał opłacić w związku z wyborem danego wykonawcy?

Pytanie: Zamawiający spodziewa się, że w postępowaniu na dostawę, oferty mogą złożyć wykonawcy zagraniczni, oferując towar, za który zamawiający będzie miał obowiązek zapłacić cło. W siwz poinformował, że w przypadku, gdy zostanie złożona oferta, której wybór prowadziłby do powstania obowiązku celnego, w celu oceny oferty doliczy do przedstawionej w niej ceny cło, które miałby obowiązek ponieść zgodnie z obowiązującymi przepisami celnymi w zakresie dotyczącym importu towaru. Wykonawca zagraniczny złożył ofertę z najkorzystniejszą ceną, która pozwoliłaby mu wygrać przetarg. Zamawiający powiększył tę cenę o należne cło i przez to wykonawca ten „spadł” na dalsze miejsce w rankingu ofert. Czy może on wnieść na tę czynność zamawiającego skuteczne odwołanie do KIO?

Czy wzór protokołu postępowania trzeba dostosować do specyfiki własnej procedury?

Pytanie: Czy protokół przetargowy można modyfikować? Czy mogę przykładowo usuwać z niego części, które mnie nie dotyczą? Przed nowelizacją zgodnie z instrukcją wypełniania protokołu z 2012 roku można było zmieniać jego zawartość. Czy instrukcja jest nadal aktualna?