Wprowadzenie podmiotu trzeciego do oferty w trakcie postępowania jest niedopuszczalne

 W ostatnim czasie Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał orzeczenie, które wprowadziło sporo zamieszania. Wskazał, że wykonawca nie może uzupełniać swojej oferty o dokumenty podmiotu trzeciego, jeżeli pierwotnie wykazywał spełnianie warunków udziału w postępowaniu osobiście. Stanowisko składu orzekającego spowodowało, że wróciła dyskusja o prawidłowości implementacji dyrektyw i choć orzeczenie zostało wydane w odniesieniu do poprzedniej dyrektywy rzuca nowe spojrzenie na aspekt uzupełniania dokumentówwyrok Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 4 maja 2017 r., sygn. akt C-387/14

Warunek udziału nie może odnosić się do oferty

Wieloletnia praktyka udzielania zamówień wskazuje na absolutną konieczność równego traktowania wykonawców. Zasada ta wyraża się również poprzez jednakowo ustalone dla wszystkich wykonawców warunki udziału w postępowaniu. Sprawdź, jakie błędy na tym gruncie popełnił jeden z zamawiających. Pomimo że postępowanie prowadzone było w poprzednim stanie prawnym, wnioski płynące z oceny kontrolujących są aktualne na gruncie obowiązujących przepisów. uchwała Krajowej Izby Odwoławczej z 10 listopada 2017, sygn. akt KIO/KD 62/17

Sprawdź, jakie wsparcie proponuje Unia Europejska dla zamawiających realizujących duże projekty infrastrukturalne

Komisja Europejska wdraża nowe narzędzie. To mechanizm wsparcia zamawiających, który służy prawidłowemu stosowaniu rozwiązań prawnych i „ducha” dyrektyw w sprawach zamówień. Mowa o dobrowolnym mechanizmie oceny ex ante aspektów dotyczących procedury udzielania zamówień publicznych w przypadku dużych projektów infrastrukturalnych. Przeczytaj poniższy tekst i dowiedz się, czym w praktyce jest to rozwiązanie, jakie są jego cele oraz jakie korzyści płyną z jego wdrożenia. 

Specyfika zamówień współfinansowanych ze środków UE

Perspektywa 2014-2020 jest w pełni realizacji. Wiele podmiotów otrzymuje środki z Unii Europejskiej przeznaczone na realizację konkretnego celu. Z czym jednak wiąże się wydatkowanie tych środków. Na co szczególnie uważać przy procedurze zawierania umowy współfinansowanej. Jakich błędów się wystrzegać, aby nie narazić swojej jednostki na zmniejszenie przyznanych środków i konieczność ich pokrycia z własnego budżetu. Zapoznaj się z częścią I omówienia tego niezwykle istotnego zagadnienia. 

Najpierw ogłoszenie unijne a potem krajowe – skorzystaj ze wskazówek z raportu kontroli UZP

Zgodnie z art. 11 ust. 7d ustawy Pzp, zamieszczenie ogłoszenia podlegającego obowiązkowi publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej w Biuletynie Zamówień Publicznych czy np. na tablicy ogłoszeń i stronie WWW zamawiającego nie może nastąpić przed ich publikacją w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej albo upływem 48 godzin od potwierdzenia otrzymania ogłoszenia przez Urząd Publikacji Unii Europejskiej.

Na czym polegają właściwe zasady szacowania dostaw i usług objętych wieloletnim projektem?

Pytanie: Nasze pytanie dotyczy kwestii sumowania zamówień w kontekście sporządzania rocznych planów zamówień. Co roku, jako uczelnia wyższa, sporządzamy plan zamówień przewidzianych do realizacji w bieżącym roku kalendarzowym. Czy w przypadku realizacji projektu badawczego zaplanowanego na 3 lata powinniśmy przyjąć wszystkie wydatki (dostawy i usługi) zaplanowane w harmonogramie projektu przez te 3 lata, czy podzielić je i w kolejnym roku kalendarzowym składać plan odnośnie wydatków przewidzianych na dany rok? Czy przy kilku takich projektach badawczych istnieje obowiązek sumowania dostaw i usług z każdego projektu, czy też każdy projekt jest traktowany indywidualnie? Przykładowo zaplanowany zakup odczynników w pierwszym grancie opiewa na 400.000 zł, w drugim na 500.000 zł a w trzecim na 300.000 zł. Łącznie przekraczamy 209.000 euro. Czy musimy stosować procedurę unijną?

Na czym polega zaproszenie do składania ofert?

Pytanie: Zmiany dokonane w art. 51 ustawy Pzp w pierwszej kolejności przesądzają o jednoczesnym zapraszaniu kandydatów do składania ofert. Oprócz tego przywołuje się w tej jednostce redakcyjnej nazewnictwo kryteria selekcji, zastępując dotychczasowe sformułowanie odnoszące się w sposób opisowy do wyłonienia wykonawców w sposób obiektywny i niedyskryminacyjny. Na czym polegają nowe rozwiązania?

Kiedy można wykluczyć wykonawcę z postępowania?

Pytanie: Zwracam się z zapytaniem jak postąpić w sytuacji, gdy projektant dokumentacji projektowej robót budowlanych na budowę przydomowych oczyszczalni ścieków, będzie ubiegać się o zamówienie jako Wykonawca w ramach ogłaszanego przez nas przetargu nieograniczonego. Zastosowanie mają tu art. 24 ust. 1 pkt 19 w związku z art. 24 ust. 10. Jak przygotować się do takiej sytuacji?1)     Czy wystarczające będzie, gdy na etapie przygotowania przetargu: dam dłuższy termin na składanie ofert np. 2 dni oraz podam w SIWZ kwotę z kosztorysu.2)     W przypadku, gdy projektant miał dostęp do ankiet, które złożyli mieszkańcy zainteresowani , podając dane dot. m.in. osób zamieszkujących w danym gospodarstwie ilości zużywanej wody itp. Czy te ankiety również powinny być udostępnione pozostałym zainteresowanym Wykonawcom.3)     Na etapie oceny ofert powinnam wezwać Wykonawcę – projektanta do złożenia wyjaśnień, aby udowodnił że jego udział nie zakłuca konkurencji?