KIO sprawiedliwie o kosztach postępowania odwoławczego

 Wyroki KIO z 24 lipca 2017 r.; sygn. akt 1362/17 i z 15 grudnia 2016 r.; sygn. akt KIO 2285/16

Kiedy można wykluczyć wykonawcę z postępowania?

Pytanie: Zwracam się z zapytaniem jak postąpić w sytuacji, gdy projektant dokumentacji projektowej robót budowlanych na budowę przydomowych oczyszczalni ścieków, będzie ubiegać się o zamówienie jako Wykonawca w ramach ogłaszanego przez nas przetargu nieograniczonego. Zastosowanie mają tu art. 24 ust. 1 pkt 19 w związku z art. 24 ust. 10. Jak przygotować się do takiej sytuacji?1)     Czy wystarczające będzie, gdy na etapie przygotowania przetargu: dam dłuższy termin na składanie ofert np. 2 dni oraz podam w SIWZ kwotę z kosztorysu.2)     W przypadku, gdy projektant miał dostęp do ankiet, które złożyli mieszkańcy zainteresowani , podając dane dot. m.in. osób zamieszkujących w danym gospodarstwie ilości zużywanej wody itp. Czy te ankiety również powinny być udostępnione pozostałym zainteresowanym Wykonawcom.3)     Na etapie oceny ofert powinnam wezwać Wykonawcę – projektanta do złożenia wyjaśnień, aby udowodnił że jego udział nie zakłuca konkurencji?

Kiedy konieczny jest podział zamówienia na części w zamówieniu „medycznym”?

 Sporządzenie przedmiotu zamówienia w sposób, który - poprzez zaniechanie podziału na części - ograniczy dostęp do udzielenia zamówienia do jednego wykonawcy, jest działaniem naruszającym zasadę zachowania uczciwej konkurencji oraz równego traktowania wykonawców.

Jakie zasady obowiązują w zakresie podwykonawstwa w zamówieniach z dziedziny obronności i bezpieczeństwa?

Pytanie: Organizuję przetarg ograniczony z dziedziny obronności i bezpieczeństwa. Czy przygotowując zapisy dotyczące podwykonawstwa, powinnam stosować regulacje rozdziału 4a ustawy Pzp (art. 131m) i zobowiązać wykonawcę do zawarcia umowy o podwykonawstwo? Czy jeśli określę, że łączna wartość umów o podwykonawstwo, które wykonawca będzie zobowiązany zawrzeć, nie może przekroczyć 30% wartości zamówienia, wówczas wykonawca nie może zadeklarować, że powierzy podwykonawcom więcej niż 30% wartości zamówienia, na które składa ofertę? Na jakim etapie postępowania – składania wniosków czy ofert – wykonawca ma zadeklarować, czy i jaką część zamówienia zamierza powierzyć podwykonawcom? Kiedy jest zobowiązany wszcząć postępowanie w sprawie wyboru podwykonawców? Czy ono powinno być rozstrzygnięte w momencie składania wniosków w przetargu ograniczonym?

Jakie są zasady żądania oświadczenia o przynależności do grupy kapitałowej w zamówieniach z dziedziny obronności i bezpieczeństwa?

Pytanie: Przygotowuję przetarg ograniczony w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa. Artykuł 24 ust. 11 ustawy Pzp stanowi, że w terminie 3 dni od przesłania wyników oceny spełniania warunków w przetargu ograniczonym wykonawca przekazuje zamawiającemu oświadczenie o grupie kapitałowej. Czy mam obowiązek wymagać takiego oświadczenia, skoro w „obronnościowych” przesłankach wykluczenia nie ma takiej przesłanki? Jeśli zażądam tego dokumentu wraz z wnioskiem o dopuszczenie do udziału w postępowaniu, na jakiej podstawie prawnej wykluczę wykonawcę, który go nie złoży?

Jakie są ważne zasady wnoszenia wadium w formie pieniądza?

Pytanie: W siwz na usługi leśne w 2017 roku zawarliśmy zapis, że wadium w formie pieniądza uznaje się za wniesione w chwili wpływu na rachunek bankowy zamawiającego przed upływem terminu na składanie ofert tj. do 4 grudnia 2017 r. włącznie. Termin składania ofert ustalono na 5 grudnia 2017 r. do godz. 8.30. Zapis wynikał z faktu, że w momencie otwarcia ofert nie mamy aktualnego wydruku z banku, gdyż pierwsza sesja z przelewami jest o godz. 11. Czy naruszyliśmy tym przepisy ustawy Pzp?

Jakie są możliwości zamówienia dostawy i dystrybucji energii elektrycznej?

Pytanie: W poprzednich latach przeprowadzaliśmy przetarg nieograniczony w zakresie dostawy energii elektrycznej, który został podzielony na 3 części. Każda z nich odpowiadała siedzibie jednostki terenowej w danym powiecie. Przedmiot zamówienia został określony jako dostawa energii elektrycznej – obejmująca kompleksową usługę, polegającą na sprzedaży energii elektrycznej oraz zapewnieniu świadczenia usługi jej przesyłania, realizowaną na podstawie kompleksowej umowy, dla potrzeb trzech podanych jednostek. W tym roku kończą się umowy kompleksowe na dostawę energii dla 3 jednostek. Łączna wartość zamówienia wynosi 146.365 zł netto na 4 lata (dostawa + przesył). W związku z tym mam kilka pytań:1. Czy można przeprowadzić przetarg nieograniczony, jak w poprzednich latach tj. razem na  sprzedaż i świadczenie usługi przesyłania energii elektrycznej? Postępowanie byłoby podzielone na 3 części.2. Czy żądanie kompleksowej umowy nie zakłóca uczciwej konkurencji?3. Czy należy „rozdzielić” przedmiot zamówienia na dostawę i usługę przesyłu? Wówczas wartość szacunkowa dla dostaw jest poniżej 30.000 euro, tak samo dla usług. Czy można w takim przypadku przeprowadzić procedurę przewidzianą dla postępowań poniżej progów, w tzw. zapytaniu ofertowym, zgodnie z wewnętrznym regulaminem?4. Czy wolno przeprowadzić przetarg nieograniczony na dostawę i udzielić zamówienia z wolnej ręki na przesył energii?

Jakie oświadczenia z art. 17 Pzp zostaną złożone w przypadku zamówienia in-house?

Pytanie: Nasze pytanie dotyczy obowiązku składania oświadczenia, o którym mowa w art. 17 ust. 2 Prawa zamówień publicznych. Zamówienia udzielono z wolnej ręki na podstawie art. 67 ust. 1 pkt 12 ustawy Pzp na odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych własnej spółce, w której gmina posiada 100% udziałów, a burmistrz pełni funkcję zgromadzenia jej wspólników. W art. 17 ust. 1 pkt 4 wskazano: „(…) pozostają z wykonawcą w takim stosunku prawnym lub faktycznym, że może to budzić uzasadnione wątpliwości co do bezstronności tych osób”. Jakiej treści oświadczenie powinien złożyć kierownik zamawiającego w przypadku zlecania zamówienia własnej spółce na podstawie art. 67 ust. 1 pkt 12 ustawy Prawo zamówień publicznych?

Jakie będą zasady przekazywania JEDZ po 18 kwietnia 2018 r.?

Pytanie: Zgodnie z § 3 ust. 1 rozporządzenia w sprawie użycia środków komunikacji elektronicznej w postępowaniu przekazanie dokumentów, następuje za pomocą środków komunikacji elektronicznej. Czy mając powyższe na uwadze, JEDZ od kwietnia 2018 r. ma być składany w taki sposób, by zapewnić ochronę przed dostępem do jego treści przed upływem terminu składania ofert lub wniosków? Czy może być przykładowo przesłany mailem jako dokument podpisany kwalifikowanym podpisem elektronicznym, ale niezabezpieczony przed dostępem do jego treści? Czy przesłanie go faksem będzie dopuszczalne?

Jak zwiększyć środki na sfinansowanie zamówienia?

Pytanie: Jesteśmy po otwarciu ofert. Cena najtańszej oferty przewyższa kwotę przeznaczoną na sfinansowanie zamówienia. Przypuszczamy, że wkrótce otrzymamy więcej środków, jednak póki co nie mamy takiej gwarancji. Zbadaliśmy oferty pod kątem omyłek i rażąco niskiej ceny. Czy możemy już teraz dokonać ich punktacji i wezwać najwyższej ocenionego wykonawcę do złożenia dokumentów zgodnie z art. 26 ust. 2 ustawy Pzp? A może w chwili obecnej nie należy narażać wykonawcy na wydatki, skoro nie mamy środków na zamówienie?

AZB 176

Jak pozyskać innowacyjne rozwiązania technologiczne w drodze konkursu

W związku z postępem technologicznym coraz większą rolę w gospodarce i administracji odgrywają innowacje. Wraz z nowymi możliwościami rodzą się również nowe wyzwania i potrzeby w zakresie pozyskiwania i wykorzystywania nowoczesnych technologii. Procedura konkursowa, która dotychczas rzadko była wykorzystywana do zakupu narzędzi IT, daje duże możliwości. Sprawdź, jak przeprowadzić konkurs na rozwiązania innowacyjne.

Jak elektronizacja zamówień publicznych wpływa na prowadzone postępowanie?

Pytanie: Pytanie: Jakie wymogi związane z elektronizacją zamówień należy spełnić w przypadku zastosowania trybu negocjacji bez ogłoszenia po przetargu unijnym, na który nie było ofert?

Elektronizacja przetargów w praktyce

Od dnia 18 października 2018 r. zaczęły obowiązywać przepisy, które nakładają na zamawiających prowadzących postępowania w trybie ustawy zamówień publicznych, których wartość zamówienia przekracza tzw. progi unijne prowadzenie postępowania w formie elektronicznej. Wejście w życie art. 10a Pzp wprowadziło rewolucję w funkcjonowaniu zarówno zamawiających, jak i wykonawców działających w branży sektora publicznego.

AZB 175

Czy wykonawca powinien podać nazwy podwykonawców, którzy zrealizują część zamówienia

Pytanie: Pytanie: Na etapie składania oferty nie zawarłem jeszcze umów podwykonawczych. Nie wiem bowiem na pewno, czy w czasie realizacji zamówienia będą dysponować wolnym sprzętem i innymi zasobami. Zamawiający żąda podania w ofercie nazw podwykonawców. Czy mam wskazać firmy tych kontrahentów, mimo braku pewności co do współpracy właśnie z nimi?

AZB 174

Dokonanie czynności poprawienia omyłki a zmiany treści oferty

Pytanie: Pytanie: W prowadzonym przez nas postępowaniu, w trybie przetargu nieograniczonego z zastosowaniem procedury „odwróconej”, na dostawę urządzeń oświetleniowych, wymagaliśmy w siwz, aby wykonawca, którego oferta zostanie najwyżej oceniona, złożył (na wezwanie z art. 26 ust. 1 ustawy Pzp) dokumenty (np. karty katalogowe, specyfikacje techniczne itp.) potwierdzające zgodność parametrów zaoferowanych urządzeń z parametrami wskazanymi w dołączonym do oferty formularzu cenowym. Zamawiający po dokonaniu oceny i badania ofert wezwał wykonawcę, którego oferta została oceniona najwyżej, do złożenia ww. dokumentów.W odpowiedzi na wezwanie wykonawca złożył dokumenty – karty katalogowe, z których wynikało, że wartości natężenia oświetlenia zaoferowanych projektorów nie potwierdzają konkretnej wartości liczbowej wskazanej przez wykonawcę w formularzu cenowym, ale mieszczą się w dopuszczalnym przedziale liczb, a zatem spełniają warunek przedmiotowy określony przez zamawiającego. Wobec powyższego zamawiający, działając na podstawie art. 26 ust 3 ustawy Pzp, wezwał wykonawcę do uzupełnienia dokumentów potwierdzających posiadanie przez zaoferowane projektory wartości natężenia oświetlenia w konkretnej wartości liczbowej. W odpowiedzi na wezwanie wykonawca oświadczył, że w formularzu cenowym omyłkowo wpisał błędne wartości natężenia oświetlenia oferowanych projektorów. Dodatkowo w wyjaśnieniach wykonawca podał „prawidłowe” wartości natężenia oświetlenia oraz dołączył dokumenty – karty katalogowe, które to potwierdzają.Mając na uwadze powyższe, oraz z uwagi na fakt, że wartości natężenia oświetlenia nie były ocenianie w kryterium oceny ofert: czy zamawiający może na tym etapie postępowania (tzn. po ustaleniu rankingu ofert i wezwaniu wykonawcy, którego oferta była oceniona najwyżej, do złożenia dokumentów z art. 25 ust. 1) na podstawie wyjaśnień wykonawcy poprawić w ofercie tę wartość z uwzględnieniem art. 87 ust. 2 pkt 3 ustawy Pzp? Formularz cenowy wykonawcy zawarty w ofercie ma być załącznikiem do umowy, tak więc wszystkie parametry urządzeń powinny mieć właściwe odpowiadające rzeczywistości wartości liczbowe i poprawienie omyłki wydaje się zasadne. Czy też zamawiający powinien odrzucić ofertę wykonawcy na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2, ponieważ powinien uznać, że jej treść nie odpowiada treści siwz.

Czy można powtórzyć wezwanie do złożenia wyjaśnień?

Pytanie: Pytanie: W przetargu nieograniczonym złożono tylko jedną ofertę (nie przewidziano procedury z art. 24aa ustawy Pzp), która budzi wątpliwości zamawiającego w zakresie kosztów dostawy i warunków płatności. Rozbieżność polega na tym, iż w formularzu ofertowym wykonawca oświadcza, że zapoznał się ze wszystkimi dokumentami, wzorem umowy i wszystkimi zapisami siwz i je w pełni akceptuje. Oświadczył również, iż zrealizuje zamówienie zgodnie ze specyfikacją. Jednak do oferty załączył drugie pismo (ofertę sporządzoną na potrzeby postępowania przez wykonawcę samodzielnie) i tam wpisał własne informacje na temat płatności, zaliczek i kosztach transportu. Zamawiający w myśl artykułu 87 ust. 1 ustawy Pzp wezwał wykonawcę do wyjaśnień, jednakże odpowiedź nie została udzielona. Czy można powtórnie wezwać wykonawcę do złożenia wyjaśnień na podstawie art. 87. ust. 1 drugim pismem pod rygorem odrzucenia oferty?

Czy można badać ceny jednostkowe w ofercie pod kątem rażąco niskiej ceny

Pytanie: Pytanie: Zamawiający prowadzi postępowanie w trybie przetargu nieograniczonego z procedurą odwróconą na usługi dotyczące wycinki drzew, usuwania krzewów oraz ponownego, po wykonaniu robót budowlanych nasadzenia krzewów, siania trawy itp. Na całość wynagrodzenia składać się będzie rodzaj czynności i ich ilość razy stawka za poszczególną czynność. W postępowaniu złożono 4 oferty. Zamawiający na podstawie art. 26 ust. 1 ustawy Pzp wezwał wykonawcę, którego oferta została najwyżej oceniona, do złożenia w wyznaczonym terminie aktualnych oświadczeń lub dokumentów potwierdzających okoliczności, o których mowa w art. 25 ust. 1 ustawy Pzp. Dopiero po wysłaniu tego pisma do tego wykonawcy zamawiający powziął informację, że zaoferowane przez tego wykonawcę niektóre ceny cząstkowe, które stanowić będą podstawę do wyliczenia jego wynagrodzenia przy wykonaniu umowy, mogą być zaniżone i rażąco niskie.W związku z tym pojawiają się pytania: 1) czy sytuacja, kiedy ceny cząstkowe są niższe i mogą spełniać wymogi z art. 90 ustawy Pzp, należy przeprowadzić procedurę badania rażąco niskiej ceny; 2) do kiedy można badać rażąco niską cenę.

AZB 173

Czy podpis profilem zaufanym ePUAP jest równoważny podpisowi kwalifikowanemu

Oferty, wnioski o dopuszczenie do udziału w postępowaniu oraz oświadczenia, w tym jednolity dokument, sporządza się, pod rygorem nieważności, w postaci elektronicznej i opatruje się kwalifikowanym podpisem elektronicznym. Niedochowanie formy elektronicznej jednolitego europejskiego dokumentu zamówienia powoduje nieważność tego oświadczenia. Urząd Zamówień Publicznych wydał opinię na ten temat pt. „Czy podpis profilem zaufanym ePUAP może być uznany za równoważny podpisowi kwalifikowanemu (w kontekście składania JEDZ po 18 kwietnia 2018 r.)”.

Czy doświadczenie może stanowić jednocześnie warunek udziału i kryteria oceny ofert

Pytanie: Pytanie: Witam, czy doświadczenie inspektora nadzoru w postaci udziału w określonych robotach na stanowisku inspektora może jednocześnie stanowić warunek udziału w postępowaniu i kryterium inne niż cena?

AZB 172

Czy przy zamówieniach poniżej 30.000 euro trzeba zrobić rozeznanie cenowe wśród 3 wykonawców?

Pytanie: Jesteśmy gminnym ośrodkiem pomocy społecznej. Większość naszych zamówień nie przekracza 30.000 euro. Niedługo będziemy przeprowadzać postępowanie na usługi pogrzebowe. W ubiegłym roku liczba pochówków wynosiła 5. Łączny koszt wszystkich pogrzebów to 5.000 złotych netto. Nasz regulamin udzielania zamówień do 30.000 euro stanowi, że zamówienia do 20.000 złotych negocjujemy z jednym wykonawcą. Czy mogę oszacować wartość zamówienia, bazując na danych z zeszłego roku i podpisać umowę z firmą, która już w poprzednim roku świadczyła nam tego typu usługi? Czy mam obowiązek przeprowadzić rozeznanie cenowe wśród co najmniej 3 podmiotów? Jesteśmy bardzo zadowoleni z dotychczasowej firmy, która zawsze wywiązuje się z umowy.

AZB 170

Jakich dokumentów należy wymagać od wykonawcy powołującego się na zasoby podmiotów trzecich?

Pytanie: Czy w postępowaniu powyżej „progów unijnych” zamawiający powinien od wykonawcy, który powołuje się na zdolności podmiotu trzeciego, żądać takich samych dokumentów dla podmiotu trzeciego jak od wykonawcy w zakresie wykazania niepodlegania wykluczeniu tj. KRK, KRS, CEIDG, oświadczenia o braku wydania prawomocnego wyroku o zaleganiu z uiszczaniem podatków, opłat lub składek i oświadczenia o braku orzeczenia tytułem środka zapobiegawczego zakazu ubiegania się o zamówienie publiczne?

Jak sprostować ogłoszenie w zakresie nowej części zamówienia?

Pytanie: W postępowaniu powyżej kwoty 221.000 euro jeden z wykonawców zadał pytanie o wydzielenie pozycji do nowego pakietu/części. Wyraziliśmy zgodę i w związku z tym sprostowaliśmy ogłoszenie o zamówieniu. Otrzymaliśmy odmowę publikacji w Dz.Urz. UE, z uzasadnieniem że nie można dodawać dodatkowych części do ogłoszenia. Czy w tej sytuacji istnieje jakiś sposób na zmianę ogłoszenia? W postępowaniach bardzo często mamy zapytania od wykonawców w sprawie wydzielenia pozycji i utworzenia dodatkowego pakietu. Czy w takiej sytuacji wszystkie te pytania stają się bezzasadne a my jako zamawiający musimy odpowiadać negatywnie?

Czy lider konsorcjum może potwierdzać „za zgodność z oryginałem” dokumenty wszystkich konsorcjantów?

Pytanie: Zamawiający otrzymał ofertę od konsorcjum składającego się z 3 podmiotów. Załączono do niej pełnomocnictwo, z którego wynika, że lider konsorcjum jest upoważniony m.in. do poświadczania dokumentów za zgodność z oryginałem. Czy w związku z tym wolno mu poświadczyć referencje jednego z partnerów?

AZB 169

Czy konieczny jest podpis kierownika zamawiającego na ogłoszeniu o zamówieniu?

Pytanie: Czy ogłoszenie o zamówieniu, o zmianie ogłoszenia oraz o udzieleniu zamówienia powinny być podpisane przez kierownika zamawiającego? Przed wysłaniem czy po publikacji?

Błędy w projekcie umowy można bez problemu naprawić przed terminem składania ofert

Pytanie: W ogłoszonym postępowaniu przetargowym zamawiający po umieszczeniu ogłoszenia zauważył, że zrobił błąd w zapisach projektu umowy w zakresie kar umownych (niefortunnie zwolnił z nich wykonawcę). Czy zamawiający może poprawić swój błąd? Jakie czynności powinien wykonać, jeśli jest na etapie przed składaniem ofert?

Zamawiający nie mogą wykorzystywać swojej pozycji przy określaniu kar umownych

W przypadku ustalania kar umownych pozycja zamawiającego w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego jest wielokrotnie nadużywana. Przy kształtowaniu zapisów umowy ważne jest zrozumienie celu instytucji kary umownej jako środka dyscyplinującego i odszkodowawczego. Istotne jest zachowanie równości stron stosunku zobowiązaniowego i poszanowanie zasad współżycia społecznego. Nieuzasadnione restrykcje wpływają bowiem na wzrost cen ofertowych, co z punktu widzenia interesów jednostki zamawiającej jest zjawiskiem niekorzystnym.

AZB 168

Na jakiej podstawie określić wartość dopuszczalnych „bagatelnych” zmian umowy?

Pytanie: Czy sformułowanie „wartość zamówienia określona pierwotnie w umowie” użyte w art. 144 ust. 1 pkt 6 ustawy Prawo zamówień publicznych to po prostu wynagrodzenie wykonawcy (cena oferty) wskazane w umowie w sprawie zamówienia publicznego zawartej w wyniku przeprowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego? Jeżeli nie, to w jaki sposób należy obliczać progi odpowiednio dla dostaw i usług – 10%, dla robót budowlanych – 15% przy zmianach umowy wprowadzanych na podstawie art. 144 ust. 1 pkt 6 ustawy Pzp? Czy te wyliczenia trzeba odnosić do szacunkowej wartości zamówienia ustalonej dla danego postępowania?

AZB 167

KIO o nieprawidłowościach we wnoszeniu wadium

Zapewne niejeden zamawiający miał w prowadzonym przez siebie postępowaniu przypadek, w którym wykonawca, wnosząc wadium w formie pieniężnej, zrobił przelew zamiast wpłaty gotówkowej w banku. Co w takiej sytuacji powinien zrobić zamawiający? Czy wpłata gotówki w banku może rodzić negatywne konsekwencje dla wykonawcy? Zapoznanie się z orzecznictwem KIO i sądów pozwoli poznać poglądy dotyczące tej kwestii.

AZB 166

Niezgodna z prawem zmiana umowy jest uważana za niebyłą

Pytanie: W trakcie przetargu nieograniczonego wprowadzono do siwz modyfikację poprzez dopisanie do opisu przedmiotu zamówienia i wzoru umowy informacji o bezpłatnym serwisie. W podpisanej umowie brak niestety tego zapisu przez zwykłe przeoczenie. Jakie postanowienia mają zastosowanie – wprowadzone modyfikacją siwz czy podpisanej umowy?

Nieistotna zmiana zakresu świadczenia a przesunięcie terminu realizacji umowy

Pytanie: Zamawiający, na podstawie art. 144 ust. 1 pkt 6 ustawy Pzp, zamierza aneksować umowę na roboty budowlane, zwiększając jej zakres do 15% wartości pierwotnie określonego zamówienia. Aby wykonać prace w szerszym wymiarze, wykonawca musi mieć jednak więcej czasu na realizację aneksowanej umowy. Czy można zatem zmienić umowę odnośnie do terminu jej wykonania? Rozumiem, że zmiana zakresu w wymiarze, o którym mowa w zapytaniu, nie musi być przewidziana w ogłoszeniu o zamówieniu lub siwz. Z brzmienia art. 144 ust. 1 pkt 6 ustawy Pzp nie wynika jednak, czy można zmodyfikować termin realizacji umowy.

AZB 165

Elektronizacja zamówień publicznych w zakresie Jednolitych Dokumentów

Od 18 kwietnia 2018 r. zaczęły obowiązywać przepisy, które nakładają na zamawiających oraz wykonawców obowiązek prowadzenia korespondencji w toku postępowania o udzielenie zamówienia publicznego w formie elektronicznej w zakresie składanych Jednolitych Dokumentów. Obowiązek ten stanowi pierwszy etap krajowej elektronizacji zamówień publicznych. Pełna elektronizacja wchodzi w życie już w październiku. Zatem, zarówno zamawiający, jak i wykonawcy powinni podjąć kroki w celu przygotowania się do wprowadzonych zmian.

Co robić, gdy wykonawca składa niezaszyfrowany JEDZ przed terminem składania ofert?

Pytanie: Niedawno UZP opublikował Instrukcję przekazywania drogą elektroniczną zaszyfrowanego JEDZ podpisanego kwalifikowanym podpisem elektronicznym. Czy jeśli otrzymam od wykonawcy niezaszyfrowany JEDZ przed upływem terminu składania ofert, powinienem wezwać go do uzupełnienia dokumentu tym razem w wersji zaszyfrowanej? Czy należy uznać, że wcześniej złożony niezaszyfrowany JEDZ, pomimo braku spełnienia wymogu, został prawidłowo złożony? W mojej ocenie przyjęcie pierwszej interpretacji za właściwą niepotrzebnie wydłuża i komplikuje prowadzone postępowanie. Jeśli jednak uznamy, że niezaszyfrowany JEDZ jest właściwie złożony, przepisy dotyczące elektronizacji nie będą egzekwowane. Jak postąpić?

AZB164

Sprawdź, jaki wpływ na polskie zamówienia publiczne ma orzecznictwo TSUE

Czy w świetle braku regulacji w tym zakresie instytucja zamawiająca ma prawo zawrzeć umowę wykonawcą, którego oferta samoistnie wygasła? Czy taki wykonawca powinien podlegać eliminacji z postępowania? Jak podejść do wykluczenia wykonawcy, który brał udział w przygotowaniu postępowania? W tych sprawach wyraźne stanowisko zajął Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej, a my przyglądamy się jak jego opinia ukształtowała krajowe orzecznictwo.

Próbka potwierdzająca kryterium oceny ofert – kiedy i w jakim trybie należy jej wymagać

W przetargu obejmującym wykonanie, dostawę, instalację i uruchomienie systemu teleinformatycznego jednym z kryteriów oceny ofert będą „dodatkowe opcjonalności systemu”. Aktualnie zamawiający analizuje, jaki przyjąć sposób oceny ofert. Wybiera spośród dwóch opcji:1. Każdy wykonawca złoży wraz z ofertą odpowiednie oświadczenie, w którym, na podstawie podanej przez zamawiającego gotowej listy wskaże, czy i które „dodatkowe opcjonalności” proponuje w swojej ofercie. Następnie, zgodnie z art. 25 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp, wezwie wykonawcę, którego oferta zostanie najwyżej oceniona, do złożenia próbki takiego oprogramowania, w celu weryfikacji czy oferowana usługa spełnia wymagania określone przez zamawiającego, w tym w zakresie dodatkowych opcjonalności systemu.2. W związku z tym, że „dodatkowe opcjonalności systemu” będą stanowić jedno z kryteriów oceny ofert, zamawiający zażąda złożenia próbki oprogramowania od wszystkich wykonawców od razu z ofertą i przyzna im punkty na podstawie weryfikacji próbek, a nie tylko oświadczeń.Które spośród przyjętych rozwiązań jest prawidłowe? Interpretacji tego problemu dokonuje nasz ekspert. Sprawdź możliwe rozwiązania.

Niedozwolony udział wykonawcy w przygotowaniu postępowania

Ustawodawca ma na celu eliminację z postępowania podmiotów, które nabyły w trakcie uczestnictwa w przygotowaniu postępowania wiedzę, która może je stawiać w lepszej sytuacji w stosunku do pozostałych wykonawców biorących udział w postępowaniu. Czynnością związaną z przygotowaniem postępowania, która może skutkować wykluczeniem, jest również opisanie przedmiotu zamówienia. Działania zamawiającego nie mogą być jednak automatyczne. Sprawdź, jakie jeszcze wskazówki płyną z orzeczenia Krajowej Izby Odwoławczej.

AZB163

Sprawdź, jak poprawnie oszacować dostawy i usługi objęte jednym projektem

Pytanie: W projekcie dofinansowanym ze środków UE w ramach jednej z pozycji budżetu zaplanowano 2 obszary: 1) usługi prowadzenia kampanii reklamowych 2) kompleksową organizację imprez i wydarzeń informacyjno-promocyjnych. Z uwagi na długi okres realizacji projektu (2016–2022) kierownik przyjął orientacyjną wartość zamówienia dla poszczególnych obszarów, tj.: Ad. 1 – 580.000 zł, Ad. 2 – 550.000 zł. Doświadczenie pokazuje, że dopiero w toku realizacji projektu okazuje się, jakie faktycznie zamówienia i w jakiej skali będą realizowane w ramach tej pozycji (nowe potrzeby, zmiana cen ofert itp.). Brak jest możliwości prawidłowego oszacowania wartości zamówienia w skali całego projektu z uwagi na jego długotrwałość. Czy można zsumować wartości dopiero po określeniu przewidzianego na dany rok przedmiotu w ramach pozycji wniosku o dofinansowanie bez konieczności wliczania tych orientacyjnie podanych na początku kwot? Opinie UZP dopuszczają, w mojej opinii, taką możliwość, co jednak nie koresponduje z wymaganiami opiekunów projektów i kontrolujących.

Praktyka rynku w świetle wyroku TSUE w sprawie ESAPROJEKT

Wiele już powiedziano, mnóstwo też napisano na temat wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 4 maja 2017 r. w sprawie C-387/14 Esaprojekt Sp. z o.o. przeciwko województwu łódzkiemu. Czas zatem przyjrzeć się temu, w jaki sposób to orzeczenie wpłynęło na praktykę uczestników rynku zamówień publicznych. Poniżej omówimy kilka wyroków Krajowej Izby Odwoławczej wydanych  na podstawie przywołanego orzeczenia TSUE.Wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 14 czerwca 2017 r., sygn. akt: KIO 1060/17Wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 18 lipca 2017 r., sygn. akt KIO 1380/17Wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 4 października 2017 r., sygn. akt KIO 1987/17

Plan postępowań o udzielenie zamówień publicznych – praktyczne wskazówki

Nowelizacja ustawy Pzp z czerwca 2016 roku wprowadziła obowiązek przygotowywania planów postępowań o udzielenie zamówień publicznych. Z dokumentem tym wiąże się wiele dylematów zamawiających, choćby odnoszących się do faktu, jakie kwoty zamówień w nim wskazać, gdy brak jeszcze informacji co do szacunkowej wartości poszczególnych zamówień. Jeśli chcesz poznać odpowiedzi na pytania: czy Twoja jednostka ma obowiązek sporządzania planu, w jakim terminie opublikować ten dokument, co zrobić, gdy w trakcie roku zmieniają się założenia związane z postępowaniem uwzględnionym w planie, ten artykuł jest dla Ciebie. 

AZB162

W jakich godzinach należy przesłać do zamawiającego wniosek o wyjaśnienie treści siwz?

Pytanie: Zamawiający pracuje do godz. 15.00. Czy pytanie w sprawie siwz zadane w ostatnim dniu połowy terminu o godz. 21.00 należy uznać za złożone w terminie? Zamawiający mógł się z nim zapoznać następnego dnia.

Specyfikacja istotnych warunków zamówienia – dziś i po wejściu przepisów o elektronizacji

Specyfikacja istotnych warunków zamówienia (siwz) stanowi podstawowy dokument niezbędny do przeprowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia. Powinna zapewniać ochronę z jednej strony interesu zamawiającego i gwarantować mu, że otrzyma zamówienie, które rzeczywiście chciał nabyć, z drugiej zaś strony ma chronić również interes wykonawcy, że jego oferta, jeżeli będzie najkorzystniejsza, zostanie wybrana w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego. Specyfikacja zawiera wiele informacji (wskazówek) co do sposobu przedstawienia oferty, począwszy od czysto formalnych, poprzez informacyjne lub o charakterze ubocznym, aż do postanowień istotnych dla oceny oferty, których niespełnienie obliguje zamawiającego do jej odrzucenia. Sprawdź, jakie zmiany czekają uczestników postępowania o zamówienie publiczne po wejściu w życie przepisów o elektronizacji.

Prawo opcji przy robotach budowlanych – sprawdź szczegóły

Pytanie: Zamawiający planuje przebudowę wewnętrznej instalacji wodociągowej przeciwpożarowej. Projektant twierdzi, że po wykonaniu instalacji będzie możliwa ocena, czy konieczny jest montaż stacji podnoszącej ciśnienie wody. Koszt wykonania instalacji to 140 tys. netto, montaż stacji ok. 50 tyś. netto. Czy wolno zamówić przebudowę instalacji z montażem stacji z ewentualną możliwością rezygnacji z jej zainstalowania, gdyby okazało, że jest zbędna?

AZB161

KIO sprawiedliwie o kosztach postępowania odwoławczego

 Wyroki KIO z 24 lipca 2017 r.; sygn. akt 1362/17 i z 15 grudnia 2016 r.; sygn. akt KIO 2285/16

Jakie zasady obowiązują w zakresie podwykonawstwa w zamówieniach z dziedziny obronności i bezpieczeństwa?

Pytanie: Organizuję przetarg ograniczony z dziedziny obronności i bezpieczeństwa. Czy przygotowując zapisy dotyczące podwykonawstwa, powinnam stosować regulacje rozdziału 4a ustawy Pzp (art. 131m) i zobowiązać wykonawcę do zawarcia umowy o podwykonawstwo? Czy jeśli określę, że łączna wartość umów o podwykonawstwo, które wykonawca będzie zobowiązany zawrzeć, nie może przekroczyć 30% wartości zamówienia, wówczas wykonawca nie może zadeklarować, że powierzy podwykonawcom więcej niż 30% wartości zamówienia, na które składa ofertę? Na jakim etapie postępowania – składania wniosków czy ofert – wykonawca ma zadeklarować, czy i jaką część zamówienia zamierza powierzyć podwykonawcom? Kiedy jest zobowiązany wszcząć postępowanie w sprawie wyboru podwykonawców? Czy ono powinno być rozstrzygnięte w momencie składania wniosków w przetargu ograniczonym?

AZB160

Najpierw ogłoszenie unijne a potem krajowe – skorzystaj ze wskazówek z raportu kontroli UZP

Zgodnie z art. 11 ust. 7d ustawy Pzp, zamieszczenie ogłoszenia podlegającego obowiązkowi publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej w Biuletynie Zamówień Publicznych czy np. na tablicy ogłoszeń i stronie WWW zamawiającego nie może nastąpić przed ich publikacją w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej albo upływem 48 godzin od potwierdzenia otrzymania ogłoszenia przez Urząd Publikacji Unii Europejskiej.

Na czym polegają właściwe zasady szacowania dostaw i usług objętych wieloletnim projektem?

Pytanie: Nasze pytanie dotyczy kwestii sumowania zamówień w kontekście sporządzania rocznych planów zamówień. Co roku, jako uczelnia wyższa, sporządzamy plan zamówień przewidzianych do realizacji w bieżącym roku kalendarzowym. Czy w przypadku realizacji projektu badawczego zaplanowanego na 3 lata powinniśmy przyjąć wszystkie wydatki (dostawy i usługi) zaplanowane w harmonogramie projektu przez te 3 lata, czy podzielić je i w kolejnym roku kalendarzowym składać plan odnośnie wydatków przewidzianych na dany rok? Czy przy kilku takich projektach badawczych istnieje obowiązek sumowania dostaw i usług z każdego projektu, czy też każdy projekt jest traktowany indywidualnie? Przykładowo zaplanowany zakup odczynników w pierwszym grancie opiewa na 400.000 zł, w drugim na 500.000 zł a w trzecim na 300.000 zł. Łącznie przekraczamy 209.000 euro. Czy musimy stosować procedurę unijną?

Na czym polega zaproszenie do składania ofert?

Pytanie: Zmiany dokonane w art. 51 ustawy Pzp w pierwszej kolejności przesądzają o jednoczesnym zapraszaniu kandydatów do składania ofert. Oprócz tego przywołuje się w tej jednostce redakcyjnej nazewnictwo kryteria selekcji, zastępując dotychczasowe sformułowanie odnoszące się w sposób opisowy do wyłonienia wykonawców w sposób obiektywny i niedyskryminacyjny. Na czym polegają nowe rozwiązania?

AZB159

Jakie są zasady żądania oświadczenia o przynależności do grupy kapitałowej w zamówieniach z dziedziny obronności i bezpieczeństwa?

Pytanie: Przygotowuję przetarg ograniczony w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa. Artykuł 24 ust. 11 ustawy Pzp stanowi, że w terminie 3 dni od przesłania wyników oceny spełniania warunków w przetargu ograniczonym wykonawca przekazuje zamawiającemu oświadczenie o grupie kapitałowej. Czy mam obowiązek wymagać takiego oświadczenia, skoro w „obronnościowych” przesłankach wykluczenia nie ma takiej przesłanki? Jeśli zażądam tego dokumentu wraz z wnioskiem o dopuszczenie do udziału w postępowaniu, na jakiej podstawie prawnej wykluczę wykonawcę, który go nie złoży?

Jakie są ważne zasady wnoszenia wadium w formie pieniądza?

Pytanie: W siwz na usługi leśne w 2017 roku zawarliśmy zapis, że wadium w formie pieniądza uznaje się za wniesione w chwili wpływu na rachunek bankowy zamawiającego przed upływem terminu na składanie ofert tj. do 4 grudnia 2017 r. włącznie. Termin składania ofert ustalono na 5 grudnia 2017 r. do godz. 8.30. Zapis wynikał z faktu, że w momencie otwarcia ofert nie mamy aktualnego wydruku z banku, gdyż pierwsza sesja z przelewami jest o godz. 11. Czy naruszyliśmy tym przepisy ustawy Pzp?

Jakie oświadczenia z art. 17 Pzp zostaną złożone w przypadku zamówienia in-house?

Pytanie: Nasze pytanie dotyczy obowiązku składania oświadczenia, o którym mowa w art. 17 ust. 2 Prawa zamówień publicznych. Zamówienia udzielono z wolnej ręki na podstawie art. 67 ust. 1 pkt 12 ustawy Pzp na odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych własnej spółce, w której gmina posiada 100% udziałów, a burmistrz pełni funkcję zgromadzenia jej wspólników. W art. 17 ust. 1 pkt 4 wskazano: „(…) pozostają z wykonawcą w takim stosunku prawnym lub faktycznym, że może to budzić uzasadnione wątpliwości co do bezstronności tych osób”. Jakiej treści oświadczenie powinien złożyć kierownik zamawiającego w przypadku zlecania zamówienia własnej spółce na podstawie art. 67 ust. 1 pkt 12 ustawy Prawo zamówień publicznych?