Urząd Zamówień Publicznych pomaga w elektronicznych zamówieniach
Na stronie Urzędu Zamówień Publicznych wprowadzono specjalną zakładkę E-Zamówienia, w której opublikowano kilka dokumentów pomocnych przy stopniowo wdrażanej elektronizacji postępowań o udzielenie zamówień publicznych. Wskazówki wykorzystają zarówno zamawiający, jak i wykonawcy.
Sprawdź, kiedy zamawiający ma obowiązek usunięcia danych osobowych wykonawców
Pytanie: Czy mamy obowiązek usunąć dane osobowe wykonawcy, który złożył ofertę w postępowaniu poniżej 30.000 euro, jeśli dostaniemy taką prośbę po zakończeniu procedury?
Opis przedmiotu zamówienia na leki zależy od okoliczności i potrzeb zamawiającego
W przypadku zamawiania leków przez zamawiających zauważa się w praktyce problemy, które wiążą się z wynikającym z art. 29 ust. 3 ustawy Pzp zakazem opisywania przedmiotu zamówienia za pomocą znaków towarowych, patentów, pochodzenia, gdy mogłoby prowadzić do uprzywilejowania lub wyeliminowania niektórych wykonawców lub produktów. Istnieje możliwość odstępstwa od tego zakazu, jeżeli jest to uzasadnione specyfiką przedmiotu zamówienia i zamawiający nie może opisać przedmiotu za pomocą dostatecznie dokładnych określeń, ale wskazaniu takiemu muszą wtedy towarzyszyć wyrazy „lub równoważny”.
Oferty w walutach obcych – zasady rozliczeń umowy
Pytanie: W przetargu dopuszczam możliwość składania ofert w obcej walucie. Ustalam średni kurs NBP z dnia ogłoszenia, po którym zostaną one przeliczone celem ułożenia rankingu ofert. Określam rozliczenie w EUR. Wygrywa oferta w USD. W jakiej walucie podpisuję umowę?
O jakie zapisy umowy o zamówienie należy zadbać w związku z wejściem w życie RODO?
Pytanie: Czy w związku z wejściem w życie nowego unijnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych (RODO) gmina musi zawrzeć szczególne zapisy w umowach na wykonanie zamówienia publicznego? Jakie obostrzenia związane z wejściem tych przepisów pojawią się w zamówieniach publicznych?
Na jakiej podstawie określić wartość dopuszczalnych „bagatelnych” zmian umowy?
Pytanie: Czy sformułowanie „wartość zamówienia określona pierwotnie w umowie” użyte w art. 144 ust. 1 pkt 6 ustawy Prawo zamówień publicznych to po prostu wynagrodzenie wykonawcy (cena oferty) wskazane w umowie w sprawie zamówienia publicznego zawartej w wyniku przeprowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego? Jeżeli nie, to w jaki sposób należy obliczać progi odpowiednio dla dostaw i usług – 10%, dla robót budowlanych – 15% przy zmianach umowy wprowadzanych na podstawie art. 144 ust. 1 pkt 6 ustawy Pzp? Czy te wyliczenia trzeba odnosić do szacunkowej wartości zamówienia ustalonej dla danego postępowania?
Jakie zmiany kryją się pod pojęciem nowego Prawa zamówień publicznych
Aktualnie zamówienia publiczne stanowią duże wyzwanie zarówno dla zamawiających, jak i wykonawców. Dlatego usprawnienie systemu zamówień publicznych i stworzenie nowego Prawa zamówień publicznych ma przyczynić się do zapewnienia stałego wzrostu gospodarczego i rozwoju polityki zapobiegającej wykluczeniu.