Wybór oferty może zostać podważony niezależnie od wartości postępowania

Sądy okręgowe – w Lublinie i w Szczecinie wydały orzeczenia niekorzystne dla interpretacji Izby. Dopuściły tym samym szerokie podważanie przez wykonawców poprawności wybranych ofertWyrok sądu okręgowego w Lublinie z 21 grudnia 2016 r., sygn. akt IX Ga 502/16, wyrok sądu okręgowego w Szczecinie z 22 grudnia 2016 r., sygn. akt II Ca 1461/16

W jaki sposób uregulować kwestię wadium w podprogowych zamówieniach sektorowych?

Pytanie: Zamawiający posiada regulamin udzielania zamówień sektorowych nieprzekraczających progów unijnych. Zawarte w nim zapisy zobowiązują do zatrzymania wadium m.in. w sytuacji gdy „wykonawca w odpowiedzi na wezwanie do uzupełnienia dokumentów i oświadczeń, nie złożył ich w wyznaczonym terminie, chyba, że udowodni, iż wynika to z przyczyn nieleżących po jego stronie”. Zatrzymanie wadium nie jest zależne – tak jak w przypadku art. 46 ust. 4a ustawy Pzp – od braku możliwości wybrania oferty złożonej przez wykonawcę jako najkorzystniejszej. Czy regulamin może różnić się od ustawy Pzp w tej kwestii?

Umowa o zamówienie – niezbędne elementy, które zapewnią ci bezpieczną współpracę

Pewien zamawiający po sprawnym przeprowadzeniu przetargu nieograniczonego podpisał z wykonawcą umowę na kompleksową przebudowę swojej siedziby. Inwestycja opiewała na blisko 1 mln zł i miała być zakończona w 1,5 roku. Niestety już po 4 miesiącach okazało się, że wykonawca nie płaci swoim kontrahentom, którzy po kolei schodzą z placu budowy, przez co realizacja umowy jest poważnie zagrożona. Zamawiający zwrócił się o pomoc do prawników, ale ci bezradnie rozkładają ręce. Umowa o zamówienie ma tyle niedociągnięć i braków, że trudno w tej sytuacji o dobre rozwiązanie.

Składowe wynagrodzenia wykonawcy a badanie rażąco niskiej ceny w orzecznictwie KIO

Nowelizacja ustawy Prawo zamówień publicznych wprowadziła wiele zmian w obszarze związanym z badaniem i wyjaśnieniem rażąco niskiej ceny. Jedną ze zmian było usankcjonowanie możliwości badania cen jednostkowych podanych w ofercie. Praktyka stosowania tego przepisu, a co za tym idzie – orzecznictwo, dopiero zaczyna się kształtować.  Warto zatem wiedzieć, jak nie popełnić błędu i rzetelnie zbadać ofertę wykonawcy pod kątem zaniżonych cen jednostkowych. Ponadto warto zwrócić uwagę na konieczność dokumentowania przez zamawiających procesu badania i oceny ofert pod kątem rażącego zaniżania cen w ofertach. Jeden z wyroków Krajowej Izby Odwoławczej pomoże zdobyć niezbędną w tej materii wiedzę.Wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 21 listopada 2017 r., sygn. akt KIO 2347/17

Procedury udzielania zamówień mogą być szybsze i efektywniejsze!

W tekście podpowiadamy, jak usprawnić realizację zakupów w jednostce i jakie narzędzia zastosować, aby zmaksymalizować wykorzystanie własnych zasobów. Skorzystaj z gotowych wskazówek.

Odpowiednio zaplanuj postępowania w sprawie zamówień publicznych

Część zamawiających, najpóźniej w terminie 30 dni od dnia przyjęcia budżetu lub planu finansowego przez uprawniony organ, ma obowiązek sporządzenia i opublikowania planów postępowań o udzielenie zamówień publicznych na dany rok budżetowy. Sprawdź, czy właściwie interpretujesz przepisy.

KIO sprawiedliwie o kosztach postępowania odwoławczego

 Wyroki KIO z 24 lipca 2017 r.; sygn. akt 1362/17 i z 15 grudnia 2016 r.; sygn. akt KIO 2285/16

Jakie zasady obowiązują w zakresie podwykonawstwa w zamówieniach z dziedziny obronności i bezpieczeństwa?

Pytanie: Organizuję przetarg ograniczony z dziedziny obronności i bezpieczeństwa. Czy przygotowując zapisy dotyczące podwykonawstwa, powinnam stosować regulacje rozdziału 4a ustawy Pzp (art. 131m) i zobowiązać wykonawcę do zawarcia umowy o podwykonawstwo? Czy jeśli określę, że łączna wartość umów o podwykonawstwo, które wykonawca będzie zobowiązany zawrzeć, nie może przekroczyć 30% wartości zamówienia, wówczas wykonawca nie może zadeklarować, że powierzy podwykonawcom więcej niż 30% wartości zamówienia, na które składa ofertę? Na jakim etapie postępowania – składania wniosków czy ofert – wykonawca ma zadeklarować, czy i jaką część zamówienia zamierza powierzyć podwykonawcom? Kiedy jest zobowiązany wszcząć postępowanie w sprawie wyboru podwykonawców? Czy ono powinno być rozstrzygnięte w momencie składania wniosków w przetargu ograniczonym?

Jakie są możliwości zamówienia dostawy i dystrybucji energii elektrycznej?

Pytanie: W poprzednich latach przeprowadzaliśmy przetarg nieograniczony w zakresie dostawy energii elektrycznej, który został podzielony na 3 części. Każda z nich odpowiadała siedzibie jednostki terenowej w danym powiecie. Przedmiot zamówienia został określony jako dostawa energii elektrycznej – obejmująca kompleksową usługę, polegającą na sprzedaży energii elektrycznej oraz zapewnieniu świadczenia usługi jej przesyłania, realizowaną na podstawie kompleksowej umowy, dla potrzeb trzech podanych jednostek. W tym roku kończą się umowy kompleksowe na dostawę energii dla 3 jednostek. Łączna wartość zamówienia wynosi 146.365 zł netto na 4 lata (dostawa + przesył). W związku z tym mam kilka pytań:1. Czy można przeprowadzić przetarg nieograniczony, jak w poprzednich latach tj. razem na  sprzedaż i świadczenie usługi przesyłania energii elektrycznej? Postępowanie byłoby podzielone na 3 części.2. Czy żądanie kompleksowej umowy nie zakłóca uczciwej konkurencji?3. Czy należy „rozdzielić” przedmiot zamówienia na dostawę i usługę przesyłu? Wówczas wartość szacunkowa dla dostaw jest poniżej 30.000 euro, tak samo dla usług. Czy można w takim przypadku przeprowadzić procedurę przewidzianą dla postępowań poniżej progów, w tzw. zapytaniu ofertowym, zgodnie z wewnętrznym regulaminem?4. Czy wolno przeprowadzić przetarg nieograniczony na dostawę i udzielić zamówienia z wolnej ręki na przesył energii?