Wymóg zatrudniania na umowę o pracę może nie być aktualny w rodzinnych firmach

Pytanie: Zamawiający ogłosił przetarg na wykonanie robót budowlanych. W siwz określił zakres prac, które miały być wykonane przy udziale pracowników zatrudnionych na umowę o pracę (chodziło o prace demontażowe i malowanie powierzchni). Po rozstrzygnięciu postępowania wykonawca złożył oświadczenie, że prowadzi z synem firmę rodzinną i nie zatrudnia pracowników. Z referencji i informacji od innych zamawiających wynika, że faktycznie realizacja zamówień przez ten podmiot odbywa się we wskazany sposób. Co w takim przypadku powinien zrobić zamawiający?

Wadium wystawione tylko na pełnomocnika konsorcjum jest skuteczne

Sąd Najwyższy potwierdza stanowisko, zgodnie z którym gwarancja wadialna wystawiona po zawiązaniu konsorcjum  wyłącznie na pełnomocnika wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia publicznego stanowi skuteczne zabezpieczenie oferty wspólnej. Nie może zatem stanowić podstawy do wykluczenia konsorcjum z udziału w postępowaniu (wyrok SN z 15 lutego 2018 r., sygn. akt IV CSK 86/17).

W procedurze krajowej zamawiający nie ma obowiązku żądać dokumentów od wykonawców

Pytanie: Zamawiający wybrał w przetargu krajowym najkorzystniejszą ofertę. Jeszcze przed  podpisaniem umowy zorientował się, że nie wezwał wybranego wykonawcy do złożenia  wykazu dostaw. Co w tej sytuacji powinien zrobić?

W opisie przedmiotu zamówienia nie wolno kreować monopolu przedmiotowego bądź podmiotowego

Dokonanie opisu przedmiotu zamówienia w sposób, który: dyskryminuje jakikolwiek produkt stanowiący element składowy zamówienia lub eliminuje jakąkolwiek technologię stanowi naruszenie zasady uczciwej konkurencji, jeżeli dokonanie takiego opisu nastąpiło bez uzasadnionej przyczyny (wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 4 stycznia 2018 r., sygn. akt KIO 2707/17).

Sprawdź, jaki wpływ na polskie zamówienia publiczne ma orzecznictwo TSUE

Czy w świetle braku regulacji w tym zakresie instytucja zamawiająca ma prawo zawrzeć umowę wykonawcą, którego oferta samoistnie wygasła? Czy taki wykonawca powinien podlegać eliminacji z postępowania? Jak podejść do wykluczenia wykonawcy, który brał udział w przygotowaniu postępowania? W tych sprawach wyraźne stanowisko zajął Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej, a my przyglądamy się jak jego opinia ukształtowała krajowe orzecznictwo.

Próbka potwierdzająca kryterium oceny ofert – kiedy i w jakim trybie należy jej wymagać

W przetargu obejmującym wykonanie, dostawę, instalację i uruchomienie systemu teleinformatycznego jednym z kryteriów oceny ofert będą „dodatkowe opcjonalności systemu”. Aktualnie zamawiający analizuje, jaki przyjąć sposób oceny ofert. Wybiera spośród dwóch opcji:1. Każdy wykonawca złoży wraz z ofertą odpowiednie oświadczenie, w którym, na podstawie podanej przez zamawiającego gotowej listy wskaże, czy i które „dodatkowe opcjonalności” proponuje w swojej ofercie. Następnie, zgodnie z art. 25 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp, wezwie wykonawcę, którego oferta zostanie najwyżej oceniona, do złożenia próbki takiego oprogramowania, w celu weryfikacji czy oferowana usługa spełnia wymagania określone przez zamawiającego, w tym w zakresie dodatkowych opcjonalności systemu.2. W związku z tym, że „dodatkowe opcjonalności systemu” będą stanowić jedno z kryteriów oceny ofert, zamawiający zażąda złożenia próbki oprogramowania od wszystkich wykonawców od razu z ofertą i przyzna im punkty na podstawie weryfikacji próbek, a nie tylko oświadczeń.Które spośród przyjętych rozwiązań jest prawidłowe? Interpretacji tego problemu dokonuje nasz ekspert. Sprawdź możliwe rozwiązania.

Niedozwolony udział wykonawcy w przygotowaniu postępowania

Ustawodawca ma na celu eliminację z postępowania podmiotów, które nabyły w trakcie uczestnictwa w przygotowaniu postępowania wiedzę, która może je stawiać w lepszej sytuacji w stosunku do pozostałych wykonawców biorących udział w postępowaniu. Czynnością związaną z przygotowaniem postępowania, która może skutkować wykluczeniem, jest również opisanie przedmiotu zamówienia. Działania zamawiającego nie mogą być jednak automatyczne. Sprawdź, jakie jeszcze wskazówki płyną z orzeczenia Krajowej Izby Odwoławczej.

Kryteria oceny ofert w zamówieniach dla inwestycji budowlanej

Kryteria oceny ofert są to skwantyfikowane i zalgorytmizowane mechanizmy pozwalające na wyłonienie w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego, oferty najkorzystniejszej a tym samym i wykonawcy, który taką ofertę złożył. Ocena ofert pod względem ustalonych kryteriów ma pozwolić na wybranie wykonawcy najlepszego pod względem potrzeb zamawiającego. W myśl definicji, o której mowa w art. 2 pkt 5 ustawy Pzp, ofertą najkorzystniejszą jest ta, która przedstawia najkorzystniejszy bilans ceny i innych kryteriów odnoszących się do przedmiotu zamówienia publicznego, albo ofertę z najniższą ceną. Kryteria oceny ofert winny być ustalone już w momencie wszczęcia postępowania.