Wskazówki związane z wypełnieniem unijnego ogłoszenia o udzieleniu zamówienia
Pytanie: Czy w treści unijnego formularza „Ogłoszenie o udzieleniu zamówienia” w sekcji II. Przedmiot pkt II.1.7 Całkowita wartość zamówienia (bez VAT) należy wpisać wartość szacunkową zamówienia czy tę wynikającą z zawartej umowy? Czy w przypadku wspólnego zamówienia na dostawę energii (gdzie nie dopuszczono składania ofert częściowych), które jest prowadzone przez jednego z zamawiających w imieniu 56 innych zamawiających (z których każdy zawiera odrębne umowy – łącznie jest ich 116), wpisujemy w Sekcji V Udzielenie zamówienia w pkt V.2.4 Informacja na temat wartości zamówienia/części (bez VAT) łączną wartość wszystkich umów wynikającą z oferty?
Obowiązkowy rejestr czynności przetwarzania danych w jednostce zamawiającej – skorzystaj z gotowego wzoru
Od 25 maja 2018 r. obowiązują zarówno nowa polska ustawa o ochronie danych osobowych jak i bezpośrednio przepisy unijnego rozporządzenia tzw. RODO. Przypominamy o artykułach na ten temat opublikowanych na łamach naszego portalu. Zajrzyj tu, tu i tu. W związku z wejściem w życie nowych przepisów dobrą praktyką u zamawiającego jest prowadzenie rozmaitych rejestrów (zostały one omówione m.in. w podlinkowanych artykułach), które na pewno ułatwią procedowanie oraz zgodne z prawem przetwarzanie danych osobowych i raportowanie w tym zakresie. Poniżej przedstawiamy opis jednego z raportów, który jest obligatoryjny. Skorzystaj z gotowego wzoru.
Czy zamawiający, publikując ogłoszenie w Dz.Urz. UE, na pewno chce na nie przeznaczyć więcej niż 135.000 euro?
Pytanie: Moja firma brała udział w przetargu nieograniczonym na usługi transportu sanitarnego o wartości powyżej 135.000 euro (jest to informacja z pierwszej strony siwz, dodatkowo przetarg był ogłoszony w Dz.Urz. UE). W protokole z otwarcia ofert zamawiający wskazał jednak, że na realizację zamówienia zamierza przeznaczyć niecałe 292.000 zł, a najkorzystniejsza cenowo oferta wynosiła 223.000 zł. Sugerując się informacją z siwz, iż wartość zamówienia przekracza unijne progi, przygotowaliśmy ofertę za 388.000 zł. Okazała się ona najdroższa i na dodatek przekraczała możliwości finansowe zamawiającego. Uważam, że zamawiający swoim działaniem wprowadził wykonawców w błąd. Dodatkowo, gdyby rzeczywiście zamierzał przeznaczyć na realizację zamówienia ponad 135.000 euro, to najkorzystniejsza oferta nosiłaby znamiona rażąco niskiej ceny. Czy w związku z tym przysługuje mi prawo do wniesienia odwołania lub skargi?
Czy zamawiający musi publikować ogłoszenie w Dz.Urz. UE w przypadku unieważnienia postępowania?
Pytanie Zamawiający unieważnił postępowanie unijne (bez podziału na części) na podstawie art. 93 ust. 1 pkt 4 ustawy Pzp. Czy powinien przekazać ogłoszenie o unieważnieniu procedury udzielenia zamówienia do Dz.Urz. UE tj. ogłoszenie o udzieleniu zamówienia?
Czy w przetargu nieograniczonym wolno negocjować z wykonawcą cenę oferty?
Pytanie: Zaoferowane przez wykonawcę wynagrodzenie przekracza kwotę, którą zamawiający przeznaczył na sfinansowanie zamówienia. Jeżeli oferent nie zgodzi się na obniżenie ceny, przetarg nieograniczony będzie musiał być unieważniony. Czy w tej sytuacji dopuszczalne jest prowadzenie w tym zakresie negocjacji z wykonawcą? W naszym przekonaniu negocjacje dotyczące oferty, która jest najkorzystniejsza, nie wpływają na sytuację pozostałych wykonawców w postępowaniu. Dodatkowo zmiana taka jako nieistotna jest możliwa na gruncie obecnego art. 144 ustawy Pzp.
Czy konieczny jest podpis kierownika zamawiającego na ogłoszeniu o zamówieniu?
Pytanie: Czy ogłoszenie o zamówieniu, o zmianie ogłoszenia oraz o udzieleniu zamówienia powinny być podpisane przez kierownika zamawiającego? Przed wysłaniem czy po publikacji?
Błędy w projekcie umowy można bez problemu naprawić przed terminem składania ofert
Pytanie: W ogłoszonym postępowaniu przetargowym zamawiający po umieszczeniu ogłoszenia zauważył, że zrobił błąd w zapisach projektu umowy w zakresie kar umownych (niefortunnie zwolnił z nich wykonawcę). Czy zamawiający może poprawić swój błąd? Jakie czynności powinien wykonać, jeśli jest na etapie przed składaniem ofert?
Zamawiający nie mogą wykorzystywać swojej pozycji przy określaniu kar umownych
W przypadku ustalania kar umownych pozycja zamawiającego w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego jest wielokrotnie nadużywana. Przy kształtowaniu zapisów umowy ważne jest zrozumienie celu instytucji kary umownej jako środka dyscyplinującego i odszkodowawczego. Istotne jest zachowanie równości stron stosunku zobowiązaniowego i poszanowanie zasad współżycia społecznego. Nieuzasadnione restrykcje wpływają bowiem na wzrost cen ofertowych, co z punktu widzenia interesów jednostki zamawiającej jest zjawiskiem niekorzystnym.