Wymagania szczególne wobec wykonawcy wykazującego doświadczenie zdobyte w ramach konsorcjum w kontekście wyroków TSUE
Jeżeli zamawiający chce weryfikować, jakie konkretnie doświadczenie zdobyła firma realizująca prace w ramach konsorcjum, to musi wskazać to już w SIWZ tzn. że będzie badał jego rzeczywisty udział.Wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 18 września 2017 r., sygn. akt KIO 1854/17
Wybór oferty może zostać podważony niezależnie od wartości postępowania
Sądy okręgowe – w Lublinie i w Szczecinie wydały orzeczenia niekorzystne dla interpretacji Izby. Dopuściły tym samym szerokie podważanie przez wykonawców poprawności wybranych ofertWyrok sądu okręgowego w Lublinie z 21 grudnia 2016 r., sygn. akt IX Ga 502/16, wyrok sądu okręgowego w Szczecinie z 22 grudnia 2016 r., sygn. akt II Ca 1461/16
Wprowadzenie podmiotu trzeciego do oferty w trakcie postępowania jest niedopuszczalne
W ostatnim czasie Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał orzeczenie, które wprowadziło sporo zamieszania. Wskazał, że wykonawca nie może uzupełniać swojej oferty o dokumenty podmiotu trzeciego, jeżeli pierwotnie wykazywał spełnianie warunków udziału w postępowaniu osobiście. Stanowisko składu orzekającego spowodowało, że wróciła dyskusja o prawidłowości implementacji dyrektyw i choć orzeczenie zostało wydane w odniesieniu do poprzedniej dyrektywy rzuca nowe spojrzenie na aspekt uzupełniania dokumentówwyrok Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 4 maja 2017 r., sygn. akt C-387/14
Warunek udziału nie może odnosić się do oferty
Wieloletnia praktyka udzielania zamówień wskazuje na absolutną konieczność równego traktowania wykonawców. Zasada ta wyraża się również poprzez jednakowo ustalone dla wszystkich wykonawców warunki udziału w postępowaniu. Sprawdź, jakie błędy na tym gruncie popełnił jeden z zamawiających. Pomimo że postępowanie prowadzone było w poprzednim stanie prawnym, wnioski płynące z oceny kontrolujących są aktualne na gruncie obowiązujących przepisów. uchwała Krajowej Izby Odwoławczej z 10 listopada 2017, sygn. akt KIO/KD 62/17
W jaki sposób uregulować kwestię wadium w podprogowych zamówieniach sektorowych?
Pytanie: Zamawiający posiada regulamin udzielania zamówień sektorowych nieprzekraczających progów unijnych. Zawarte w nim zapisy zobowiązują do zatrzymania wadium m.in. w sytuacji gdy „wykonawca w odpowiedzi na wezwanie do uzupełnienia dokumentów i oświadczeń, nie złożył ich w wyznaczonym terminie, chyba, że udowodni, iż wynika to z przyczyn nieleżących po jego stronie”. Zatrzymanie wadium nie jest zależne – tak jak w przypadku art. 46 ust. 4a ustawy Pzp – od braku możliwości wybrania oferty złożonej przez wykonawcę jako najkorzystniejszej. Czy regulamin może różnić się od ustawy Pzp w tej kwestii?
Umowa o zamówienie – niezbędne elementy, które zapewnią ci bezpieczną współpracę
Pewien zamawiający po sprawnym przeprowadzeniu przetargu nieograniczonego podpisał z wykonawcą umowę na kompleksową przebudowę swojej siedziby. Inwestycja opiewała na blisko 1 mln zł i miała być zakończona w 1,5 roku. Niestety już po 4 miesiącach okazało się, że wykonawca nie płaci swoim kontrahentom, którzy po kolei schodzą z placu budowy, przez co realizacja umowy jest poważnie zagrożona. Zamawiający zwrócił się o pomoc do prawników, ale ci bezradnie rozkładają ręce. Umowa o zamówienie ma tyle niedociągnięć i braków, że trudno w tej sytuacji o dobre rozwiązanie.
Sprawdź, jakie wsparcie proponuje Unia Europejska dla zamawiających realizujących duże projekty infrastrukturalne
Komisja Europejska wdraża nowe narzędzie. To mechanizm wsparcia zamawiających, który służy prawidłowemu stosowaniu rozwiązań prawnych i „ducha” dyrektyw w sprawach zamówień. Mowa o dobrowolnym mechanizmie oceny ex ante aspektów dotyczących procedury udzielania zamówień publicznych w przypadku dużych projektów infrastrukturalnych. Przeczytaj poniższy tekst i dowiedz się, czym w praktyce jest to rozwiązanie, jakie są jego cele oraz jakie korzyści płyną z jego wdrożenia.
Specyfika zamówień współfinansowanych ze środków UE
Perspektywa 2014-2020 jest w pełni realizacji. Wiele podmiotów otrzymuje środki z Unii Europejskiej przeznaczone na realizację konkretnego celu. Z czym jednak wiąże się wydatkowanie tych środków. Na co szczególnie uważać przy procedurze zawierania umowy współfinansowanej. Jakich błędów się wystrzegać, aby nie narazić swojej jednostki na zmniejszenie przyznanych środków i konieczność ich pokrycia z własnego budżetu. Zapoznaj się z częścią I omówienia tego niezwykle istotnego zagadnienia.
Składowe wynagrodzenia wykonawcy a badanie rażąco niskiej ceny w orzecznictwie KIO
Nowelizacja ustawy Prawo zamówień publicznych wprowadziła wiele zmian w obszarze związanym z badaniem i wyjaśnieniem rażąco niskiej ceny. Jedną ze zmian było usankcjonowanie możliwości badania cen jednostkowych podanych w ofercie. Praktyka stosowania tego przepisu, a co za tym idzie – orzecznictwo, dopiero zaczyna się kształtować. Warto zatem wiedzieć, jak nie popełnić błędu i rzetelnie zbadać ofertę wykonawcy pod kątem zaniżonych cen jednostkowych. Ponadto warto zwrócić uwagę na konieczność dokumentowania przez zamawiających procesu badania i oceny ofert pod kątem rażącego zaniżania cen w ofertach. Jeden z wyroków Krajowej Izby Odwoławczej pomoże zdobyć niezbędną w tej materii wiedzę.Wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 21 listopada 2017 r., sygn. akt KIO 2347/17
AZB 176
Zamawiający powinien oszacować wartości zamówienia łącznie, bez względu na źródła finansowania
Pytanie: Pytanie: W 2018 roku zaplanowano zakup sprzętu RTV i AGD jako wyposażenie jednej z placówek należących do zamawiającego. Zakup będzie finansowany ze środków UE. Wartość dostawy nie przekracza 20.000 zł netto. Przeprowadzenie postępowania zaplanowano na drugą połowę listopada 2018 roku. Jednak na początku listopada otrzymaliśmy dotację od wojewody, którą chcemy przeznaczyć na zakup m.in. sprzętu RTV i AGD, którego nie planowano. Czy w związku z powyższym powinnam oszacować łącznie wartość tych zamówień, gdyż występuje tożsamość czasowa, przedmiotowa oraz podmiotowa? A może nie powinnam łączyć tych zamówień, gdyż zakupy z dotacji wojewody nie były planowane? Natomiast na drugi kwartał 2019 roku przewidziano również zakup sprzętu RTV i AGD do drugiej placówki zamawiającego, który jest finansowany ze środków UE z tego samego projektu. Czy w związku z tym powinnam oszacować łącznie wartość zamówień udzielanych z jednego projektu, pomimo że będą one realizowane w różnych latach budżetowych?
Zamawiający nie ma obowiązku tworzenia wzoru formularza ofertowego
Pytanie: PytanieJak postąpić w sytuacji, kiedy w formularzu ofertowym zamawiający nie zażądał, aby wykonawca podał nazwę oprogramowania służącą do realizacji usługi. Czy jest obowiązek unieważnienia postępowania.?
AZB 175
Zamówienie aparatury badawczej – łączyć czy podzielić zamówienie?
Pytanie: Czy można zastosować art. 6a i udzielić do wydzielonych części (z ograniczeniami wynikającymi z ustawy) osobnych zamówień poniżej progu, w przypadku gdy mamy oszacowany i zaplanowany cały zakres zamówienia? Zamówienia z art. 6a ustawy Pzp byłyby udzielane niezależnie przed zamówieniem głównym lub równolegle (projekt unijny do 2020 roku, wartość całości sumowanych dostaw to ok. 20 mln zł). Czy zasadne jest łączenie w jednym postępowaniu wszystkich zakupów aparatury badawczo-pomiarowej o różnorodnym charakterze, zastosowaniu i funkcji: zakładając, że wszystkie zakupy to aparatura badawczo-pomiarowa służąca jednemu projektowemu celowi, jakim jest stworzenie infrastruktury badawczej (tożsamość przedmiotowa) oraz kierując się przypuszczeniem, że istnieje jakiś incydentalny przypadek potencjalnego wykonawcy, który byłby w stanie zrealizować wszystkie części zamówienia w ramach jednego postępowania (tożsamość wykonawcza)? Czy należy jednak pogrupować części tożsame przedmiotowo możliwe do zrealizowania przez większą liczbę wykonawców i traktować je osobno? Czy należy udokumentować szacowanie zamówień poprzez zapytanie do co najmniej 3 potencjalnych oferentów?
W jaki sposób należy weryfikować zgodności przedmiotu zamówienia z wymogami siwz
Pytanie: Pytanie: Czy zamawiający jest zobowiązany do umieszczenia w formularzu ofertowym tabeli z rubrykami „nazwa producenta i nazwa handlowa oferowanego towaru”? Pytanie odnosi się do sytuacji, gdy przedmiotem zamówienia jest dostawa materiałów elektrycznych, budowlanych, biurowych i środków czystości. Zamawiający opisuje przedmiot zamówienia parametrami np.: poz. 1 – papa termozgrzewalna wierzchniego krycia modyfikowana SBS z posypką mineralną gr. 5,20 mm, rolka 5,0 m2 o temperaturze mięknienia +100/-25⁰C, poz. 2 – farba emulsyjna akrylowa śnieżnobiała wewnętrzna do dekoracyjnego malowania ścian i sufitów w op. 10 l. Czy brak kolumny „nazwa producenta i nazwa handlowa” może być w tej sytuacji podstawą do twierdzenia przez wykonawców, że zamawiający nie ma możliwości oceny zgodności oferty ze swoimi wymaganiami?
AZB 174
Wystarczająca jest sama wiedza zamawiającego co do należytego wykonania robót budowlanych, w których on sam był inwestorem
Pytanie: Pytanie: Wykonawca na potwierdzenie spełniania warunku w postępowaniu miał złożyć wykaz robót budowlanych wraz z dokumentami świadczącymi, że zostały wykonane należycie, np. z referencjami. Wykonawca zamiast referencji złożył oświadczenie własne. Roboty te były wykonane przez niego jako podwykonawcę, a generalnym wykonawcą była firma, która już nie istnieje, ogłosiła upadłość i dlatego nie może wystawić referencji. Dodatkowo inwestorem – zamawiającym, na rzecz którego te roboty były wykonane, jesteśmy my i wiemy, że one były dobrze wykonane. Mamy protokół odbioru końcowego robót budowlanych, w ramach których były wykonane roboty wskazane w aktualnym postępowaniu w wykazie robót, przez aktualnego wykonawcę, który wtedy był podwykonawcą, podpisany bez wad i usterek. Czy można uznać to oświadczenie własne wykonawcy wraz z posiadanym przez nas protokołem odbioru końcowego robót za potwierdzenie należytego ich wykonania?
Problem z doświadczeniem zdobytym w ramach konsorcjum
W obrocie gospodarczym często stosowaną praktyką jest wspólna realizacja inwestycji przez kilka podmiotów. Współpraca pomiędzy firmami może przybrać różną formę prawną. Jedną z nich jest konsorcjum. Jest to tymczasowy związek wykonawców utworzony na potrzeby wykonania konkretnego zamówienia. Nie ma przeszkód, aby podmiot będący członkiem konsorcjum składał samodzielnie oferty w innych postępowaniach. W takiej sytuacji pojawia się jednak pytanie, czy może on wykazać się doświadczeniem w realizacji całości zadania powierzonego konsorcjum, w którym był uczestnikiem, czy też jego doświadczenie obejmuje wyłącznie zakres, jaki sam wykonywał w ramach podziału prac w konsorcjum. Istotnych wskazówek do rozstrzygnięcia tego problemu dostarczył Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej.
AZB 173
W jaki sposób bezpiecznie udzielić zaliczki w zamówieniu publicznym
Zaliczkowanie w zamówieniach publicznych nie jest praktyką częstą. Pomimo wielu zachęt zarówno na szczeblu europejskim, jak i krajowym zamawiający wciąż obawiają się używania tego narzędzia. Sprawdź, co możesz zyskać, dopuszczając udzielenie zaliczki. Dowiedz się, co powinieneś zrobić, aby zachować bezpieczeństwo instytucji zamawiającej, a jednocześnie skutecznie wykorzystać uprawnienia wynikające z przepisów ustawy Pzp.
Problemy związane z procedura odwróconą
Pytanie: Pytanie: Zamawiający w postępowaniu prowadzonym w procedurze odwróconej dokonuje najpierw oceny ofert, musi więc sprawdzić m.in. to, czy została podpisana przez osoby upoważnione. Czy wobec powyższego zamawiający powinien żądać pełnomocnictwa (o ile jest konieczne, gdyż oferta np. jest podpisana przez osobę inną niż wynika to z KRS-u lub CEDG) na etapie złożenia oferty? Zamawiający zgodnie z art. 26 ust. 2 ustawy Pzp wzywa już po ocenie ofert do złożenia wyłącznie dokumentów i oświadczeń potwierdzających okoliczności, o których mowa w art. 25 ust. 1 cyt. wyżej ustawy, czyli nie pełnomocnictwa?
AZB 172
Z kontroli UZP – jak stawiać proporcjonalne i adekwatne warunki udziału
W Informatorze UZP nr 1 z 2018 roku przygotowano krótkie zestawienie wyników kontroli w zakresie stawiania i oceny przez zamawiających proporcjonalnych do przedmiotu zamówienia warunków udziału w postępowaniach. Zapoznaj się 5 głównymi wytycznymi w tym zakresie, o których przypomina Urząd. Sprawdź też błędy innych zamawiających w tym temacie i uniknij ich we własnych procedurach. Poniżej przedstawiamy ich zwięzłe, praktyczne omówienie.
Podstawy ochrony uczciwej konkurencji w zamówieniach publicznych
Zasada uczciwej konkurencji w zamówieniach publicznych została w sposób szczegółowy opisana w Pzp. W zrozumieniu owej zasady pomogą zapewne również liczne orzeczenia KIO i SN oraz komentarze doktryny. Ustawodawca położył szczególny nacisk na równorzędność wszystkich wykonawców biorących udział w przetargach, zarówno samodzielnych, jak i tych wchodzących w skład tzw. konsorcjów. Pzp przewiduje wiele procesów, które również mają chronić sferę zamówień publicznych przed monopolizacją poszczególnych towarów i usług. Co więcej, prawo przewiduje mechanizmy wprowadzające uprawnienia i ograniczenia dotyczące obu stron przetargowych, dzięki czemu zachowana została równowaga i równość w stosunkach zamawiających z wykonawcami, jako partnerami biznesowymi.
AZB 170
Zamówienia do 30.000 euro – formalne podstawy wszczęcia procedury u zamawiającego
Pytanie: Jestem w trakcie tworzenia regulaminu zamówień o wartości do 30.000 euro. Czy w przypadku zastosowania trybów rozeznania cenowego i zapytania ofertowego musimy zawsze stosować wniosek do kierownika zamawiającego? Czy procedurę może wszczynać zaakceptowana przez dyrektora notatka służbowa? Jesteśmy szkołą podstawową. Zamówienie składa specjalista ds. zamówień publicznych a akceptuje je dyrektor.
W postępowaniach poniżej progu unijnego elektronizacja zamówień dopiero pod koniec 2019 roku?
Na stronie www.uzp.gov.pl opublikowano informację, iż Urząd Zamówień Publicznych wspólnie z Ministerstwem Przedsiębiorczości i Technologii opracowuje projekt regulacji prawnych, dzięki którym nastąpi przesunięcie w czasie elektronizacji zamówień w zakresie postępowań o udzielenie zamówień o wartości poniżej progów UE.
Techniczne problemy ze zwrotem gwarancji wadialnej – zobacz, jakie kroki podjąć
Pytanie: Jak postąpić, gdy oryginał gwarancji wadialnej zostaje wpięty do oferty? Aby ją zwrócić, musielibyśmy zdekompletować ofertę. Czy będzie to dopuszczalne? Czasami bywa tak, że nie jest możliwe jej wyjęcie bez uszkodzenia. Czy możliwe jest wypięcie gwarancji, zrobienie kopii i potwierdzenie jej za zgodność z oryginałem? Kto wówczas dokonuje potwierdzenia?
AZB 169
Wskazówki związane z wypełnieniem unijnego ogłoszenia o udzieleniu zamówienia
Pytanie: Czy w treści unijnego formularza „Ogłoszenie o udzieleniu zamówienia” w sekcji II. Przedmiot pkt II.1.7 Całkowita wartość zamówienia (bez VAT) należy wpisać wartość szacunkową zamówienia czy tę wynikającą z zawartej umowy? Czy w przypadku wspólnego zamówienia na dostawę energii (gdzie nie dopuszczono składania ofert częściowych), które jest prowadzone przez jednego z zamawiających w imieniu 56 innych zamawiających (z których każdy zawiera odrębne umowy – łącznie jest ich 116), wpisujemy w Sekcji V Udzielenie zamówienia w pkt V.2.4 Informacja na temat wartości zamówienia/części (bez VAT) łączną wartość wszystkich umów wynikającą z oferty?
Obowiązkowy rejestr czynności przetwarzania danych w jednostce zamawiającej – skorzystaj z gotowego wzoru
Od 25 maja 2018 r. obowiązują zarówno nowa polska ustawa o ochronie danych osobowych jak i bezpośrednio przepisy unijnego rozporządzenia tzw. RODO. Przypominamy o artykułach na ten temat opublikowanych na łamach naszego portalu. Zajrzyj tu, tu i tu. W związku z wejściem w życie nowych przepisów dobrą praktyką u zamawiającego jest prowadzenie rozmaitych rejestrów (zostały one omówione m.in. w podlinkowanych artykułach), które na pewno ułatwią procedowanie oraz zgodne z prawem przetwarzanie danych osobowych i raportowanie w tym zakresie. Poniżej przedstawiamy opis jednego z raportów, który jest obligatoryjny. Skorzystaj z gotowego wzoru.
AZB 168
Urząd Zamówień Publicznych pomaga w elektronicznych zamówieniach
Na stronie Urzędu Zamówień Publicznych wprowadzono specjalną zakładkę E-Zamówienia, w której opublikowano kilka dokumentów pomocnych przy stopniowo wdrażanej elektronizacji postępowań o udzielenie zamówień publicznych. Wskazówki wykorzystają zarówno zamawiający, jak i wykonawcy.
Sprawdź, kiedy zamawiający ma obowiązek usunięcia danych osobowych wykonawców
Pytanie: Czy mamy obowiązek usunąć dane osobowe wykonawcy, który złożył ofertę w postępowaniu poniżej 30.000 euro, jeśli dostaniemy taką prośbę po zakończeniu procedury?
AZB 167
Zasady składania oświadczeń w zakresie wyłączenia się z procedury konkursowej
W przypadku konkursów ostateczna lista wykonawców jest znana wraz z upływem terminu na składanie wniosków o dopuszczenie do udziału w konkursie. Zatem terminem właściwym dla złożenia odpowiedniego oświadczenia o braku lub istnieniu okoliczności, o których mowa w art. 17 ust. 1 ustawy Pzp, będzie dzień złożenia wniosków o dopuszczenie do udziału w konkursie. Natomiast oświadczenie o istnieniu okoliczności stanowiących podstawę do wyłączenia, osoba je składająca powinna przedstawić w każdym momencie po powzięciu przez nią wiadomości o istnieniu podstaw wyłączenia. Wnioski te płyną z opinii prawnej UZP pt. „Na jakim etapie konkursu osoby wykonujące czynności w postępowaniu o udzielenie zamówienia składają oświadczenia, o których mowa w art. 17 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 – Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2017 r. poz. 1579 i 2018)?”.
UZP potwierdza – od 18 kwietnia 2018 r. elektronicznie składamy tylko JEDZ
Jedna z najnowszych opinii prawnych Urzędu Zamówień Publicznych rozwiewa wątpliwości zamawiających i wykonawców w zakresie formy składania oświadczeń wstępnych dotyczących spełniania warunków i niepodlegania wykluczeniu w postępowaniach poniżej unijnych progów. Nie trzeba ich wnosić w formie elektronicznej. Ta odnosi się jedynie do JEDZ.
Rozmowa z personelem wykonawcy jako kryterium oceny ofert
Teza Kryteria oceny ofert powinny być przejrzyste i mierzalne. Niemniej rzetelna ocena kompetencji osób dedykowanych na dane stanowisko przy realizacji kontraktu jest trudna do przeprowadzenia jedynie na podstawie oświadczeń zawartych w dokumentach oferty. Czy badanie doświadczenia personelu kluczowego może odbyć się poprzez rozmowę z komisją przetargową? Sprawdź propozycję jednego z dużych polskich podmiotów zamawiających oraz opinię Izby w tym zakresie. Wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 26 stycznia 2018 r., sygn. akt KIO 45/18
AZB 166
Zobacz, jak procedować ze zmianą oferty, która wpłynęła po terminie
Pytanie: W przetargu na dostawę artykułów jednorazowego użytku dla szpitala w wyznaczonym czasie i miejscu wpłynęła oferta, natomiast następnego dnia zmiana do niej. Nie wiemy, jak postąpić. Czy zwrócić wykonawcy samą zmianę? Czy można zapytać go, na ile ta nieprzyjęta modyfikacja jest istotna dla treści samej oferty?
Zmiana umowy zawartej przed nowelizacją z 2016 roku – sprawdź, jak jej dokonać
Pytanie: Na początku 2016 roku zamawiający wybrał wykonawcę zamówienia sektorowego i zawarł z nim umowę jeszcze przed wejściem w życie nowych przepisów. Moje pytanie odnosi się do procedury udzielenia nieprzewidzianych w ramach projektu robót dodatkowych. Zamawiający zawarł w umowie zapis dopuszczający jej zmiany w przypadku wystąpienia okoliczności, których nie można było przewidzieć w chwili zawierania kontraktu. Czy zamawiający, powinien udzielić zamówienia na podstawie przepisów obowiązujących w dniu wszczęcia postępowania? Jeżeli tak, to jeśli wartość szacunkowa robót dodatkowych jest mniejsza od wartości procentowej określonej w art. 67 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp, można je zlecić na podstawie wewnętrznych przepisów?
Zmiana terminu wykonania umowy podczas negocjacji w trybie z wolnej ręki – tylko jeśli jest nieistotna
Pytanie: Zamawiający przeprowadził przetarg nieograniczony, który był zmuszony unieważnić. Postanowił zlecić zamówienie w procedurze z wolnej ręki. W trakcie negocjacji okazało się, że wykonawca nie jest w stanie zrealizować prac w pierwotnie ustalonym terminie. Czy wolno zmienić termin realizacji zamówienia podczas negocjacji?
AZB 165
Wykonawca, wykazując swoje doświadczenie może powołać się na kilka umów jako jedno zamówienie
Dopuszczalne jest, aby wykonawca wykazywał swoje doświadczenie, powołując się łącznie na dwie lub większą liczbę umów jako jedno zamówienie, chyba że instytucja zamawiająca wykluczyła taką możliwość na podstawie wymogów związanych z przedmiotem i celami danego zamówienia publicznego oraz proporcjonalnych względem nich. A zatem jeśli zamawiający nie przewidział wyraźnie w dokumentacji przetargowej możliwości powołania się przez oferenta na dwie lub większą liczbę umów jako na jedno zamówienie, ale też nie wyłączył takiej możliwości, to takie działanie jest dopuszczalne.Wyrok Krajowej Izy Odwoławczej z 15 stycznia 2018 r.; sygn. akt KIO 21/18
Urząd Zamówień Publicznych o stosowaniu kar umownych
Urząd Zamówień Publicznych przygotował pierwszy w historii raport dotyczący stosowania kar umownych w zamówieniach publicznych. Zamawiający wypracowali wzory zapisów, jakie stosują przy formułowaniu umów. Jednak raport wykazał, czy są prawidłowe. Z wnioskami UZP na temat stosowania kar umownych przez zamawiających można zapoznać się w artykule.
AZB164
Wymóg zatrudniania na umowę o pracę może nie być aktualny w rodzinnych firmach
Pytanie: Zamawiający ogłosił przetarg na wykonanie robót budowlanych. W siwz określił zakres prac, które miały być wykonane przy udziale pracowników zatrudnionych na umowę o pracę (chodziło o prace demontażowe i malowanie powierzchni). Po rozstrzygnięciu postępowania wykonawca złożył oświadczenie, że prowadzi z synem firmę rodzinną i nie zatrudnia pracowników. Z referencji i informacji od innych zamawiających wynika, że faktycznie realizacja zamówień przez ten podmiot odbywa się we wskazany sposób. Co w takim przypadku powinien zrobić zamawiający?
AZB163
Zmiana płacy minimalnej, a waloryzacja umownej ceny – zastosuj odpowiednie zasady
Pytanie: W grudniu 2015 roku zawarliśmy umowę na usługę utrzymania porządku i czystości w szpitalu. W październiku 2016 roku podpisaliśmy porozumienie w sprawie zasad podwyższenia wynagrodzenia za usługę z uwagi na wzrost płacy minimalnej. Z oferty wynika, że niezbędna liczba pracowników do wykonania tej usługi wynosi 114. Już na etapie zawarcia porozumienia pojawiło się 145 osób zatrudnionych na umowę o pracę plus 6 zleceniobiorców. Po zawarciu porozumienia, wykonawca jest zobowiązany co miesiąc podać liczbę osób wykonujących usługę. Waha się ona w granicach 132–139 osób. Czy wykonawca może w tak znaczący sposób zmieniać stan zatrudnienia? Względem złożonej oferty jest to nawet do 20 osób więcej. Jeżeli podana w ofercie cena ryczałtowa dotyczyła 114 pracowników, to czy zamawiający jest zobowiązany podwyższać wynagrodzenie wynikające z płacy minimalnej dla znacznie większej liczby osób niż wykazano w ofercie?
Wymóg zatrudnienia osób zagrożonych wykluczeniem społecznym musi mieć uzasadnienie
Ograniczenie grup wykonawców mogących ubiegać się o udzielenie zamówienia musi być uzasadnione przedmiotem zamówienia oraz nie może godzić w zasady proporcjonalności i równego traktowania podmiotów. Ma to również zastosowanie do wymogu zatrudniania osób z tzw. grup marginalizowanych. Wewnętrzne wytyczne zamawiającego mogą okazać się niewystarczające, aby warunki takie zostały uznane za dopuszczalne. Nawet jeżeli zamówienia udziela instytucja zamawiająca, która powinna działać na rzecz przeciwdziałania wykluczaniu społecznemu.Uchwała Krajowej Izby Odwoławczej z 8 stycznia 2018 r., sygn. akt KIO/KD 67/17
Wartości jakich dostaw i usług przekazanych przez zamawiającego wykonawcy należy dodać do kwoty robót budowlanych?
Zamawiający, który przekazuje wykonawcy np. określone materiały budowlane niezbędne do realizacji robót budowlanych, musi doliczyć ich wartość do szacunkowej wartości robót. Nie ma natomiast obowiązku uwzględniania w tej kwocie wartości usługi przygotowania dokumentacji projektowej oraz specyfikacji technicznej wykonania i odbioru robót budowlanych, jeśli są one nabywane w celu opisu przedmiotu zamówienia, który będzie elementem siwz. UZP przypomina o tych zasadach w opinii prawnej „Szacowanie wartości zamówienia na roboty budowlane z uwzględnieniem dostaw i usług oddanych przez zamawiającego do dyspozycji wykonawcy” opublikowanej w Informatorze nr 4/2017.
AZB162
Zobacz, kiedy możesz zastosować tryb z wolnej ręki z uwagi na pilną potrzebę udzielenia zamówienia
Pytanie: Prowadzę przetarg niegraniczony w progach unijnych na odbiór i zagospodarowanie odpadów. Czy jeśli przetarg nie dojdzie do skutku, a obecna umowa kończy się 31 grudnia 2017 r., to ze względu na to że już nie mam możliwości drugi raz przeprowadzić unijnej procedury, mogę wybrać wykonawcę w trybie z wolnej ręki?
Zamówienia w formule „biuld&design” – niezbędna dokumentacja
Pytanie: Zamawiający zamierza przeprowadzić postępowanie w trybie „zaprojektuj i wybuduj” na zaprojektowanie i budowę hali wraz z linią produkcyjną. Wymagamy od wykonawcy przygotowania projektów wykonawczych i budowlanych. Jakich innych dokumentów powinniśmy żądać? Czy oferent jest zobowiązany stworzyć STWiOR i obmiar robót, czy też te dokumenty są zbędne?
Zamówienia podobne możesz zlecić tylko dotychczasowemu wykonawcy
Pytanie: Zamawiający udzielił zamówienia w częściach i podpisał roczne umowy na poszczególne pakiety. Przewidziano w nich tzw. zamówienia uzupełniające. Obecnie musimy rozwiązać jedną umowę. Czy należy zsumować zakres prac z tej umowy i przeprowadzić nowe postępowanie? Czy wolno nam zlecić tę część pozostałym wykonawcom jako zamówienie „uzupełniające”?
AZB161
Wybór oferty może zostać podważony niezależnie od wartości postępowania
Sądy okręgowe – w Lublinie i w Szczecinie wydały orzeczenia niekorzystne dla interpretacji Izby. Dopuściły tym samym szerokie podważanie przez wykonawców poprawności wybranych ofertWyrok sądu okręgowego w Lublinie z 21 grudnia 2016 r., sygn. akt IX Ga 502/16, wyrok sądu okręgowego w Szczecinie z 22 grudnia 2016 r., sygn. akt II Ca 1461/16
W jaki sposób uregulować kwestię wadium w podprogowych zamówieniach sektorowych?
Pytanie: Zamawiający posiada regulamin udzielania zamówień sektorowych nieprzekraczających progów unijnych. Zawarte w nim zapisy zobowiązują do zatrzymania wadium m.in. w sytuacji gdy „wykonawca w odpowiedzi na wezwanie do uzupełnienia dokumentów i oświadczeń, nie złożył ich w wyznaczonym terminie, chyba, że udowodni, iż wynika to z przyczyn nieleżących po jego stronie”. Zatrzymanie wadium nie jest zależne – tak jak w przypadku art. 46 ust. 4a ustawy Pzp – od braku możliwości wybrania oferty złożonej przez wykonawcę jako najkorzystniejszej. Czy regulamin może różnić się od ustawy Pzp w tej kwestii?
Umowa o zamówienie – niezbędne elementy, które zapewnią ci bezpieczną współpracę
Pewien zamawiający po sprawnym przeprowadzeniu przetargu nieograniczonego podpisał z wykonawcą umowę na kompleksową przebudowę swojej siedziby. Inwestycja opiewała na blisko 1 mln zł i miała być zakończona w 1,5 roku. Niestety już po 4 miesiącach okazało się, że wykonawca nie płaci swoim kontrahentom, którzy po kolei schodzą z placu budowy, przez co realizacja umowy jest poważnie zagrożona. Zamawiający zwrócił się o pomoc do prawników, ale ci bezradnie rozkładają ręce. Umowa o zamówienie ma tyle niedociągnięć i braków, że trudno w tej sytuacji o dobre rozwiązanie.
AZB160
Wprowadzenie podmiotu trzeciego do oferty w trakcie postępowania jest niedopuszczalne
W ostatnim czasie Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał orzeczenie, które wprowadziło sporo zamieszania. Wskazał, że wykonawca nie może uzupełniać swojej oferty o dokumenty podmiotu trzeciego, jeżeli pierwotnie wykazywał spełnianie warunków udziału w postępowaniu osobiście. Stanowisko składu orzekającego spowodowało, że wróciła dyskusja o prawidłowości implementacji dyrektyw i choć orzeczenie zostało wydane w odniesieniu do poprzedniej dyrektywy rzuca nowe spojrzenie na aspekt uzupełniania dokumentówwyrok Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 4 maja 2017 r., sygn. akt C-387/14
Warunek udziału nie może odnosić się do oferty
Wieloletnia praktyka udzielania zamówień wskazuje na absolutną konieczność równego traktowania wykonawców. Zasada ta wyraża się również poprzez jednakowo ustalone dla wszystkich wykonawców warunki udziału w postępowaniu. Sprawdź, jakie błędy na tym gruncie popełnił jeden z zamawiających. Pomimo że postępowanie prowadzone było w poprzednim stanie prawnym, wnioski płynące z oceny kontrolujących są aktualne na gruncie obowiązujących przepisów. uchwała Krajowej Izby Odwoławczej z 10 listopada 2017, sygn. akt KIO/KD 62/17
AZB159
Wymagania szczególne wobec wykonawcy wykazującego doświadczenie zdobyte w ramach konsorcjum w kontekście wyroków TSUE
Jeżeli zamawiający chce weryfikować, jakie konkretnie doświadczenie zdobyła firma realizująca prace w ramach konsorcjum, to musi wskazać to już w SIWZ tzn. że będzie badał jego rzeczywisty udział.Wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 18 września 2017 r., sygn. akt KIO 1854/17
Reguły opisu przedmiotu zamówienia na oprogramowanie komputerowe
Jeżeli zamawiający nie opisuje przedmiotu za pomocą nazw, ale wskazuje jaki zasób oprogramowań posiada i pozwala na ich wykorzystanie przy realizacji projektu, to w takim przypadku dopuszczenie równoważności nie ma zastosowania.Wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 15 listopada 2017 r., sygn. akt KIO 2279/17
Powołanie się na zasoby podmiotów trzecich po złożeniu oferty – zobacz, co mówi KIO
Posłużenie się potencjałem podmiotu udostępniającego swoje zasoby, o którym mowa w art. 22a ustawy Pzp w kontekście obowiązujących przepisów dyrektyw, ustawy Prawo zamówień publicznych oraz orzecznictwa TSUE jest ograniczone pewnymi warunkami wskazanymi m.in. w art. 22a ust. 2–4 ustawy Pzp. Może też być dokonane jedynie w określonym czasie, tj. w chwili składania ofert lub wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu, ewentualnie, jeśli nie było obowiązku takiego wskazania w ofercie lub wniosku – w chwili przedstawiania dokumentów w trybie art. 26 ust. 2 ustawy Pzp. Jeżeli wykonawca nie uczyni tego w tym momencie, uprawnienie to wygasa, zastąpione przez zakaz zmiany oferty (wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 18 lipca 2017 r., sygn. akt KIO 1380/17).