Wymagania szczególne wobec wykonawcy wykazującego doświadczenie zdobyte w ramach konsorcjum w kontekście wyroków TSUE

Jeżeli zamawiający chce weryfikować, jakie konkretnie doświadczenie zdobyła firma realizująca prace w ramach konsorcjum, to musi wskazać to  już w SIWZ tzn. że będzie badał jego rzeczywisty udział.Wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 18 września 2017 r., sygn. akt KIO 1854/17

Reguły opisu przedmiotu zamówienia na oprogramowanie komputerowe

Jeżeli zamawiający nie opisuje przedmiotu za pomocą nazw, ale wskazuje jaki zasób oprogramowań posiada i pozwala na ich wykorzystanie przy realizacji projektu, to w takim przypadku dopuszczenie równoważności nie ma zastosowania.Wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 15 listopada 2017 r., sygn. akt KIO 2279/17

Powołanie się na zasoby podmiotów trzecich po złożeniu oferty – zobacz, co mówi KIO

Posłużenie się potencjałem podmiotu udostępniającego swoje zasoby, o którym mowa w art. 22a ustawy Pzp w kontekście obowiązujących przepisów dyrektyw, ustawy Prawo zamówień publicznych oraz orzecznictwa TSUE jest ograniczone pewnymi warunkami wskazanymi m.in. w art. 22a ust. 2–4 ustawy Pzp. Może też być dokonane jedynie w określonym czasie, tj. w chwili składania ofert lub wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu, ewentualnie, jeśli nie było obowiązku takiego wskazania w ofercie lub wniosku – w chwili przedstawiania dokumentów w trybie art. 26 ust. 2 ustawy Pzp. Jeżeli wykonawca nie uczyni tego w tym momencie, uprawnienie to wygasa, zastąpione przez zakaz zmiany oferty (wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 18 lipca 2017 r., sygn. akt KIO 1380/17).

Na czym polegają zasady dokumentowanie procedur zakupowych o wartości poniżej 30 tys. euro?

Pytanie: Czy jako jednostka organizacyjna zamawiającego musimy upubliczniać wszystkie zakupy przeprowadzane w trybie tzw. zapytania ofertowego o wartości poniżej 30.000 euro na naszej stronie WWW? Obecnie wysyłamy zaproszenia do kilku wykonawców, wyznaczamy termin złożenia oferty, podpisujemy umowę i wszystko dokumentujemy w wersji papierowej.

Kiedy konieczny jest podział zamówienia na części w zamówieniu „medycznym”?

 Sporządzenie przedmiotu zamówienia w sposób, który - poprzez zaniechanie podziału na części - ograniczy dostęp do udzielenia zamówienia do jednego wykonawcy, jest działaniem naruszającym zasadę zachowania uczciwej konkurencji oraz równego traktowania wykonawców.

Jakie są zasady żądania oświadczenia o przynależności do grupy kapitałowej w zamówieniach z dziedziny obronności i bezpieczeństwa?

Pytanie: Przygotowuję przetarg ograniczony w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa. Artykuł 24 ust. 11 ustawy Pzp stanowi, że w terminie 3 dni od przesłania wyników oceny spełniania warunków w przetargu ograniczonym wykonawca przekazuje zamawiającemu oświadczenie o grupie kapitałowej. Czy mam obowiązek wymagać takiego oświadczenia, skoro w „obronnościowych” przesłankach wykluczenia nie ma takiej przesłanki? Jeśli zażądam tego dokumentu wraz z wnioskiem o dopuszczenie do udziału w postępowaniu, na jakiej podstawie prawnej wykluczę wykonawcę, który go nie złoży?

Jakie są ważne zasady wnoszenia wadium w formie pieniądza?

Pytanie: W siwz na usługi leśne w 2017 roku zawarliśmy zapis, że wadium w formie pieniądza uznaje się za wniesione w chwili wpływu na rachunek bankowy zamawiającego przed upływem terminu na składanie ofert tj. do 4 grudnia 2017 r. włącznie. Termin składania ofert ustalono na 5 grudnia 2017 r. do godz. 8.30. Zapis wynikał z faktu, że w momencie otwarcia ofert nie mamy aktualnego wydruku z banku, gdyż pierwsza sesja z przelewami jest o godz. 11. Czy naruszyliśmy tym przepisy ustawy Pzp?

Jakie oświadczenia z art. 17 Pzp zostaną złożone w przypadku zamówienia in-house?

Pytanie: Nasze pytanie dotyczy obowiązku składania oświadczenia, o którym mowa w art. 17 ust. 2 Prawa zamówień publicznych. Zamówienia udzielono z wolnej ręki na podstawie art. 67 ust. 1 pkt 12 ustawy Pzp na odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych własnej spółce, w której gmina posiada 100% udziałów, a burmistrz pełni funkcję zgromadzenia jej wspólników. W art. 17 ust. 1 pkt 4 wskazano: „(…) pozostają z wykonawcą w takim stosunku prawnym lub faktycznym, że może to budzić uzasadnione wątpliwości co do bezstronności tych osób”. Jakiej treści oświadczenie powinien złożyć kierownik zamawiającego w przypadku zlecania zamówienia własnej spółce na podstawie art. 67 ust. 1 pkt 12 ustawy Prawo zamówień publicznych?

Jakie będą zasady przekazywania JEDZ po 18 kwietnia 2018 r.?

Pytanie: Zgodnie z § 3 ust. 1 rozporządzenia w sprawie użycia środków komunikacji elektronicznej w postępowaniu przekazanie dokumentów, następuje za pomocą środków komunikacji elektronicznej. Czy mając powyższe na uwadze, JEDZ od kwietnia 2018 r. ma być składany w taki sposób, by zapewnić ochronę przed dostępem do jego treści przed upływem terminu składania ofert lub wniosków? Czy może być przykładowo przesłany mailem jako dokument podpisany kwalifikowanym podpisem elektronicznym, ale niezabezpieczony przed dostępem do jego treści? Czy przesłanie go faksem będzie dopuszczalne?