Zobacz, kiedy możesz zastosować tryb z wolnej ręki z uwagi na pilną potrzebę udzielenia zamówienia

Pytanie: Prowadzę przetarg niegraniczony w progach unijnych na odbiór i zagospodarowanie odpadów. Czy jeśli przetarg nie dojdzie do skutku, a obecna umowa kończy się 31 grudnia 2017 r., to ze względu na to że już nie mam możliwości drugi raz przeprowadzić unijnej procedury,  mogę wybrać wykonawcę w trybie z wolnej ręki?

Zamówienia w formule „biuld&design” – niezbędna dokumentacja

Pytanie: Zamawiający zamierza przeprowadzić postępowanie w trybie „zaprojektuj i wybuduj” na zaprojektowanie i budowę hali wraz z linią produkcyjną. Wymagamy od wykonawcy przygotowania projektów wykonawczych i budowlanych. Jakich innych dokumentów powinniśmy żądać? Czy oferent jest zobowiązany stworzyć STWiOR i obmiar robót, czy też te dokumenty są zbędne?

Zamówienia podobne możesz zlecić tylko dotychczasowemu wykonawcy

Pytanie: Zamawiający udzielił zamówienia w częściach i podpisał roczne umowy na poszczególne pakiety. Przewidziano w nich tzw. zamówienia uzupełniające. Obecnie musimy rozwiązać jedną umowę. Czy należy zsumować zakres prac z tej umowy i przeprowadzić nowe postępowanie? Czy wolno nam zlecić tę część pozostałym wykonawcom jako zamówienie „uzupełniające”?

Wstępne ogłoszenie informacyjne a plan postępowań o udzielenie zamówień

Stosując plan postępowań o udzielenie zamówień uporządkuje on podejmowane czynności, zwiększy przejrzystość i poprawność prowadzonych procedur a także konkurencyjność – zapewniając więcej ofert. W przypadku jednak  wstępnego ogłoszenia informacyjnego, ustawa Pzp formułuje już bardzo określone korzyści. Dla zamówień przewidzianych w takim ogłoszeniu skraca mianowicie obowiązujące terminy składania ofert lub wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu. Sprawdź, o ile możesz skrócić prowadzoną procedurę, publikując wstępne ogłoszenie.

Wskazówki, jak uzasadnić brak podziału zamówienia na części i uniknąć zarzutów podczas kontroli

Pytanie: Zamawiający planuje ogłosić przetarg nieograniczony na wyposażenie ośrodka edukacji. W zakres zamówienia wchodzą: ekrany multimedialne z aplikacja edukacyjną, urządzenia interaktywne, zdjęcia, gabloty z minerałami, miara, przy której można zmierzyć wzrost, plansze edukacyjne. Całość będzie zamontowana w jednym muzeum i musi być spójna pod względem wykonawstwa. Czy mogę ogłosić jedno postępowanie bez dzielenia zamówienia na części? W ocenie zamawiającego jest to zamówienie niepodzielne, objęte jedną dokumentacją projektową. Ze względów technologicznych i wykonawczych oraz racjonalnego wydatkowania środków publicznych nie ma możliwości podzielenia go na części. Groziłoby to ograniczeniem konkurencji albo nadmiernymi trudnościami technicznymi i kosztami wykonania zamówienia a także potrzebą skoordynowania działań różnych wykonawców realizujących poszczególne części zamówienia. Ponadto istniałoby ryzyko niewykonania części zamówienia. Zamawiający zrobił rozeznanie rynku i tego typu zamówieniami zajmują się wyspecjalizowane w tym kierunku firmy. Czy te argumenty są wystarczające, aby nie dokonywać podziału?

W jakich godzinach należy przesłać do zamawiającego wniosek o wyjaśnienie treści siwz?

Pytanie: Zamawiający pracuje do godz. 15.00. Czy pytanie w sprawie siwz zadane w ostatnim dniu połowy terminu o godz. 21.00 należy uznać za złożone w terminie? Zamawiający mógł się z nim zapoznać następnego dnia.

Specyfikacja istotnych warunków zamówienia – dziś i po wejściu przepisów o elektronizacji

Specyfikacja istotnych warunków zamówienia (siwz) stanowi podstawowy dokument niezbędny do przeprowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia. Powinna zapewniać ochronę z jednej strony interesu zamawiającego i gwarantować mu, że otrzyma zamówienie, które rzeczywiście chciał nabyć, z drugiej zaś strony ma chronić również interes wykonawcy, że jego oferta, jeżeli będzie najkorzystniejsza, zostanie wybrana w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego. Specyfikacja zawiera wiele informacji (wskazówek) co do sposobu przedstawienia oferty, począwszy od czysto formalnych, poprzez informacyjne lub o charakterze ubocznym, aż do postanowień istotnych dla oceny oferty, których niespełnienie obliguje zamawiającego do jej odrzucenia. Sprawdź, jakie zmiany czekają uczestników postępowania o zamówienie publiczne po wejściu w życie przepisów o elektronizacji.

Prawo opcji przy robotach budowlanych – sprawdź szczegóły

Pytanie: Zamawiający planuje przebudowę wewnętrznej instalacji wodociągowej przeciwpożarowej. Projektant twierdzi, że po wykonaniu instalacji będzie możliwa ocena, czy konieczny jest montaż stacji podnoszącej ciśnienie wody. Koszt wykonania instalacji to 140 tys. netto, montaż stacji ok. 50 tyś. netto. Czy wolno zamówić przebudowę instalacji z montażem stacji z ewentualną możliwością rezygnacji z jej zainstalowania, gdyby okazało, że jest zbędna?

Potwierdzanie warunków udziału w postępowaniu przez uczestników konsorcjów

Warunkiem uznania możliwości powołania się na doświadczenie całego konsorcjum przez pojedynczego wykonawcę jest jego czynny udział w zarządzaniu sprawami konsorcjum. W pewnych sytuacjach wolno różnicować weryfikację warunków udziału względem konsorcjum oraz pojedynczego wykonawcy. Jednak zasady takiej weryfikacji trzeba uwzględnić już w dokumentacji postępowania. Takie wnioski płyną z orzecznictwa Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości. Powtarza je również Krajowa Izba Odwoławcza w wyroku z 18 września 2017 r. (sygn. akt KIO 1854/17).