Reguły opisu przedmiotu zamówienia na oprogramowanie komputerowe

Jeżeli zamawiający nie opisuje przedmiotu za pomocą nazw, ale wskazuje jaki zasób oprogramowań posiada i pozwala na ich wykorzystanie przy realizacji projektu, to w takim przypadku dopuszczenie równoważności nie ma zastosowania.Wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 15 listopada 2017 r., sygn. akt KIO 2279/17

Procedury udzielania zamówień mogą być szybsze i efektywniejsze!

W tekście podpowiadamy, jak usprawnić realizację zakupów w jednostce i jakie narzędzia zastosować, aby zmaksymalizować wykorzystanie własnych zasobów. Skorzystaj z gotowych wskazówek.

Powołanie się na zasoby podmiotów trzecich po złożeniu oferty – zobacz, co mówi KIO

Posłużenie się potencjałem podmiotu udostępniającego swoje zasoby, o którym mowa w art. 22a ustawy Pzp w kontekście obowiązujących przepisów dyrektyw, ustawy Prawo zamówień publicznych oraz orzecznictwa TSUE jest ograniczone pewnymi warunkami wskazanymi m.in. w art. 22a ust. 2–4 ustawy Pzp. Może też być dokonane jedynie w określonym czasie, tj. w chwili składania ofert lub wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu, ewentualnie, jeśli nie było obowiązku takiego wskazania w ofercie lub wniosku – w chwili przedstawiania dokumentów w trybie art. 26 ust. 2 ustawy Pzp. Jeżeli wykonawca nie uczyni tego w tym momencie, uprawnienie to wygasa, zastąpione przez zakaz zmiany oferty (wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 18 lipca 2017 r., sygn. akt KIO 1380/17).

Odpowiednio zaplanuj postępowania w sprawie zamówień publicznych

Część zamawiających, najpóźniej w terminie 30 dni od dnia przyjęcia budżetu lub planu finansowego przez uprawniony organ, ma obowiązek sporządzenia i opublikowania planów postępowań o udzielenie zamówień publicznych na dany rok budżetowy. Sprawdź, czy właściwie interpretujesz przepisy.

Najpierw ogłoszenie unijne a potem krajowe – skorzystaj ze wskazówek z raportu kontroli UZP

Zgodnie z art. 11 ust. 7d ustawy Pzp, zamieszczenie ogłoszenia podlegającego obowiązkowi publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej w Biuletynie Zamówień Publicznych czy np. na tablicy ogłoszeń i stronie WWW zamawiającego nie może nastąpić przed ich publikacją w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej albo upływem 48 godzin od potwierdzenia otrzymania ogłoszenia przez Urząd Publikacji Unii Europejskiej.

Na czym polegają zasady dokumentowanie procedur zakupowych o wartości poniżej 30 tys. euro?

Pytanie: Czy jako jednostka organizacyjna zamawiającego musimy upubliczniać wszystkie zakupy przeprowadzane w trybie tzw. zapytania ofertowego o wartości poniżej 30.000 euro na naszej stronie WWW? Obecnie wysyłamy zaproszenia do kilku wykonawców, wyznaczamy termin złożenia oferty, podpisujemy umowę i wszystko dokumentujemy w wersji papierowej.

Na czym polegają właściwe zasady szacowania dostaw i usług objętych wieloletnim projektem?

Pytanie: Nasze pytanie dotyczy kwestii sumowania zamówień w kontekście sporządzania rocznych planów zamówień. Co roku, jako uczelnia wyższa, sporządzamy plan zamówień przewidzianych do realizacji w bieżącym roku kalendarzowym. Czy w przypadku realizacji projektu badawczego zaplanowanego na 3 lata powinniśmy przyjąć wszystkie wydatki (dostawy i usługi) zaplanowane w harmonogramie projektu przez te 3 lata, czy podzielić je i w kolejnym roku kalendarzowym składać plan odnośnie wydatków przewidzianych na dany rok? Czy przy kilku takich projektach badawczych istnieje obowiązek sumowania dostaw i usług z każdego projektu, czy też każdy projekt jest traktowany indywidualnie? Przykładowo zaplanowany zakup odczynników w pierwszym grancie opiewa na 400.000 zł, w drugim na 500.000 zł a w trzecim na 300.000 zł. Łącznie przekraczamy 209.000 euro. Czy musimy stosować procedurę unijną?

AZB 176

Odwrócony VAT – obowiązki zamawiającego i wykonawców

Pytanie: Prowadzimy przetarg nieograniczony poniżej kwot unijnych na dostawę sprzętu komputerowego i oprogramowania. Wpłynęło 6 ofert. Zamawiający wymagał w formularzu ofertowym zakreślenia informacji, czy u zamawiającego powstanie obowiązek podatkowy (odwrócony VAT). Wszyscy zakreślili, że VAT jest po stronie zamawiającego. W formularzu cenowym w pozycji „Komputery przenośne (laptopy)” znajdowały się kolumny: cena netto razem, VAT, cena brutto razem. I tu niektórzy wykonawcy wpisali kwotę netto, VAT 23% (bez wartości) oraz kwotę brutto, inni – kwotę netto, VAT 0 oraz w kolumnie cena brutto razem – wpisali kwotę netto. Są też tacy, którzy podali kwotę netto, w kolumnie VAT – odwrotne obciążenie oraz w kolumnie cena brutto razem – wpisali kwotę netto. Jak w takim przypadku zamawiający ma dokonać badania i oceny ofert? Jak porównać oferty? Którą cenę należy uwzględnić – netto czy brutto?

Kryteria oceny ofert muszą być precyzyjnie określone

Pytanie: W postępowaniu zamawiający przyjął dwa kryteria oceny ofert: cena 60% oraz termin przedłużenia gwarancji na oferowany przedmiot zamówienia 40%. Kryterium opisano w następujący sposób: "Punkty przyznawane za kryterium przedłużenie okresu gwarancji na oferowany przedmiot zamówienia zostaną przyznane w skali od 0 do 40 pkt na podstawie informacji podanej przez Wykonawcę w Formularzu oferty i w Opisie Przedmiotu zamówienia (OPZ) zgodnie z poniższymi założeniami: przedłużenie okresu gwarancji o 12 miesięcy - 20 pkt; przedłużenie okresu gwarancji o 24 miesiące- 40 pkt. Podstawowy okres gwarancji dla danego asortymentu został określony w OPZ, ale liczony od dnia odbioru końcowego i przekazania oferowanego sprzętu do bieżącej eksploatacji. W przypadku niepodania w Formularzu oferty, OPZ okresu przedłużenia gwarancji, Wykonawca zobowiązuje się do udzielenia gwarancji na minimalny określony w OPZ okres gwarancji na dostarczony przedmiot umowy i w związku z powyższym Wykonawca otrzyma 0 pkt w tym kryterium. W przypadku podania w Formularzu oferty, OPZ okresu przedłużenia gwarancji dłuższego niż 24 miesiące zamawiający przyzna takiej ofercie 40 pkt. Okres gwarancji na wykonany przedmiot zamówienia podstawowy  powiększony o wskazane w Formularzu oferty, OPZ przez Wykonawcę przedłużenie okresu gwarancji na wykonany przedmiot zamówienia będą wiążące dla Stron umowy podpisanej między Zamawiającym a wybranym Wykonawcą."Zamawiający nie przewidział, że wykonawca w obrębie danego pakietu zaoferuje dla każdej pozycji asortymentowej różne terminy przedłużenia okresu gwarancji. W pakiecie nr X zostały złożone 2 oferty. Wykonawca A złożył ofertę bez przedłużania okresu gwarancji i z wyższą ceną, a wykonawca B ofertę z niższą ceną i różnymi terminami przedłużenia gwarancji dla pozycji asortymentowych wchodzących w skład pakietu X. W pakiecie Y ten sam wykonawca B złożył jedyną ofertę z różnymi terminami przedłużenia okresu gwarancji. Czy w związku z brakiem szczegółowego opisu kryterium dotyczącego takiego przypadku zamawiający może dokonać oceny poprzez przyznanie punktów zgodnie z opisem kryteriów dla każdej pozycji asortymentowej w danym pakiecie, a następnie wyliczenie średniej arytmetycznej dla danego pakietu, czy powinien unieważnić postępowanie np. zgodnie z art. 93 ust. 1 pkt 7 ustawy Pzp?

AZB 175

Czy wykonawca powinien podać nazwy podwykonawców, którzy zrealizują część zamówienia

Pytanie: Pytanie: Na etapie składania oferty nie zawarłem jeszcze umów podwykonawczych. Nie wiem bowiem na pewno, czy w czasie realizacji zamówienia będą dysponować wolnym sprzętem i innymi zasobami. Zamawiający żąda podania w ofercie nazw podwykonawców. Czy mam wskazać firmy tych kontrahentów, mimo braku pewności co do współpracy właśnie z nimi?

AZB 174

Kosztorys inwestorski stanowi jeden ze sposobów ustalania szacunkowej wartości zamówienia

Pytanie: Pytanie: Czy dokonanie aktualizacji wyceny wartości robót na podstawie wskaźnika wzrostu cen produkcji budowlano-montażowej publikowany przez GUS może posłużyć do aktualizacji kosztorysu inwestorskiego? Aktualizacji na podstawie ww. wskaźnika dokona pracownik zamawiającego, a kosztorys inwestorski wraz z projektem został wykonany przez firmę zewnętrzną.

Kiedy należy połączyć wartość zamówień i przeprowadzić procedurę według całej kwoty

Pytanie: Pytanie: Postępowanie dotyczy zakupu wyposażenia szkoły w zakresie: 1) zakupu mebli do sal lekcyjnych - 80.000 zł (brutto); 2) zakupu mebli do pomieszczeń administracyjnych – 45.000 zł (brutto); 3) zakupu wyposażenia sportowego 62.000 zł (brutto); 4) zakupu pomocy dydaktycznych 128.000 zł (brutto). Czy w takiej sytuacji dla każdej pozycji można przeprowadzić odrębne postępowanie poniżej 30.000 euro, czy też należy przyjąć, że wartość zamówienia to suma pozycji od 1 do 4, i dokonać wyboru w trybie przetargu nieograniczonego?

AZB 173

Kto powinien uzyskać odpowiedź na zadane pytania do siwz wz wz zp

Wykonawca może zwrócić się do zamawiającego o wyjaśnienie treści specyfikacji istotnych warunków zamówienia. Zamawiający natomiast ma obowiązek udzielenia mu takich wyjaśnień, o ile wniosek wpłynął w wymaganym przez prawo terminie. Jeżeli wniosek o wyjaśnienie treści siwz wpłynął po upływie wymaganego terminu lub dotyczy udzielonych wyjaśnień, zamawiający może udzielić wyjaśnień albo pozostawić wniosek bez rozpoznania. Zapoznaj się z najnowszą opinią UZP na ten temat.

Kiedy nie trzeba stosować ustawy Pzp

W dniu 1 października 2018 r. weszły w życie zmiany w przepisach ustawy Prawo zamówień publicznych. Obecnie obowiązuje nowa przesłanka wyłączająca stosowanie ustawy Pzp.

AZB 172

Elektronizacja w zamówień publicznych już od 18 października 2018 r.

Od 18 października 2018 r., postępowania o udzielenie zamówienia o wartości równej progom unijnym lub większej muszą być prowadzone w pełni przy użyciu środków komunikacji elektronicznej. Nowe rozwiązania wpływają w dość istotny sposób na uprawnienia oraz obowiązki zarówno zamawiających, jak i wykonawców. Wymaga to nie tylko znajomości przepisów ustawy Pzp i aktów wykonawczych, dostosowania m.in. obowiązujących u zamawiających wzorów postanowień siwz do nowych wymagań i wybranych rozwiązań informatycznych, ale także umiejętności „technicznych” korzystania z kwalifikowanego podpisu elektronicznego i jego weryfikacji.

Dopuszczalne korekty przedmiotu oferty mają ograniczenie

ProblemZamawiający prowadzi postępowanie na modernizację oświetlenia zewnętrznego. Wykonawcy byli zobowiązani dołączyć do oferty wykaz proponowanych opraw spełniających określone przez zamawiającego wymagania techniczne. Najlepszy wykonawca został wezwany na podstawie art. 26 ust. 1 ustawy Pzp do złożenia m.in. karty katalogowej, specyfikacji technicznych lub innego dokumentu, który potwierdzi wymagane parametry i cechy określone odpowiednio w dokumentacji technicznej i próbki oferowanych kompletnych opraw po 1 szt. Wykonawca dostarczył dokumenty oraz oprawę innego typu, niż określił to w załączniku do oferty, wskazując że oferta obarczona jest nieistotnym błędem, gdyż omyłkowo wpisał do zestawienia inną oprawę, niż zakładał. Czy oferta podlega odrzuceniu zgodnie z art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp, czy wolno poprawić w niej „omyłkę wykonawcy”?

AZB 170

Kolejne zapytanie ofertowe poniżej 30.000 euro – czy wolno udzielić zamówienia temu samemu wykonawcy?

Pytanie: W ramach zapytania ofertowego udzieliliśmy podprogowego zamówienia na usługę zaprojektowania, wykonania i dostawę materiałów promocyjnych. Chcielibyśmy teraz jeszcze raz zlecić usługę temu samemu wykonawcy, na to samo zamówienie i na taką samą ilość. W dalszym ciągu zamówienie to nie przekroczy 30.000 euro. W jaki sposób należy prawidłowo postąpić? Czy możemy podpisać kolejną umowę z tym samym podmiotem bez ponownego ogłaszania zapytania ofertowego?

AZB 169

Czy zamawiający, publikując ogłoszenie w Dz.Urz. UE, na pewno chce na nie przeznaczyć więcej niż 135.000 euro?

Pytanie: Moja firma brała udział w przetargu nieograniczonym na usługi transportu sanitarnego o wartości powyżej 135.000 euro (jest to informacja z pierwszej strony siwz, dodatkowo przetarg był ogłoszony w Dz.Urz. UE). W protokole z otwarcia ofert zamawiający wskazał jednak, że na realizację zamówienia zamierza przeznaczyć niecałe 292.000 zł, a najkorzystniejsza cenowo oferta wynosiła 223.000 zł. Sugerując się informacją z siwz, iż wartość zamówienia przekracza unijne progi, przygotowaliśmy ofertę za 388.000 zł. Okazała się ona najdroższa i na dodatek przekraczała możliwości finansowe zamawiającego. Uważam, że zamawiający swoim działaniem wprowadził wykonawców w błąd. Dodatkowo, gdyby rzeczywiście zamierzał przeznaczyć na realizację zamówienia ponad 135.000 euro, to najkorzystniejsza oferta nosiłaby znamiona rażąco niskiej ceny. Czy w związku z tym przysługuje mi prawo do wniesienia odwołania lub skargi?

Czy zamawiający musi publikować ogłoszenie w Dz.Urz. UE w przypadku unieważnienia postępowania?

Pytanie Zamawiający unieważnił postępowanie unijne (bez podziału na części) na podstawie art. 93 ust. 1 pkt 4 ustawy Pzp. Czy powinien przekazać ogłoszenie o unieważnieniu procedury udzielenia zamówienia do Dz.Urz. UE  tj. ogłoszenie o udzieleniu zamówienia?  

Czy w przetargu nieograniczonym wolno negocjować z wykonawcą cenę oferty?

Pytanie: Zaoferowane przez wykonawcę wynagrodzenie przekracza kwotę, którą zamawiający przeznaczył na sfinansowanie zamówienia. Jeżeli oferent nie zgodzi się na obniżenie ceny, przetarg nieograniczony będzie musiał być unieważniony. Czy w tej sytuacji dopuszczalne jest prowadzenie w tym zakresie negocjacji z wykonawcą? W naszym przekonaniu negocjacje dotyczące oferty, która jest najkorzystniejsza, nie wpływają na sytuację pozostałych wykonawców w postępowaniu. Dodatkowo zmiana taka jako nieistotna jest możliwa na gruncie obecnego art. 144 ustawy Pzp.

AZB 168

Opis przedmiotu zamówienia na leki zależy od okoliczności i potrzeb zamawiającego

W przypadku zamawiania leków przez zamawiających zauważa się w praktyce problemy, które wiążą się z wynikającym z art. 29 ust. 3 ustawy Pzp zakazem opisywania przedmiotu zamówienia za pomocą znaków towarowych, patentów, pochodzenia, gdy mogłoby prowadzić do uprzywilejowania lub wyeliminowania niektórych wykonawców lub produktów. Istnieje możliwość odstępstwa od tego zakazu, jeżeli jest to uzasadnione specyfiką przedmiotu zamówienia i zamawiający nie może opisać przedmiotu za pomocą dostatecznie dokładnych określeń, ale wskazaniu takiemu muszą wtedy towarzyszyć wyrazy „lub równoważny”.

Oferty w walutach obcych – zasady rozliczeń umowy

Pytanie: W przetargu dopuszczam możliwość składania ofert w obcej walucie. Ustalam średni kurs NBP z dnia ogłoszenia, po którym zostaną one przeliczone celem ułożenia rankingu ofert. Określam rozliczenie w EUR. Wygrywa oferta w USD. W jakiej walucie podpisuję umowę?

O jakie zapisy umowy o zamówienie należy zadbać w związku z wejściem w życie RODO?

Pytanie: Czy w związku z wejściem w życie nowego unijnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych (RODO) gmina musi zawrzeć szczególne zapisy w umowach na wykonanie zamówienia publicznego? Jakie obostrzenia związane z wejściem tych przepisów pojawią się w zamówieniach publicznych?

AZB 167

RODO w zamówieniach publicznych – 5 najważniejszych wskazówek UZP

Urząd Zamówień Publicznych opublikował na swojej stronie WWW bardzo istotne – z punktu widzenia zamawiających i wykonawców – informacje związane z ochroną danych osobowych w postępowaniach o udzielenie zamówień publicznych. W poniższym artykule znajdziesz zestawienie 5 praktycznych wskazówek koniecznych do zastosowania w każdej procedurze. Dowiedz się m.in., czy wskazane regulacje musisz uwzględnić jedynie w nowych czy także we wszczętych już postępowaniach oraz sprawdź, jak w praktyce realizować obowiązek dbałości o dane osobowe i których konkretnie osób on dotyczy. 

Procedury odwoławcze – co warto wiedzieć o skardze na orzeczenie KIO

Celem procedur odwoławczych jest zapewnienie podmiotom do tego uprawnionym swoich praw i interesów, które mogą zostać narażone na szkodę w wyniku nieprawidłowości zaistniałych w postępowaniach o udzielanie zamówienia publicznego. Jest to jeden z instrumentów warunkujących prawidłowe funkcjonowanie systemu zamówień publicznych, stanowiący mechanizm kontroli działań i zaniechań zamawiających w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego. Jak korzystać ze środka odwoławczego, jakim jest skarga do sądu, aby nie popełnić błędów, przybliżono w poniższym artykule. 

AZB 166

Ważne zasady potwierdzania warunków przez konsorcja

Pytanie: W celu potwierdzenia, że oferowane usługi odpowiadają wymaganiom określonym przez zamawiającego na podstawie art. 25 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp zamawiający żąda ważnego certyfikatu ISO 9001:2008 lub innego ważnego równoważnego dokumentu, który będzie wystawiony przez niezależny podmiot uprawniony do kontroli jakości usług. Dokument musi potwierdzać, że wykonawca ma wdrożony i stosuje system jakości usług ochrony. Co najmniej jeden z konsorcjantów (lider lub członek konsorcjum) bezpośrednio realizujący zamówienie musi spełnić wymóg określony w pkt ......., w zakresie iż oferowane usługi odpowiadają wymaganiom określonym przez zamawiającego. Czy w tym przypadku certyfikat powinien przedstawić każdy konsorcjant?

W jakich procedurach należy zlecić budowę kanalizacji?

Pytanie: Na szkoleniu spotkaliśmy się z opinią, że jeśli gmina przeprowadziła przetarg nieograniczony na budowę kanalizacji, to złamała prawo i może spodziewać się korekt finansowych. Powinna bowiem traktować takie roboty jak zamówienie sektorowe. Od jakiej wartości trzeba stosować przepisy właściwe dla zamówień sektorowych – czy dopiero od progów unijnych?

AZB 165

Jakie osoby w jednostce zamawiającego powinny dysponować podpisem elektronicznym?

Pytanie: Jakie czynności i jakie dokumenty będą wymagały użycia podpisu kwalifikowanego przez zamawiającego na skutek elektronizacji zamówień publicznych? Obecnie dokumenty podpisuje burmistrz oraz jego zastępcy, a członkowie komisji, głównie sekretarz komisji, publikuje dokumenty oraz wysyła je w wersji elektronicznej do wykonawców. Czy powinni oni posiadać podpisy kwalifikowane?

Jak oszacować nieplanowany zakup zlecany podczas udzielania podobnych zamówień?

Pytanie: W bieżącym roku w planie zamówień przewidziano osiem remontów dachów budynków należących do gminy. Łączna ich wartość to 1.300.000 zł. W lutym pojawiła się potrzeba wykonania remontu dachu w innym dodatkowym budynku do tych przewidzianych w planie zamówień o wartości szacunkowej 50.000 zł. Z planu pozostało mi do wszczęcia jedno postępowanie o wartości 50.000 zł. Czy wartość nowego zamówienia należy zsumować z poprzednimi i udzielić go zgodnie z przepisami ustawy Pzp?

AZB164

Wadium wystawione tylko na pełnomocnika konsorcjum jest skuteczne

Sąd Najwyższy potwierdza stanowisko, zgodnie z którym gwarancja wadialna wystawiona po zawiązaniu konsorcjum  wyłącznie na pełnomocnika wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia publicznego stanowi skuteczne zabezpieczenie oferty wspólnej. Nie może zatem stanowić podstawy do wykluczenia konsorcjum z udziału w postępowaniu (wyrok SN z 15 lutego 2018 r., sygn. akt IV CSK 86/17).

W procedurze krajowej zamawiający nie ma obowiązku żądać dokumentów od wykonawców

Pytanie: Zamawiający wybrał w przetargu krajowym najkorzystniejszą ofertę. Jeszcze przed  podpisaniem umowy zorientował się, że nie wezwał wybranego wykonawcy do złożenia  wykazu dostaw. Co w tej sytuacji powinien zrobić?

W opisie przedmiotu zamówienia nie wolno kreować monopolu przedmiotowego bądź podmiotowego

Dokonanie opisu przedmiotu zamówienia w sposób, który: dyskryminuje jakikolwiek produkt stanowiący element składowy zamówienia lub eliminuje jakąkolwiek technologię stanowi naruszenie zasady uczciwej konkurencji, jeżeli dokonanie takiego opisu nastąpiło bez uzasadnionej przyczyny (wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 4 stycznia 2018 r., sygn. akt KIO 2707/17).

AZB163

Uzupełniane dokumenty muszą być wiarygodne także w zakresie zawartych w nich dat

Zamawiający ma obowiązek weryfikacji treści uzupełnianych dokumentów i w razie sprzeczności w zawartych tam informacjach – odpowiedniej reakcji (wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 11 grudnia 2017 r., sygn. akt KIO 2430/17).

Stawki VAT przy dostawach sprzętu komputerowego – sprawdź, czy nie popełniasz błędu

Pytanie: Gmina prowadzi postępowanie na zakup sprzętu komputerowego dla szkoły. Zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT do takich dostaw stosuje się stawkę podatku 0%. Część sprzętu, który chcemy zakupić, jest wymieniona w załączniku nr 8 do tej ustawy. Warunkiem zastosowania stawki 0% dla dostawy sprzętu komputerowego dla placówek oświatowych jest posiadanie przez dostawcę stosownego zamówienia potwierdzonego przez organ nadzorujący daną placówkę oświatową, zgodnie z odrębnymi przepisami (art. 83 ust. 14 ustawy o VAT). Czy dostawca powinien dysponować takim zamówieniem na etapie składania oferty? Co należy zrobić w przypadku, gdy wykonawcy zastosowali do tego samego rodzaju sprzętu różne stawki VAT (0% lub 23%)? W specyfikacji zamawiający nie podał wysokości podatku.

Sprawdź, kiedy konieczne jest ogłoszenie o zmianie umowy

Pytanie: Zmieniamy kontrakt zgodnie z art. 19 ust. 3 pkt 2 lit. a przepisów przejściowych ustawy z 22 czerwca 2016 r. o zmianie ustawy Pzp oraz niektórych innych ustaw. Czy w związku z tym  jesteśmy zobligowani do umieszczenia ogłoszenia o zmianie umowy, o której mowa w art. 144 ust. 1c ustawy Pzp. Z pewnością byłoby to konieczne, wówczas gdybyśmy dokonywali jej na podstawie art. 144 ust. 1 pkt 2 lub 3 ustawy Pzp.

AZB162

Wstępne ogłoszenie informacyjne a plan postępowań o udzielenie zamówień

Stosując plan postępowań o udzielenie zamówień uporządkuje on podejmowane czynności, zwiększy przejrzystość i poprawność prowadzonych procedur a także konkurencyjność – zapewniając więcej ofert. W przypadku jednak  wstępnego ogłoszenia informacyjnego, ustawa Pzp formułuje już bardzo określone korzyści. Dla zamówień przewidzianych w takim ogłoszeniu skraca mianowicie obowiązujące terminy składania ofert lub wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu. Sprawdź, o ile możesz skrócić prowadzoną procedurę, publikując wstępne ogłoszenie.

Wskazówki, jak uzasadnić brak podziału zamówienia na części i uniknąć zarzutów podczas kontroli

Pytanie: Zamawiający planuje ogłosić przetarg nieograniczony na wyposażenie ośrodka edukacji. W zakres zamówienia wchodzą: ekrany multimedialne z aplikacja edukacyjną, urządzenia interaktywne, zdjęcia, gabloty z minerałami, miara, przy której można zmierzyć wzrost, plansze edukacyjne. Całość będzie zamontowana w jednym muzeum i musi być spójna pod względem wykonawstwa. Czy mogę ogłosić jedno postępowanie bez dzielenia zamówienia na części? W ocenie zamawiającego jest to zamówienie niepodzielne, objęte jedną dokumentacją projektową. Ze względów technologicznych i wykonawczych oraz racjonalnego wydatkowania środków publicznych nie ma możliwości podzielenia go na części. Groziłoby to ograniczeniem konkurencji albo nadmiernymi trudnościami technicznymi i kosztami wykonania zamówienia a także potrzebą skoordynowania działań różnych wykonawców realizujących poszczególne części zamówienia. Ponadto istniałoby ryzyko niewykonania części zamówienia. Zamawiający zrobił rozeznanie rynku i tego typu zamówieniami zajmują się wyspecjalizowane w tym kierunku firmy. Czy te argumenty są wystarczające, aby nie dokonywać podziału?

AZB161

Składowe wynagrodzenia wykonawcy a badanie rażąco niskiej ceny w orzecznictwie KIO

Nowelizacja ustawy Prawo zamówień publicznych wprowadziła wiele zmian w obszarze związanym z badaniem i wyjaśnieniem rażąco niskiej ceny. Jedną ze zmian było usankcjonowanie możliwości badania cen jednostkowych podanych w ofercie. Praktyka stosowania tego przepisu, a co za tym idzie – orzecznictwo, dopiero zaczyna się kształtować.  Warto zatem wiedzieć, jak nie popełnić błędu i rzetelnie zbadać ofertę wykonawcy pod kątem zaniżonych cen jednostkowych. Ponadto warto zwrócić uwagę na konieczność dokumentowania przez zamawiających procesu badania i oceny ofert pod kątem rażącego zaniżania cen w ofertach. Jeden z wyroków Krajowej Izby Odwoławczej pomoże zdobyć niezbędną w tej materii wiedzę.Wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 21 listopada 2017 r., sygn. akt KIO 2347/17

Procedury udzielania zamówień mogą być szybsze i efektywniejsze!

W tekście podpowiadamy, jak usprawnić realizację zakupów w jednostce i jakie narzędzia zastosować, aby zmaksymalizować wykorzystanie własnych zasobów. Skorzystaj z gotowych wskazówek.

Odpowiednio zaplanuj postępowania w sprawie zamówień publicznych

Część zamawiających, najpóźniej w terminie 30 dni od dnia przyjęcia budżetu lub planu finansowego przez uprawniony organ, ma obowiązek sporządzenia i opublikowania planów postępowań o udzielenie zamówień publicznych na dany rok budżetowy. Sprawdź, czy właściwie interpretujesz przepisy.

AZB160

Sprawdź, jakie wsparcie proponuje Unia Europejska dla zamawiających realizujących duże projekty infrastrukturalne

Komisja Europejska wdraża nowe narzędzie. To mechanizm wsparcia zamawiających, który służy prawidłowemu stosowaniu rozwiązań prawnych i „ducha” dyrektyw w sprawach zamówień. Mowa o dobrowolnym mechanizmie oceny ex ante aspektów dotyczących procedury udzielania zamówień publicznych w przypadku dużych projektów infrastrukturalnych. Przeczytaj poniższy tekst i dowiedz się, czym w praktyce jest to rozwiązanie, jakie są jego cele oraz jakie korzyści płyną z jego wdrożenia. 

Specyfika zamówień współfinansowanych ze środków UE

Perspektywa 2014-2020 jest w pełni realizacji. Wiele podmiotów otrzymuje środki z Unii Europejskiej przeznaczone na realizację konkretnego celu. Z czym jednak wiąże się wydatkowanie tych środków. Na co szczególnie uważać przy procedurze zawierania umowy współfinansowanej. Jakich błędów się wystrzegać, aby nie narazić swojej jednostki na zmniejszenie przyznanych środków i konieczność ich pokrycia z własnego budżetu. Zapoznaj się z częścią I omówienia tego niezwykle istotnego zagadnienia. 

AZB159

Na czym polegają zasady dokumentowanie procedur zakupowych o wartości poniżej 30 tys. euro?

Pytanie: Czy jako jednostka organizacyjna zamawiającego musimy upubliczniać wszystkie zakupy przeprowadzane w trybie tzw. zapytania ofertowego o wartości poniżej 30.000 euro na naszej stronie WWW? Obecnie wysyłamy zaproszenia do kilku wykonawców, wyznaczamy termin złożenia oferty, podpisujemy umowę i wszystko dokumentujemy w wersji papierowej.

Kiedy konieczny jest podział zamówienia na części w zamówieniu „medycznym”?

 Sporządzenie przedmiotu zamówienia w sposób, który - poprzez zaniechanie podziału na części - ograniczy dostęp do udzielenia zamówienia do jednego wykonawcy, jest działaniem naruszającym zasadę zachowania uczciwej konkurencji oraz równego traktowania wykonawców.