Wykonawca, wykazując swoje doświadczenie może powołać się na kilka umów jako jedno zamówienie
Dopuszczalne jest, aby wykonawca wykazywał swoje doświadczenie, powołując się łącznie na dwie lub większą liczbę umów jako jedno zamówienie, chyba że instytucja zamawiająca wykluczyła taką możliwość na podstawie wymogów związanych z przedmiotem i celami danego zamówienia publicznego oraz proporcjonalnych względem nich. A zatem jeśli zamawiający nie przewidział wyraźnie w dokumentacji przetargowej możliwości powołania się przez oferenta na dwie lub większą liczbę umów jako na jedno zamówienie, ale też nie wyłączył takiej możliwości, to takie działanie jest dopuszczalne.Wyrok Krajowej Izy Odwoławczej z 15 stycznia 2018 r.; sygn. akt KIO 21/18
Urząd Zamówień Publicznych o stosowaniu kar umownych
Urząd Zamówień Publicznych przygotował pierwszy w historii raport dotyczący stosowania kar umownych w zamówieniach publicznych. Zamawiający wypracowali wzory zapisów, jakie stosują przy formułowaniu umów. Jednak raport wykazał, czy są prawidłowe. Z wnioskami UZP na temat stosowania kar umownych przez zamawiających można zapoznać się w artykule.
Jakie osoby w jednostce zamawiającego powinny dysponować podpisem elektronicznym?
Pytanie: Jakie czynności i jakie dokumenty będą wymagały użycia podpisu kwalifikowanego przez zamawiającego na skutek elektronizacji zamówień publicznych? Obecnie dokumenty podpisuje burmistrz oraz jego zastępcy, a członkowie komisji, głównie sekretarz komisji, publikuje dokumenty oraz wysyła je w wersji elektronicznej do wykonawców. Czy powinni oni posiadać podpisy kwalifikowane?
Jak oszacować nieplanowany zakup zlecany podczas udzielania podobnych zamówień?
Pytanie: W bieżącym roku w planie zamówień przewidziano osiem remontów dachów budynków należących do gminy. Łączna ich wartość to 1.300.000 zł. W lutym pojawiła się potrzeba wykonania remontu dachu w innym dodatkowym budynku do tych przewidzianych w planie zamówień o wartości szacunkowej 50.000 zł. Z planu pozostało mi do wszczęcia jedno postępowanie o wartości 50.000 zł. Czy wartość nowego zamówienia należy zsumować z poprzednimi i udzielić go zgodnie z przepisami ustawy Pzp?
Elektronizacja zamówień publicznych w zakresie Jednolitych Dokumentów
Od 18 kwietnia 2018 r. zaczęły obowiązywać przepisy, które nakładają na zamawiających oraz wykonawców obowiązek prowadzenia korespondencji w toku postępowania o udzielenie zamówienia publicznego w formie elektronicznej w zakresie składanych Jednolitych Dokumentów. Obowiązek ten stanowi pierwszy etap krajowej elektronizacji zamówień publicznych. Pełna elektronizacja wchodzi w życie już w październiku. Zatem, zarówno zamawiający, jak i wykonawcy powinni podjąć kroki w celu przygotowania się do wprowadzonych zmian.
Co robić, gdy wykonawca składa niezaszyfrowany JEDZ przed terminem składania ofert?
Pytanie: Niedawno UZP opublikował Instrukcję przekazywania drogą elektroniczną zaszyfrowanego JEDZ podpisanego kwalifikowanym podpisem elektronicznym. Czy jeśli otrzymam od wykonawcy niezaszyfrowany JEDZ przed upływem terminu składania ofert, powinienem wezwać go do uzupełnienia dokumentu tym razem w wersji zaszyfrowanej? Czy należy uznać, że wcześniej złożony niezaszyfrowany JEDZ, pomimo braku spełnienia wymogu, został prawidłowo złożony? W mojej ocenie przyjęcie pierwszej interpretacji za właściwą niepotrzebnie wydłuża i komplikuje prowadzone postępowanie. Jeśli jednak uznamy, że niezaszyfrowany JEDZ jest właściwie złożony, przepisy dotyczące elektronizacji nie będą egzekwowane. Jak postąpić?