AZB 261

Zapytania do treści SWZ – prawo czy obowiązek wykonawcy

Wszelkie wątpliwości dotyczące zapisów SWZ powinny zostać rozstrzygnięte jeszcze przed upływem terminu składania ofert. Również wszelkie wady treści SWZ powinny zostać naprawione w tym okresie. W przeciwnym wypadku SWZ, nawet jeśli będzie zawierała wady bądź niejasności, będzie musiała być stosowana w brzmieniu, jakie pozostawało aktualne na dzień upływu terminu składania ofert. Jeżeli zatem w toku przygotowania oferty pojawi się po stronie wykonawcy niepewność co do właściwej interpretacji treści dokumentu zamówienia, stwierdzi on rozbieżności pomiędzy poszczególnymi wytycznymi w zakresie realizacji zamówienia lub zaobserwuje nieprecyzyjność wytycznych, powinien wystąpić do zamawiającego z wnioskiem o wyjaśnienie.

Wskazówki dla zamawiającego, który otrzymał odwołanie i nie zawrze umowy w terminie

Pytanie: Obecnie trwa postępowanie na usługi społeczne (art. 359 pkt 2 ustawy Pzp), tj. na usługę ochrony w trybie podstawowym bez negocjacji. Postępowanie wszczęto na początku sierpnia, ale nie z winy zamawiającego trwa ono bardzo długo (m.in. z uwagi na niezłożenie podmiotowych środków dowodowych, zatrzymanie wadium itp.). W pierwszej połowie października wybrano ofertę, ale następnie złożono odwołanie. Usługa powinna być realizowana od początku listopada i najprawdopodobniej nie uda się rozstrzygnąć ostatecznie postępowania przed ww. terminem. Wartość zamówienia to 2,5 mln zł. Jakie możliwości ma zamawiający? Jaka opcja będzie najrozsądniejsza, aby zapewnić bezpieczeństwo obiektów zamawiającego na czas niezbędny na stosowne rozstrzygnięcia w KIO i zawarcie przedmiotowych umów? Z uwagi na wartość comiesięcznej usługi zamówienie tymczasowe na październik z całą pewnością przekroczy 130.000 zł. Czy jeśli zajdzie konieczność udzielenia zamówien ia na listopad, to wolno udzielić go z wolnej ręki, zgodnie z art. 214 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp? Czy można zastosować art. 455 ust. 2 ustawy Pzp?

Upływ TZO w sobotę – czy wolno go przedłużyć w poniedziałek

Pytanie: Postępowanie jest prowadzone w trybie podstawowym bez negocjacji. Wpłynęły trzy oferty, jeden wykonawca wniósł wadium w formie gwarancji, dwóch pozostałych w gotówce. Termin związania ofertą upływał 9 września 2023 r. (w sobotę). W dniu 6 września 2023 r. zamawiający skierował do wykonawców wniosek o wyrażenie zgody na przedłużenie TZO. Do 9 września tylko jeden wykonawca przesłał oświadczenie o wyrażeniu zgody. Dnia 11 września zamawiający skierował pismo do księgowości w sprawie zwrotu wadium dla wykonawcy, w zw. z upływem TZO. Następnie, zamawiający 11 września otrzymał pismo od tego wykonawcy, że zgadza się przedłużyć TZO. Wadium zostało już jednak zwrócone. Co w tej sytuacji powinien zrobić zamawiający? Czy w związku z tym, że TZO przypadał w sobotę, wykonawca mógł złożyć oświadczenie w poniedziałek?

AZB 260

Unieważnienie postępowania z uwagi na przekroczenie budżetu zamawiającego w trybie podstawowym z fakultatywnymi negocjacjami

Obowiązkiem podmiotu zamawiającego jest podejmowanie czynności dopuszczonych przepisami prawa, które mogą doprowadzić do zakończenia postępowania zawarciem umowy w sprawie zamówienia publicznego. Zarówno wszczęcie postępowania, jak i jego unieważnienie stanowią etap procedury przetargowej, której wynik uzależniony jest od właściwego przygotowania procedury, jej przeprowadzenia i dopiero na końcu jej efektem może być wybór oferty najkorzystniejszej lub unieważnienie postępowania. W sytuacji gdy procedura pozwala zamawiającemu na wybór oferty najkorzystniejszej, to dopiero jej wyczerpanie może określić, czy w postępowaniu rzeczywiście wystąpiły okoliczności uzasadniające unieważnienie całego postępowania przetargowego.

Skuteczność wcześniejszego wykluczenia wykonawcy w oparciu o przesłankę z art. 109 ust. 1 pkt 7 i pkt 9 ustawy Pzp

W przepisie art. 109 ust. 1 pkt 7 ustawy Pzp przewidziano możliwość wykluczenia wykonawcy, który z przyczyn leżących po jego stronie, w znacznym stopniu lub zakresie nie wykonał lub nienależycie wykonał albo długotrwale nienależycie wykonywał istotne zobowiązanie wynikające z wcześniejszej umowy w sprawie zamówienia publicznego lub umowy koncesji, co doprowadziło do wypowiedzenia lub odstąpienia od umowy, odszkodowania, wykonania zastępczego lub realizacji uprawnień z tytułu rękojmi za wady. Przewidzenie przesłanki z art. 109 ust. 1 pkt 9 ustawy Pzp powoduje, że zamawiający wyklucza z postępowania wykonawcę, który bezprawnie wpływał lub próbował wpływać na czynności zamawiającego lub próbował pozyskać lub pozyskał informacje poufne, mogące dać mu przewagę w postępowaniu o udzielenie zamówienia. Sprawdź w praktyce, z jakimi wyzwaniami może wiązać się ocena wykonawcy pod kątem tych okoliczności wykluczenia.

Roszczenia z umów PZP na roboty budowlane – jak je dobrze dokumentować

Proces budowlany z reguły nie obędzie się bez roszczeń. Zamawiający niechętnie podchodzą do ich uwzględnienia, najczęściej argumentując, że są niewystarczająco udokumentowane. Na co wobec tego zwrócić uwagę, by zawczasu przygotować się do uzasadnienia roszczenia? Poznaj najważniejsze kwestie dotyczące metod dokumentowania roszczeń, zarówno tych w zakresie finansowym, jak i w odniesieniu do terminu realizacji.

AZB 259

Prawidłowo przeprowadzony self-cleaning musi zawierać dowody na zaprzestanie niepożądanych działań

Jeżeli zamawiający nie poniósł szkody, wykonawca złożył wyjaśnienia, ale nie dostarczył dowodów na zerwanie więzi z firmą w zmowie przetargowej, nie można uznać, że wykonawca dostarczył dowodów na swoje samooczyszczenie, a jego ofertę należało odrzucić.

Czy sam fakt zawarcia umowy oznacza nabycie doświadczenia przez wykonawcę

Sam fakt zawarcia umowy na określoną kwotę i z określonym zakresem nie oznacza, że wykonawca z chwilą jej zawarcia nabywa pełne doświadczenie objęte umową. Skoro umowa jeszcze trwa, nie można mówić, że wykonawca nabył z niej pełne doświadczenie. Warunki udziału w postępowaniu przetargowym muszą być spełnione na dzień złożenia oferty, a stan ich spełnienia musi trwać przez całe postępowanie.

258

Zasady zmiany końcowych i częściowych terminów realizacji zamówienia

Pytanie: W umowie na roboty budowlane określono termin zakończenia realizacji inwestycji – 6 miesięcy od podpisania umowy. Jednocześnie w terminie 7 dni od podpisania umowy wykonawca miał dostarczyć harmonogram rzeczowo-finansowy, który po zaakceptowaniu przez zamawiającego stawał się załącznikiem do umowy. W umowie przewidziano możliwość zmiany terminu zakończenia realizacji inwestycji w sytuacji np. trudnych warunków atmosferycznych bądź opóźnień w wydawaniu decyzji organów administracji publicznej. W zapisach dotyczących możliwości zmiany umowy nie ma przewidzianej modyfikacji harmonogramu finansowo-rzeczowego i wpisanych w tym harmonogramie terminów. Taki zapis omyłkowo nie znalazł się w umowie i nie był przedmiotem pytań w postępowaniu. Wskazano natomiast na możliwość zmiany zakończenia terminu realizacji przedmiotu zamówienia (czyli, czytając dosłownie – końcowego terminu).Obecnie wykonawca spóźnia się z realizacją jednej części zadań, którą – jak sam wpisał w harmonogramie – miał ukończyć do końca maja i powołuje się na okoliczności nieznane na etapie podpisywania umowy. Wykopano dwie rury gazowe, których zbadanie wstrzymało na chwilę prace. Wykonawca zasygnalizował też, że dochowa końcowego terminu realizacji umowy. Czy istnieje możliwość zmiany harmonogramu w zakresie terminu danego etapu z powołaniem się na nieistotną zmianę umowę w sytuacji gdy zmiana etapów w tym harmonogramie nie wpływa na ostateczny termin zakończenia zadania (lub z powołaniem na inną podstawę prawną – jaką)? Harmonogram tworzył dowolnie wykonawca, podlegał on akceptacji zamawiającego już po podpisaniu umowy i był badany wyłącznie pod kątem zachowania terminu końcowego. Zadanie finansowane jest ze środków unijnych.

Zapłata podwykonawcy – jak ustrzec się przed obowiązkiem zapłaty długów wykonawcy?

Zamawiający musi na bieżąco zbierać informacje, które umożliwią mu jednoznaczne stwierdzenie, jakie jest faktyczny stan rozliczeń pomiędzy wykonawcą a podwykonawcą lub podwykonawcą a dalszym podwykonawcą. W przeciwnym razie zamawiający może narazić się na konieczność dwukrotnej zapłaty wynagrodzenia za te same roboty budowlane, dostawy bądź usługi. Raz wobec nierzetelnego wykonawcy/podwykonawcy, a drugi raz wobec podwykonawcy/dalszego podwykonawcy. O jakie dokumenty zadbać? Kiedy zapłata długu wykonawcy będzie konieczna? Sprawdź w artykule.

AZB 257

Zasada konkurencyjności 2023 – sprawdź schemat postępowania

Beneficjent środków unijnych, niezależnie od tego, czy jest zamawiającym w rozumieniu ustawy Pzp czy nie, wydatkując unijne pieniądze, zastosuje zasadę konkurencyjności, zaws ze wtedy gdy wartość zakupu zawiera się w przedziale 50.000,01 zł do 129.999,99 zł. Przy wydatkowaniu większych środków unijnych będzie go obowiązywać ustawa Pzp. Pozostali beneficjenci nadal zastosują zasadę konkurencyjności. Reguły i etapy postępowania w tej procedurze określają Wytyczne dotyczące kwalifikowalności na lata 2021–2027. W artykule omawiamy krok po kroku, jak przeprowadzić formalności.

Roboty budowlane i dostawy realizowane w ramach jednej inwestycji – zasady zlecania

Pytanie: Zamawiający planuje udzielić zamówienia na zadanie określone w budżecie jako: „Budowa sieci światłowodowej na terenie gminy”. W ramach zadania do wykonania będą roboty budowlane, ale także dostawy wyposażenia wybudowanej sieci światłowodowej (sterowniki, elementy zarządzania) oraz dostawa oprogramowania. Wydział merytoryczny planuje udzielić zamówienia w podziale na trzy części (roboty budowlane, dostawa wyposażenia, dostawa oprogramowania). Wartość szacunkowa robót budowlanych wynosi 6.000.000 zł, natomiast wartość dostawy wyposażenia 400.000 zł, a oprogramowania 200.000 zł. Czy zamawiający ogłaszając zamówienie (w podziale na trzy części), ma przyjąć, że z uwagi na to, iż głównym jego przedmiotem są roboty budowlane – całe należy potraktować jako roboty budowlane i ogłosić je w trybie krajowym? Czy też z uwagi na to, że mimo jednego zadania budżetowego zakresy stanowią roboty budowlane i dostawy, można potraktować je odrębnie i ogłosić osobne postępowania?

AZB 256

Trudności techniczne z platformą do składania ofert a unieważnienie przetargu

Pytanie: Zamawiający wyznaczył dzień i godzinę otwarcia ofert w przetargu nieograniczonym na przykład na 15 czerwca 2023 r. godz. 10:30. Po godz. 10 jeden z wykonawców informował o problemach technicznych ze złożeniem podpisu na platformie. Czy otwarcie ofert o innej godzinie (później niż wskazano w SWZ), ale nadal tego samego dnia (np. o 12:30), może stanowić naruszenie ustawy Pzp, które skutkuje koniecznością unieważnienia postępowania tylko z uwagi na ten fakt? Zarzuty o problemach technicznych nie mają jak dotąd wiarygodnego potwierdzenia.

AZB 255

„Niekompletnie zweryfikowany, brak potwierdzenia znacznikiem czasu” – komunikaty podpisu oferty

Pytanie: Otrzymaliśmy raport z weryfikacji kwalifikowanego podpisu elektronicznego (program Sigilum Sign): „Status podpisu: niekompletnie zweryfikowany, brak potwierdzenia znacznikiem czasu, weryfikacja przeszłego podpisu nie jest rozstrzygająca, Użyty algorytm nie jest dłużej uznany za bezpieczny, Podpis nie może zostać określony jako zgodny z ETSI EN 319 102-1”. Certyfikat podpisu jest ważny. Czy powinno się odrzucić ofertę?

Skutecznie wykazana wartość gospodarcza zastrzeganych informacji

Sąd Zamówień Publicznych rozpoznawał skargę wniesioną od wyroku Krajowej Izby Odwoławczej, wydanego w kwestii zastrzeżenia informacji jako tajemnicy przedsiębiorstwa. Skład orzekający ocenił stanowisko zajęte przez Izbę i doszedł do wniosku, że KIO pominęła istotne elementy dokumentacji oraz niewłaściwie oceniła przedstawiony materiał dowodowy. Ostatecznie sąd zmienił zaskarżone orzeczenie, przyznając rację wykonawcy zastrzegającemu dokumenty. Sprawdź, jaką argumentację zastosowano.

AZB 254

Zamówienia publiczne na roboty budowlane a podstawowe pojęcia

Roboty budowlane to zagadnienie zdefiniowane w dwóch aktach prawnych. Na potrzeby ustaleń, z jakim rodzajem zamówienia mamy do czynienia (usługa, dostawa czy robota budowlana), a następnie aby przygotować i udzielić zamówienia publicznego w odpowiedniej procedurze, zamawiający traktują te regulacje, jako uzupełniające się nawzajem.

Zamawiający odpowiada za brak zapłaty przez wykonawcę należnego wynagrodzenia podwykonawcy

Zamawiający powinien posiadać informacje, które umożliwiają jednoznaczne określenie faktycznego stanu rozliczeń pomiędzy wykonawcą a podwykonawcą lub podwykonawcą a dalszym podwykonawcą. W przeciwnym razie zamawiający może narazić się na konieczność dwukrotnej zapłaty wynagrodzenia za te same roboty budowlane, dostawy bądź usługi. Raz wobec nierzetelnego wykonawcy/podwykonawcy, a drugi raz wobec podwykonawcy/dalszego podwykonawcy.

Zaangażowanie zasobów wykonawcy w inne przedsięwzięcia

Ocena spełniania warunków udziału w postępowaniu nie powinna skupiać się jedynie na formalnym potwierdzeniu ich spełniania. Chodzi o ustalenie, czy wykonawca jest zdolny do realizacji zamówienia oraz czy w rzeczywistości dysponuje potencjałem kadrowym i technicznym, który pozwoli mu zrealizować zamówienie. Zamawiający ma praco do sprawdzenia, czy niezbędne zasoby wykonawca będzie miał dostępne na etapie realizacji umowy. Jeżeli uzna, że zaangażowanie zasobów technicznych lub zawodowych wykonawcy w inne przedsięwzięcia gospodarcze wykonawcy może mieć negatywny wpływ na realizację jego zamówienia publicznego, to ma prawo do odrzucenia oferty. Wynika to wprost z regulacji ustawy Pzp. Sprawdź, jakie stanowisko w zakresie jego wykonania zajęła Krajowa Izba Odwoławcza.

AZB 253

Zmowa przetargowa i udział w przygotowaniu postępowania ograniczające konkurencję

Przepisy Prawa zamówień publicznych chronią zarówno zamawiającego jak i wykonawców przed zakłóceniem konkurencji w postępowaniu ze strony nieuczciwych podmiotów. Stąd ustawa statuuje podstawy wykluczenia z postępowania wykonawcy, który zawarł z innymi wykonawcami porozumienie mające na celu zakłócenie konkurencji w procedurze. Inna przesłanka obejmuje z kolei obowiązek wykluczenia z procedury podmiotu, który przygotowywał postępowanie, z tego powodu, że może mieć on przewagę konkurencyjną nad innymi oferentami. Szczegóły dotyczące weryfikacji tych przesłanek omawiamy w poniższym artykule.

Wezwanie do uzupełnienia zobowiązania podmiotu trzeciego

Wykonawca może wykazać spełnianie warunków uczestnictwa w postępowaniu przy udziale podmiotu udostępniającego zasoby. W sytuacji gdy wykonawca powołuje się na zdolności innych podmiotów, zamawiający zobowiązany jest do badania sposobu udostępniania oraz zakresu realizacji usług lub robót budowlanych przez podmiot trzeci. Jeżeli weryfikacja przebiegnie negatywnie, to zamawiający wzywa wykonawcę do zastąpienia podmiotów trzecich innymi podmiotami lub wykazania spełniania warunku udziału w postępowaniu samodzielnie przez wykonawcę. Sprawdź, w jaki sposób podejść do oceny realności udostępnienia zasobów i kiedy powinieneś wezwać wykonawcę, aby działania nie okazały się przedwczesne i nie zostały zakwestionowane w drodze środków ochrony prawnej.

AZB 252

Unieważnienie postępowania o udzielenie zamówienia

Unieważnienie postępowania o udzielenie zamówienia stanowi czynność zamawiającego o charakterze wyjątkowym, która kończy postępowanie, co wprost wynika z art. 254 ustawy Pzp. Zamyka zatem drogę wykonawcom do uzyskania zamówienia i nie zostaje osiągnięty cel postępowania, jakim jest zawarcie umowy. Przepisy ustawy Pzp przewidują zarówno obligatoryjne, jak i fakultatywne przesłanki unieważnienia postępowania o udzielenie zamówienia, wyznaczając tym samym ramy działania zamawiającego.

AZB 251

W postępowaniu krajowym ceny ofert przekraczają próg – co z procedurą

Pytanie: Czy w sytuacji gdy postępowanie na usługi zostało ogłoszone w procedurze krajowej, a oferty przekraczają wartość progu unijnego i zamawiający może zwiększyć kwotę przeznaczoną na realizację zamówienia, to postępowanie podlega unieważnieniu, czy można takie oferty przyjąć?

Opis przedmiotu zamówienia na roboty budowlane po zmianach

Przepisy, które regulują opis przedmiotu zamówienia na roboty budowlane, uległy od 1 stycznia 2022 r. nieznacznym modyfikacjom. Zaczęło bowiem obowiązywać nowe rozporządzenie w sprawie szczegółowego zakresu i formy dokumentacji projektowej, specyfikacji technicznych wykonania i odbioru robót budowlanych oraz programu funkcjonalno-użytkowego. Poznaj nowe regulacje i sprawdź, o czym trzeba wiedzieć, przystępując do opisu przedmiotu zamówienia na roboty budowlane.

AZB 250

Prawo opcji, wznowienie, zamówienia podobne – wskazówki eksperta

Zamawiający, chcąc zapewnić sobie możliwość rozszerzenia bądź powtórzenia realizacji określonego zakresu zamówienia z umowy, może skorzystać z prawa opcji, wznowień bądź udzielić tzw. zamówienia podobnego. Dziś krótko o tym, czym jest każde z  tych narzędzi i jakie są między nimi różnice.

Odwołanie do KIO – terminy, opłaty, obowiązki krok po kroku

Jeśli wykonawca nie zgadzasz się z decyzją zamawiającego może zaskarżyć wybór oferty do Krajowej Izby Odwoławczej. Zanim jednak zaryzykuje poniesienie stosownych opłat, musi sprawdzić, czy nadal masz czas na złożenie pism, jak sformułować odwołanie, aby było skuteczne i jaki wpis i kiedy uiścić na rachunek UZP. W artykule przeczytasz m.in. o tym, jakie czynności i zaniechania zamawiającego może zaskarżyć wykonawca, w jakiej formie trzeba złożyć odwołanie do Krajowej Izby Odwoławczej oraz jaką powinno mieć treść, aby Izba je rozpatrzyła. Dowiesz się również, jaki skutek będzie miał wniosek o zwrot wadium w trakcie toczącego się postępowania o udzielenie zamówienia oraz jak liczyć terminy na złożenie odwołania.

AZB 249

Uwzględnienie zarzutów odwołania przez zamawiającego a sprzeciw przystępującego

Pytanie: Jestem odwołującym w postępowaniu w trybie przetargu nieograniczonego. Do odwołania przystąpił po stronie zamawiającego konkurencyjny wykonawca. Przystępujący stał się zatem uczestnikiem postępowania odwoławczego. W dniu 29 listopada 2022 r. KIO poinformowała mnie (odwołującego) o terminie rozprawy tj. 2 grudnia 2022 r. Zamawiający 29 listopada 2022 r. poinformował mnie o uwzględnieniu w całości zarzutów. Czy zamawiający informuje także przystępującego o uwzględnieniu zarzutów odwołującego? Kiedy i czy odwołujący zostaje poinformowany o wniesieniu sprzeciwu przez przystępującego? Kiedy, kogo i w jaki sposób przystępujący informuje o wniesieniu sprzeciwu? Czy w tym przypadku jako odwołujący muszę stawić się na rozprawę (najpierw posiedzenie) w siedzibie KIO, skoro zamawiający uwzględnił całość zarzutów a ja nie otrzymałem żadnej informacji od przystępującego o braku wniesieniu sprzeciwu? Odpowiedź na powyższe pytania jest bardzo istotna, gdyż jako odwołujący nie mam wiedzy, co zrobi przystępujący a muszę to wiedzieć, żeby móc cofnąć odwołanie, tracąc jedynie 10% wpisu. W tym celu muszę złożyć oświadczenie najpóźniej w dniu poprzedzającym dzień, w którym został wyznaczony termin rozprawy (§ 9 pkt 1 ust. 3a rozporządzenia w sprawie szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego). W innym przypadku będę jako odwołujący musiał liczyć się z większym kosztem. Jakie są to wówczas realnie sumy?

AZB 248

Unieważnienie postępowania o udzielenie zamówienia – kiedy jest możliwe

Unieważnienie postępowania o udzielenie zamówienia stanowi czynność zamawiającego o charakterze wyjątkowym, która kończy postępowanie, co wprost wynika z art. 254 ustawy Pzp. Zamyka zatem drogę wykonawcom do uzyskania zamówienia i nie zostaje osiągnięty cel postępowania, jakim jest udzielenie zamówienia (zawarcie umowy). Przepisy ustawy Pzp przewidują zarówno obligatoryjne, jak i fakultatywne przesłanki unieważnienia postępowania o udzielenie zamówienia, wyznaczając tym samym ramy działania zamawiającego.

Udział wykonawcy w przygotowaniu postępowania o udzielenie zamówienia

Wykluczenie wykonawcy zaangażowanego w przygotowanie postępowania jest przesłanką obligatoryjną. Wykluczenie nie następuje w sytuacji, gdy zaistniałe zakłócenie konkurencji może być wyeliminowane w inny sposób niż poprzez eliminację wykonawcy z postępowania. Poniżej omawiamy sytuacje, które były rozpatrywane przez Krajową Izbę Odwoławczą. Sprawdź, jaki pogląd wyraziły składy orzekające i jakiego rodzaju zaangażowanie wykonawcy zostało ocenione jako dopuszczalne, a które jako zakłócające konkurencję.

Tryb zatrzymania wadium wykonawcy – jak nie narazić się na sprawę w sądzie?

Pytanie: Wykonawca w odpowiedzi na wezwanie w trybie art. 126 ust. 1 ustawy Pzp złożył dokumenty i oświadczenia, z których nie wynika, aby spełniał warunek w zakresie posiadania wiedzy i doświadczenia. Wobec powyższego został wezwany w trybie art. 128 ust. 1 ustawy Pzp do uzupełnienia. W wyznaczonym terminie nie złożył jednak żądanych dokumentów, natomiast 28 listopada (w ostatnim możliwym terminie) złożył odwołanie do Krajowej Izby Odwoławczej, kwestionując zasadność wezwania, a 9 grudnia je wycofał. Rozumiem, że jego oferta podlega odrzuceniu na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. c ustawy Pzp? Czy w takiej sytuacji zachodzi przesłanka zatrzymania wadium? Jeżeli tak, to czy przed skierowaniem żądania zapłaty musimy najpierw wystąpić do wykonawcy, aby wykazał, iż niezłożenie dokumentów nie wynikało z przyczyn leżących po jego stronie, czy też możemy wystąpić od razu do gwaranta, informując o tym wykonawcę? Istotną kwestią w sprawie jest fakt, że 19 grudnia upływa termin związania ofertą. Dnia 5 grudnia, do wszystkich wykonawców, którzy złożyli oferty, skierowano wezwanie do przedłużenia terminu związania ofertą (zakładamy, że wykonawca nie przedłuży tego terminu i podejmuje wszelkie możliwe działania, aby doprowadzić do upływu terminu związania ofertą i zachowania wadium). Obawiam się, że w sytuacji, gdy w pierwszej kolejności wezwiemy wykonawcę, to procedura wyjaśniająca spowoduje, że upłynie termin związania ofertą i nie będziemy uprawnieni do zatrzymania wadium, którego de facto wtedy już nie będzie. Mamy przy tym na uwadze, że niezatrzymanie wadium stanowi naruszenie dyscypliny finansów publicznych.

AZB 247

Zasada proporcjonalności warunków zamówienia do przedmiotu zamówienia

Do obowiązków instytucji zamawiającej przygotowującej zamówienie publiczne należy określenie warunków udziału w postępowaniu w sposób proporcjonalny do przedmiotu zamówienia oraz umożliwiający ocenę zdolności wykonawcy do należytego wykonania zamówienia. Warunki te należy odczytywać jako minimalne poziomy zdolności wykonawcy do prawidłowego wykonania ogłoszonego zamówienia. Mogą one dotyczyć przede wszystkim zdolności do  występowania w obrocie gospodarczym, uprawnień do prowadzenia określonej działalności gospodarczej lub zawodowej, sytuacji ekonomicznej lub finansowej, jak również zdolności technicznej lub zawodowej. Warto przy tym pamiętać, że zamawiający wcale nie musi ustanawiać warunków udziału w postępowaniu. Oznacza to, że zamawiający ma swobodę nie tylko co do określenia warunków zamówienia, ale również swobodę do decydowania, czy warunki te w ogóle zostaną określone.

Wykonawca nie chce podpisać aneksu do umowy – co zrobić?

Pytanie: Zamawiający wysłał do dostawcy energii elektrycznej aneks do umowy w związku ze zmianą ceny energii elektrycznej dla odbiorców uprawnionych (oświadczenie prawidłowo złożone w terminie). Wykonawca poinformował, że nie podpisze aneksów zmieniających ceny, ponieważ obowiązek stosowania ceny maksymalnej jest obowiązkiem ustawowym, niezależnym od zapisów umowy. Musi go zatem realizować wobec odbiorców uprawnionych, którzy złożyli prawidłowe oświadczenia odbiorcy uprawnionego. Co w takiej sytuacji powinien zrobić zamawiający, jeżeli zakup prądu realizowany był w ramach postępowania, a wykonawca (pomimo monitów) nie chce podpisać aneksu do umowy?

Roczne sprawozdanie o zamówieniach publicznych – jak je przekazać w 2023 roku

Do 1 marca każdego roku zamawiający mają obowiązek sporządzić roczne sprawozdanie o zamówieniach udzielonych w poprzednim roku. Z naszego opracowania dowiesz się m.in., które wydatki należy uwzględnić w sprawozdaniu. Przeczytasz, jak przekazać sprawozdanie w związku z działaniem platformy e-Zamówienia. Zyskasz pewność, czy właściwie wypełniasz obowiązek sprawozdawczy w odniesieniu do zamówień udzielonych z wyłączeniem procedur Pzp, np. względem zamówień covidowych lub tych udzielonych na potrzeby pomocy obywatelom Ukrainy.

AZB 246

Plan postępowań o udzielenie zamówień i budżet na 2023

Zamawiający w terminie 30 dni od daty przyjęcia budżetu lub planu finansowego ma obowiązek opublikować plan postępowań o udzielenie zamówień publicznych na dany rok finansowy. W artykule przypominamy o miejscu publikacji planu i obowiązku jego aktualizacji zgodnie z Prawem zamówień publicznych oraz o zasadach przygotowywania tego dokumentu. Publikujemy też zestaw pytań naszych Czytelników wraz z wyjaśnieniami ekspertów na temat sporządzania planu.

AZB 245

Szkoła jako zamawiający – wspólne zlecanie zamówień przez gminę

Jeśli w gminie występuje kilka szkół, wówczas być może warto, aby to gmina w ich imieniu i na ich rzecz przeprowadzała postępowania w sprawie zamówień publicznych. Często bowiem zdarza się, że szkoły nie dysponują odpowiednim zapleczem personelowym, nie mają także dostępu do platform zamówieniowych. Nic nie stoi na przeszkodzie temu, aby gmina jako zamawiający przeprowadzała przetargi na rzecz szkół, a szkoły występowały jako kontrahenci w zawieranych umowach. Dopuszczalne jest także rozwiązanie, że to gmina zawiera umowy w imieniu szkół.

Sformułowanie wadium w zakresie terminu związania ofertą

Pytanie: Czy gwarancja ubezpieczeniowa/bankowa, która w treści zawiera określenie terminu ważności w sposób następujący „od dnia otwarcia ofert do okresu związania ofertą”, jest skutecznie wniesionym wadium, czy powinny być w niej podane konkretne daty? Jeśli termin otwarcia ofert ulega wydłużeniu, to czy taka gwarancja przedłuża się automatycznie, czy też gwarant musi ponownie wystawić gwarancję?