Plan postępowań o udzielenie zamówień i budżet na 2023

Zamawiający w terminie 30 dni od daty przyjęcia budżetu lub planu finansowego ma obowiązek opublikować plan postępowań o udzielenie zamówień publicznych na dany rok finansowy. W artykule przypominamy o miejscu publikacji planu i obowiązku jego aktualizacji zgodnie z Prawem zamówień publicznych oraz o zasadach przygotowywania tego dokumentu. Publikujemy też zestaw pytań naszych Czytelników wraz z wyjaśnieniami ekspertów na temat sporządzania planu.

Nieproporcjonalność musi być rażąca i prowadzić do nieuzasadnionego pokrzywdzenia wykonawcy

To wykonawca uznał, że nie będzie rozpoczynać realizacji zamówienia, co oznacza, że przyczyna niewykonania tego zobowiązania leżała po jego stronie. Zamawiający błędnie uznał, że nie było podstawy do wykluczenia wykonawcy i że byłoby ono nieproporcjonalne. Brak wykonania zamówienia w całości z przyczyn leżących po stronie wykonawcy jest najdalej idącym naruszeniem. Wykonawca powołujący się na procedurę samooczyszczenia ma obowiązek przedstawić przyczyny nienależytego wykonywania wcześniejszej umowy i podjętych działań naprawczych.

Jaki dokument potwierdza brak skazania członka zarządu mieszkającego poza Polską

Badanie podstaw wykluczenia w stosunku do wykonawców mających członków zarządu lub rady nadzorczej albo prokurentów zamieszkałych poza granicami Polski może powodować trudności. Czy ocena może odbyć się na podstawie informacji z polskiego Krajowego Rejestru Karnego? Czy też należy żądać przedstawienia informacji z zagranicznego rejestru z miejsca zamieszkania danej osoby? Dodatkowo warto wiedzieć, na jaki moment dokonywane jest badanie pod tym kątem. W tej materii wskazówek udzieliła Krajowa Izba Odwoławcza w jednym z orzeczeń. Warto zapoznać się z poniższym omówieniem i wiedzieć, na co zwrócić uwagę, dokonując badania przesłanek do wykluczenia wykonawcy.

Zmieniły się formularze ogłoszeń w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej

Dnia 15 grudnia 2022 r. weszło w życie rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2022/2303 z 24 listopada 2022 r. zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) 2019/1780 ustanawiające standardowe formularze do publikacji ogłoszeń w dziedzinie zamówień publicznych.

Wykonawca nie chce negocjować – jak zamówić dostawę prądu

Pytanie: Musimy dokonać zakupu gazu z sieci gazowej i dostaw energii elektrycznej. W przypadku energii elektrycznej zorganizowaliśmy przetarg nieograniczony, w którym nie otrzymaliśmy żadnych ofert. Następnie przeprowadziliśmy postępowanie w trybie z wolnej ręki na podstawie art. 214 ust. 1 pkt 6 ustawy Pzp – wykonawca monopolista nie odpowiedział w ogóle na zaproszenie do negocjacji. W odniesieniu zaś do zamówień gazu z sieci gazowej przeprocedowaliśmy 2 postępowania w trybie podstawowym, w których także nie otrzymaliśmy ofert a następnie zamówienie z wolnej ręki na podstawie art. 305 pkt 2 ustawy Pzp, w którym nie osiągnęliśmy kompromisu w negocjacjach, wobec czego procedurę unieważniliśmy. Wykonawca zaproponował nam ceny wyższe, niż obecnie płacimy oraz nalegał na istotną zmianę warunków wynikających z wcześniejszych postępowań. Co w tej sytuacji ma zrobić zamawiający? Czy należy po raz kolejny rozpisać postępowania konkurencyjne i osłabić wymagania zgodnie z żądaniami wykonawcy np. skrócić termin zapłaty, usunąć kary umowne itp., czy może zgodnie z art. 214 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy Pzp uznać, że panuje monopol i zastosować procedurę z wolnej ręki na tej podstawie prawnej? Jakich dokumentów wymagać wówczas w procedurze?

Weryfikacja wykonawcy zamówienia na dystrybucję prądu a ustawa o pomocy Ukrainie

Pytanie: Zamawiający zamierza udzielić zamówienia na dystrybucję energii elektrycznej w trybie zamówienia z wolnej ręki. W procedurze chce zastosować art. 217 ust. 3 ustawy Pzp i odstąpić od żądania złożenia  przez wykonawcę oświadczenia z art. 125 ust. 1 ustawy Pzp oraz skorzystać z możliwości wskazanej w art. 215 ust. 1 ustawy Pzp i nie podawać obligatoryjnych podstaw wykluczenia z postępowania, o których mowa w art. 108 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy Pzp. Czy zamawiający może również tak postąpić w przypadku przesłanek wykluczenia wynikających z art. 7 ust 1 pkt 1–3 ustawy z 13 kwietnia 2022 r. o szczególnych rozwiązaniach w zakresie przeciwdziałania wspieraniu agresji na Ukrainę oraz służących ochronie bezpieczeństwa narodowego? Czy powinien jednak obowiązkowo wskazać te przesłanki i zażądać od wykonawcy stosownego oświadczenia w tej kwestii?

Ustawa o środkach nadzwyczajnych – jak skonstruować zapisy SWZ

Pytanie: Nasza gmina zleciła przeprowadzenie zamówienia na energię elektryczną podmiotowi zewnętrznemu w ramach większej grupy zakupowej. Powtarzane zamówienia nie doprowadziły do udzielenia zamówienia. W związku z tym, że nie możemy na tym poprzestać i kupować prąd na podstawie tzw. umów rezerwowych, spróbujemy przeprowadzić własne postępowanie w trybie podstawowym bez negocjacji. I tu pojawia się problem, UZP a także publikatory internetowe wypowiadają się w kwestii postępowania w przypadku już podpisanej umowy tj. na temat możliwości jej zmiany w związku z nowymi przepisami dotyczącymi tzw. ceny maksymalnej dla podmiotów uprawnionych. Trudność stanowi opracowanie SWZ i wzoru umowy w kontekście nowych przepisów. Przegląd aktualnie ogłaszanych postępowań wskazuje na to, że zamawiający robią wszystko „po staremu”, jakby nowych regulacji nie było. Zastanawiamy się, czy jest to prawidłowe. Nie znaleźliśmy rozwiązania sposobu opracowania zapisów SWZ i umowy, żeby wykonawca od razu wiedział, iż jesteśmy podmiotem uprawnionym i chcemy kupować prąd po cenie określonej w nowej ustawie. Nie jesteśmy przecież uprawnieni, aby wyznaczać wykonawcy cenę, za którą będzie realizował zamówienie. Takie postępowanie będzie bezcelowe, bo każdy wykonawca musiałby zaoferować tę samą cenę. Podpisanie umowy na starych zasadach a następnie dążenie do jej aneksowania też byłoby dziwne, bo na etapie ogłaszania zamówienia mamy wiedzę o nowej cenie dla podmiotów uprawnionych. UZP mówi o zmianach umowy już istniejącej a nie zawieranej pod rządami nowych przepisów. Czy w SWZ należy wskazać, że wymagamy obliczenia ceny zgodnie z nowymi przepisami w przeciwnym przypadku odrzucimy ofertę?