Zmowa przetargowa i udział w przygotowaniu postępowania ograniczające konkurencję

Przepisy Prawa zamówień publicznych chronią zarówno zamawiającego jak i wykonawców przed zakłóceniem konkurencji w postępowaniu ze strony nieuczciwych podmiotów. Stąd ustawa statuuje podstawy wykluczenia z postępowania wykonawcy, który zawarł z innymi wykonawcami porozumienie mające na celu zakłócenie konkurencji w procedurze. Inna przesłanka obejmuje z kolei obowiązek wykluczenia z procedury podmiotu, który przygotowywał postępowanie, z tego powodu, że może mieć on przewagę konkurencyjną nad innymi oferentami. Szczegóły dotyczące weryfikacji tych przesłanek omawiamy w poniższym artykule.

Wezwanie do uzupełnienia zobowiązania podmiotu trzeciego

Wykonawca może wykazać spełnianie warunków uczestnictwa w postępowaniu przy udziale podmiotu udostępniającego zasoby. W sytuacji gdy wykonawca powołuje się na zdolności innych podmiotów, zamawiający zobowiązany jest do badania sposobu udostępniania oraz zakresu realizacji usług lub robót budowlanych przez podmiot trzeci. Jeżeli weryfikacja przebiegnie negatywnie, to zamawiający wzywa wykonawcę do zastąpienia podmiotów trzecich innymi podmiotami lub wykazania spełniania warunku udziału w postępowaniu samodzielnie przez wykonawcę. Sprawdź, w jaki sposób podejść do oceny realności udostępnienia zasobów i kiedy powinieneś wezwać wykonawcę, aby działania nie okazały się przedwczesne i nie zostały zakwestionowane w drodze środków ochrony prawnej.

Kary umowne w umowie o zamówienie publiczne

Zamawiający, którzy dbają o bezpieczną współpracę z wykonawcą w ramach umowy o zamówienie, często zastrzegają w kontrakcie kary umowne na wypadek nieterminowego wykonania zobowiązania. Nie sposób jednak przewidzieć wszystkich nieprzewidzianych okoliczności, jakie wystąpią w trakcie realizacji zamówienia. W poniższym opracowaniu przeczytasz m.in. jak i kiedy miarkować (zmniejszać) kary umowne oraz czy istnieje odgórnie ustanowiony maksymalny limit możliwych do naliczenia kar umownych.

Czy zamówienie obsługi prawnej jednostki podlega Pzp?

Pytanie: Gmina zatrudnia prawników, którzy zajmują się opiniowaniem umów, zarządzeń, uchwał oraz występowaniem przed KIO i sądami. Uważam, że tego rodzaju usługi nie są wyłączone od stosowania ustawy Pzp. Czy mam rację? Jeden z radców prawnych zajmuje się obsługą prawną jednostki i jednocześnie prowadzi sprawę przed sądem, która będzie trwać jeszcze w 2023 roku. Czy w takiej sytuacji możemy przedłużyć z nim umowę poza ustawą Pzp, mimo że jego zadaniem jest obsługa bieżąca urzędu oraz występowanie przed sądami?

Kiedy zamawiający ma obowiązek zabezpieczyć środki na opcję?

Pytanie: Kiedy zamawiający powinien zabezpieczyć środki finansowe na realizację zamówienia publicznego udzielanego na podstawie ustawy Pzp w ramach opcji? W momencie zawierania umowy o udzielenie zamówienia publicznego zawierającego zakres podstawowy i opcję, czy w chwili złożenia przez zamawiającego deklaracji o uruchomieniu opcji?

Reguły udzielania zamówień z podziałem na części

Pytanie: Zamawiający musi przeprowadzić postępowania na zagospodarowanie odpadów. Docelowo zaplanował zamówienie w 3 częściach, z których każda będzie stanowić przedmiot odrębnego postępowania unijnego. Czy z uwagi na fakt, że zamawiający dwa z trzech postępowań planuje wszcząć we wrześniu bieżącego roku, może te dwa postępowania połączyć i ogłosić w jednym postępowaniu z podziałem na 2 zadania? Czyli docelowo w roku budżetowym zamiast 3 odrębnych postępowań będą 2, w tym jedno z podziałem na 2 zadania.

Kiedy zamawiający ma obowiązek zabezpieczyć środki na opcję?

Pytanie: Kiedy zamawiający powinien zabezpieczyć środki finansowe na realizację zamówienia publicznego udzielanego na podstawie ustawy Pzp w ramach opcji: w momencie zawierania umowy o udzielenie zamówienia publicznego zawierającego zakres podstawowy i opcję, czy w chwili złożenia przez zamawiającego deklaracji o uruchomieniu opcji?