Zasady zmiany końcowych i częściowych terminów realizacji zamówienia

Pytanie: W umowie na roboty budowlane określono termin zakończenia realizacji inwestycji – 6 miesięcy od podpisania umowy. Jednocześnie w terminie 7 dni od podpisania umowy wykonawca miał dostarczyć harmonogram rzeczowo-finansowy, który po zaakceptowaniu przez zamawiającego stawał się załącznikiem do umowy. W umowie przewidziano możliwość zmiany terminu zakończenia realizacji inwestycji w sytuacji np. trudnych warunków atmosferycznych bądź opóźnień w wydawaniu decyzji organów administracji publicznej. W zapisach dotyczących możliwości zmiany umowy nie ma przewidzianej modyfikacji harmonogramu finansowo-rzeczowego i wpisanych w tym harmonogramie terminów. Taki zapis omyłkowo nie znalazł się w umowie i nie był przedmiotem pytań w postępowaniu. Wskazano natomiast na możliwość zmiany zakończenia terminu realizacji przedmiotu zamówienia (czyli, czytając dosłownie – końcowego terminu).Obecnie wykonawca spóźnia się z realizacją jednej części zadań, którą – jak sam wpisał w harmonogramie – miał ukończyć do końca maja i powołuje się na okoliczności nieznane na etapie podpisywania umowy. Wykopano dwie rury gazowe, których zbadanie wstrzymało na chwilę prace. Wykonawca zasygnalizował też, że dochowa końcowego terminu realizacji umowy. Czy istnieje możliwość zmiany harmonogramu w zakresie terminu danego etapu z powołaniem się na nieistotną zmianę umowę w sytuacji gdy zmiana etapów w tym harmonogramie nie wpływa na ostateczny termin zakończenia zadania (lub z powołaniem na inną podstawę prawną – jaką)? Harmonogram tworzył dowolnie wykonawca, podlegał on akceptacji zamawiającego już po podpisaniu umowy i był badany wyłącznie pod kątem zachowania terminu końcowego. Zadanie finansowane jest ze środków unijnych.

Zapłata podwykonawcy – jak ustrzec się przed obowiązkiem zapłaty długów wykonawcy?

Zamawiający musi na bieżąco zbierać informacje, które umożliwią mu jednoznaczne stwierdzenie, jakie jest faktyczny stan rozliczeń pomiędzy wykonawcą a podwykonawcą lub podwykonawcą a dalszym podwykonawcą. W przeciwnym razie zamawiający może narazić się na konieczność dwukrotnej zapłaty wynagrodzenia za te same roboty budowlane, dostawy bądź usługi. Raz wobec nierzetelnego wykonawcy/podwykonawcy, a drugi raz wobec podwykonawcy/dalszego podwykonawcy. O jakie dokumenty zadbać? Kiedy zapłata długu wykonawcy będzie konieczna? Sprawdź w artykule.

Skutki błędu w opisie przedmiotu zamówienia w zakresie wysokości stawek VAT

W przypadku gdy zamawiający w dokumentacji postępowania poda stawkę VAT, według jakiej należy obliczyć cenę ofertową, a wykonawca do tej wytycznej zamawiającego się nie dostosuje, oferta takiego wykonawcy podlega odrzuceniu. Jeżeli zamawiający popełnił błąd, przygotowując postępowanie, który polega na błędnym określeniu wysokości stawek VAT dla zamawianych produktów, to ma prawo zrezygnować z wykonania tej czynności (odrzucenia oferty), podejmując decyzję najdalej idącą, tj. unieważniając postępowanie. Nie jest bowiem możliwe dokonanie czynności wyboru oferty najkorzystniejszej w sytuacji gdy złożone oferty nie dają się obiektywnie porównać. Naruszałoby to zasadę uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców.

Oferty z różnymi stawkami VAT na sprzęt komputerowy do placówek oświatowych

Pytanie: Zamawiający – jednostka samorządu terytorialnego przeprowadziła postępowanie na dostawę sprzętu komputerowego (m.in. komputery stacjonarne – które są w załączniku nr 8 w ustawie o VAT oraz asortyment niewymieniony w tym załączniku) dla placówek oświatowych. Sprzęt ten jest przeznaczony dla placówek oświatowych podległych zamawiającemu. Zamawiający w SWZ w sposobie obliczania ceny nie zawarł żadnych wskazań dotyczących stawki VAT. Złożono oferty, z których większość zawiera stawkę podstawową 23%. Jeden z wykonawców zastosował stawkę VAT 0% i 23%. Co zamawiający w takiej sytuacji ma zrobić? Przyjąć wszystkie oferty, również tę ze stawką 23% i 0%? Mamy na uwadze, że sprzęt komputerowy może być objęty zerową stawką VAT po spełnieniu przesłanek wynikających z art. 83 ust. 14–15 ustawy o VAT.

Notarialne poświadczenie dokumentu nie jest konieczne, gdy podpisał go wykonawca

Pytanie: Jestem wykonawcą biorącym udział w postępowaniu w trybie podstawowym na dostawę, w którym złożone zostały przedmiotowe środki dowodowe w postaci raportów z testów wydajności tonerów. Dokumenty te podpisało własnoręcznie laboratorium badawcze, dodatkowo jako wykonawca opatrzyliśmy je elektronicznym podpisem kwalifikowanym. Zamawiający wezwał nas do przedstawienia oryginałów lub notarialnie poświadczonych kopii tych dokumentów. W związku z tym proszę o informację, czy w przypadku jeżeli dokumenty te zostały podpisane elektronicznie oraz składanie ofert odbywało się elektronicznie przez platformę, to mamy obowiązek potwierdzać je dodatkowo notarialnie? W jaki sposób należy interpretować wezwanie?

Kwota brutto, VAT i netto w niewłaściwej kolejności – omyłka czy błąd?

Pytanie: Wykonawca złożył ofertę na następujące kwoty – brutto: 22.600 zł, VAT: 5.198 zł, netto: 27.798 zł. Czy mogę to potraktować jako inną omyłkę, czy należy wezwać wykonawcę do wyjaśnień?

Jakie są przesłanki dopuszczalności zmiany oferty

Do przyjęcia dopuszczalności zmiany oferty w trybie art. 223 ust. 2 pkt 3 Prawa zamówień publicznych konieczne jest spełnienie następujących przesłanek: omyłka nie może być wynikiem świadomego, zamierzonego działania wykonawcy, wystąpienie omyłki powoduje niezgodność oferty z dokumentami zamówienia, a poprawienie takiej omyłki nie spowoduje istotnych zmian w treści oferty, dodatkowo sposób skorygowania omyłki wynikać musi z dokumentów zamówienia i oferty w taki sposób, by umożliwić zamawiającemu korektę. Jednocześnie zamawiający ma obowiązek poprawić omyłkę wtedy, gdy sposób, w jaki ma być dokonana poprawa, wynika z innych elementów treści oferty. Poprawienie omyłek następuje poprzez ingerencję w oświadczenie woli wykonawcy i mogą one dotyczyć każdego elementu lub elementów oferty, nie tylko ceny.

Jak ustalić początkowy termin waloryzacji wynagrodzenia w umowie?

Pytanie: Czy waloryzacja umowy w sprawie zamówienia publicznego powinna nastąpić po 6 miesiącach, czy dopiero po 12 miesiącach, i jaka jest podstawa prawna, na której można tutaj bazować?