Zasada konkurencyjności 2023 – sprawdź schemat postępowania

Beneficjent środków unijnych, niezależnie od tego, czy jest zamawiającym w rozumieniu ustawy Pzp czy nie, wydatkując unijne pieniądze, zastosuje zasadę konkurencyjności, zaws ze wtedy gdy wartość zakupu zawiera się w przedziale 50.000,01 zł do 129.999,99 zł. Przy wydatkowaniu większych środków unijnych będzie go obowiązywać ustawa Pzp. Pozostali beneficjenci nadal zastosują zasadę konkurencyjności. Reguły i etapy postępowania w tej procedurze określają Wytyczne dotyczące kwalifikowalności na lata 2021–2027. W artykule omawiamy krok po kroku, jak przeprowadzić formalności.

Roboty budowlane i dostawy realizowane w ramach jednej inwestycji – zasady zlecania

Pytanie: Zamawiający planuje udzielić zamówienia na zadanie określone w budżecie jako: „Budowa sieci światłowodowej na terenie gminy”. W ramach zadania do wykonania będą roboty budowlane, ale także dostawy wyposażenia wybudowanej sieci światłowodowej (sterowniki, elementy zarządzania) oraz dostawa oprogramowania. Wydział merytoryczny planuje udzielić zamówienia w podziale na trzy części (roboty budowlane, dostawa wyposażenia, dostawa oprogramowania). Wartość szacunkowa robót budowlanych wynosi 6.000.000 zł, natomiast wartość dostawy wyposażenia 400.000 zł, a oprogramowania 200.000 zł. Czy zamawiający ogłaszając zamówienie (w podziale na trzy części), ma przyjąć, że z uwagi na to, iż głównym jego przedmiotem są roboty budowlane – całe należy potraktować jako roboty budowlane i ogłosić je w trybie krajowym? Czy też z uwagi na to, że mimo jednego zadania budżetowego zakresy stanowią roboty budowlane i dostawy, można potraktować je odrębnie i ogłosić osobne postępowania?

Niejednoznaczne zapisy SWZ powinny być interpretowane na korzyść wykonawcy

Zapisy w dokumentach zamówienia nie zawsze są sformułowane precyzyjnie. W praktyce zdarzają się sytuacje, gdy wykonawcy w różny sposób zinterpretują wymogi podmiotu zamawiającego. Prowadzi to do rozbieżności, których ostateczne rozstrzygnięcie należy do instytucji zamawiającej. W zakresie działań, jakie powinny zostać podjęte w takim przypadku, wypowiadały się składy orzekające sądów i Krajowej Izby Odwoławczej. Sprawdź, jaki kierunek został wskazany i dowiedz się, jak postąpić w takiej sytuacji.

Kto powoła komisję przetargową, gdy przetarg prowadzi podmiot upoważniony?

Pytanie: Kto powinien powołać komisję przetargową w postępowaniu prowadzonym przez podmiot, któremu powierzono jego prowadzenie? Ogłoszenie o zamówieniu opublikował zamawiający, pozostałe czynności w postępowaniu będzie prowadzić podmiot zewnętrzny. Zgodnie z art. 53 ust. 1 ustawy Pzp komisję powołuje kierownik zamawiającego. Czy zgodnie z tym przepisem komisję powinien powołać bezpośrednio sam zamawiający? Podmiot, któremu powierzono przeprowadzenie postępowania, stoi na stanowisku, że powołanie komisji jest po ich stronie. Udzielone upoważnienie nie wskazuje wprost, że ta czynność leży w gestii upoważnionego (obejmuje ono m.in. przygotowanie dokumentacji przetargowej).

Czy zmiana umowy w zakresie realizacji prawa opcji jest zmianą istotną?

Pytanie: Zamawiający zawarł umowę na dostawę mebli X, Y, Z. Zamówienie składało się z zamówienia podstawowego (meble X, Y, Z) oraz objętego prawem opcji (meble X, Y, Z). Wartość umowy stanowi wynagrodzenie za zamówienie podstawowe oraz objęte prawem opcji. Zamawiający zrealizował całe zamówienie podstawowe (w zakresie mebli X, Y, Z). Z kolei zamówienie objęte prawem opcji zrealizował tylko w zakresie mebli X. Obecnie potrzebuje dokupić meble X. Czy w tym przypadku dopuszczalne są zmiany umowy na postawie art. 455 ust. 2 ustawy Pzp, jeżeli zamawiający nie zrealizował całej opcji?

Czy zamawiający może przewidzieć dowolne rozwiązanie umowy w sprawie zamówienia?

Pytanie:  Zamawiający ogłosił postępowanie w trybie przetargu nieograniczonego na usługi. Umowa ma być zawarta na okres 36 miesięcy. W projekcie umowy w paragrafie o rozwiązaniu i odstąpieniu do umowy znajduje się zapis: „Zamawiający może rozwiązać umowę w każdym czasie bez podania przyczyn – z zachowaniem 3-miesięcznego okresu wypowiedzenia”. Czy taki zapis jest dopuszczalny?

Czy wolno zmienić kierownika budowy po wyborze oferty, a przed zawarciem umowy?

Pytanie: Czy można zmienić kierownika budowy po wyborze najkorzystniejszej oferty (kierownik wskazany w wykazie osób), a jeszcze przed podpisaniem umowy? Wykonawca, po wyborze oferty najkorzystniejszej, a jeszcze przed podpisaniem umowy wystąpił z wnioskiem do zamawiającego o zmianę uprzednio wskazanego kierownika budowy na nową osobę, która spełnia wszystkie warunki postawione przez zamawiającego. Projekt umowy dopuszcza oraz opisuje procedurę zmiany personelu wykonawcy, natomiast z przyczyn osobistych wykonawca wnioskuje o wprowadzenie przedmiotowej zmiany jeszcze przed podpisaniem umowy na wykonanie robót budowlanych.

Czy obowiązek dotyczący składu floty aut wykonawcy dotyczy przetargu na dostawę prądu?

Pytanie: Wykonawcą jest przedsiębiorstwo energetyczne, a zamawiającym jednostka samorządu terytorialnego (JST). Przedmiotem zamówienia jest dostawa energii elektrycznej. Czy zamawiający musi na gruncie art. 68 ust. 3 ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych wymagać od wykonawcy oświadczenia o udziale pojazdów elektrycznych lub pojazdów napędzanych gazem ziemnym we flocie pojazdów samochodowych używanych przy wykonywaniu tego zadania, skoro do sprzedaży energii elektrycznej nie używa się pojazdów? Czy zamawiający mogą wymagać od wykonawcy, który sprzedaje energię elektryczną, oświadczenia o udziale pojazdów elektrycznych lub pojazdów napędzanych gazem ziemnym we flocie pojazdów samochodowych używanych przy wykonywaniu tego zadania?

Zasady udzielania nieprzewidzianych zamówień

Pytanie: W jakim trybie ma być udzielone zamówienie (tj. zamówienie w częściach, z których każda stanowi przedmiot odrębnego postępowania), którego łączna wartość w chwili tworzenia planu zamówień nie przekraczała progów unijnych, jednak w trakcie roku zachodzi potrzeba zwiększenia wartości jednej z części, co powoduje przekroczenie progów unijnych? Czy wartość tej części zamówienia (po zwiększeniu) należy połączyć z pierwotną wartością ustaloną w chwili tworzenia planu zamówień i w związku z przekroczeniem progów unijnych zastosować procedurę unijną dla części zamówień, które nie zostały jeszcze zrealizowane? Czy też wartość tej części zamówienia (po zwiększeniu) trzeba zsumować z wartością niezrealizowanych części, co powoduje, że nie zmienia się tryb udzielenia zamówień i nadal jest to procedura krajowa?