Unieważnienie postępowania o udzielenie zamówienia

Unieważnienie postępowania o udzielenie zamówienia stanowi czynność zamawiającego o charakterze wyjątkowym, która kończy postępowanie, co wprost wynika z art. 254 ustawy Pzp. Zamyka zatem drogę wykonawcom do uzyskania zamówienia i nie zostaje osiągnięty cel postępowania, jakim jest zawarcie umowy. Przepisy ustawy Pzp przewidują zarówno obligatoryjne, jak i fakultatywne przesłanki unieważnienia postępowania o udzielenie zamówienia, wyznaczając tym samym ramy działania zamawiającego.

Nieprawidłowe wadium z uwagi na niewłaściwą treść klauzuli prorogacyjnej

Prawidłowa i zaspokajająca interesy podmiotu zamawiającego treść gwarancji wadialnej jest częstym zagadnieniem spornym pomiędzy stronami postępowania o udzielenie zamówienia publicznego. Kolejna rozpatrywana przez Krajową Izbę Odwoławczą sprawa dotyczyła analizy, czy zamawiający miał prawo zastrzec w SWZ, że spory sądowe powstałe na tle gwarancji wadialnej mają być rozstrzygane przed polskim sądem. Stanowisko wyrażone w tym zakresie przez Izbę jest interesujące zarówno dla zamawiających, jak i wykonawców.

Możliwość opisania przedmiotu zamówienia w sposób ograniczający konkurencję

Opis przedmiotu zamówienia nie musi być sporządzony w sposób umożliwiający złożenie ofert wszystkim wykonawcom na rynku. Opis ten musi bowiem uwzględniać potrzeby konkretnego zamawiającego i jeżeli potrzeby te są zasadne, przedmiot zamówienia może być opisany w sposób ograniczający konkurencję. Zatem od tego, czy opis przedmiotu zamówienia wynika z uzasadnionych potrzeb zamawiającego, zależy, czy jego ewentualny ograniczający konkurencję charakter, jest dopuszczalny czy nie.

Gwarancja jakości i rękojmia za wady w zamówieniach publicznych

Rękojmia i gwarancja to dwie różne instytucje prawne. Każdy wykonawca zamówienia publicznego obowiązkowo odpowiada z tytułu rękojmi (niezależnie od swojej decyzji). Ma przy tym prawo (ale już nie obowiązek!) udzielić także gwarancji jakości. Przepisów o rękojmi nie można wyłączyć w umowie w sprawie zamówienia publicznego – będą one obowiązywać niezależnie od woli stron umowy. Uprawnienia z tytułu zarówno rękojmi, jak i gwarancji można dodatkowo punktować w ramach kryteriów oceny ofert. W artykule przeczytasz o różnicach w obydwu pojęciach oraz o tym, jakie podkryteria można w nich oceniać.

Czy wykonawca może wprowadzać zmiany w zakresie podwykonawstwa po terminie składania ofert

Treść art. 462 ust. 2 Prawa zamówień publicznych wprowadzająca fakultatywne wymaganie żądania informacji o częściach zamówienia, których wykonanie wykonawca zamierza powierzyć podwykonawcom, faktycznie przesądza o jego informacyjnym charakterze. Tym samym wprowadzanie przez wykonawcę zmian w zakresie podwykonawstwa po terminie składania ofert należy uznać za dopuszczalne, o ile tylko nie stoi w sprzeczności z wymaganiami zamawiającego w zakresie osobistego wykonania zamówienia.

Zamówienia podprogowe, nieprzewidziane zakupy, ułatwienia z art. 30 ust. 4 Pzp

Pytanie: Zmawiający na początku roku kalendarzowego oszacował wartość zamówienia na usługi hotelarskie na 6.000.000 zł. W związku z koniecznością zapewnienia ciągłości usług w styczniu – w trybie art. 30 ust. 4 ustawy Pzp zawarł umowę na kwotę 129.000 zł netto na okres 3 miesięcy. Jednocześnie został ogłoszony przetarg nieograniczony, umowa w jego wyniku może zostać zawarta w maju. Umowa podprogowa uległa wyczerpaniu a zamawiający musi zapewnić pracownikom usługi hotelarskie w związku z wykonywanymi zadaniami służbowymi. W chwili zawierania umowy podprogowej nie można było przewidzieć wysokiego wzrostu zapotrzebowań na usługi hotelarskie i przedterminowego zakończenia tej umowy. Czy w zaistniałej sytuacji możliwe jest (w świetle art. 30 ust. 4, biorąc pod uwagę art. 29 ust. 2) zawarcie kolejnej umowy bez stosowania ustawy Pzp, czy konieczne jest przeprowadzenie postępowania w trybie Pzp w postępowaniu krajowym? Szacuje się, że wartość zamówienia wyniesie około 129.000 zł netto.

Wymóg certyfikatów w OPZ a żądanie przedmiotowych środków dowodowych

Pytanie: Czy jeśli w opisie przedmiotu zamówienia zamawiający wskazuje, że dana rzecz ma posiadać odpowiedni certyfikat, to powinien także żądać tego certyfikatu wraz z ofertą jako przedmiotowego środka dowodowego?

Najnowszy wyrok TSUE w kwestii objęcia tajemnicą danych do oceny kryteriów

Pytanie: W związku z ogłoszeniem 17.11.2022 r. orzeczenia TSUE w sprawie C-54/21 proszę o krótkie omówienie wskazanego wyroku ze szczególnym uwzględnieniem kwestii związanych z zastrzeganiem przez wykonawców informacji stanowiących tajemnicę przedsiębiorstwa w dokumentach składanych na potwierdzenie spełnienia warunków udziału w postępowaniu i kryteriów oceny ofert. Czy informacje zawarte w dokumentach składanych na potwierdzenie kryterium takich jak metodologie, czy koncepcje badania mogą być zastrzeżone w całości jako tajemnica przedsiębiorstwa?