Zamówienia publiczne na roboty budowlane a podstawowe pojęcia

Roboty budowlane to zagadnienie zdefiniowane w dwóch aktach prawnych. Na potrzeby ustaleń, z jakim rodzajem zamówienia mamy do czynienia (usługa, dostawa czy robota budowlana), a następnie aby przygotować i udzielić zamówienia publicznego w odpowiedniej procedurze, zamawiający traktują te regulacje, jako uzupełniające się nawzajem.

Zamawiający odpowiada za brak zapłaty przez wykonawcę należnego wynagrodzenia podwykonawcy

Zamawiający powinien posiadać informacje, które umożliwiają jednoznaczne określenie faktycznego stanu rozliczeń pomiędzy wykonawcą a podwykonawcą lub podwykonawcą a dalszym podwykonawcą. W przeciwnym razie zamawiający może narazić się na konieczność dwukrotnej zapłaty wynagrodzenia za te same roboty budowlane, dostawy bądź usługi. Raz wobec nierzetelnego wykonawcy/podwykonawcy, a drugi raz wobec podwykonawcy/dalszego podwykonawcy.

Zaangażowanie zasobów wykonawcy w inne przedsięwzięcia

Ocena spełniania warunków udziału w postępowaniu nie powinna skupiać się jedynie na formalnym potwierdzeniu ich spełniania. Chodzi o ustalenie, czy wykonawca jest zdolny do realizacji zamówienia oraz czy w rzeczywistości dysponuje potencjałem kadrowym i technicznym, który pozwoli mu zrealizować zamówienie. Zamawiający ma praco do sprawdzenia, czy niezbędne zasoby wykonawca będzie miał dostępne na etapie realizacji umowy. Jeżeli uzna, że zaangażowanie zasobów technicznych lub zawodowych wykonawcy w inne przedsięwzięcia gospodarcze wykonawcy może mieć negatywny wpływ na realizację jego zamówienia publicznego, to ma prawo do odrzucenia oferty. Wynika to wprost z regulacji ustawy Pzp. Sprawdź, jakie stanowisko w zakresie jego wykonania zajęła Krajowa Izba Odwoławcza.

Wszystko, co powinieneś wiedzieć o rażąco niskiej cenie oferty – część I

W sytuacji gdy zamawiający stwierdzi, że zaoferowana cena jest zbyt niska, musi zażądać od wykonawcy odpowiednich wyjaśnień dotyczących wyliczenia ceny lub kosztu wykonania zamówienia. Procedura wyjaśniania rażąco niskiej ceny nie jest łatwa dla obu stron postępowania o udzielenie zamówienia publicznego. Z jednej strony podmiot zamawiający powinien precyzyjnie sformułować swoje wątpliwości oraz sprecyzować pytania. Z drugiej strony wykonawca zobligowany jest wyczerpująco odnieść się do zagadnień podniesionych przez zamawiającego oraz odpowiednio udokumentować składane wyjaśnienia. Im bardziej szczegółowe i konkretne tłumaczenia oraz argumenty, tym większa szansa, że przekonają one zamawiającego o realności oferty. Poznaj najważniejsze aspekty procedury wyjaśniania rażąco niskiej ceny oraz orzecznictwo Krajowej Izby Odwoławczej odnoszące się do tego zagadnienia.

Unieważnienie umowy w sprawie zamówienia publicznego

Kiedy umowa w sprawie zamówienia będzie unieważniona?

Reguły udzielania zamówień z podziałem na części

Pytanie: Zamawiający musi przeprowadzić postępowania na zagospodarowanie odpadów. Docelowo zaplanował zamówienie w 3 częściach, z których każda będzie stanowić przedmiot odrębnego postępowania unijnego. Czy z uwagi na fakt, że zamawiający dwa z trzech postępowań planuje wszcząć we wrześniu bieżącego roku, może te dwa postępowania połączyć i ogłosić w jednym postępowaniu z podziałem na 2 zadania? Czyli docelowo w roku budżetowym zamiast 3 odrębnych postępowań będą 2, w tym jedno z podziałem na 2 zadania.

Organizacja konferencji – tryb i zasady zlecania usługi

Pytanie: Zamawiający chce zorganizować szkolenie specjalistyczne dla medyków prowadzone przez lekarzy specjalistów. W ramach zamówień publicznych zamawiający chce także zlecić organizację tego szkolenia, tzn. wynajem sali i catering. Czy możliwe jest zorganizowanie jednego postępowania na całość zadania, w którym wykonawca kompleksowo zorganizowałby szkoleniowców, sale i catering? Zapewne wymagałoby to od wykonawców korzystania z podwykonawców, np. lekarz, który miałby przeprowadzić szkolenie, musiałby wynająć salę i zorganizować catering. A może zamawiający powinien podzielić zamówienie na części – jeśli tak, to na jakie?

Kiedy zamawiający ma obowiązek zabezpieczyć środki na opcję?

Pytanie: Kiedy zamawiający powinien zabezpieczyć środki finansowe na realizację zamówienia publicznego udzielanego na podstawie ustawy Pzp w ramach opcji? W momencie zawierania umowy o udzielenie zamówienia publicznego zawierającego zakres podstawowy i opcję, czy w chwili złożenia przez zamawiającego deklaracji o uruchomieniu opcji?

Czy zamówienie obsługi prawnej jednostki podlega Pzp?

Pytanie: Gmina zatrudnia prawników, którzy zajmują się opiniowaniem umów, zarządzeń, uchwał oraz występowaniem przed KIO i sądami. Uważam, że tego rodzaju usługi nie są wyłączone od stosowania ustawy Pzp. Czy mam rację? Jeden z radców prawnych zajmuje się obsługą prawną jednostki i jednocześnie prowadzi sprawę przed sądem, która będzie trwać jeszcze w 2023 roku. Czy w takiej sytuacji możemy przedłużyć z nim umowę poza ustawą Pzp, mimo że jego zadaniem jest obsługa bieżąca urzędu oraz występowanie przed sądami?