Uwzględnienie zarzutów odwołania przez zamawiającego a sprzeciw przystępującego
Pytanie: Jestem odwołującym w postępowaniu w trybie przetargu nieograniczonego. Do odwołania przystąpił po stronie zamawiającego konkurencyjny wykonawca. Przystępujący stał się zatem uczestnikiem postępowania odwoławczego. W dniu 29 listopada 2022 r. KIO poinformowała mnie (odwołującego) o terminie rozprawy tj. 2 grudnia 2022 r. Zamawiający 29 listopada 2022 r. poinformował mnie o uwzględnieniu w całości zarzutów. Czy zamawiający informuje także przystępującego o uwzględnieniu zarzutów odwołującego? Kiedy i czy odwołujący zostaje poinformowany o wniesieniu sprzeciwu przez przystępującego? Kiedy, kogo i w jaki sposób przystępujący informuje o wniesieniu sprzeciwu? Czy w tym przypadku jako odwołujący muszę stawić się na rozprawę (najpierw posiedzenie) w siedzibie KIO, skoro zamawiający uwzględnił całość zarzutów a ja nie otrzymałem żadnej informacji od przystępującego o braku wniesieniu sprzeciwu? Odpowiedź na powyższe pytania jest bardzo istotna, gdyż jako odwołujący nie mam wiedzy, co zrobi przystępujący a muszę to wiedzieć, żeby móc cofnąć odwołanie, tracąc jedynie 10% wpisu. W tym celu muszę złożyć oświadczenie najpóźniej w dniu poprzedzającym dzień, w którym został wyznaczony termin rozprawy (§ 9 pkt 1 ust. 3a rozporządzenia w sprawie szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego). W innym przypadku będę jako odwołujący musiał liczyć się z większym kosztem. Jakie są to wówczas realnie sumy?
Kryteria oceny ofert o charakterze społecznym i środowiskowym – poradnik UZP
Urząd Zamówień Publicznych wydał obszerne opracowanie dotyczące możliwych do zastosowania w przetargach kryteriów oceny ofert o charakterze społecznym i środowiskowym. Składa się ono z trzech części: ogólnego omówienia i przypomnienia zasad, które rządzą formułowaniem kryteriów oraz przykładowymi kryteriami społecznymi i przykładowymi kryteriami środowiskowymi. Warto skorzystać z dostępnej publikacji szczególnie w kontekście tego, że kierownicy jednostek administracji rządowej są odgórnie zobowiązani do uwzględniania aspektów społecznych w zamówieniach publicznych, zawsze gdy istnieje taka możliwość.
Komu w praktyce zamawiający przekaże kopię otrzymanego odwołania?
Pytanie: Czy obowiązek zamawiającego dotyczący przesłania kopii odwołania innym wykonawcom (art. 524 ustawy Pzp) musi został spełniony wobec wszystkich wykonawców, którzy uczestniczyli w postępowaniu, czy dotyczy tylko tych, których oferty – na moment wniesienia odwołania – nie zostały odrzucone? Przykładowo, w jednej z części postępowania prowadzonego w trybie podstawowym oferty złożyło 7 wykonawców. Jeden z wykonawców wniósł odwołanie po wyborze oferty najkorzystniejszej w tej części postępowania. Z wszystkich ofert 4 oferty zostały odrzucone – 3 z uwagi na brak pisemnej zgody na przedłużenie terminu związania ofertą, 1 z powodu wadium, które wniesiono w nieprawidłowy sposób. W grze pozostaje więc 3 wykonawców, z których jeden się odwołuje. Czy realizując obowiązek z art. 524 ust. 1 ustawy Pzp, zamawiający powinien przesłać kopię odwołania i wezwanie do wszystkich wykonawców czy tylko do tych dwóch, którzy pozostali „w grze” – poza odwołującym – ponieważ, jak rozumiem, nie wysyła się ww. dokumentów do wykonawcy, który wniósł odwołanie?
Jak ubiegać się o zamówienie publiczne w Niemczech – poradnik UZP
Jeśli jako wykonawca zamierzasz poszerzyć swoją działalność i rozpocząć współpracę także z zamawiającymi z innych krajów europejskich, być może zainteresuje Cię najnowsza publikacja Urzędu Zamówień Publicznych pt. „Przewodnik po procedurach udzielania zamówień publicznych w Niemczech”.
Czy zakupy z nieprzewidzianych oszczędności można realizować poza ustawą Pzp
Pytanie: Zamawiający przeprowadził postępowanie w trybie przetargu nieograniczonego na zakup laptopów w ramach projektu grantowego cyfrowa gmina PPGR. W wyniku przeprowadzonego postępowania oraz zakończonej już realizacji zamówienia pozostały niewykorzystane środki, w ramach których zamawiający chciałby dokupić akcesoria do tych laptopów np. torby, słuchawki itp. Jednak w przeprowadzonym postępowaniu zamawiający nie przewidział takich zakupów, gdyż szacunkowa wartość oraz wartość udzielonej dotacji nie wskazywała, że pozostaną dodatkowe środki. Czy jeżeli wartość szacunkowa tych akcesoriów nie przekracza wartości ustawowych tj. 130.000 zł, to zamawiający może przeprowadzić odrębne postępowanie na podstawie wewnętrznego regulaminu, czy jednak powinien stosować przepisy ustawowe i przeprowadzić postępowanie unijne tak jak na zakup laptopów?
Czy podmiot trzeci może udostępnić wykonawcy swoje uprawnienia?
Pytanie: Prowadzę postępowanie na odbiór, transport i zagospodarowanie odpadów w przetargu unijnym. W warunkach udziału w postępowaniu żądam ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej w zakresie prowadzonej działalności związanej z przedmiotem zamówienia oraz uprawnień do prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie transportu odpadów i/lub przetwarzania (zagospodarowania) odpadów. Od jednego z wykonawców dostałam zobowiązanie podmiotu trzeciego do udostępnienia zasobu w zakresie, jak to określił wykonawca, zagospodarowania odpadów. To samo ujął w rozwinięciu obejmującym podanie zakresu, sposobu i okresu udostępniania zasobów oraz w informacji, czy i w jakim zakresie zrealizuje usługi. Napisał – cytuję: „zagospodarowanie odpadu w terminie od 1.01.2023 r. do 31.12.2023 r.” Wydaje mi się, że z art. 118 ustawy Pzp wynika, iż wykonawca może polegać na zdolnościach technicznych lub zawodowych bądź sytuacji finansowej lub ekonomicznej podmiotów udostępniających zasoby. Oznacza to, że powoływanie się na potencjał pomiotu trzeciego nie dotyczy warunku odnoszącego się do uprawnień do prowadzenia określonej działalności gospodarczej lub zawodowej. Czyli że wykonawca raczej pomylił podmiot trzeci z podwykonawstwem, a zobowiązanie mógł złożyć tylko co do warunku dotyczącego sytuacji ekonomicznej. Czy mam rację? Czy wykonawca w moim postępowaniu może dysponować podmiotem trzecim tylko w zakresie ubezpieczenia?
Czy można konkretnej firmie zlecić bez przetargu darmową usługę przygotowania portfolio?
Pytanie: Jesteśmy uczelnią wyższą. Chcemy wziąć udział w konkursie na organizatora międzynarodowej konferencji naukowej. Pierwszym etapem jest przygotowanie naszego portfolio do konkursu w 2026 roku. Wstępnie jesteśmy po rozmowie z firmą, która ma doświadczenie i przygotowałaby nam dokumenty za darmo. Naszym kosztem byłyby bilety lotnicze dla grupy pracowników do miejsca, w którym odbywać się będzie wybór organizatora konferencji. Czy możemy bez przeprowadzenia postępowania, bez rozeznania rynku wybrać tego wykonawcę? Jeżeli byśmy wygrali konkurs, to czy możemy bez przetargu wybrać tą firmę jako współorganizatora, która nam przygotowywała dokumenty do konkursu? My damy tylko salę, a całą obsługą zajmowałaby się firma, a nawet musiałaby zapłacić za inne sale nienależące do nas. Wykonawca miałby środki z wpłat od uczestników konferencji. Organizacja takiego wydarzenia byłaby dużym wyróżnieniem.
Brak ogłoszenia o wyborze oferty i uniemożliwienie odwołania – co z zawartą umową?
Pytanie: Zamawiający w progach krajowych na dostawę nie zamieścił informacji o wyborze, natomiast przesłał umowę do podpisu jako, że z rankingu ofert wynikało, iż wykonawca złożył ofertę najkorzystniejszą. Wykonawca chce zawrzeć umowę, jednak ma świadomość, że zamawiający uchybił przepisom ustawy Pzp i nie ogłosił wyboru, tym samym konkurenci nie mogli wnieść odwołania. Czy po zawarciu umowy może dojść do jej unieważnienia [dostawa jednorazowa w krótkim terminie, najpewniej zanim sytuacja ujrzy światło dzienne umowa zostanie zrealizowana] w związku z zaistniałą sytuacją?