AZB 244

Zmiana okoliczności a szacowanie i zakup kolejnej części zamówienia

Pytanie: W projekcie dofinansowanym ze środków unijnych w częściach udzielane jest zamówienie na pełnienie funkcji personelu merytorycznego. Wartość netto całego zamówienia (w projekcie obejmującym lata 2018–2023) nie przekracza 130.000 zł (wcześniej nie przekraczała 30 tys. euro), zatem zamówienia częściowe były udzielane zgodnie z zasadą konkurencyjności w bazie konkurencyjności. Obecnie wartość udzielonych zamówień (netto) zbliża się do progu 130.000 zł i istnieje ryzyko, że przy udzieleniu kolejnego zamówienia przekroczy ten próg. Wartość zamówienia jest określana za każdym razem przed wszczęciem kolejnego postępowania i jak do tej pory nie przekracza 130.000 zł dla całego zamówienia. Czy fakt, że wartość udzielonych zamówień tożsamych zbliża się do progu stosowania ustawy, obliguje do zastosowania trybu ustawowego w kolejnym postępowaniu?

W jakiej dacie należy podpisać podmiotowe środki dowodowe składane w przetargu?

Pytanie: W postępowaniu powyżej stosowania progów unijnych wykonawca złożył niepodpisane oświadczenie o niepodleganiu wykluczeniu z postępowania w związku z sankcjami związanymi z wojną na Ukrainie. Wykonawca na podstawie art. 128 ustawy Pzp został wezwany do poprawienia oświadczenia, miał na to 10 dni.Czy jeżeli termin składania ofert minął np. 22 sierpnia 2022 r., a wykonawca złożył oświadczenie 1 września 2022 r. i na podpisie kwalifikowanym jest data 22 sierpnia 2022 r., to należy uznać taki dokument?

Udzielenie zamówienia w postępowaniach krajowych i unijnych – wskazówki eksperta

Zgodnie z definicją legalną zawartą w art. 7 pkt 25 ustawy Pzp przez udzielenie zamówienia należy rozumieć zawarcie umowy w sprawie zamówienia publicznego. Co za tym idzie wyłonienie wykonawcy w procedurze udzielania zamówień publicznych i zawarcie z nim umowy (a także unieważnienie postępowania) kończy postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego. Jednak pamiętać należy, że zgodnie z art. 7 ust. 18 ustawy Pzp, samo zawarcie umowy nie jest czynnością w postępowaniu. Zakończenie postępowania o udzielenie zamówienia publicznego nie stanowi o zakończeniu pracy po stronie zamawiającego.

AZB 243

Zamówienie na dostawę i usługę – jak określić rodzaj procedury?

Pytanie: Zamawiający planuje wszcząć postępowanie na „Świadczenie Usług Wsparcia Utrzymania i Usługi Rozwoju dla systemu monitorowania przewozu towarów SENT na lata 2022–2025, prowadzonego w trybie przetargu nieograniczonego”. Wartość przedmiotu zamówienia obliguje zamawiającego do publikacji ogłoszeń w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej. Zgodnie z opisem przedmiotu zamówienia i jak wskazuje nazwa – przedmiotem zamówienia są usługi utrzymania systemu, a także jego rozwój. Rozwój systemu jest też znacznie większy, jeżeli chodzi o wartość kwotową całego zamówienia. Dodatkowo w projekcie umowy zamawiający określa w odrębnym paragrafie przeniesienie praw autorskich i licencji. Zgodnie z definicją dostawy w ustawie Pzp: „należy przez to rozumieć nabywanie produktów, którymi są rzeczy ruchome, energia, woda oraz prawa majątkowe, jeżeli mogą być przedmiotem obrotu, w szczególności na podstawie umowy sprzedaży, dostawy, najmu, dzierżawy oraz leasingu z opcją lub bez opcji zakupu, które może obejmować dodatkowo rozmieszczenie lub instalację”. Natomiast jeżeli chodzi o usługę, to zgodnie z ustawą Pzp są to wszelkie świadczenia, które nie są robotami budowlanymi lub dostawami. Jak powinniśmy zakwalifikować przedmiot zamówienia – jako dostawę czy usługę? Z jednej strony opis przedmiotu zamówienia i nazewnictwo wskazuje na usługę. Z drugiej zaś nabywamy prawa majątkowe do gotowego ostatecznie (po kilku latach rozwoju i utrzymania) „produktu”, co sugerowałoby w efekcie końcowym dostawę.

Tryb zamówienia z wolnej ręki – dowiedz się, jak wygląda procedura

Wyjątkowość trybu z wolnej ręki polega na tym, że w postępowaniu po stronie wykonawcy występuje wyłącznie jeden podmiot. Zastosowanie takiego rozwiązania dopuszczalne jest jednak wyłącznie wówczas, gdy procedowanie wedle innego, konkurencyjnego trybu postępowania, nie jest możliwe, a taki stan rzeczy znajduje uzasadnienie w ścisłej interpretacji przesłanek ustawowych. O wytycznych w tym zakresie pisaliśmy w poprzednim numerze „Vademecum...”. W niniejszym tekście natomiast poruszone zostaną zagadnienia proceduralne.

Pusty druk oferty nawet z podpisem nie stanowi oferty według Pzp

Pytanie: Co w sytuacji, gdy w trybie podstawowym na usługi społeczne poniżej progów unijnych bez negocjacji złożono jedną i jedyną pustą ofertę (tj. załączniki podpisane profilem zaufanym, ale żadna rubryka w żadnym załączniku nie została wypełniona)? Ponadto ofertę przesłano przez ePUAP, choć w SWZ wskazano: „Wykonawca składa ofertę za pośrednictwem »Formularza do złożenia, zmiany, wycofania oferty lub wniosku« dostępnego na ePUAP i udostępnionego również na miniPortalu. Formularz oferty (wypełniony), oświadczenie (art. 125 ust. 1 Pzp) i ew. inne wymagane pliki należy najpierw podpisać elektronicznie (tj. podpisem kwalifikowanym) lub podpisem zaufanym lub osobistym, a następnie (po ewentualnym spakowaniu do zip) zaszyfrować zgodnie z aktualną instrukcją dostępną na stronie: https://miniportal.uzp.gov.pl/ i następnie wysłać przez miniPortal w formacie pdf (który rekomenduje zamawiający), jpg, gif, zip. (Uwaga! Rekomendacja zamawiającego! Wykonawca wysyłając dokumenty przez miniPortal, nie podpisuje zaszyfrowanego „zip”. W paczce „zip” należy umieścić pliki wcześniej podpisane elektronicznie (tj. podpisem kwalifikowanym, zaufanym lub osobistym). Funkcjonalność do zaszyfrowania oferty przez wykonawcę jest dostępna dla wykonawców na miniPortalu, w szczegółach danego postępowania. W formularzu oferty/wniosku wykonawca ma obowiązek podać adres skrzynki ePUAP, na którym będzie prowadzona korespondencja związana z postępowaniem. Sposób złożenia oferty, w tym jej zaszyfrowania, opisuje „Instrukcja użytkownika”, dostępna na stronie: https://miniportal.uzp.gov.pl/ Wykonawca zapoznaje się z aktualną ww. »Instrukcją użytkownika«.

AZB 242

Zmiany technologii robót przy wynagrodzeniu ryczałtowym

Pytanie: W umowie na roboty budowlane z wynagrodzeniem ryczałtowym zamawiający w zapisie dotyczącym zmian do umowy wprowadził m.in. postanowienie: „Strony mają prawo wnioskować o przedłużenie terminu zakończenia robót o okres trwania przyczyn, z powodu których będzie zagrożone dotrzymanie terminu zakończenia robót, w następujących sytuacjach:1) gdy zaistnieje możliwość zastosowania odmiennych rozwiązań w sposobie wykonywania przedmiotu umowy, w związku z pojawieniem się na rynku odmiennych od przyjętych w umowie i dokumentacji projektowej rozwiązań technicznych lub technologicznych lub materiałowych (w tym w szczególności materiałów lub urządzeń nowszej generacji i technologii) pozwalających na zaoszczędzenie czasu lub kosztów realizacji przedmiotu umowy lub kosztów eksploatacji wykonanego przedmiotu umowy, lub uniemożliwiających uzyskanie lepszej jakości robót, z zastrzeżeniem, że dopuszcza się odmienne rozwiązania, o ile są korzystne dla zamawiającego i o ile nie zwiększają wynagrodzenia wykonawcy (…)”.Ponadto umowa zawiera zapis: „Wykonawca może wnioskować o zmianę umowy w zakresie materiałów, parametrów technicznych, technologii wykonania robót budowlanych, sposobu i zakresu wykonania przedmiotu umowy w przypadku konieczności zrealizowania jakiejkolwiek części robót, objętej przedmiotem umowy, przy zastosowaniu odmiennych rozwiązań technicznych lub technologicznych, niż wskazane w dokumentacji projektowej, a wynikających ze stwierdzonych wad tej dokumentacji lub zmiany stanu prawnego w oparciu, o który je przygotowano, gdyby zastosowanie przewidzianych rozwiązań groziło niewykonaniem lub nienależytym wykonaniem przedmiotu umowy. Wniosek o zmianę materiałów lub technologii wykonania robót musi zawierać kosztorys różnicowy wykonany przez wykonawcę metodą szczegółową, sprawdzony i zatwierdzony przez inspektora nadzoru inwestorskiego. Wystąpienie wady w projekcie musi zostać potwierdzone przez projektanta”. Wykonawca zaproponował inne rozwiązanie technologiczne niż określone w projekcie i niewynikające z błędu dokumentacji. Zaakceptował je projektant. Po wykonaniu kosztorysu różnicowego okazuje się, że wykonanie tych robót jest tańsze od robót wynikających ze złożonej oferty i umowy. Czy uzyskane w ten sposób oszczędności należy potrącić z wynagrodzenia wykonawcy, czy są one jego dodatkowym zyskiem? Zaproponowane zmiany pozwalają zaoszczędzić czas, a zamawiający nie musiał wyrażać na nie zgody. Przykładowo kotły gazowe stojące zamieniono na wiszące oraz zmieniono technologię wykonania fundamentów.

Zamówienia z wolnej ręki – sprawdź, jakie są przesłanki stosowania

Jednym z trybów dopuszczonych przez ustawodawcę jest zamówienie z wolnej ręki. Tryb ten znajdzie zastosowanie do udzielania zamówień: klasycznych, o wartości mniejszej niż progi unijne – art. 304–306 ustawy Pzp, klasycznych, o wartości równej lub przekraczającej progi unijne – art. 213–217 ustawy Pzp, sektorowych – art. 387–388 ustawy Pzp, w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa – art. 415 ustawy Pzp.

AZB 241

Tryb podstawowy z możliwością negocjacji – schemat procedury

Procedurę podstawową z możliwością negocjacji zastosuj wówczas, gdy określiłeś wszystkie wymagania i warunki związane z realizacją zamówienia, ale chcesz móc negocjować złożone oferty w zakresie podlegającym ocenie w ramach kryteriów. Dzięki negocjacjom możesz osiągnąć korzystniejsze warunki realizacji zamówienia. Istotne przy tym, że jeśli satysfakcjonują Cię pierwotnie złożone oferty, to nie ma obowiązku przystępować do negocjacji. O tym, jak krok po kroku przejść przez procedurę, dowiesz się z poniższego schematu. Sprawdź, na jakim etapie postępowania jesteś, i skorzystaj z linków do porad, orzeczeń, wzorów dokumentów oraz kompleksowych artykułów związanych z tym tematem.

Niezbędnik wykonawcy – jak wystartować w przetargu publicznych

Rynek zamówień publicznych stanowi ważną część polskiej gospodarki. Ponad 80% wszystkich ofert składanych w postępowaniach krajowych pochodzi od przedsiębiorców z sektora małych i średnich przedsiębiorstw (dalej: MŚP).

Kiedy zamawiający może wybrać formułę in-house do wykonania zadania własnego gmin

Jeżeli zamawiający wie, że jest potrzeba zabezpieczenia usługi transportowej umowami zawieranymi z podmiotami zewnętrznymi, decyzja o wyborze formuły in-house do wykonania zadania własnego gminy nie jest dopuszczalna. Zamawiający decydując się na taką formułę powierzenia spółce realizacji zadania własnego, musi mieć na względzie to, czy może ona samodzielnie wykonać główny przedmiot świadczenia.

AZB 240

Weryfikacja wykonawców pod kątem nowych przesłanek wykluczenia przy umowach zawartych w kwietniu br.

Pytanie: Zamawiający – jednostka samorządu terytorialnego 25 kwietnia 2022 r. – zawarł umowę w ramach postępowania prowadzonego na podstawie art 275 pkt 1 ustawy Pzp. Wybór oferty najkorzystniejszej nastąpił 14 kwietnia 2022 r. Zamawiający przed zawarciem umowy zweryfikował wybranego wykonawcę w ramach przesłanek z art. 7 ust 1 ustawy z 13 kwietnia 2022 r. o szczególnych rozwiązaniach w zakresie przeciwdziałania wspieraniu agresji na Ukrainę oraz służących ochronie bezpieczeństwa narodowego i sporządził pisemną notatkę służbową. Czy w zaistniałej sytuacji jest to wystarczające, aby potwierdzić brak podstaw do wykluczenia wykonawcy?

W jakiej formie wykonawca powinien złożyć załączniki do umowy w sprawie zamówienia?

Pytanie: Prowadzę postępowanie w trybie podstawowym. Czy dokumenty załączane do umowy typu ubezpieczenie kontraktu, zaświadczenie z izby inżynierów budownictwa itp. muszą być wniesione w formie elektronicznej poświadczone za zgodność z oryginałem kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem osobistym lub profilem zaufanym?

W jaki sposób weryfikować odpis z KRS lub informacje z CEiDG?

Pytanie: Zamawiający prowadzi postępowanie na sukcesywną dostawę rękawic. Otrzymał w nim ofertę ze Słowacji. W ofercie wskazany jest reprezentant Pan XXX. Zamawiający nie jest w stanie sprawdzić, czy Pan XXX jest właścicielem, pełnomocnikiem itp., gdyż nie ma możliwości weryfikacji tego na podstawie KRS czy CEiDG – ogólnodostępnych baz danych. Zamawiający nie wzywał do złożenia podmiotowych środków dowodowych. Czy w takim przypadku mamy obowiązek wezwać wykonawcę do wyjaśnień lub do złożenia pełnomocnictwa? Wykonawca w formularzu ofertowym zaznaczył, że jest podatnikiem VAT, następnie oświadczył, że oferta prowadzi do powstania u zamawiającego obowiązku podatkowego i wskazał nazwę towaru i wartość VAT (w kalkulacji cenowej wskazał wartość netto, wartość VAT oraz wartość brutto). Czy w tym zakresie także należy wymagać od niego wyjaśnień?

AZB 239

Zmiana umowy o zamówienie publiczne od A do Z

Jednym z przykładów ustawy, która ogranicza swobodę kształtowania przez strony stosunku prawnego, jest ustawa Pzp. Zgodnie z nią strony nie mogą w sposób dowolny go zmieniać, gdyż muszą stosować się do ograniczeń wynikających z treści ustawy Pzp, co przejawia się tym, że umowa może zostać zmieniona wyłącznie w przypadku zaistnienia przesłanek w niej wymienionych. Jedna z zasad wynikających z ustawy Pzp ograniczających swobodę umów mówi, że istotna zmiana zawartej umowy wymaga przeprowadzenia nowego postępowania o udzielenie zamówienia (art. 454 ust. 1 ustawy Pzp).

Zawarcie umowy w sprawie zamówienia publicznego

W obliczu elektronizacji systemu zamówień publicznych problematyczne może być zagadnienie zawarcia umowy. Zgodnie bowiem z art. 432 ustawy Pzp umowa, pod rygorem nieważności, wymaga zachowania formy pisemnej, chyba że przepisy odrębne wymagają formy szczególnej. Kwestia ta już jakiś czas temu została podniesiona w pytaniach kierowanych przez instytucje kontrolujące do Urzędu Zamówień Publicznych: „Czy zgodnie z przepisami nowej ustawy Pzp można zawrzeć umowę w formie elektronicznej, czyli w postaci elektronicznej opatrzonej kwalifikowanym podpisem elektronicznym?”.

AZB 238

Tryb podstawowy z negocjacjami w orzecznictwie KIO

Od 1 stycznia 2021 r. postępowań o wartości poniżej progów unijnych udziela się w trybie podstawowym. Przepisy ustawy Prawo zamówień publicznych (dalej: ustawa Pzp) przewidują trzy warianty tego trybu:bez możliwości negocjacji (art. 275 pkt 1 ustawy Pzp),z możliwymi negocjacjami (art. 275 pkt 2 ustawy Pzp),z obligatoryjnymi negocjacjami (art. 275 pkt 3 ustawy Pzp).

Sąd Zamówień Publicznych o wymaganiach zamawiającego nieważnych z mocy prawa

W poprzednim wydaniu opisywaliśmy wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 17 grudnia 2021 r., sygn. akt KIO 3482/21. Orzeczenie dotyczyło ważności wadium wniesionego w formie gwarancji i wadliwości decyzji podjętej przez zamawiającego. Gwarancja została uznana za nieprawidłową, ponieważ obowiązywała równo w okresie terminu związania ofertą. Zamawiający natomiast zapisał w SWZ, że gwarancja musi być ważna dłużej, tak aby umożliwić instytucji zamawiającej skuteczne dochodzenie roszczeń. Skład orzekający przyznał rację odwołującemu się wykonawcy i wskazał, że gwarancja obowiązująca równo w terminie związania ofertą jest prawidłowa. Druga strona sporu – zamawiający – wniósł skargę. W konsekwencji zagadnieniu przyjrzał się Sąd Zamówień Publicznych. Dnia 22 kwietnia 2022 r. wydał niezwykle istotne dla systemu zamówień publicznych w Polsce orzeczenie.

AZB 237

Zabezpieczenie należytego wykonania umowy na poziomie 10% musi być uzasadnione

Zgodnie z zasadami wymóg zabezpieczenia wyższego niż 5% musi być uzasadniony przedmiotem zamówienia lub wystąpieniem ryzyka związanego z realizacją zamówienia. Maksymalna wysokość zabezpieczenia nie może przekroczyć 10% ceny całkowitej podanej w ofercie albo maksymalnej wartości nominalnej zobowiązania zamawiającego wynikającego z umowy. Okoliczności, które leżą u podstaw zwiększenia zabezpieczenia, muszą być wskazane w SWZ. Sprawdź, jakie zdanie w kwestii uzasadnienia działań zamawiającego ma Krajowa Izba Odwoławcza.

Odwołanie do KIO – jak je przygotować?

Jakie czynności i zaniechania zamawiającego może zaskarżyć wykonawca, w jakiej formie trzeba złożyć odwołanie do KIO oraz jaką powinno mieć treść, aby Izba skutecznie je rozpatrzyła? Dowiedz się, jaki skutek będzie miał wniosek o zwrot wadium w trakcie toczącego się postępowania o udzielenie zamówienia publicznego oraz jak liczyć terminy na złożenie odwołania.

Meble o różnym przeznaczeniu – jak je oszacować i kupić

Pytanie: Zamawiający kupił meble biurowe, meble tapicerowane, laboratoryjne i regały do archiwum. Wysłał 4 zapytania ofertowe do różnych firm i dla każdego rodzaju mebli wybrał najkorzystniejszą ofertę. Czy mógł w ten sposób dokonać zakupu mebli, czy powinien zastosować ustawę Pzp dla przetargów dla czterech części?

AZB 236

Sąd zamówień publicznych o wadium wnoszonym przez konsorcjum

W praktyce zamówień publicznych problematyczna jest kwestia wnoszenia wadium, w formach innych niż pieniądz, przez wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia. Konsekwencją braku skutecznego zabezpieczenia oferty wadium jest konieczność jej odrzucenia przez zamawiającego. Przede wszystkim nastąpi to, w przypadku gdy konsorcjum w ogóle nie wniosło wadium. Przyczyną odrzucenia oferty może być również sytuacja, w której konsorcjum wniosło wadium, ale w sposób nieprawidłowy. Dzieje się tak, pomimo załączenia do oferty gwarancji wadialnej, gdy jej treść nie pozwala na uznanie, że oferta jest nią skutecznie zabezpieczona. Powodem tego może być między innymi nieprawidłowe określenie w treści gwarancji wadialnej wykonawców (podmiotów), których zaniechania mogą pozwolić zamawiającemu na skuteczne zaspokojenie swoich roszczeń z takiej gwarancji.

Brak załącznika z oświadczeniami? Czy zamawia-jący musi domyślać się treści oferty wykonawcy?

Instytucja zamawiająca jest gospodarzem postępowania o udzielenie zamówienia publicznego. Wykonawcy decydujący się na uczestnictwo w przetargu są obowiązani spełnić wymogi stawiane w ogłoszeniu o zamówieniu oraz SWZ. Jeżeli treść oferty – w ocenie zamawiającego – jest niezgodna z warunkami zamówienia, jest on zobowiązany do jej odrzucenia. Wykonawca zatem, występując w roli podmiotu profesjonalnego, musi dołożyć szczególnej staranności, aby złożona przez niego oferta była poprawna pod względem formalnym, a także aby była jednoznaczna i zrozumiała w swojej treści. Zamawiający nie może domyślać się intencji wykonawcy i interpretować treści jego oferty pod własne wymagania. Takie zachowanie mogłoby narazić zamawiającego na zarzut naruszenia zasady zachowania uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców.

AZB 235

Zmniejszenie zakresu świadczenia i wynagrodzenia w umowie nie takie łatwe

Pytanie: Wśród uczniów szkoły przeprowadzono ankietę, która pokazała, że 20 osób chce odbyć kurs prawa jazdy kat. B. W związku z tym zorganizowano tryb podstawowy bez negocjacji na zamówienie kursu dla 10 osób. Po wyborze wykonawcy podpisano umowy na kurs dla 10 osób. Okazało się jednak, że chętnych uczniów jest ostatecznie tylko 6. Czy w tej sytuacji w porozumieniu z wykonawcą można ograniczyć liczbę kursantów i pomniejszyć jego wynagrodzenie?

Zakres dopuszczalności podwykonawstwa w orzecznictwie KIO i sądu

Jednym z głównych elementów realizacji zamówień publicznych jest umożliwienie zaangażowania podwykonawcy. Regulacje ustawy Pzp wskazują, że Wykonawca może powierzyć część zamówienia podwykonawcy. Czy możliwe jest wykonanie całości zamówienia z udziałem podwykonawców? Czy takie działanie może być traktowane w kategoriach obejścia przepisów ustawy Pzp? Sprawdź, jakie stanowisko zaprezentowała Krajowa Izba Odwoławcza oraz sąd okręgowy, i uchroń się od popełnienia błędów.

Upewnij się, czy certyfikaty jakości mogą stanowić kryterium oceny ofert

Pytanie: Prowadzimy postępowanie na usługę kompleksowego utrzymania ciągłości druku wraz z dzierżawą nowych urządzeń (art. 275 pkt 1 ustawy Pzp). Jako jedno z kryteriów oceny ofert chcemy przyjąć kryterium jakościowe. Będziemy mianowicie wymagać, aby wykonawca udokumentował powszechnie znanymi, stosowanymi, wdrażanymi certyfikatami, że przestrzega norm jakości usług serwisowych w odniesieniu do drukarek i urządzeń wielofunkcyjnych ogólnie oraz będących przedmiotem dzierżawy w szczególności a także stosuje te normy. Dodatkowo certyfikaty powinny także potwierdzać jakość usługi wsparcia dla klienta (użytkownika), bezpieczeństwa informatycznego i bezpieczeństwa informacji w zakresie polityki bezpieczeństwa, organizacji bezpieczeństwa informacji, zarządzania aktywami, bezpieczeństwem zasobów ludzkich, bezpieczeństwa fizycznego i środowiskowego, zarządzania systemami i sieciami, kontroli dostępu, pozyskiwania, rozwoju i utrzymania systemów informatycznych, zarządzania incydentami związanymi z bezpieczeństwem informacji, zarządzania zmianą i ciągłością działania. Wykonawca otrzyma odpowiednią liczbę punktów, kiedy wykaże się np.: minimum trzema/dwoma/jednym ogólnie znanymi i powszechnie stosowanymi certyfikatami. Czy wskazane rozwiązanie może stanowić kryterium oceny ofert? Jeśli nie, to czy zamawiający może żądać, aby wykonawca wykazał się ww. certyfikatami w kontekście warunków udziału w postępowaniu? Czy mogą one stanowić przedmiotowe środki dowodowe?

AZB 233

Wskazówki, jak sprawdzić, czy pełnomocnictwo spółki jest właściwe

Pytanie: Ofertę złożyła spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, spółka komandytowa, a podpisał ofertę Prezes Zarządu sp. z o.o. Do oferty załączono KRS sp. z o.o. sp. k., w którym sposób reprezentacji zapisano „komplementariusz jednoosobowo, przy czym komplementariusz ....nazwa..... spółka z ograniczoną odpowiedzialnością działa przez zarząd w taki sposób, że do składania oświadczeń w imieniu spółki upoważniony jest każdy z członków zarządu samodzielnie. Obecnie jedynym członkiem zarządu komplementariusza jest imię i nazwisko – prezes zarządu”. Czy mogę uznać, że wskazany z imienia i nazwiska PRESES sp. z o.o. jest umocowany właściwie do podpisania oferty w imieniu sp. z o.o. sp. k., jeżeli do oferty nie załączyli KRS-u sp. z o.o. ani pełnomocnictwa?

Udzielenie zamówienia podobnego w świetle stanowiska KIO

Zastosowanie trybu zamówienia z wolnej ręki musi być uzasadnione. Jest to bowiem tryb niekonkurencyjny. Dlatego przesłanki jego zastosowania powinny być interpretowane ściśle. Od wyboru tego trybu przysługują wykonawcom środki ochrony prawnej. Jedną z takich spraw rozpatrywała Krajowa Izba Odwoławcza. Sprawdź, jakie zajęła stanowisko.

AZB 232

Wykonawca może złożyć ofertę dodatkową, która zawiera nowe propozycje w zakresie treści oferty podlegających ocenie

Pytanie: Czy w postępowaniu prowadzonym w trybie podstawowym, zgodnie z art. 275 pkt 2 ustawy Pzp, w przypadku gdy zamawiający przewidział i chce prowadzić negocjacje w celu ulepszenia treści ofert i gdy jednym z kryteriów oceny ofert jest doświadczenie osoby wyznaczonej do realizacji zamówienia, wykonawca ma prawo zmienić w ofercie dodatkowej osobę, którą wskazał z imienia i nazwiska w ofercie pierwotnej? Czy w przypadku takiej zmiany zamawiający może żądać dodatkowych wyjaśnień od wykonawcy i czy zakres tych wyjaśnień może obejmować dodatkową weryfikację doświadczenia wykonawcy (wezwanie o dodatkowy wykaz doświadczenia wraz z referencjami)?

Upływ ważności gwarancji wadialnej w ostatnim dniu związania ofertą

Od 2020 roku w orzecznictwie KIO zaczęły pojawiać się rozbieżności co do tego, czy gwarancja wadialna wygasająca w ostatnim dniu związania ofertą stanowi skuteczne zabezpieczenie interesów zamawiającego. Kwestia ta ma doniosłe znaczenie, ponieważ wadium, które nie daje zamawiającemu pewności zaspokojenia swoich ewentualnych roszczeń, powinno być traktowane jako wniesione w sposób nieprawidłowy. Konsekwencją tego jest obowiązek odrzucenia oferty na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 14 ustawy Pzp (art. 89 ust. 1 pkt 7a ustawy Pzp z 2004 r.).

AZB 231

Zamawiający odrzuci ofertę, jeśli wyjaśnienia nie uzasadniają podanej w ofercie ceny

Zamawiający dokonuje oceny, czy oferta zawiera rażąco niską cenę lub koszt. Obowiązkiem wykonawcy jest, aby w odpowiedzi na wezwanie wystosowane przez zamawiającego udzielił wyjaśnień dotyczących okoliczności, które wpłynęły na wysokość zaoferowanej ceny w taki sposób, aby na ich podstawie możliwe było jednoznaczne ustalenie, że cena oferty (odpowiednio koszt, istotna część składowa) nie jest ceną rażąco niską. Efektem składanych wyjaśnień ma być stworzenie podstaw do uznania przez zamawiającego, że podejrzenie dotyczące rażąco niskiej ceny oferty nie było uzasadnione.

Postanowienia swz muszą być klarowne

Pytanie: Zamawiający ogłosił postępowanie przetargowe w trybie przetargu nieograniczonego na zakup, dostawę i montaż sprzętu audio, z możliwością składania ofert częściowych. W załączniku nr 1a zawarto zapis, iż „W poniższej tabeli przedstawiono wykaz sprzętu oraz okablowania z podaniem wymogu dołączenia karty katalogowej oraz podział na zadania inwestycji.” Ponadto wykonawca zadał pytania: „W załączniku nr 1a do SWZ przedstawiono podział na zadania inwestycji. Jednocześnie wskazano elementy, co do których Zamawiający wymaga przedstawienia karty katalogowej. Czy wymienione w tym zestawieniu karty katalogowe powinny zostać załączone do oferty?” oraz „W SWZ Zamawiający nie wymaga załączenia do oferty listy oferowanych urządzeń. Jak zamawiający zamierza ocenić kompletność oferty danego wykonawcy bez wymogu złożenia szczegółowej listy oferowanych urządzeń? Brak tego wymogu stwarza ryzyko, że wykonawca, który nie odnalazł wszystkich elementów/urządzeń, ponieważ nie zostały precyzyjnie i jasno wskazane, nie obejmie ich w kalkulacji i na skutek tego zaoferuje niekompletny i niedoszacowany finansowo system audio-wideo. Ocena kompletności oferowanych rozwiązań dopiero na etapie odbiorów niesie bardzo duże ryzyko opóźnień w realizacji umowy lub potencjalnych sporów pomiędzy zamawiającym a wykonawcą”. Zamawiający udzielił odpowiedzi: „Zamawiający potwierdza konieczność dostarczenia kart katalogowych wymaganych załącznikiem 1a do urządzeń dostarczanych w ramach oferowanego zadania lub zadań.” oraz „Zamawiający oczekuje dostarczenia kart katalogowych kluczowych elementów systemu, zgodnie z załącznikiem 1a. Wymóg ten został zawarty w Rozdziale IV SWZ – Ofertę stanowi wypełniony druk „Formularz oferty” z wypełnionymi załącznikami (lista kontrolna) i wymaganymi dokumentami”. W Rozdziale dot. kryterium oceny ofert i ich znaczenie widnieją zapisy: Część 3, 4 i 5: „Kryterium funkcjonalność techniczna oceniana będzie na podstawie wypełnionego formularza oferty i weryfikowana na podstawie dołączonych do oferty kart katalogowych”. Czy brak kart katalogowych załączonych do oferty skutkuje jej odrzuceniem? Jaka będzie podstawa prawna odrzucenia takiej oferty?

AZB 230

Zmiana w zamówieniach z obronności i bezpieczeństwa państwa od 20 stycznia 2022 r.

Z ustawy Pzp zniknął ustęp 2 art. 12. Regulacja mówiła o tym, że zamawiający może samodzielnie zdecydować, czy stosować ustawę Pzp do realizowania zamówień dotyczących produkcji lub handlu bronią, amunicją lub materiałami wojennymi, o których mowa w art. 346 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej. Z ustawy Pzp wykreśla się także art. 15.

Zmiana przesłanki wykluczenia z art. 108 ust. 1 pkt 1 lit. c Pzp a zaświadczenia z KRK z 2022 roku

Czy w związku ze zmianą w art. 108 ust. 1 pkt 1 lit. c, która weszła w życie 1 stycznia 2022 r., należy zmienić podstawę prawną wskazywaną w zaświadczeniu z KRK? Zaświadczenie jest wystawiane w 2022 dla osoby fizycznej w zakresie danych z art. 108 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy z 11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych. Nasz ekspert wyjaśnia, że nie jest istotne, czy we wniosku wskazano aktualną podstawę prawną dla wydawanej informacji. Jeśli wykonawca składa zaświadczenie z adnotacją „NIE FIGURUJE”, to pozwala to jednoznacznie stwierdzić, że nie był karany za jakiekolwiek przestępstwa. Szczegóły w artykule.

Skan zobowiązania podmiotu trzeciego – co zrobić?

Pytanie: W postępowaniu prowadzonym w trybie podstawowym z art. 275 pkt 1 ustawy Pzp wykonawca złożył zobowiązanie podmiotu trzeciego, które zostało w wersji papierowej podpisane przez podmiot trzeci, a następnie zeskanowane i opatrzone podpisem zaufanym podmiotu trzeciego. Z rozporządzenia w sprawie sposobu sporządzania i przekazywania informacji (...) zgodnie z par. 7 ust. 3 pkt 2 wynika, że cyfrowego odwzorowania dokumentu papierowego dokonuje wykonawca lub wykonawcy wspólnie ubiegający się o udzielenie zamówienia. Czy zatem należy wezwać wykonawcę do poprawy zobowiązania poprzez opatrzenie tego zobowiązania właściwym podpisem? Czy też należy przyjąć zobowiązanie podmiotu trzeciego jako właściwie sporządzone?

AZB 229

Tegoroczne sprawozdanie z udzielonych zamówień publicznych 2022 na Platformie e-Zamówienia

UZP wdrożył część Platformy e-Zamówienia, która obejmuje komponent Sprawozdań Rocznych w ramach modułu Monitorowania i Analiz. Zamawiający za pomocą tej  funkcjonalności w 2022 roku przygotują, złożą i przekażą do prezesa UZP sprawozdanie o udzielonych zamówieniach publicznych za 2021 rok oraz jego korekty.

Konkurs w nowej ustawie Pzp (część 1)

Celem procedury konkursowej jest uzyskanie koncepcji, pomysłu, idei, wizji lub założeń określonego przedsięwzięcia, w sposób zgodny z oczekiwaniami organizatora konkursu. Ustawodawca przewiduje również możliwość urzeczywistnienia wybranej w konkursie idei poprzez udzielenie zamówienia jej autorowi bez konieczności stosowania procedur konkurencyjnych. Tym samym, w przypadku gdy zamawiający ma pomysł na realizację przedsięwzięcia, niemniej nie dysponuje odpowiednią, spójną i satysfakcjonującą koncepcją jego realizacji, powinien rozważyć przeprowadzenie konkursu.