Zmiana okoliczności a szacowanie i zakup kolejnej części zamówienia

Pytanie: W projekcie dofinansowanym ze środków unijnych w częściach udzielane jest zamówienie na pełnienie funkcji personelu merytorycznego. Wartość netto całego zamówienia (w projekcie obejmującym lata 2018–2023) nie przekracza 130.000 zł (wcześniej nie przekraczała 30 tys. euro), zatem zamówienia częściowe były udzielane zgodnie z zasadą konkurencyjności w bazie konkurencyjności. Obecnie wartość udzielonych zamówień (netto) zbliża się do progu 130.000 zł i istnieje ryzyko, że przy udzieleniu kolejnego zamówienia przekroczy ten próg. Wartość zamówienia jest określana za każdym razem przed wszczęciem kolejnego postępowania i jak do tej pory nie przekracza 130.000 zł dla całego zamówienia. Czy fakt, że wartość udzielonych zamówień tożsamych zbliża się do progu stosowania ustawy, obliguje do zastosowania trybu ustawowego w kolejnym postępowaniu?

W jakiej dacie należy podpisać podmiotowe środki dowodowe składane w przetargu?

Pytanie: W postępowaniu powyżej stosowania progów unijnych wykonawca złożył niepodpisane oświadczenie o niepodleganiu wykluczeniu z postępowania w związku z sankcjami związanymi z wojną na Ukrainie. Wykonawca na podstawie art. 128 ustawy Pzp został wezwany do poprawienia oświadczenia, miał na to 10 dni.Czy jeżeli termin składania ofert minął np. 22 sierpnia 2022 r., a wykonawca złożył oświadczenie 1 września 2022 r. i na podpisie kwalifikowanym jest data 22 sierpnia 2022 r., to należy uznać taki dokument?

Udzielenie zamówienia w postępowaniach krajowych i unijnych – wskazówki eksperta

Zgodnie z definicją legalną zawartą w art. 7 pkt 25 ustawy Pzp przez udzielenie zamówienia należy rozumieć zawarcie umowy w sprawie zamówienia publicznego. Co za tym idzie wyłonienie wykonawcy w procedurze udzielania zamówień publicznych i zawarcie z nim umowy (a także unieważnienie postępowania) kończy postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego. Jednak pamiętać należy, że zgodnie z art. 7 ust. 18 ustawy Pzp, samo zawarcie umowy nie jest czynnością w postępowaniu. Zakończenie postępowania o udzielenie zamówienia publicznego nie stanowi o zakończeniu pracy po stronie zamawiającego.

Sformułowanie wadium w zakresie terminu związania ofertą

Pytanie: Czy gwarancja ubezpieczeniowa/bankowa, która w treści zawiera określenie terminu ważności w sposób następujący „od dnia otwarcia ofert do okresu związania ofertą”, jest skutecznie wniesionym wadium, czy powinny być w niej podane konkretne daty? Jeśli termin otwarcia ofert ulega wydłużeniu, to czy taka gwarancja przedłuża się automatycznie, czy też gwarant musi ponownie wystawić gwarancję?

Pomyłki w VAT czasem wolno poprawić jako oczywistą omyłkę

Pytanie: Zamawiający w SWZ w rozdziale „Sposób obliczenia ceny” napisał „Wykonawca zobowiązany jest do określenia w złożonej ofercie stawki VAT zgodnie z ustawą z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Dla towarów wymienionych w załączniku nr 8 do tej ustawy cena złożonej oferty musi zawierać preferencyjną stawkę VAT 0%. Zamawiający przewiduje/potwierdza, że w odniesieniu do udzielanego zamówienia zostaną dochowane warunki wynikające z tej ustawy, uprawniające do zastosowania preferencyjnej stawki VAT 0% dla towarów wymienionych w jej załączniku nr 8. Zamawiający (organ nadzorujący placówki oświatowe) po udzieleniu zamówienia (podpisaniu umowy) wyda właściwe potwierdzenie na potrzeby rozliczenia VAT (zamówienie potwierdzone przez organ nadzorujący placówki oświatowe zgodnie z art. 83 ust. 14 pkt 1 o podatku od towarów i usług). Wykonawca zobowiązany jest skalkulować cenę za wykonanie przedmiotu zamówienia w oparciu o wymagania zamawiającego zawarte w SWZ wraz z załącznikami”. Zamawiający zamieścił we wzorze ofertowym następujące rubryki do wypełnienia: zakres zamówienia, cena jednostkowa netto, stawka VAT (%), cena jednostkowa brutto (PLN), ilość, łączna cena brutto. Wykonawca w złożonej ofercie podał następujące dane:Zakres zamówienia: komputer przenośny typu laptop, cena jednostkowa netto: 2.500,00 zł.Stawka VAT (%): 0%.Cena jednostkowa brutto: 3.075,00 zł.Liczba: 2 szt.Łączna cena brutto: 6.150,00 zł.Wykonawca wpisał stawkę VAT 0% a powinien 23%. Natomiast jednostkowa cena brutto oraz łączna cena brutto wpisana kwotowo uwzględnia stawkę VAT 23%. Zgodnie z ustawą o VAT stawka na ten produkt wynosi 23%. Czy zamawiający może w formularzu ofertowym złożonym przez wykonawcę poprawić stawkę VAT z 0% na 23%, gdyż cena jednostkowa brutto i łączna cena brutto została wyliczona z uwzględnieniem stawki VAT 23% a nie 0% (na jakiej podstawie prawnej z ustawy Pzp)? Czy zamawiający ma obowiązek odrzucić ofertę wykonawcy?

Jaki powinien być termin na dochodzenie przez zamawiającego roszczeń z gwarancji wadialnej

W orzecznictwie Krajowej Izby Odwoławczej nadal istnieje, zapoczątkowana wyrokami z 2020 roku, rozbieżność co do tego, czy gwarancja wadialna, z której wynika, że roszczenie zamawiającego o zapłatę wadium z takiej gwarancji wygasa w ostatnim dniu związania ofertą, stanowi skuteczne zabezpieczenie oferty. W wyrokach wydanych w maju i czerwcu 2022 roku KIO uznała, że gwarancja, która uniemożliwia zaspokojenie roszczenia zamawiającego powstałego w ostatnim dniu terminu związania ofertą, powinna być traktowana jako wniesiona w sposób nieprawidłowy. W konsekwencji oferta wykonawcy, którą zabezpieczała taka gwarancja, powinna być odrzucona na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 14 ustawy Pzp.

Czy zamawiający może zmieniać warunki w zakresie pozwolenia na wytwarzanie odpadów?

O ile warunki udziału w postępowaniu ustala zamawiający i dotyczą one wyłącznie wykonawcy, o tyle sam obowiązek uzyskania pozwoleń w zakresie wytwarzania, transportu, przetwarzania i zbierania odpadów, jak też  i podmiotów, które muszą je posiadać, wynika z przepisów prawnych i zamawiający nie może ich modyfikować postanowieniami specyfikacji istotnych warunków zamówienia czy ogłoszenia o zamówieniu. Ustawodawca dopuścił poleganie na zdolnościach technicznych lub zawodowych lub sytuacji finansowej lub ekonomicznej innych podmiotów, nie jest natomiast możliwe posiłkowanie się cudzymi uprawnieniami.

Czy nadal należy stosować przy waloryzacji średnioroczny wskaźnik cen prezesa GUS?

Pytanie: Po zmianach przepisów umowa ponad 6-miesięczna musi zawierać postanowienia dotyczące zasad wprowadzania zmian wysokości wynagrodzenia należnego wykonawcy, w przypadku zmiany ceny materiałów lub kos ztów związanych z realizacją zamówienia. Poprzednio w naszych umowach mieliśmy zapis, że waloryzacja może nastąpić w sytuacji, gdy dojdzie do znacznej i nieprzewidzianej zmiany cen materiałów lub kosztów i za znaczną i nieprzewidzianą zmianę przyjmowaliśmy sytuację, gdy ogłaszany w komunikacie prezesa GUS średnioroczny wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych ogółem w roku poprzednim w stosunku do roku bieżącego wynosił mniej niż 80 lub więcej niż 120 (tj. nastąpiła zmiana cen o ponad 20% w stosunku do roku poprzedniego). Jaki wskaźnik powinniśmy zastosować obecnie? Prosimy o sugestie i podpowiedzi w tym zakresie.