Weryfikacja wykonawców pod kątem nowych przesłanek wykluczenia przy umowach zawartych w kwietniu br.
Pytanie: Zamawiający – jednostka samorządu terytorialnego 25 kwietnia 2022 r. – zawarł umowę w ramach postępowania prowadzonego na podstawie art 275 pkt 1 ustawy Pzp. Wybór oferty najkorzystniejszej nastąpił 14 kwietnia 2022 r. Zamawiający przed zawarciem umowy zweryfikował wybranego wykonawcę w ramach przesłanek z art. 7 ust 1 ustawy z 13 kwietnia 2022 r. o szczególnych rozwiązaniach w zakresie przeciwdziałania wspieraniu agresji na Ukrainę oraz służących ochronie bezpieczeństwa narodowego i sporządził pisemną notatkę służbową. Czy w zaistniałej sytuacji jest to wystarczające, aby potwierdzić brak podstaw do wykluczenia wykonawcy?
W jakiej formie wykonawca powinien złożyć załączniki do umowy w sprawie zamówienia?
Pytanie: Prowadzę postępowanie w trybie podstawowym. Czy dokumenty załączane do umowy typu ubezpieczenie kontraktu, zaświadczenie z izby inżynierów budownictwa itp. muszą być wniesione w formie elektronicznej poświadczone za zgodność z oryginałem kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem osobistym lub profilem zaufanym?
W jaki sposób weryfikować odpis z KRS lub informacje z CEiDG?
Pytanie: Zamawiający prowadzi postępowanie na sukcesywną dostawę rękawic. Otrzymał w nim ofertę ze Słowacji. W ofercie wskazany jest reprezentant Pan XXX. Zamawiający nie jest w stanie sprawdzić, czy Pan XXX jest właścicielem, pełnomocnikiem itp., gdyż nie ma możliwości weryfikacji tego na podstawie KRS czy CEiDG – ogólnodostępnych baz danych. Zamawiający nie wzywał do złożenia podmiotowych środków dowodowych. Czy w takim przypadku mamy obowiązek wezwać wykonawcę do wyjaśnień lub do złożenia pełnomocnictwa? Wykonawca w formularzu ofertowym zaznaczył, że jest podatnikiem VAT, następnie oświadczył, że oferta prowadzi do powstania u zamawiającego obowiązku podatkowego i wskazał nazwę towaru i wartość VAT (w kalkulacji cenowej wskazał wartość netto, wartość VAT oraz wartość brutto). Czy w tym zakresie także należy wymagać od niego wyjaśnień?
Uchylanie się przez wykonawcę od zawarcia umowy
Zamawiający prowadzi postępowanie o udzielenie zamówienia w celu zawarcia umowy. Uchylanie się od zawarcia umowy ze strony wykonawcy skutkuje sankcją w postaci zatrzymania wadium, o ile zostało ono ustanowione w postępowaniu. Odmowa powinna być jednak wyraźna. W przypadku wątpliwości zamawiający nie powinien interpretować zachowań wykonawców na ich niekorzyść. W szczególności, gdy po stronie instytucji zamawiającej leżą przyczyny wahań wykonawcy.
Tryb podstawowy z możliwością negocjacji – szczegóły, o których warto pamiętać
Pytanie: Prowadzę tryb podstawowy w wariancie drugim z możliwością negocjacji. W SWZ wskazałem: „2.1. Zamawiający przewiduje wybór najkorzystniejszej oferty z możliwością prowadzenia negocjacji w celu ulepszenia treści ofert, które podlegają ocenie w ramach kryteriów oceny ofert. 2.1.A W przypadku prowadzenia negocjacji ofert zamawiający ograniczy liczbę wykonawców, których zaprosi do negocjacji ofert do 3 wykonawców z zastrzeżeniem ust. 2.1.B W przypadku mniejszej liczby ofert zamawiający zaprosi do negocjacji wszystkich wykonawców. 2.1.B W celu ograniczenia liczby wykonawców zamawiający przyjmie kryterium najniższej ceny. Zaproszenie zostanie skierowane do wykonawców, którzy w rankingu opracowanym na podstawie powyższego kryterium zajmą miejsca od 1 do 3. Jeśli na pozycji 3 zostanie sklasyfikowanych dwóch lub więcej wykonawców, zamawiający zaprosi do negocjacji wszystkich wykonawców sklasyfikowanych na pozycji nr 3”. Czy SWZ musi jeszcze zawierać jakieś postanowienia, które są odmienne niż w wariancie pierwszym trybu podstawowego? Czy zaproszenie do negocjacji może nastąpić w jakimś terminie od przekazania takiego zaproszenia? Czy sama treść złożonej oferty dodatkowej musi zawierać postanowienia inne niż np. cena i gwarancja, które są kryteriami oceny ofert podlegającymi negocjacjom?
Sprawdź, jak zamawiać usługi społeczne
W przypadku usług społecznych i innych szczególnych usług ustawa Pzp przewiduje pewne ułatwienia w ich zlecaniu. Jeśli zamawiasz np. usługi hotelowe bądź restauracyjne, zdrowotne albo pocztowe, zapoznaj się z naszym artykułem. Omawiamy w nim szczegółowo procedury, jakie zastosujesz do tego typu zamówień.
Informacja publiczna vs dostęp do protokołów i załączników w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego
Jeżeli osoba zainteresowana chce uzyskać informacje zawarte w protokole lub załącznikach do niego sporządzonych – w ramach konkretnego postępowania o zamówienie publiczne – to przepisy ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej nie znajdą tutaj zastosowania. W takim przypadku ustawa Prawo zamówień publicznych ma pierwszeństwo, a zamawiający powinien udostępniać dokumenty niezwłocznie, a nie w terminie 14 dni, jak wynika to z ustawy o dostępie do informacji publicznej.
Dokumenty zamówienia – poznaj na przykładach, czym się różnią
Przygotowując postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego, zamawiający sporządza dokumenty zamówienia. Sprawdź, co to jest i jakie są przykładowe dokumenty. Pod tym pojęciem rozumiemy m.in. specyfikację warunków zamówienia (SWZ) oraz opis potrzeb i wymagań (OPiW). W opracowaniu zawarto tabelę z dokumentami właściwymi dla poszczególnych procedur zamówieniowych.
Czy zamawiający ma obowiązek komunikować się z wykonawcami każdym dopuszczonym przez siebie kanałem?
Pytanie: Dnia 21 czerwca 2022 r. wysłałam przez formularz do komunikacji ePUAP informację do wykonawców o wyborze oferty. Tego samego dnia zamieściłam informację na stronie internetowej prowadzonego postępowania. W dniu 28 czerwca br. wpłynęła do mnie informacja od jednego z wykonawców z zarzutem, że nie poinformowałam go w jeszcze inny sposób (e-mail) o czynnościach, jakie podejmowałam w postępowaniu. W SWZ mam zapis „W postępowaniu o udzielenie zamówienia komunikacja między zamawiającym a wykonawcami odbywa się przy użyciu miniPortalu, który dostępny jest pod adresem: https://miniportal.uzp.gov.pl/, ePUAP, dostępnego pod adresem: https://epuap.gov.pl/wps/portal oraz poczty elektronicznej zamawiającego. Wykonawca zamierzający wziąć udział w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego, musi posiadać konto na ePUAP. Wykonawca posiadający konto na ePUAP ma dostęp do następujących formularzy: »Formularz do złożenia, zmiany, wycofania oferty lub wniosku« oraz do »Formularza do komunikacji«”. Czy popełniłam błąd, wysyłając dokumenty do wykonawców jedynie przez formularz do komunikacji na miniPortalu?
- 1
- 2
- 3
- »
- ostatnia »