Zmniejszenie zakresu świadczenia i wynagrodzenia w umowie nie takie łatwe

Pytanie: Wśród uczniów szkoły przeprowadzono ankietę, która pokazała, że 20 osób chce odbyć kurs prawa jazdy kat. B. W związku z tym zorganizowano tryb podstawowy bez negocjacji na zamówienie kursu dla 10 osób. Po wyborze wykonawcy podpisano umowy na kurs dla 10 osób. Okazało się jednak, że chętnych uczniów jest ostatecznie tylko 6. Czy w tej sytuacji w porozumieniu z wykonawcą można ograniczyć liczbę kursantów i pomniejszyć jego wynagrodzenie?

Zakres dopuszczalności podwykonawstwa w orzecznictwie KIO i sądu

Jednym z głównych elementów realizacji zamówień publicznych jest umożliwienie zaangażowania podwykonawcy. Regulacje ustawy Pzp wskazują, że Wykonawca może powierzyć część zamówienia podwykonawcy. Czy możliwe jest wykonanie całości zamówienia z udziałem podwykonawców? Czy takie działanie może być traktowane w kategoriach obejścia przepisów ustawy Pzp? Sprawdź, jakie stanowisko zaprezentowała Krajowa Izba Odwoławcza oraz sąd okręgowy, i uchroń się od popełnienia błędów.

Upewnij się, czy certyfikaty jakości mogą stanowić kryterium oceny ofert

Pytanie: Prowadzimy postępowanie na usługę kompleksowego utrzymania ciągłości druku wraz z dzierżawą nowych urządzeń (art. 275 pkt 1 ustawy Pzp). Jako jedno z kryteriów oceny ofert chcemy przyjąć kryterium jakościowe. Będziemy mianowicie wymagać, aby wykonawca udokumentował powszechnie znanymi, stosowanymi, wdrażanymi certyfikatami, że przestrzega norm jakości usług serwisowych w odniesieniu do drukarek i urządzeń wielofunkcyjnych ogólnie oraz będących przedmiotem dzierżawy w szczególności a także stosuje te normy. Dodatkowo certyfikaty powinny także potwierdzać jakość usługi wsparcia dla klienta (użytkownika), bezpieczeństwa informatycznego i bezpieczeństwa informacji w zakresie polityki bezpieczeństwa, organizacji bezpieczeństwa informacji, zarządzania aktywami, bezpieczeństwem zasobów ludzkich, bezpieczeństwa fizycznego i środowiskowego, zarządzania systemami i sieciami, kontroli dostępu, pozyskiwania, rozwoju i utrzymania systemów informatycznych, zarządzania incydentami związanymi z bezpieczeństwem informacji, zarządzania zmianą i ciągłością działania. Wykonawca otrzyma odpowiednią liczbę punktów, kiedy wykaże się np.: minimum trzema/dwoma/jednym ogólnie znanymi i powszechnie stosowanymi certyfikatami. Czy wskazane rozwiązanie może stanowić kryterium oceny ofert? Jeśli nie, to czy zamawiający może żądać, aby wykonawca wykazał się ww. certyfikatami w kontekście warunków udziału w postępowaniu? Czy mogą one stanowić przedmiotowe środki dowodowe?

Praktyczne wskazówki związane z kryterium rachunku kosztów cyklu życia

Pytanie: Zamawiający otrzymał od swojej jednostki nadrzędnej wytyczne dotyczące prowadzenia postępowań przetargowych o następującej treści:„Obligatoryjnym kryterium w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego na projekt albo projekt i realizację inwestycji obejmującej budowę/remont/rewitalizację budynków użyteczności publicznej/komunalnych i ich otoczenia stanowiących własność lub współwłasność gminy jest najniższa suma kosztów robót i eksploatacji energetycznej obiektu w okresie co najmniej 10 lat”.Jak zamawiający może stworzyć powyższe kryterium? Jak rozumieć sumę kosztów robót, a nie cenę? Czy cena i koszt są w zamówieniach tożsame? W jaki sposób badać eksploatację energetyczną obiektu? Za pomocą jakich dokumentów można to zbadać?

Nowe przesłanki wykluczenia i kary pieniężne – ustawa o przeciwdziałaniu wspieraniu agresji Rosji wobec Ukrainy

Od 16 kwietnia br. obowiązuje ustawa z 13 kwietnia 2022 r. o szczególnych rozwiązaniach w zakresie przeciwdziałania wspieraniu agresji na Ukrainę oraz służących ochronie bezpieczeństwa narodowego (Dz.U. poz. 835). Ustawa wprowadza m.in. nowe przesłanki wykluczenia do Prawa zamówień publicznych określonych podmiotów wspierających agresję rosyjską oraz kary pieniężne m.in. wobec podmiotów, które w czasie stanu wykluczenia ubiegają się o zamówienia publiczne. W ustawie powierzono także ministrowi spraw wewnętrznych zadanie prowadzenia listy podmiotów, wobec których stosuje się opisane w niej środki sankcyjne (m.in. przesłanki wykluczenia). Ustawa weszła w życie 16 kwietnia 2022 r.

Lista MSWiA podmiotów objętych sankcjami wykluczenia z postępowania

Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji opublikowało listę sankcyjną – listę osób i podmiotów, których dotyczy sankcja wykluczenia z postępowania o udzielenie zamówienia publicznego zgodnie z nowymi przesłankami wykluczenia, jakie wskazuje ustawa o szczególnych rozwiązaniach w zakresie przeciwdziałania wspieraniu agresji na Ukrainę oraz służących ochronie bezpieczeństwa narodowego (Dz.U. poz. 835).

Jak ustalić ranking ofert według przyjętych kryteriów?

Pytanie: Zamawiający prowadzi postępowanie w trybie art. 275 ust. 1 ustawy Pzp na dostawę paliw płynnych (ON, PB95). Ustalił następujące kryteria oceny ofert:cena – 60%,rabat – 40%.Punktacja przedstawia się następująco:1) oferta 1: cena – 60 pkt, rabat – 36,92 pkt, suma – 96,92 pkt,2) oferta 2: cena – 56,92 pkt, rabat – 40 pkt, suma – 96,92 pkt.Zatem trzeba będzie zastosować art. 248 ust. 1 ustawy Pzp. Czy w związku z tą regulacją zamawiający wybiera ofertę nr 2, gdyż uzyskała najwyższą ocenę w kryterium o najwyższej wadze (pozacenowym), czy jednak  ofertę nr 1, bo jest to oferta z najniższą ceną? Czy kryteriami o najwyższej wadze, o których mowa w art. 248 ust. 1 ustawy Pzp, są kryteria pozacenowe, czy jednak kryterium ceny także się tu zawiera?

Jak poświadczyć papierowe pełnomocnictwo zgodnie z ustawą Pzp?

Pytanie: Prezes mojej firmy (podmiot zagraniczny) nie dysponuje podpisem elektronicznym, więc może przygotować pełnomocnictwo jedynie w postaci papierowej. Aby sporządzić je poprawnie w postaci elektronicznej, poświadczenia zgodności cyfrowego odwzorowania z dokumentem w postaci papierowej może dokonać również notariusz swoim podpisem elektronicznym. Czy jeśli dostarczę tłumaczowi przysięgłemu skan dokumentu z podpisami ręcznymi (cyfrowe odwzorowanie dokumentu w postaci papierowej) w języku obcym potwierdzony za zgodność z oryginałem podpisem elektronicznym przez osobę umocowaną (a nie mocodawcę), a tłumacz przetłumaczy dokument na język polski i opatrzy go podpisem elektronicznym, to pełnomocnictwo będzie zgodne z prawem?

Jak ocenić, czy omyłka w ofercie kwalifikuje się do poprawy?

Pytanie: W procedurze podstawowej na świadczenie przez 6 miesięcy usług sprzątania wpłynęło 5 ofert. Najkorzystniejsza oferta zawiera niestety liczne błędy rachunkowe. Złożyło ją konsorcjum, w którym lider jest podatnikiem VAT, jego członek zaś nie. W ofercie w pozycji % VAT zaznaczono „nie dotyczy”, zatem cena oferty netto powinna odpowiadać cenie brutto. W formularzu ofertowym wpisano:cena oferty netto (tabela 1+2+3) – 72.735,70 zł, a słownie: siedemdziesiąt dwa tysiące siedemset trzydzieści trzy złote i dwadzieścia groszy (nie zgadzają się cyfry i słownie),cena oferty brutto (tabela 1+2+3) – 71.987,50 zł, a słownie: sześćdziesiąt osiem tysięcy pięćset trzydzieści trzy złote i dwadzieścia groszy (te kwoty najprawdopodobniej przez pomyłkę skądś skopiowano).W formularzu szczegółowo wyliczono sprzątanie poszczególnych jednostek (łączna liczba metrów x stawka za 1 m² x 6 miesięcy). Tabele są trzy i po ich zsumowaniu możemy wyliczyć cenę oferty. Jedna z tabel również zawiera błędy w wyliczeniach o 7 groszy w stosunku do naszych wyliczeń. Cena netto 72.735,70 wynika zatem z błędnego sumowania tabel. Czy należy odrzucić ofertę, wezwać wykonawcę do wyjaśnień, czy też poprawić omyłki? Na podstawie tabel i wpisanych w nich stawek za sprzątanie 1 m² oraz informacji o zwolnieniu z VAT możemy sami wyliczyć cenę oferty.